Maxus to młody chiński producent samochodów elektrycznych. Marka działająca od 2011 roku należy do państwowego koncernu SAIC Motor z siedzibą w Szanghaju. Nad Wisłą debiutuje za sprawą firmy RSA Polska, która jest przedstawicielem norweskiej spółki RSA założonej w 1936 roku. Norwegowie prowadzą działalność w dziewięciu krajach. W 211 punktach dilerskich oferują auta marek japońskich (Suzuki, Isuzu) oraz chińskich koncernów: BYD i Maxus.

Reklama

Maxus od czerwca zaoferuje w Polsce cztery modele. Euniq 6 i Euniq MPV to dwa elektryczne samochody osobowe. Z kolei e-Deliver-3 i e-Deliver 9 zagrają w lidze aut dostawczych.

Maxus Euniq 6 to nowy 7-miejscowy SUV z bogatym wyposażeniem

Reklama

Najciekawiej zapowiada się Maxus Euniq 6, czyli 7-miejscowy elektryczny SUV o długości ponad 4,7 m. To oznacza, że np. od Volvo XC60 jest dłuższy o 4,4 cm. Jednym z jego atutów ma być przepastny bagażnik - pod elektrycznie sterowaną klapą oferuje aż 754 l pojemności. Podłogę kufra można regulować na dwóch poziomach. Wyposażenie seryjne obejmuje m.in. światła full LED, 18-calowe alufelgi, elektrycznie otwierany panoramiczny szyberdach, tempomat adaptacyjny, stację multimedialną w 12,3-calowym ekranem dotykowym, kamerę parkowania 360°, wnętrze z czarną skórzaną tapicerką, keyless go, indukcyjną ładowarkę telefonu czy regulację fotela kierowcy w 6 kierunkach.

Maxus Euniq 6 - rozstaw osi wynosi 2760 mm, a prześwit 190 mm / Maxus
Maxus Euniq 6 / Maxus

Maxus Euniq 6 z dużym akumulatorem, ale jaki zasięg? Dane techniczne

W Euniq 6 silnik elektryczny o mocy 177 KM (310 Nm) napędza przednie koła i czerpie energię z akumulatora o pojemności netto 70 kWh (standard szybkiego ładowania CCS). Kierowca ma do wyboru trzy tryby jazdy: eco, normalny i sportowy. Deklarowany zasięg od 345 km w cyklu mieszanym do 465 km w cyklu miejskim. Producent zapewnia, że uzupełnienie energii od 30 do 80 proc. prądem stałym na stacji DC potrwa 35 minut.

Maxus Euniq 6 / Maxus
Maxus Euniq 6 / Maxus
Maxus Euniq 6 / Maxus

Maxus Euniq 6 w programie Mój elektryk, jaka cena i gwarancja w Polsce?

Maxus Euniq 6 kosztuje w Polsce od 225 tys. zł. Cenę elektrycznego SUV-a obniża program "Mój elektryk" - o 18 750 lub 27 000 zł (z Karty Dużej Rodziny). W ostatnim przypadku Euniq 6 może kosztować od 198 tys. zł. Bazowy Volkswagen ID.4 to wydatek od 208 tys. zł.

Euniq 6 jest chroniony gwarancją przez 5 lat lub 100 000 km. Gwarancja na akumulator to 8 lat lub 200 tys. km.

Maxus Euniq 6 / Maxus
Maxus Euniq 6 / Maxus

Maxus Euniq MPV to rodzinny van, jaka cena i osiągi?

Maxus Euniq MPV (w Norwegii jako Euniq 5 z akumulatorem 70 kWh)to elektryczny 7-osobowy van o długości ponad 4,8 m. Układ napędowy także wykorzystuje 177-konny silnik, ale akumulator trakcyjny jest mniejszy. W tym przypadku bateria o pojemności 52,5 kWh netto ma zapewnić od 260 do 356 km zasięgu.

Maxus Euniq MPV / Maxus
Maxus Euniq MPV / Maxus

Auto rozpędza się od 0 do 100 km/h w 9,5 sekundy. Ładowanie na stacji DC od 30 do 80 pro. ma potrwać ok. 30 minut, a z podłączeniem do prądu przemiennego AC ok. 8 godzin. Wyposażenie seryjne obejmuje m.in. asystenta hamowania awaryjnego, system stabilizacji toru jazdy, czujniki martwego pola czy tempomat adaptacyjny.

W Polsce Maxus Euniq MPV kosztuje od 222 900 zł. Karta Dużej Rodziny w programie "Mój elektryk" obniża cenę o 27 tys. zł do 195,9 tys. zł.

Maxus Euniq MPV / Maxus
Maxus Euniq MPV / Maxus
Maxus Euniq MPV / Maxus

Maxus e-Deliver-3 i e-Deliver 9 to dwa elektryczne samochody dostawcze

Maxus e-Deliver-3 to mniejszy z dwóch dostawczych samochodów na prąd oferowanych w Polsce. Producent podkreśla, że furgonetka od początku była projektowana jako auto elektryczne (podobno to pierwszy dostawczy EV tak skonstruowany), stąd zabudowa akumulatora w podłodze bez uszczerbku dla funkcjonalności przedziału ładunkowego. Dzięki temu udało się zaoszczędzić aż 200 kg na masie samego pojazdu, co pozwoliło uzyskać ładowność do 1000 kg!

e-Deliver-3 występuje w dwóch długościach (4,55 m i 5,14 m) z przestrzenią ładunkową o pojemności 4,8 lub 6,3 m3. Tylne drzwi otwierane na boki ułatwiają załadunek wózkiem widłowym.

Maxus e-Deliver-3 od początku był projektowany jako samochód elektryczny / Maxus
Maxus e-Deliver-3 / Maxus

Maxus e-Deliver-3 to najtańszy samochód elektryczny w Polsce?

Akumulatory są dwa - 35 kWh lub 52,5 kWh. Ładowanie mniejszego za pomocą ładowarki naściennej o mocy 7,2 kW zajmuje 6 godzin, większego 8 godzin. Używając szybkiej ładowarki (DC) uzupełnienie energii od 0 do 80 proc. trwa 45 minut. Zasięg od 158 km do 342 km. Do wyboru są dwa tryby jazdy – normalny i eko. Można też regulować siłę rekuperacji trzema poziomami – lekkim, średnim i mocnym.

Maxus e-Deliver-3 kosztuje w Polsce od od 159 725 zł (90 900 zł w programie "Mój elektryk"; dopłata na poziomie 68,8 tys. zł). Norwegowie podkreślają, że e-Deliver-3 ma być tańszą alternatywą dla Volkswagena ID. Buzz Cargo (od 245 877 zł; 199 900 zł netto). Gwarancja na akumulatory to 8 lat lub 160 tys. km.

W przypadku samochodów dostawczych (N1) i minibusów (M2 i M3) dotacja w programie "Mój elektryk" wynosi do 50 tys. zł lub do 70 tys. zł, maksymalnie do 20 proc. lub do 30 proc. kosztów kwalifikowanych kupna samochodu.

Maxus e-Deliver-3 / Maxus
Maxus e-Deliver-3 / Maxus

Maxus e-Deliver 9 zamiast Volkswagena czy Mercedesa? Jaka cena?

Maxus e-Deliver 9 to większy elektryczny samochód dostawczy - gra w lidze takich aut jak Volkswagen e-Crafter czy Mercedes eSprinter. Chiński furgon jest dostępny w dwóch długościach (5,55 m i 5,94 m) i z trzema wielkościami akumulatora do wyboru - 51,2 kWh, 72 kWh lub 88,5 kWh. Zasięg od 296 km cyklu mieszanym do 353 km w mieście. Ładowanie prądem stałym od 20 do 80 proc. potrwa od 36 do 42 minut.

Maxus e-Deliver 9 / Maxus

Przestrzeń ładunkowa zapewnia 9,7 m3 lub 11 m3 pojemności. Większy wariant pomieści 5 europalet. Tylne drzwi otwierają się pod kątem 236 stopni, co ułatwia załadunek wózkiem widłowym. Ładowność dochodzi do 1270 kg. e-Deliver-9 może też ciągnąć przyczepę o masie do 1500 kg.

Maxus e-Deliver 9 w Polsce kosztuje od 308 497 zł (cena po uwzględnieniu rządowej dotacji topnieje do 193 900 zł netto) do 323 257 zł (205 900 zł netto w programie "Mój elektryk").

Maxus e-Deliver 9 / Maxus

Maxus w Polsce będzie oferowany w 11 miastach, lista dilerów

W Polsce samochody marki Maxus będą oferowane w 11 punktach dilerskich: Warszawa (AUTOLOGIC Sp. z o.o.), Janki (GP TRUCK TRADING), Łódź (SATALL Tadeusz Łempicki), Świdnik (ECAR4YOU), Rzeszów (CARUNIT), Bielsko-Biała, Katowice i Gliwice (AUTO-GAZDA), Wrocław (KIM), Bydgoszcz i Gdańsk (Car-Express).

Finasowanie elektryków z logo Maxus dla osób prywatnych i firm ma zapewnić bank Santander. – Dzięki podpisaniu umowy z marką Maxus, nasi klienci będą mogli skorzystać z atrakcyjnego finansowania leasingiem na jej pojazdy i równocześnie z dotacji z programu "Mój elektryk". Jak poinformował BOŚ pod koniec kwietnia br., w ciągu pół roku od uruchomienia dopłat do leasingu pojazdów elektrycznych w ramach programu pozytywnie rozpatrzono ponad 1000 wniosków. Natomiast łączna wartość przyznanych dotacji przekroczyła 33,7 mln zł – powiedział Rafał Biegański z Santander Consumer Multirent.

Maxus Euniq MPV / Maxus
Maxus Euniq 6 / Maxus
Maxus Euniq 6 / Maxus
Maxus Euniq MPV / Maxus
Maxus Euniq MPV / Maxus
Maxus e-Deliver 9 / Maxus