Autosan 4x4, a raczej taktyczny pojazd wielozadaniowy 4x4 jest efektem współpracy Huty Stalowa Wola i czeskiej spółki Tatra Export. Przypominamy, że umowę na pozyskanie praw do produkcji tego pojazdu w Polsce podpisano w 2020 roku w Kielcach na targach Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego. Teraz historia zatoczyła koło i po dwóch latach prac HSW chwali się w Kielcach owocem polsko-czeskich prac...

Reklama

– Na targach Polsecure prezentujemy po raz pierwszy Taktyczny Pojazd Wielozadaniowy z przeznaczeniem dla służb mundurowych – powiedział Bartłomiej Zając, prezes zarządu Huty Stalowa Wola. – Jest to nowoczesna konstrukcja z kabiną opancerzoną w układzie 4x4, która może być wykorzystana w trudnych warunkach operacyjnych. Pojazd stanowi najnowszą propozycję Huty Stalowa Wola do szerokiego wykorzystania, np. do transportu sprzętu i ludzi zapewniając jednocześnie mobilność i wymagany poziom bezpieczeństwa. Parametry techniczne prezentowanego wozu 4x4 spełnią wymogi formacji takich jak Straż graniczna, policja czy Żandarmeria Wojskowa – wskazał.

Autosan 4x4, czyli nowy polski wóz dla wojska na bazie Tatry

Zabudowa i opancerzenie to dzieło polskich specjalistów ze Stalowej Woli i spółek należących do Polskiej Grupy Zbrojeniowej. – Wystawiony na targach pojazd jest propozycją wozu dowodzenia do wyrzutni rakiet WR-40 Langusta powiedział dziennik.pl Krzysztof Cedrowski, główny specjalista ds. projektów Huty Stalowa Wola. – Całe wyposażenie zapewnił polski przemysł zbrojeniowy. Wóz dysponuje zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia z karabinem maszynowym ZSMU A3, system samoosłony pojazdu OBRA-3 z detektorami opromieniowania wiązką lasera i wyrzutniami granatów dymnych oraz środkami łączności zewnętrznej i wewnętrznej – wyliczył.

Taktyczny Pojazd Wielozadaniowy z Huty Stalowa Wola jest średniej klasy transporterem opancerzonym / Targi Kielce
Pojazd 4x4 pod marką Autosan jest propozycją m.in. dla wojsk rakietowych i artylerii, w tym dla systemów dowodzenia i rozpoznania – w przyszłym Dywizjonowym Module Ogniowym (DMO) 155 mm sh KRYL oraz w dywizjonach artylerii rakietowej 122 mm LANGUSTA / Targi Kielce

Wyposażenie obejmuje m.in. system ochrony przed bronią ABC

Potencjalne wyposażenie obejmuje także system ochrony przed bronią masowego rażenia (broń ABC od pierwszych liter: atomowa, biologiczna, chemiczna), system kierowania ogniem, nawigację inercyjną, system przeciwpożarowy i tłumienia wybuchów, dodatkowy agregat prądotwórczy, ogrzewanie i klimatyzację w czasie postoju, wyciągarkę czy zestaw umożliwiający maskowanie. Konstrukcja dachu umożliwia montaż dodatkowego osprzętu, np. systemu obserwacyjnego (urządzenia optoelektroniczne czy radar pola walki) lub stanowiska strzeleckiego.

Autosan 4x4, czyli Taktyczny Pojazd Wielozadaniowy z Huty Stalowa Wola / Targi Kielce
Autosan 4x4, czyli Taktyczny Pojazd Wielozadaniowy z Huty Stalowa Wola / dziennik.pl

Pojazd 4x4 ze Stalowej Woli z potężnym silnikiem

Pokazany w Kielcach pojazd marki Autosan wykorzystuje podwozie ciężarówek Tatra linii T815-7 (Force) i zespół napędowy opracowany przez czeską firmę.

– Dużą zaletą tej konstrukcji jest jej modułowość umożliwiająca łatwą rozbudowę. Pozwala np. na bardzo prostą rekonfigurację pojazdu 4x4 do wariantu 6x6 czy 8x8, a także na wprowadzenie dodatkowych systemów. Modułowa budowa podwozia, stosowana w szerokiej gamie pojazdów wojskowych, ułatwia obsługę i obniża koszty eksploatacji – podkreślił Cedrowski

Serce auta stanowi ponad 400-konny silnik Diesla 12.7 V8 sprzężony z automatyczną sześciobiegową skrzynią Allison. Układ rozpędza masywny wóz maksymalnie do 110 km/h. Napęd 4x4, podcięte zderzaki plus prześwit regulowany w zakresie od 260 do 430 mm sprawiają, że wóz potrafi pokonać przeszkodę wodną o głębokości 1,2 metra (bez przygotowania). Mur o wysokości 0,5 m lub rów szeroki na 0,9 m również nie powinny być przeszkodą. Zbiornik paliwa pozwala na pokonanie dystansu 650 km na jednym tankowaniu.

Autosan 4x4, czyli Taktyczny Pojazd Wielozadaniowy z Huty Stalowa Wola / Targi Kielce
Autosan 4x4, czyli Taktyczny Pojazd Wielozadaniowy z Huty Stalowa Wola / Targi Kielce

Autosan 4x4 wytrzyma wybuch i ostrzał z amunicji przeciwpancernej

Wnętrze pomieści ośmioosobową załogę wraz z wyposażeniem. Auto pomyślano tak by spełniało standardy ochrony balistycznej pojazdów wg. normy STANAG 4569. Ochrona balistyczna kabiny jest na poziomie 2., co oznacza, że osłoni załogę przed ostrzałem pociskami przeciwpancernymi 7,62 mm. Konstrukcja zniesie też eksplozję miny przeciwpiechotnej pod dowolnym kołem lub pod centrum kadłuba – tu ochronę, odpowiednio na poziomie 2a i 2b wg. STANAG 4569, zapewnia m.in. dno podwozia ukształtowanie w kształcie litery V dla rozproszenie siły wybuchu. HSW uwzględnia też zwiększenie stopnia opancerzenia. Przy 2. poziomie ochrony balistycznej i przeciwminowej wóz może zabrać 5 ton ładunku. Dopuszczalna masa całkowita wyniesie 18 ton.

Autosan 4x4, czyli Taktyczny Pojazd Wielozadaniowy z Huty Stalowa Wola / Targi Kielce
Autosan 4x4, czyli Taktyczny Pojazd Wielozadaniowy z Huty Stalowa Wola / Targi Kielce

Autosan 4x4 także jako lekki niszczyciel czołgów

Nowy pojazd miałby zastąpić przestarzałe wozy dowodzenia m.in. na podwoziu radzieckiego UAZ 469. Na tym nie koniec. Konstruktorzy postawili na modułowość systemu. Takie podejście otwiera przed siłami zbrojnymi szereg możliwości. Podwozie może bazą do budowy innych specjalistycznych wersji, w tym: wozów rozpoznawczych np. do patrolowania granic, czy wozów rozpoznania stanowisk ogniowych dla artylerii. Spis konwersji obejmuje też wielozadaniowy pojazd sił specjalnych, wóz rozpoznania skażeń chemicznych i promieniotwórczych oraz wóz oficera łącznikowego. W jednostkach policji znajdzie zastosowanie do zadań specjalnych wymagających dobrego opancerzenia.

Podwozie nadaje się też do stworzenia lekkich niszczycieli czołgów (platforma dla systemów PPK) lub pojazdów dla patroli saperskich rozbrajających improwizowane ładunki wybuchowe (IED). Pojazd można wyposażyć również w statek bezzałogowy z możliwością sterowania wewnątrz wozu.

Produkcja w Polsce, w sanockiej fabryce Autosan

Reklama

Docelowo ten średniej klasy transporter opancerzony ma być produkowany przez HSW w Polsce, z możliwością ulokowania części produkcji w sanockiej fabryce Autosan, której Huta jest współwłaścicielem wspólnie ze spółką Radwar.

Autosan 4x4, czyli Taktyczny Pojazd Wielozadaniowy z Huty Stalowa Wola / Targi Kielce
Autosan 4x4, czyli Taktyczny Pojazd Wielozadaniowy z Huty Stalowa Wola / Targi Kielce
Autosan 4x4, czyli Taktyczny Pojazd Wielozadaniowy z Huty Stalowa Wola / Targi Kielce
Autosan 4x4, czyli Taktyczny Pojazd Wielozadaniowy z Huty Stalowa Wola / Targi Kielce
Autosan 4x4, czyli Taktyczny Pojazd Wielozadaniowy z Huty Stalowa Wola / Targi Kielce
Autosan 4x4, czyli Taktyczny Pojazd Wielozadaniowy z Huty Stalowa Wola / dziennik.pl
Autosan 4x4, czyli Taktyczny Pojazd Wielozadaniowy z Huty Stalowa Wola / dziennik.pl
Autosan 4x4, czyli Taktyczny Pojazd Wielozadaniowy z Huty Stalowa Wola / Polska Grupa Zbrojeniowa
Autosan 4x4, czyli Taktyczny Pojazd Wielozadaniowy z Huty Stalowa Wola / dziennik.pl
Autosan 4x4, czyli Taktyczny Pojazd Wielozadaniowy z Huty Stalowa Wola / dziennik.pl
Autosan 4x4, czyli Taktyczny Pojazd Wielozadaniowy z Huty Stalowa Wola / Polska Grupa Zbrojeniowa
Autosan 4x4, czyli Taktyczny Pojazd Wielozadaniowy z Huty Stalowa Wola / dziennik.pl
Autosan 4x4, czyli Taktyczny Pojazd Wielozadaniowy z Huty Stalowa Wola / dziennik.pl
Autosan 4x4, czyli Taktyczny Pojazd Wielozadaniowy z Huty Stalowa Wola / dziennik.pl
Autosan 4x4, czyli Taktyczny Pojazd Wielozadaniowy z Huty Stalowa Wola / dziennik.pl
Autosan 4x4, czyli Taktyczny Pojazd Wielozadaniowy z Huty Stalowa Wola / dziennik.pl