Lexus RZ 450e z podniesionym czołem wjeżdża do świata samochodów elektrycznych. Pierwszy bateryjny SUV japońskiej marki zbudowany od podstaw w oparciu o nową platformę eTNGA stworzoną z myślą o autach EV zadebiutował w trzech odsłonach podczas tajnego pokazu. Embargo przestało obowiązywać i oto pierwsze wrażenia…

Reklama

RZ 450e serwuje nam niespotykane dotąd w autach Lexusa proporcje. Dwubarwna sylwetka z ostro pochyloną kabiną bardziej przypomina przyczajone coupe z piątką drzwi niż SUV-a. Stoi na szeroko rozstawionych 20-calowych kołach, jakby w każdej chwili był gotów wbić się w zakręt. Elektryczny Lex z długością ponad 4,8 m ląduje między krótszym o 14,5 cm NX i dłuższym o 8,5 cm RX. Także linia dachu RZ biegnie niżej. Za to rozstawem osi (2850 mm) przerasta oba modele.

Lexus RZ 450e większy niż NX, czyli co to za samochód?

Charakterystyczny grill w kształcie klepsydry w RZ został trójwymiarową powierzchnią naszpikowaną czujnikami. Szlachetny wizerunek japońskiego elektryka podkreślają też smaczki w stylu high-tech. Dobrą robotę robi choćby szeroka listwa LED łącząca tylne światła. Z kolei przedzielony tylny spojler nie tylko wysmukla dach, ale też poprawi stabilność auta w tracie. Jednak zanim zakręcą się koła warto lepiej rozejrzeć się w środku…

Reklama
Lexus RZ 450e / Tomasz Sewastianowicz
Lexus RZ 450e / Tomasz Sewastianowicz

Lexus RZ 450e z wolantem zamiast kierownicy, jak to działa?

I pierwsze zaskoczenie – nieruchoma klamka z czujnikiem dotykowym jak w NX. Wystarczy położyć palec na sensorze a drzwi delikatnie odskoczą. We wnętrzu RZ otula wygodą, lexusową jakością i zdumiewa gadżetami. Jedną z najważniejszych nowych technologii jest pierwszy na świecie układ kierowniczy steer-by-wire z wolantem. Swój wynalazek Japończycy nazwali One Motion Grip. Nie jest to marketingowy gadżet na wzór Tesli, gdzie przycięto kierownicę, a reszta pozostała po staremu. W układzie Lexusa nie ma mechanicznego połączenia kół z kierownicą ani kolumny kierowniczej. System wykorzystuje wiązkę elektryczną do wysyłania sygnałów do kół. Wystarczy obrócić wolant o 150 stopni, aby przejść od oporu do oporu, bez potrzeby przekładania rąk (w Tesli trzeba). Taki wirtualny układ kierowniczy na żywo pracuje bardzo realistycznie – wystarczy delikatny ruch, a reakcja kół jest natychmiastowa.

Lexus RZ 450e / Tomasz Sewastianowicz
Lexus RZ 450e w dwukolorowym lakierowaniu Sonic Copper / Tomasz Sewastianowicz
Lexus RZ 450e. Nieruchoma klamka z czujnikiem dotykowym – wystarczy położyć palec na sensorze a drzwi delikatnie odskoczą. Podobne rozwiązanie zastosowano od środka – w miejscu małej klamki jest przycisk. Gadżeciarskie, ale także nieocenione ze względu na bezpieczeństwo osoby wysiadającej. Jeśli współdziałający z klamką system Safe Exit Assist wykryje nadjeżdżający inny pojazd, wówczas otwieranie drzwi na chwilę zostanie zablokowane / Tomasz Sewastianowicz

Wolant i elektroniczne połączenie z kołami, czy to bezpieczne?

W rozmowach inżynierowie zapewnili, że na drodze elektroniczny system z wolantem nie będzie bezduszny. Kierowca wśród informacji zwrotnych ze styku kół z jezdnią odczuje np. mniejsze drgania wywołane nierównościami. Do tego odczuwalny będzie stabilny tor jazdy i lepsza jego korekta przy bocznym wietrze, a także większa precyzja w trakcie jazdy na wprost po pochyłej nawierzchni. Czy to bezpieczne? RZ ma specjalne zabezpieczenia awaryjne procesorów sterujących One Motion Grip, a także dodatkowy obwód prądu na wypadek utraty głównego źródła zasilania systemu. Jeśli to jeszcze kogoś nie przekonuje, to zawsze może zaoszczędzić pieniądze i zostać przy tradycyjnej kierownicy.

Lexus RZ 450e / Tomasz Sewastianowicz
Lexus RZ 450e / Tomasz Sewastianowicz

Sam wolant świetnie leży w dłoniach. Zgrupowane na nim przyciski, kursory czy dwa suwaki do sterowania światłami i wycieraczkami są w zasięgu kciuków. Zmyślny gadżet – wyświetlacz head-up stanowi lustrzane odbicie funkcjonalności powierzonych wolantowi. Wystarczy dotknąć któregoś z klawiszy, a jego odpowiednik podświetlony na zielono pojawi się na szybie. To dla bezpieczeństwa – kierowca nie musi odrywać wzroku od drogi w poszukiwaniu właściwego guzika. Zresztą cały kokpit pomyślano jako przestrzeń, w której do obsługi funkcji auta wystarczy niewielki ruch dłonią lub rzut oka. Z tyłu rozsiadasz się niemal jak w kinie – na stopy, nogi, nad głową jest bardzo dużo miejsca i nie przeszkadza nawet opadająca linia dachu. Pasażerowi podobnej postury siedzącemu w drugim rzędzie od kolan do oparcia fotela zostaje ok. 16-17 cm luzu. Pozytywnie nastraja też ambientowe podświetlenie kabiny. Drzwi otwierają się szeroko, tylne niemal pod kątem prostym, co docenią rodzice mocujący się z fotelikami dziecięcymi (uchwyty ISOFIX są zgrabnie zamaskowane).

Lexus RZ 450e / Tomasz Sewastianowicz
Na postoju można nawet rozłożyć się, wyprostować nogi i podziwiać niebo przez gigantyczny szklany dach. Pozytywnie nastraja też ambientowe podświetlenie kabiny / Tomasz Sewastianowicz

Lexus RZ z ogrzewaniem promiennikowym i dachem fotochromatycznym

Kolejna nowość na pokładzie RZ to ogrzewanie promiennikowe, które poza zdrowszym wpływem na podróżujących (komfort działania przypomina wygrzewanie się w słońcu) ma też oszczędniej pobierać prąd i zmniejszać obciążenie klimatyzacji. Promienniki ciepła umieszczono na wysokości kolan przed kierowcą i pasażerem z przodu, pod kolumną kierownicy oraz na dole deski rozdzielczej. Do ograniczenia zużycia energii elektrycznej przyczyni się też dach fotochromatyczny - za jednym dotknięciem magicznie zmienia się przezroczystość odcinając promienie słoneczne. Jego panoramiczna tafla szkła ma też powłokę, która odbija promieniowanie podczerwone i redukuje promieniowanie cieplne, jednocześnie zatrzymując ciepło w kabinie, gdy jest zimno.

Trwa ładowanie wpisu

Lexus RZ 450e / Tomasz Sewastianowicz
Lexus RZ 450e / Tomasz Sewastianowicz
Lexus RZ 450e / Tomasz Sewastianowicz

Lexus RZ 450e na pokładzie to szybkie multimedia i nawigacja z chmury

Na uznanie zasługuje stacja multimedialna Lexus Link Pro z 14-calowym ekranem – system imponuje szybkością reakcji i jakością prezentowanych grafik. Sam interfejs multimediów błyskawicznie łączy się bezprzewodowo z Apple CarPlay (przewodowy Android Auto). Indukcyjna ładowarka w konsoli środkowej doładuje telefon. RZ można również zarządzać głosowo. Wystarczy powiedzieć "Hej Lexus", a sztuczna inteligencja spełni życzenia kierowcy lub pasażera na przednim siedzeniu i np. wyznaczy trasę, przestawi klimatyzację czy rozpozna, z którego miejsca nadeszło polecenie "otwórz okno" i odpowiednio zareaguje opuszczając lewą lub prawą szybę przednich drzwi. Do pełni szczęścia jest system nagłośnienia Mark Levinson – Guns N’ Roses brzmią jakby znowu byli młodzi.

Seryjna nawigacja czerpie informacje z chmury. Rozwiązanie zapewnia także dostęp do szeregu usług aktualizowanych w czasie rzeczywistym (over-the-air OTA). To oznacza, że auto w trakcie jego życia będzie można unowocześniać z kanapy, bez potrzeby jazdy do serwisu. Nowy soft poprawi możliwości systemu multimedialnego, układów elektronicznych czy klimatyzacji i wielu innych. Po latach RZ może mieć nawet lepsze parametry niż na początku.

Lexus RZ 450e / Tomasz Sewastianowicz
Reklama

Lexus RZ 450e, czyli dwa silniki, napęd 4x4 i oszczędne zużycie energii

Lexus RX 450e pod płaską podłogą skrywa akumulator litowo-jonowy o pojemności 71,4 kWh (96 ogniw; napięcie 355V). Mocy dostarczają dwa silniki – przedni wytwarza 204 KM, tylny 109 KM. Łącznie taki system zapewnia kierowcy 313 KM (435 Nm) i za jednym zamachem tworzy elektryczny napęd na cztery koła DIRECT4. W efekcie to komputer decyduje o przeniesieniu momentu obrotowego między przód i tył - rozkład może być dostosowany w zakresie od 0 do 100 lub od 100 do 0 w ciągu milisekund. Żaden system mechaniczny nie jest aż tak sprawny.

RZ od zera do 100 km/h rozpędzi się w 5,6 sekundy. Prędkość maksymalną ograniczono do 160 km/h. Zasięg przewidziano większy niż 400 km. Na tle rywali szału nie ma, ale zużycie energii na poziomie 18 kWh/100 km/h to już coś! Swój udział w tym wyniku z pewnością ma tryb Range, który zdławia prędkość, uruchamia specjalny program dystrybucji mocy oraz wyłącza klimatyzację. Do tego jest jeszcze funkcja one-pedal - pozwala kierowcy przyspieszać i zwalniać (hamowanie rekuperacyjne) głównie przez operowanie pedałem "gazu". W ten sposób Lexus RZ 450e zamierza zostać jednym z najbardziej wydajnych EV w klasie.

Lexus RZ 450e w dwubarwnym lakierowaniu Aether / Tomasz Sewastianowicz
Lexus RZ 450e / Tomasz Sewastianowicz

Akumulator z gwarancją na 10 lat i niską degradacją

Naładowanie do poziomu 80 proc. potrwa 30 minut przy użyciu systemu szybkiego ładowania o mocy 150 kW (CCS2). Lexus gwarantuje, że po 10 latach bateria utrzyma 90 proc. pierwotnej pojemności, a pomoże w tym m.in. aktywne zarządzanie termiczne z pompą ciepła i chłodzeniem cieczą czy proces produkcyjny zabezpieczony tak, by żadne obce ciała nie dostały się do baterii. Ciekawostka – na niektórych rynkach RZ będzie oferowany w dwoma portami ładownia (przy lewym i prawym nadkolu). W Polsce przewidziano jeden od strony kierowcy.

Lexus RZ 450e / Tomasz Sewastianowicz

Lexus RZ 450e otwiera nową erę, kiedy w Polsce i jaka cena?

Szereg nowatorskich rozwiązań, szybkie ładowanie trwałego akumulatora, komfortowe wnętrze, napęd 4x4 i modna stylistyka to atuty nie do przecenienia. RZ 450e to dla Lexusa ważny model – pokazuje niedowiarkom, że Japończycy umieją konstruować auta w 100 proc. na prąd. Do tego otwiera nową erę transformacji Lexusa w markę w 100 proc. elektryczną. Godzina zero to rok 2030, a lista premier EV przewiduje przynajmniej 15 nowych modeli. W Polsce nowego RZ będzie można rezerwować już na początku maja. W sierpniu ruszy seria pokazów u dilerów Lexusa. Cena? Wyższa niż za bliźniaczą Toyotę bZ4X. Lexus przewiduje też odmianę z napędem na jedną oś.

Lexus RZ 450e / Tomasz Sewastianowicz
Lexus RZ 450e / Tomasz Sewastianowicz
Lexus RZ 450e / Tomasz Sewastianowicz
Lexus RZ 450e / Tomasz Sewastianowicz

Lexus RZ 450e i dane techniczne

NAPĘD AWD
TYP Synchroniczny generator elektryczny AC
MOC ŁĄCZNA (KM / kW) 313 / 230
SILNIK PRZEDNI (KM / kW) 204 / 150
SILNIK TYLNY (KM / kW) 109 / 80
MOMENT OBROTOWY (Nm) 435
UKŁAD ELEKTRYCZNY AWD
BATERIA Litowo-jonowa
LICZBA OGNIW 96
NAPIĘCIE (V) 355
POJEMNOŚĆ (kWh) 71,4
OSIĄGI AWD
PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA 160 km/h
PRZYSPIESZENIE 0-100 km/h 5,6 s
ZUŻYCIE ENERGII (kWh/100 km) AWD
CYKL MIESZANY WLTP Poniżej 18 (docelowo)
ZASIĘG AWD
CYKL MIESZANY WLTP Powyżej 400 km
WYMIARY ZEWNĘTRZNE (mm) AWD
DŁUGOŚĆ 4805
SZEROKOŚĆ 1895
WYSOKOŚĆ 1635
ROZSTAW OSI 2850
MASA HOLOWANEJ PRZYCZEPY AWD
BEZ HAMULCÓW (KG) 750
Lexus RZ 450e / Tomasz Sewastianowicz
Lexus RZ 450e / Tomasz Sewastianowicz
Lexus RZ 450e / Tomasz Sewastianowicz
Lexus RZ 450e / Tomasz Sewastianowicz
Lexus RZ 450e / Tomasz Sewastianowicz