Toyota GR Corolla powiększa rodzinę fabrycznej stajni GAZOO Racing. Po modelach GR Yaris, GR86 i GR Supra to już czwarte auto dla fanów wysokich obrotów. A jego stworzenie pobłogosławił, doglądał i kontrolował sam prezydent koncernu Akio Toyoda, który uwielbia motorsport - sam regularnie startuje w wyścigach i testuje nowości przed wdrożeniem do produkcji.
GR Corolla korzysta z platformy Corolli hatchback, jednak dla lepszej trakcji i stabilności na zakrętach rozstaw kół z przodu jest o 60 mm większy, a z tyłu zyskał dodatkowo 85 mm. Taki zabieg wymusił poszerzenie nadkoli, odpowiednio o 20 mm i 30 mm. Wloty powietrza w przednim zderzaku oraz w błotnikach i na masce poprawiają wydajność chodzenia.
Toyota GR Corolla, czyli 304 KM i najmocniejszy silnik
Między przednie koła wepchnięto najmocniejszy seryjny silnik trzycylindrowy. Turbodoładowane 1.6 z intercoolerem znane z GR Yarisa zyskało na potencjale – 12-zaworowiec produkuje aż 304 KM! Co jest zasługą m.in. większej wydajności układu wydechowego. Jednostkę wraz z 6-biegową przekładnią manualną pochylono lekko w stronę kabiny, a to dla uzyskania lepszego rozkładu masy. Tłumik z zaworem i potrójnym wydechem zmniejsza zarówno ciśnienie w wydechu, jak i poziom hałasu.
Osiągi? Inżynierowie zapewniają, że trzycylindrowe serce charakterystyką pracy przypomina silnik typu bokser i potrafi wkręcać się do 7 tys. obrotów! Dzikus! Czasy przyspieszeń pozostają tajemnicą, ale można spodziewać się przyspieszenia od zera do 100 km/h w ok. 5 sekund.
GR Corolla, czyli napęd 4x4 i selektor trybów jazdy
Napęd na cztery koła GR-Four wykorzystuje dwa mechanizmy różnicowe o ograniczonym poślizgu Torsen, które rozdzielają moc między lewą i prawą stronę. System potrafi dostarczyć 100 proc. momentu obrotowego na przód lub przekierować całość na tył. Do wyboru odpowiednich ustawień służy pokrętło trybów jazdy 4WD (przed lewarkiem skrzyni biegów). Kierowca może decydować o proporcji wybierając pokrętłem jeden z trzech trybów pracy układu 4x4: Normal (60:40), Sport (30:70) i Track (50:50). Oprócz tego GR Corolla daje możliwość wyboru trybów jazdy za pomocą selektora Drive – system kontroluje żywiołowość reakcji na gaz czy ruchy kierownicy.
Toyota GR Corolla kontra GR Yaris
Zawieszenie wykorzystuje wahacze z tulejami kulkowymi oraz sztywniejsze sprężyny i amortyzatory plus zmienioną geometrię kół. W tarcze hamulcowe wgryzają się przeciwstawne zaciski. Dodatkowo auto otrzymało wzmocnienia konstrukcji z tyłu między nadkolami, pod podłogą i przed zbiornikiem paliwa. Podobnie jak w przypadku GR Yarisa, dach jest z kompozytów z włóknem węglowym formowanych w procesie SMC (sheet molding compound) - taki zabieg pozwolił na obniżenie masy i środka ciężkości. W efekcie GR Corolla ważąca 1475 kg ma rewelacyjny stosunek mocy do masy wynoszący 4,85 kg/KM (to o 0,5 kg lepiej niż GR Yaris).
Toyota GR Corolla i ręczna produkcja
W przeciwieństwie do cywilnej Corolli, wyczynowy model GR będzie produkowany w Japonii. Toyota w swojej fabryce w Motomachi. W tym samym zakładzie produkowany był legendarny model Lexus LFA, a teraz ci sami ludzie zajmą się wytwarzaniem GR Corolli i GR Yarisa. Zamiast tradycyjnej taśmy powstała tam wielosekcyjna przestrzeń montażowa, po której poruszają się zautomatyzowane pojazdy, a pracownicy ręcznie montują i dopieszczają każdy model. Producent twierdzi, że poziom sztywności nadwozi, jaki zapewniają auta serii GR trudno osiągnąć na standardowych taśmach produkcyjnych.
Na koniec kiepska wiadomość. GR Corolla trafi do sprzedaży najpierw w Japonii w drugiej połowie 2022 roku. Samochód będzie też dostępny USA.I aż szkoda, że nie trafi do Europy. Pięknie nas urządzili…
GR Corolla, dane techniczne:
Długość [mm] | 4410 | |||
Szerokość [mm] | 1850 | |||
Wysokość [mm] | 1480 mm z anteną1455 do linii dachu | |||
Rozstaw osi [mm] | 2640 | |||
Rozstaw kół | Przód [mm] | 1590 | ||
Tył [mm] | 1620 | |||
Liczba miejsc | 5 | |||
Masa pojazdu [kg] | 1470 | |||
Silnik | trzycylindrowy, rzędowy silnik 1,6 l turbo z intercoolerem | |||
typ | G16E-GTS | |||
Średnica cylindra x skok tłoka [mm] | 87,5 x 89,7 | |||
Pojemność skokowa [ccm] | 1618 | |||
Stopień sprężania | 10,5 | |||
Moc maksymalna [KM (kW)/obr./min] | 304 (224) / 6500 | |||
Maksymalny moment obrotowy [Nm / obr./min] | 370 / 3000–5550 | |||
Skrzynia biegów | iMT (6-stopniowa, manualna) | |||
Układ napędowy | Napęd na cztery koła GR-FOUR Elektroniczne sprzęgło wielotarczowe 4WD (z 3 trybami pracy) | |||
Przełożenia - 1/2/3/4/5/6/wsteczny | 3.538 /2.238/1.535/1.162/1.081/0.902/3.831 | |||
Stopień redukcji - 1-4/5,6, wsteczny | 4.058/3.45 | |||
Mechanizmy różnicowe | Przedni | Torsen LSD | ||
Tylny | Torsen LSD | |||
Zawieszenie | Przednie | Kolumny MacPhersona | ||
Tylne | Podwójne wahacze | |||
Hamulce | Przednie | 18-calowe, wentylowane tarcze aluminiowe, zaciski przeciwstawne 4-tłoczkowe | ||
Tylne | 16-calowe, wentylowane tarcze aluminiowe, zaciski przeciwstawne 2-tłoczkowe | |||
Koła | Aluminiowe 18 cali Gloss Black, z 15 szprychami | |||
Opony (przednie/tylne) | 235/40R18 Yokohama ADVAN Apex V601 | |||
Pojemność zbiornika paliwa | 50 l |