Renault Arkana przełamuje schemat i sprawia, że dotychczas dostępne dla nielicznych, motoryzacyjne "haute couture", w końcu będzie w zasięgu ręki statystycznego Kowalskiego. Oczywiście pod warunkiem, że zarabia trochę powyżej przeciętnej krajowej, ale w ramach kariery nie musi jeszcze regularnie odwiedzać pól golfowych, uprawiać crossfitu i mieszkać w apartamentowcu.

Reklama

Renault Arkana przyciąga spojrzenia niebanalną stylistyką, a pod maską skrywa sprawdzone i niedrogie rozwiązania. Francuzi pokazują, że kompaktowy SUV z dynamicznym nadwoziem coupe nie musi kosztować 200-300 tys. zł. Sprawdzamy, czy w tym przypadku bycie modnym może oznaczać równocześnie bycie praktycznym.

Renault Arkana to pierwszy przedstawiciel segmentu SUV coupe wśród popularnych marek / Sebastian Kościółek / (c)SQ

Renault Arkana i konkurencja

Koncepcja SUV-a o nadwoziu coupe to rynkowa nisza spopularyzowana przez BMW X6 i Mercedesa GLE Coupe. Później zapotrzebowanie rynkowe okazało się na tyle duże, że powstały mniejsze modele, znów w segmencie premium: Audi Q2 czy BMW X2. Zupełnie niedawno przyszedł czas na przedstawiciela tego segmentu wśród marek popularnych. Zadania podjęło się Renault i na razie trudno wyszukać bezpośrednią konkurencję dla Arkany. W niższej klasie wcześniej na europejskim i polskim rynku karty zaczęła rozdawać Toyota C-HR, a potem dołączyłdo niej Volkswagen Taigo przeszczepiony z Brazylii.

Stylistyka nadwozia Renault Arkana wykorzystuje dużo elementów z kompaktowego Megane / Sebastian Kościółek / (c)SQ

Renault Arkana i Captur, czym się różnią?

Renault Arkana błyskawicznie znalazło swoich odbiorców na rynku i zaskakująco szybko ugruntowało pozycję w gamie producenta. Po niedługim czasie od debiutu model wskoczył na sam szczyt listy przebojów francuskiej marki, pozostawiając w tyle model Captur, od którego pożyczył płytę podłogową. Jednak nie była to bratobójcza walka.

Wprowadzenie Renault Arkana na europejski rynek nie było pochopną decyzją. Samochód o podobnym wyglądzie, ale zbudowany na platformie Dacii Duster zadebiutował już wcześniej w Rosji i na rynkach wschodnich, a w Korei występuje nawet ze znaczkiem Samsunga.

Klienci w Europie oczekują zupełnie innego poziomu komfortu i wykonania wnętrza. Stąd decyzja o zbudowaniu "europejskiej" Arkany na modułowej platformie CMF (Clio i Captur). Inżynierowie rozciągnęli rozstaw osi z 2639 mm (w modelu Captur) do 2721 mm. Pozostałe gabaryty wyraźnie odróżniają Arkanę od mniejszego brata. SUV o nadwoziu coupe ma 4545 mm długości i 1820 mm szerokości. Dla porównania Captur ma 4227 mm długości i 1797 mm szerokości.

Pomarańczowy lakier Valencia pięknie komponuje się ze sportową stylizacją modelu. Co więcej, w wersji R.S. Line nie trzeba za niego dopłacać / Sebastian Kościółek / (c)SQ
Reklama

Renault Arkana ma pojemne i wygodne wnętrze, pojemność bagażnika

Różnica jest zauważalna zaraz po zajęciu miejsca w przednim lub tylnym rzędzie foteli. W Arkanie jest więcej miejsca niż w Capturze, a do tego mimo opadającej linii nadwozia nie ma problemu z miejscem nad głową. Przynajmniej dla pasażerów o wzroście do 1,85 m. Wyżsi mogą już ocierać głową o ciemną podsufitkę. Narzekać można tylko na zbyt krótkie podparcie ud, co daje się we znaki podczas długich podróży. Przy dwóch osobach z tyłu miejsca na szerokość jest wystarczająco, a wysuwany podłokietnik pozwala wygodnie oprzeć łokcie.

Jakość materiałów w kabinie jest bardzo wysoka. Jedynym minusem mogą być lakierowane plastiki, które szybko się brudzą / Sebastian Kościółek / (c)SQ
Tylne siedziska są słabo wyprofilowane i mają dość krótkie podparcia ud. Wysocy pasażerowie szybko odczują tę niedogodność podczas dalekich podróży / Sebastian Kościółek / (c)SQ

Wersja wyposażenia R.S. Line w przypadku Arkany serwuje wiele sportowych smaczków w kabinie pasażerskiej. Począwszy od lekko wyprofilowanych przednich foteli, przez czerwone przeszycia i plastik przypominający włókno węglowe. Producent nie zaburzył równowagi serwując te dodatki. Dzięki temu wnętrze Arkany jest bardzo wygodne, a do tego funkcjonalne. Co do jakości wykończenia wnętrza trudno mieć zastrzeżenia. Dużym plusem jest bardzo dobre wyciszenie kabiny. Dopiero przy prędkościach autostradowych hałas zaczyna docierać do środka.

Cyfrowe zegary w modelu Arkana to już standard / Sebastian Kościółek / (c)SQ

Cyfrowe zegary i charakterystyczny tablet zamontowany w centralnej części kokpitu to już dobrze znane rozwiązania dostępne w modelach Renault od kilku lat. Poprzez 9,3-calowy ekran dotykowy można obsługiwać radio, multimedia i nawigację. Przyciski i pokrętła najważniejszych urządzeń pozostawiono w starym stylu. Dzięki temu szybko można jednym ruchem ustawić temperaturę klimatyzacji i kierunek nawiewu, podgrzewane fotele (i kierownicę).

Oprócz wielkiego, dotykowego tabletu pozostawiono jeszcze kilka przycisków, pokręteł i przełączników, które umożliwiają błyskawiczną obsługę najważniejszych funkcji, jak np. klimatyzacja / Sebastian Kościółek / (c)SQ
Dotykowy ekran działa sprawnie, ale czasami miewa momenty, kiedy musi się dłużej "zastanowić" / Sebastian Kościółek / (c)SQ

Największą obawą klientów w przypadku SUV-ów o nadwoziu coupe jest ilość miejsca w bagażniku. Renault Arkana oferuje 510 litrów. To wynik, który zaspokoi nawet potrzeby rodzinnego podróżowania. System obniżanej podwójnej podłogi pozwala wpakować większe przedmioty.

Wysoki prześwit modelu Arkana sprawia, że żaden miejski krawężnik nie będzie dla niego przeszkodą nie do przejścia. Małym minusem jest brak możliwości dokupienia wersji z napędem 4x4 / Sebastian Kościółek / (c)SQ

Renault Arkana z silnikiem 1.3 od Mercedesa i Dacii

Renault Arkana skrywa pod maską turbodoładowany silnik benzynowy 1.3 TCe. Wiele osób nadal będzie przecierać oczy z niedowierzania, ale z niewielkiej jednostki udało się wydobyć 160 KM maksymalnej mocy oraz 270 Nm momentu obrotowego. Oprócz francuskiej marki ten sam silnik można spotkać w samochodach produkowanych przez Dacię i Mercedesa. W ofercie jest jeszcze słabszy wariant o mocy 140 KM, ale warto dołożyć 4 tys. zł, żeby cieszyć się większą mocą. Wszystkie wersje są napędzane wyłącznie na przednią oś, a napęd 4x4 nie jest dostępny nawet za dopłatą.

Pod maską są dostępne dwa warianty silnika 1.3 TCe - o mocy 140 i 160 KM. Rekomendujemy dopłatę 4 tys. zł, żeby cieszyć się wyższą mocą / Sebastian Kościółek / (c)SQ

Jednostka pracuje żwawo i bardzo sprawnie radzi sobie z masą pojazdu wynoszącą 1347 kg. Jednak szybko można odnieść wrażenie, że jej zapędy skutecznie gasi dwusprzęgłowa, 7-biegowaskrzynia EDC – jedyny dostępny wariant. Przekładnia ma tendencje do zbyt długiego "myślenia". Jedną szansą na przyspieszenie czasu reakcji jest użycie łopatek przy kierownicy.

Skrzynia EDC to jedyna możliwość w przypadku silnika 1.3 TCe. Dwusprzęgłowa przekładnia dość leniwie reaguje na polecenia kierowcy / Sebastian Kościółek / (c)SQ

Renault Arkana z silnikiem mild hybrid 140 KM, ile zużywa paliwa?

Wbrew pozorom wysilona jednostka zamontowana pod maską sporego SUV-a ma bardzo ograniczony apetyt na paliwo. Wystarczy spokojna jazda poza miastem, a komputer pokazuje wyniki poniżej 6 l/100 km. Dynamiczna jazda w mieście wiąże się ze spalaniem w okolicach 7-7,5 l/100 km. To bardzo dobre wartości, w których spory udział ma 12-woltowy układ miękkiej hybrydy. Rozwiązanie wykorzystuje silnik elektryczny zintegrowany z rozrusznikiem do wspomagania jednostki spalinowej podczas ruszania i przyspieszania. Podczas zatrzymywania się i postoju, np. na światłach, jednostka spalinowa jest możliwie często wyłączana. W ten sposób, kropelka po kropelce udaje się zaoszczędzić paliwo w baku.

Renault Arkana ma sportowy wygląd, ale jak jeździ?

Jaskrawy kolor nadwozia, sportowe akcenty wersji R.S Line i potężne felgi mogą sugerować, że Renault miało ambicje, żeby stworzyć sportowego SUV-a o nadwoziu coupe. Jednak rzeczywistość jest zupełnie inna. Arkana ma bardzo mocno wspomagany elektrycznie układ kierownicy, a zawieszenie miękko wybiera nierówności, ale na jego plus trzeba zaznaczyć, że nie doprowadza do mocnych przechyłów w zakrętach. Jedynie 18-calowe koła mogą dawać lekkie poczucie "twardości" podwozia.

Wielkie, 18-calowe obręcze w wersji R.S. Line bardzo ładnie dopełniają stylizację modelu / Sebastian Kościółek / (c)SQ

Już na wstępie trzeba mieć świadomość, że Renault Arkana mimo wyglądu nawet w wersji R.S. Line nie jest sportowym coupe z nadwagą, spełniającym się wśród górskich, asfaltowych przełęczy. Nawet przełączenie systemu "My Sense" w tryb Sport, który wyostrza reakcję pedału gazu i usztywnia pracę układu kierowniczego nie zmienia charakteru tego modelu. To po prostu bardzo przyzwoity i praktyczny miejski SUV, który równie dobrze sprawdzi się podczas dłuższych międzymiastowych podróży.

Pomarańczowy lakier Valencia pięknie komponuje się ze sportową stylizacją modelu. Co więcej, w wersji R.S. Line nie trzeba za niego dopłacać / Sebastian Kościółek / (c)SQ
Renault Arkana / Sebastian Kościółek / (c)SQ

Renault Arkana, cena i wyposażenie w Polsce

Renault Arkana jest dostępne w polskich salonach od 121 900 zł w wersji z silnikiem mild hybrid 140 EDC. W porównaniu z Capturem jest to zupełnie inny przedział cenowy (dostępny od 81 500 zł), ale jeszcze do niedawna w ofercie francuskiej marki występował model Kadjar, który cenowo był pozycjonowany dużo bliżej, ale zakończył żywot na rzecz nadchodzącego modelu Austral, który mieliśmy okazję sprawdzić.

Model Arkana w wersji wyposażenia Equlibre z silnikiem mild hybrid 140 EDC kosztuje 121 900 zł, ale producent oferuje alternatywnie napęd E-Tech full hybrid 145 za 129 900 zł. W tym wariancie nie jest dostępna wersja ze wzmocnionym, 160-konym silnikiem. W wersji Equilibre znajdziemy następujące wyposażenie: klimatyzacja automatyczna, karta Renault Hands Free z odblokowaniem przy zbliżeniu, system kontroli bezpiecznej odległości (DW), system rozpoznawania znaków drogowych (TSR), aktywny system wspomagania nagłego hamowania (AEBS), system utrzymywania pasa ruchu (LKA), kamera cofania, wspomaganie parkowania tył, system easy link z 7-calowym ekranem (6 głośnikami i funkcją replikacji smartfona), zespół zegarów z 4,2-calowym wyświetlaczem kolorowym TFT (mild hybrid), zespół zegarów z 7-calowym wyświetlaczem kolorowym TFT (w wersji E-Tech full hybrid), reflektory przednie Full LED, 17” felgi aluminiowe.

Wersja Techno jest dostępna w trzech wersjach silnikowych. Podstawowa jednostka mild hybrid 140 EDC kosztuje od 132 900 zł, mocniejsza mild hybrid 160 EDC od 136 900 zł, a hybrydowa E-Tech full hybrid 145 od 140 900 zł. W ramach wersji wyposażenia Techno są dostępne wybrane elementy wersji Equilibre oraz: system multi-sense, funkcja zmiany świateł mijania na drogowe (AHL), system ostrzegania o nadmiernej prędkości (OSP/TSR), system kontroli martwego pola (BSW), system wspomagania wyjeżdżania z miejsca parkingowego tyłem (RCTA), system easy link 9,3 cala z nawigacją, wspomaganie parkowania przód / tył, zespół zegarów z 10,25-calowym kolorowym wyświetlaczem TFT, ładowarka indukcyjna, tapicerka materiałowa z elementami skóry TEP, przyciemniane tylne szyby, 18-calowe felgi aluminiowe.

Wersja R.S Line jest dostępna tylko z silnikami mild hybrid 140 i 160 EDC, które kosztują 144 900 i 148 900 zł. Wyposażenie standardowe R.S. Line obejmuje wybrane elementy wersji Techno, a także: elektrochromatyczne bezramkowe lusterko wewnętrzne, elektryczna regulacja foteli przednich, podgrzewane przednie fotele, skórzana kierownica, aktywny regulator prędkości stop&go (ACC STOP&GO), wspomaganie parkowania bok + system easy park assist, tapicerka Alcantara łączona ze skórą TEP w kolorze czarnym, z czerwonymi akcentami, pakiet stylistyczny wnętrza R.S. Line, pakiet stylistyczny nadwozia R.S. Line, 18-calowe felgi aluminiowe, lakier metalizowany pomarańczowy Valencia.

Renault Arkana / Sebastian Kościółek / (c)SQ
Renault Arkana / Sebastian Kościółek / (c)SQ

Topowa wersja E-Tech engineered jest dostępna wyłącznie z napędem hybrydowym E-Tech full hybrid 145. Auto w takim wydaniu jest dostępne od 154 900 zł. Na liście wyposażenia obejmuje wybrane elementy wyposażenia R.S. Line oraz: 18--calowe felgi aluminiowe silverstone grafitowe, dolne osłony zderzaków w kolorze czarnym, końcówki wydechu w kolorze złotym, listwa F1 w kolorze złotym, czarne logotypy Renault, czarna osłona chłodnicy, spoiler na tylnej klapie w kolorze czarnym, oznakowanie zewnętrzne E-Tech engineered, tapicerka Alcantara łączona ze skórą TEP w kolorze czarnym, ze złotymi akcentami.

Renault Arkana, dane techniczne, wymiary, moc, przyspieszenie

Renault Arkana mild hybrid 160 EDC R.S. Line
Moc 160 KM
Maksymalny moment obrotowy silnika spalinowego 270 Nm
Napęd / skrzynia biegów Przedni, dwusprzęgłowa 7-biegowa
Śr. zużycie paliwa (WLTP) 5,8-5,9 l/100 km
Masa własna 1347 kg
Prędkość maksymalna 205 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,1 s
Długość 4568 mm
Szerokość (bez lusterek bocznych) 1821 mm
Wysokość 1576 mm
Rozstaw osi 2720 mm
Renault Arkana / Sebastian Kościółek / (c)SQ
Renault Arkana / Sebastian Kościółek / (c)SQ
Renault Arkana / Sebastian Kościółek / (c)SQ