Lexus odleciał! Oto nowy SUV prosto z Tokio

Lexus LBX Morizo RR wyskoczył z pudełka podczas salonu samochodowego w Tokio. Jego stworzenie pobłogosławił i doglądał sam prawnuk założyciela Toyoty – Akio Toyoda, prezes zarządu i dyrektor reprezentatywny Toyota Motor Corporation, który w szafie obok garniturów trzyma kombinezony wyścigowe. Sam przyznaje, że jego miłość do samochodów rozpoczęła się około 60 lat temu od pierwszej wizyty na torze Fuji. Zabrał go tam ojciec w jego urodziny – Akio miał wtedy sześć czy siedem lat.

Dziś Toyoda uwielbia motorsport – pod pseudonimem Morizo regularnie startuje w rajdach, wyścigach i testuje nowości przed wdrożeniem do produkcji. Stąd też jego przydomek w nazwie auta. Nowy LBX Morizo RR to samochód zbudowany i zestrojony według jego autorskiej receptury. Oto pikantna nowość z kuchni Lexusa…

Reklama

Nowy Lexus LBX Morizo RR z silnikiem 1.6 turbo jak Toyota GR Yaris

Reklama

Lexus LBX Morizo RR korzysta z tej samej platformy co klasyczny LBX, który właśnie wjeżdża na polski rynek. Jednak pod spodem kryje się technika z zupełnie innej bajki. Między przednie koła zamiast hybrydy 1.5 wepchnięto najmocniejszy seryjny silnik trzycylindrowy o oznaczeniu G16E-GTS znany z takich modeli jak Toyota GR Yaris i GR Corolla.

Lexus LBX Morizo RR / Lexus

Nowy Lexus zmiana z planszy. Oto 305 KM mocy i napęd 4x4 (zobacz WIDEO)

Turbodoładowany silnik 1.6 z intercoolerem produkuje aż 305 KM i 400 Nm! To o 25 KM więcej niż nowy GR Yaris. W efekcie Lexus LBX Morizo RR ma moc hot hatcha z segmentu C, masę SUV-a klasy B (ok. 1300 kg) i rewelacyjny stosunek mocy do masy wynoszący przynajmniej 4,3 kg/KM. Jednostkę wraz z 8-biegową przekładnią automatyczną Direct Shift pochylono lekko w stronę kabiny, a to dla uzyskania lepszego rozkładu masy. Co ciekawe, żeby zmienić bieg na wyższy w automacie kierowca przyciąga lewarek do siebie, a redukcja wymaga pchnięcia – takiej kombinacji chciał Akio Toyoda. Do tego stały napęd na cztery koła sterowany elektronicznie i obniżone o 10 mm zawieszenie. Z takimi parametrami nowy Lexus zmiata z planszy nie tylko SUV-y własnej kategorii. Osiągi?

Trwa ładowanie wpisu

Lexus LBX Morizo RR / Lexus

Lexus LBX Morizo RR - jakie osiągi i przyspieszenie?

Trzycylindrowe serce charakterystyką pracy przypomina silnik typu bokser i potrafi wkręcać się do 7 tys. obrotów. Dzikus! Wciśnięcie gazu zamienia benzynę w gardłowy dźwięk podwójnego wydechu. Czasy przyspieszeń pozostają tajemnicą, ale można spodziewać się sprintu od zera do 100 km/h w ok. 5 sekund.

Lexus LBX Morizo RR / Lexus

Tak wygląda nowy Lexus LBX Morizo RR, detale robią różnicę

Pod względem stylistycznym Lexus LBX Morizo RR to wilk w owczej skórze. Od hybrydowego LBX-a różni się dyskretnymi, ale istotnymi detalami. Przód z ostrzej stylizowanym zderzakiem ma sportowe rysy. Specjalnie dla tej wersji powstały alufelgi o średnicy 19 cali owinięte plasterkiem opony w rozmiarze 235/45 R19.

Lakier Sonic Chrome połączono z czarnym dachem. Żółte dodatki - zaciski hamulców, antena i przednia listwa - nawiązują do barw, w których Akio "Morizo" Toyoda występuje podczas wyścigów. We wnętrzu z tapicerką w kolorze Ochre pasy bezpieczeństwa też mają żółty kolor.

Długość auta pozostała bez zmian (4190 mm), jednak LBX Morizo RR jest szerszy o 20 mm (1845 mm), a także niższy o 10 mm (1535 mm). Przednie zawieszenie to kolumny MacPhersona, z tyłu zastosowano podwójne wahacze / Lexus

Nowy Lexus trafi do sprzedaży? Takim ludziom się nie odmawia

Lexus LBX Morizo RR to na razie prototyp. Czy trafi na rynek? Japoński producent umie zaskakiwać. A to, że Akio Toyoda, który odegrał kluczową rolę w rozwoju tego auta, nazywa go swoim "ulubionym Lexusem i kumplem", może wskazywać na skierowanie auta do produkcji. Przecież prawnukowi założyciela Toyoty się nie odmawia…

Lexus LBX Morizo RR / Lexus
Lexus LBX Morizo RR / Lexus
Lexus LBX Morizo RR / Lexus
Lexus LBX Morizo RR / Lexus
Lexus LBX Morizo RR / Lexus