Nowy Lexus UX 300h z hybrydą 5. generacji wjeżdża na rynek

Lexus UX gra w lidze miejskich crossoverów klasy premium. To jeden z najpopularniejszych modeli japońskiej marki w Europie. Nad Wisłą idzie mu na tyle dobrze, że zalicza się do pierwszej trójki aut segmentu C-SUV Premium. Co w kategorii zdominowanej przez niemieckich producentów można uznać za sukces.

Dobra passa nie może jednak trwać wiecznie, stąd zupełnie nowy napęd hybrydowy oraz rozbudowane wyposażenie. UX dostał szczepionkę z eliksiru młodości. Efekty?

Reklama

Lexus UX 300h: lepsze wyciszenie, cyfrowe zegary. Jakie różnice?

Reklama

Nowy UX 300h różni się o starszego modelu istotnymi modyfikacjami. Poprzednio wypełnienie grilla było szare, teraz lśni czernią. W podwójnym malowaniu czarny dach schodzi do połowy słupka C. Nowością jest też miedziany lakier Sonic Copper. Lepiej wyciszono tylne nadkola, podwozie i komorę silnika, grubsza jest też warstwa tłumiąca poszycie dachu. Stąd w kabinie ma być ciszej i ma tam trafiać mniej wibracji.

Nowy Lexus UX 300h / Lexus
Reklama

We wnętrzu UX 300h debiutują cyfrowe zegary o przekątnej 12,3 cala - ich układ zmienia się w zależności od wybranego trybu jazdy. 8-calowy wyświetlacz stacji multimedialnej także jest nowy. Na kolumnie kierownicy pojawiła się kamera systemu Driver Monitor – to rozwiązanie sprawdza czy prowadzący pojazd jest skupiony na jeździe. Elektryczny przełącznik skrzyni biegów znany z modeli NX i RX zastąpił mechaniczny lewarek. Panel sterowania szybami zyskał eleganckie wykończenie. Wreszcie z poziomu aplikacji na smartfona można ustawić np. temperaturę, rozmrażanie szyb, ogrzewanie foteli i kierownicy. Nowością jest tapicerka w kolorze Ammonite Sand oraz pakiet wnętrza bez skóry naturalnej z siedzeniami z tkaniny lub skóry syntetycznej.

Nowy Lexus UX 300h / Lexus

Lexus UX 300h - hybryda 5. generacji i sześć razy mocniejszy silnik elektryczny

Najważniejsze zmiany zaszły jednak pod maską. Nowy Lexus UX 300h zastępuje w gamie UX-a 250h. Razem z nim debiutuje hybryda 5. generacji, którą stanowi wolnossący silnik benzynowy 2.0 sparowany z dwoma jednostkami elektrycznymi. Lżejsza i mocniejsza 222-woltowa litowo-jonowa bateria o 60 ogniwach zastąpiła starszą baterię niklowo-wodorkową o 180 ogniwach i 216 woltach. W efekcie nowa 2-litrowa hybryda zapewnia 199 KM, czyli o 15 KM więcej wobec poprzednika. Z kolei Lexus UX 300h z napędem na cztery koła E-Four zyskał nowy tylny silnik elektryczny o mocy 41 KM, czyli niemal sześć razy mocniejszy od poprzednika.

Nowy Lexus UX 300h to niższe zużycie paliwa. Jak przyspiesza?

UX 300h już na papierze wypada lepiej. Większa moc to przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,1 s, czyli o 0,4 s szybciej. Różnica jest jeszcze większa w aucie z napędem 4x4 E-Four – taki UX z nowym sercem stał się szybszy o 0,8 sekundy - od 0 do 100 km/h przyspieszy w 7,9 s. Na drodze kierowca natychmiast odczuje różnicę. Podczas przyspieszania częściej i na dłużej do głosu dojdzie jednostka elektryczna – silnik benzynowy wkroczy do akcji nieco później i rzadziej niż w 4. generacji. Ruszaniu spod świateł czy manewrowaniu na parkingu dłużej będzie towarzyszyć cisza. Nowocześniejszy układ napędowy ma zużywać o 12 proc. mniej benzyny, co ma być też zasługą lżejszej konstrukcji.

Nowy Lexus UX 300h / Lexus

Jak działa napęd na cztery koła E-Four?

UX 300h z napędem na cztery koła E-Four ma zapewnić nie tylko wyższe osiągi, ale również przyjemniejsze prowadzenie. W odróżnieniu od klasycznych terenówek nie ma tu stałego połączenia między osiami, żadnego wału napędowego czy skrzyni rozdzielczej z reduktorem. Do napędu tylnych kół służy silnik elektryczny (41 KM), a pracą całego układu steruje komputer na podstawie analizy danych. To on decyduje o rozdziale mocy między osiami w stosunku 100:0 do 20:80.

Nowy Lexus UX 300h / Lexus

Podczas spokojnej jazdy napędzany jest głównie przód. Tył włącza się by stworzyć układ 4x4 tylko, gdy to jest absolutnie niezbędne. Dzieje się tak na przykład podczas deszczu, na śniegu i lodzie. Zawsze gdy elektronika wyczuje utratę przyczepności i uzna, że potrzebna jest większa moc do podjechania pod wzniesienie, czy kiedy zjedziemy z gładkiego asfaltu. Inżynierowie postarali się też ograniczyć przechyły nadwozia podczas przyspieszania i gwałtownego hamowania (system zapobiega nurkowaniu), ale także podczas jazdy w zakrętach. Dodatkowe usztywnienia w okolicach podpory chłodnicy i klapy bagażnika również mają poprawić precyzję prowadzenia.

Nowy UX 300h kosztuje od 176 900 zł. Bardziej opłaca się wersja Business z pakietem Tech

Lexus UX 300h w Polsce jest już dostępny w sześciu wersjach: Elegance, Business, F SPORT Design, Prestige, F SPORT oraz Omotenashi. Wnętrze występuje w 12 wariantach kolorystycznych.

Nowy Lexus UX 300h / Lexus

Lexus UX 300h kosztuje od 176 900 zł – to model w wersji Elegance. Korzystniej jednak wygląda konfiguracja Business z pakietem Tech w cenie od 179 900 zł (o 29 tys. zł mniej wobec ceny katalogowej) – takie auto w standardzie oferuje m.in. 18-calowe felgi aluminiowe, przyciemniane tylne szyby, podgrzewane fotele i kierownicę, ładowarkę indukcyjną do telefonów, a także wirtualny kokpit oraz inteligentny kluczyk. System multimedialny Lexus Link obsługiwany jest przy pomocy 8-calowego ekranu dotykowego, ma nawigację w chmurze, inteligentnego asystenta głosowego Lexus Concierge oraz 4-letni darmowy pakiet transmisji danych. Łączność ze smartfonem poprzez Apple CarPlay jest bezprzewodowa, a z Android Auto przewodowa.

Pakiet systemów bezpieczeństwa w tej wersji jest lepszy o monitorowanie martwego pola, system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu, system zapobiegający otwarciu drzwi w sytuacji zagrożenia kolizją oraz tylne lampy sygnalizujące zbyt szybkie zbliżanie się pojazdów z tyłu. Wersja Business z pakietem Tech przewiduje wybór 10 lakierów, w tym debiutujący Sonic Copper.

Nowy Lexus UX 300h / Lexus

Nowy Lexus UX 300h na rynku. Japończycy tną ceny o 34 tys. zł

Lexus UX 300h F SPORT Design to wydatek od 184 900 zł (32 tys. zł taniej). Samochód jest bogatszy o system multimedialny Lexus Link Pro z 12,3-calowym ekranem i wbudowaną nawigacją, 10 głośników, elektryczną regulację kolumny kierownicy oraz elektrycznie otwieraną i zamykaną pokrywę bagażnika. Wersja F SPORT Design wyróżnia się specjalnym pakietem stylistycznym oraz 18-calowymi felgami aluminiowymi F SPORT.

Najwięcej można zyskać przy UX-a 300h z napędem 4x4 E-Four w wersji F SPORT Design. Taki Lexus kosztuje teraz od 192 900 zł. To 34 tys. zł mniej wobec ceny katalogowej.

Nowy Lexus UX 300h / Lexus
Nowy Lexus UX 300h / Lexus
Nowy Lexus UX 300h / Lexus
Nowy Lexus UX 300h / Lexus