Będą nowe obowiązki dla kierowców. Te zmiany dotkną każdego

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia drogowe. Wszystko przez nowe przepisy, które planują wdrożyć w życie przedstawiciele Parlamentu Europejskiego i urzędnicy UE. Negocjatorzy krajów członkowskich i PE uzgodnili właśnie nowy element pakietu bezpieczeństwa drogowego.

Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Obecnie każdego roku ginie na nich ponad 20 tys. osób. Oto szczegóły zmian…

Reklama

Unia przykręca śrubę kierowcom, posypią się mandaty

Reklama

Dziś nawet 40 proc. wykroczeń popełnionych za granicą uchodzi płazem. Niebawem nastąpi koniec bezkarność kierowców, a tablica rejestracyjna innego państwa nie będzie licencją na ucieczkę od odpowiedzialności. Zmiany w przepisach dotyczących ścigania za wykroczenia w całej Unii Europejskiej mają ułatwić służbom namierzenie sprawcy i pociągnięcie go do odpowiedzialności.

W myśl nowych przepisów państwa UE zostaną zobowiązane do wzajemnej pomocy w namierzeniu pirata drogowego. Przykładowo Polska będzie musiała bezzwłocznie odpowiedzieć na wniosek niemieckiej policji, jednak nie później niż w dwa miesiące. Dodatkowo, na wniosek państwa, w którym doszło do wykroczenia, ściągalność mandatów drogowych może przejąć kraj UE, w którym mieszka sprawca, pod warunkiem, że jest on wyższy niż 70 euro (ponad 300 zł) i nie został zapłacony.

Reklama

List gończy za kierowcą i szerszy katalog wykroczeń drogowych

Zaostrzone przepisy przewidują także rozszerzenie katalogu wykroczeń, za które kierowcy będą ścigani w całej UE. Oprócz przekroczenia prędkości, jazdy pod wpływem alkoholu lub przejazdu na czerwonym świetle, teraz zestaw został powiększony o niebezpieczne parkowanie i wyprzedzanie, przekraczanie linii ciągłej i ucieczkę z miejsca wypadku.

– Nieuchronność kary ma ogromny wpływ na skuteczność jej oddziaływania – powiedziała dziennik.pl Maria Dąbrowska-Loranc, kierownik Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Instytutu Transportu Samochodowego. – Przepisy dotyczące dyskwalifikacji kierowców są częścią pakietu bezpieczeństwa ruchu drogowego przedstawionego przez Komisję Europejską w marcu 2023 roku. Pakiet zawiera przepisy dotyczące transgranicznej wymiany informacji o wykroczeniach drogowych, będące obecnie przedmiotem negocjacji. Instytut Transportu Samochodowego popiera to działanie. Stoimy na stanowisku, że jest to jeden z elementów dyscyplinowania kierowców – podkreśliła.

Senior straci prawo jazdy? Kto i po jakim czasie musi wymienić dokument?

Prawo jazdy kategorii B i A, czyli na samochód osobowy i motocykl, będzie ważne 15 lat. Kierowcy busów i samochodów ciężarowych dostaną prawo jazdy na 5 lat. Po tym okresie każdy będzie musiał wymienić dokument. Posłowie PE nie poparli za to skrócenia ważności praw jazdy dla seniorów. W pierwotnej propozycji Unia chciała, by 70-latkowie i starsi stawiali się na kontrolę co 5 lat – inaczej ich prawo jazdy traciłoby ważność.

Nie tylko seniorzy. Nowe zasady oceny zdrowia kierowców

Przedstawiciele PE zgodzili się na nowe zasady oceny zdrowia przed wydaniem lub odnowieniem prawa jazdy. Wcześniejsza propozycja mówiła o obowiązkowym badaniu lekarskim dla wszystkich kierowców co 15 lat, a w przypadku seniorów jeszcze częściej. Nastąpiła jednak zmiana akcji i w myśl przyjętych zapisów kierowca ma sam określać swoją zdolność do prowadzenia pojazdów (np. wypełniając formularz). Z kolei dany kraj UE samodzielnie miałby decydować, czy samoocena powinna zostać zastąpiona badaniem lekarskim z minimalnym zestawem kontroli m.in. wzroku i układu krążenia kierowców.

Policja / Materiały prasowe / Policja

Utrata prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 30 km/h

Utrata prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 30 km/h w terenie zabudowanym – ten przepis może już niebawem mrozić krew w żyłach każdego kierowcy. Dziś w Polsce przekroczenie prędkości o 50 km/h w terenie kończy się zatrzymaniem uprawnień na trzy miesiące. Obniżenie limitu do 30 km/h oznaczałoby szybszą utratę prawa jazdy. Kolejny bat na kierowców jest ściśle związany z tym obostrzeniem.

Kara ważna w całej Unii Europejskiej. Policja zatrzyma prawo jazdy

– Obecnie, jeśli kierowca straci prawo jazdy w wyniku wykroczenia drogowego w innym kraju UE niż ten, który wydał mu prawo jazdy, w większości przypadków sankcja będzie miała zastosowanie tylko w kraju, w którym popełniono wykroczenie i nie będzie wiązać się z żadnymi ograniczeniami w pozostałej części UE – zauważają przedstawiciele PE i zamierzają to zmienić. Jakim cudem?

Informacja o czasowym zatrzymaniu prawa jazdy miałaby trafiać do Europejskiej Sieci Praw Jazdy (RESPER), czyli specjalnego systemu spinającego kraje UE. W ten sposób zakaz wydany np. w Polsce będzie obowiązywał we wszystkich państwach Unii. Zaproponowany mechanizm przewiduje, że służby będą miały 10 dni roboczych na informowanie się o dyskwalifikacji danego kierowcy i kolejne 15 dni na decyzję, czy zakaz prowadzenia pojazdów będzie obowiązywał w całej Unii. Przy czym kierowca o decyzji ma dowiedzieć się w ciągu 7 dni. Na tym jednak nie koniec. Zmiany przewidziano także w przepisach dotyczących zdobywania i odbierania uprawnień.

Młodzi kierowcy na celowniku. Jakie zmiany w przepisach?

Zmiany dotkną także kierowców młodych wiekiem (i stażem). Planowane jest wprowadzenie dwuletniego okresu próbnego, podczas którego podlegaliby ograniczeniom, takim jak obniżony limit alkoholu we krwi i surowsze kary za niebezpieczną jazdę. To obostrzenie wydaje się właściwe, szczególnie że z danych Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS wynika, że ta grupa kierujących powoduje 3-4 więcej wypadków niż kierowcy po 60 roku życia (w przeliczeniu na 10 tys. populacji).

Kiedy 17-latek poprowadzi ciężarówkę?

Parlament Europejski chce też rozwiązać problem niedoboru zawodowych kierowców. Przepisy mają zezwolić 18-latkom na uzyskanie prawa jazdy na prowadzenie ciężarówki lub autobusu z maksymalnie 16 pasażerami, pod warunkiem posiadania certyfikatu kompetencji zawodowych. Ponadto, 17-latkowie powinni również kwalifikować się do uzyskania prawa jazdy na samochody osobowe lub ciężarowe, jeśli towarzyszy im doświadczony kierowca.

Nowe zasady szkolenia i egzaminowania kierowców

Zasady szkolenia kierowców także mają być nowe. Podczas nauki kursanci maja nauczyć się zwracania większej uwagi na pieszych, dzieci, rowerzystów i użytkowników hulajnóg elektrycznych. – Dlatego jazda w śniegu i na śliskiej nawierzchni, bezpieczne korzystanie z telefonu podczas jazdy, martwe pola, systemy wspomagające kierowcę i zapewnienie bezpiecznego otwierania drzwi pojazdu powinny być również częścią testów dla kierowców w celu uzyskania prawa jazdy – podkreśla PE.

Młody kierowca ma douczać się przez 2 lata przed uzyskaniem prawa jazdy

Reformy na poziomie prawa UE są zbieżne z rozwiązaniami polskich ekspertów. Instytut Transportu Samochodowego także dąży do wdrożenia zmian w przepisach dotyczących młodych kierowców. – Interesującym rozwiązaniem byłoby wprowadzenie dodatkowych szkoleń dla kierowców, umożliwiających jazdę z osobą towarzyszącą przez 2 lata przed uzyskaniem pełnych uprawnień, zgodnie z zasadą zaczynać naukę wcześniej, ale pod kontrolą – powiedziała Dąbrowska-Loranc.

Zakaz jazdy od godziny 22.00 do 6.00, młody kierowca pod nadzorem dorosłego

Eksperci ITS proponują też wprowadzenie dwóch ograniczeń dla młodych kierowców w pierwszych 2 latach po uzyskaniu prawa jazdy. Pierwsze to obniżenie dopuszczalnych limitów prędkości na różnych rodzajach dróg. Drugie rozwiązanie to zakaz samodzielnej jazdy w godzinach 22.00-6.00. Młody kierowca mógłby prowadzić w nocy jedynie w pod okiem osoby posiadającej prawo jazdy nie krócej niż 5 lat.

Europosłowie chcą, by utrata prawa jazdy w jednym państwie UE mogła obowiązywać również w innych krajach / dziennik.pl