- Lexus trzęsie rynkiem w Polsce. SUV-y i hybrydy hitem
- Nowy Lexus LBX debiutuje w salonach japońskiej marki
- Lexus LBX czy Toyota Yaris Cross? Oto różnice i wymiary
- Lexus LBX czy Lexus UX? Wymiary
- Lexus LBX - wnętrze i wyposażenie
Lexus trzęsie rynkiem w Polsce. SUV-y i hybrydy hitem
Lexus miesza na rynku. W trzech pierwszych miesiącach 2024 roku zarejestrowano w Polsce 3327 samochodów tej japońskiej marki – to niemal 27 proc. więcej niż rok wcześniej. Koniem pociągowym biznesu Lexusa są SUV-y i crossovery. Dziewięć na 10 aut, które wyjechały na drogi miało właśnie takie nadwozie. I właśnie trzy modele – RX (1037 egz.), NX (1022 egz.) oraz UX (763 egz.), znalazły się wśród 10 najpopularniejszych aut premium.
Teraz do salonów japońskiej marki wjeżdża zupełnie nowy zawodnik: Lexus LBX. Ten hybrydowy model w 2024 roku ma zadecydować o zmianie sił i stałym awansie Japończyków w rankingu. Ale po kolei…
Nowy Lexus LBX debiutuje w salonach japońskiej marki
Lexus LBX ustawiony szeroko na 18-calowych obręczach i z atletycznie ukształtowaną sylwetką przyczajoną na asfaltem sprawia wrażenie solidnego towarzysza podróży. Poniżej srebrnej listwy łączącej reflektory mamy charakterystyczny grill w kształcie klepsydry z trójwymiarową powierzchnią naszpikowaną 12 czujnikami i kamerami (łącznie jest ich cztery w cały aucie). Na klapie bagażnika wydrukowano duży napis LEXUS - to nowy znak szczególny japońskich aut. Trzyliterowa nazwa LBX-a podkreśla jego wyjątkowość – wcześniej w ten sposób oznaczono tylko jeden model, supersamochód LFA.
Lexus LBX czy Toyota Yaris Cross? Oto różnice i wymiary
Technicznym bliźniakiem nowości Lexusa jest Toyota Yaris Cross – oba modele wykorzystują platformę GA-B. Jednak na potrzeby LBX-a inżynierowie zwiększyli rozstaw osi oraz kół, stąd nowy model urósł do prawie 4,2 m długości, a wszerz przybyło aż o 6 cm (1,83 cm). Dodatkowe centymetry przełożyły się na sportowe proporcje z kabiną przesuniętą do tyłu i bardziej pakowne wnętrze. Lexus UX jest o 30 cm dłuższy od nowicjusza (różnice w tabeli).
Lexus LBX czy Lexus UX? Wymiary
Wymiary | Lexus LBX | Lexus UX |
Długość | 4190 mm | 4495 |
Szerokość | 1825 | 1825 |
Wysokość | 1560 | 1540 |
Rozstaw osi | 2580 | 2640 |
Lexus LBX - wnętrze i wyposażenie
Wejścia do kabiny nowego Lexusa LBX strzeże nieruchoma klamka z czujnikiem dotykowym jak w RX, NX czy elektrycznym RZ. Wystarczy położyć palec na sensorze a drzwi delikatnie odskoczą. Wnętrze sportowo nastawionej wersji Cool wita uściskiem głębiej profilowanego fotela z tapicerką z ekologicznego zamszu Ultrasuede i skóry, otula wygodą, błyszczy gadżetami. Od pierwszej chwili czuć różnicę po obcowaniu z tańszą odmianą Relax. Materiały są wysokiej jakości, spasowanie elementów dokładne – nic nie skrzypi i nie trzeszczy nawet podczas jazdy na nierównościach. Ciężko doszukać się pójścia na skróty kosztem solidności wykonania. Mięsista kierownica leży idealnie, a prawa ręka odruchowo chwyta za lewarek na wysokim tunelu środkowym – niczym w droższych sportowych samochodach, co jest miłym gestem ze strony producenta takich bestii jak RC F czy LC 500 (oba z benzynowym pięciolitrowym V8/464 KM).
LBX stara się też zrobić wrażenie na fanach nowych technologii. Zamiast klasycznych zegarów jest 12,3-calowy wirtualny kokpit. Układ prezentowanych informacji zmienia się w zależności od wybranego trybu jazdy, ale można go też ustawić pod siebie. Na środku duży 9,8-calowy ekran systemu multimedialnego Lexus Link Connect. Wystarczy chwila zabawy by połapać się w logice systemu zawiadującego funkcjami. Wyświetlacz pokazuje też widok z seryjnej kamery cofania. Nawigacja oparta na chmurze podaje na bieżąco informacje o ruchu drogowym. Sam interfejs multimediów rewelacyjnie współpracuje z bezprzewodowym Apple CarPlay.
Sterowanie z kierownicy, 16 skrótów i wyświetlacz head-up
Lexus pozostawił też osobny, tradycyjny panel do regulacji temperatury i nawiewu. Sterowanie stacją multimedialną umożliwia osiem strzałek na kierownicy, którym da się przypisać różne funkcje, możliwe jest nawet podwójne obłożenie jednego kursora (lewe i prawe pole ma po cztery kursory). W efekcie dostajemy aż 16 skrótów. O aktualnie wybranej funkcji informuje wyświetlacz head-up (opcja) – wystarczy dotknąć odpowiedniego pola na kierownicy. Sprytne, bo pozwala w ten sposób obsłużyć szereg systemów pokładowych bez odrywania rąk od prowadzenia auta.
LBX rozumie język polski, audio Mark Levinson Premium na pokładzie
O resztę można poprosić asystenta głosowego Lexus Concierge – zrozumie także polecenia po polsku i nawet wtedy, gdy gra muzyka. Wystarczy powiedzieć "Hej Lexus", a sztuczna inteligencja spełni życzenia kierowcy lub pasażera na przednim siedzeniu – wyznaczy trasę, przestawi klimatyzację czy rozpozna, z którego miejsca nadeszło polecenie "otwórz okno" i odpowiednio zareaguje opuszczając lewą lub prawą szybę przednich drzwi. Indukcyjna ładowarka w konsoli środkowej doładuje telefon. Do pełni szczęścia jest system nagłośnienia Mark Levinson Premium z 13 głośnikami i subwooferem w klapie. Co ważne, systemy bezpieczeństwa oraz multimedia można aktualizować zdalnie over-the-air bez konieczności wizyty w serwisie. Przy okazji kabinie nie można odmówić praktyczności. Książkowe udogodnienia, jak schowki, 2 porty USB-C, uchwyty i miejsca na napoje są tam, gdzie trzeba i mają odpowiednie rozmiary.
Lexus LBX - pojemność bagażnika mniejsza w wersji 4x4
Lexus LBX oferuje bagażnik o pojemności 402 litrów (317 l w modelu z napędem 4x4). To wystarczy by zmieścić dwie 75-litrowe walizki. Kufer ma regularne kształty, a przestrzeni nie zakłócają zagłębienia czy występy. Pod podłogą wygospodarowano miejsce na zestaw naprawczy do opon czy narzędzia. Po złożeniu kanapy możliwości transportowe rosną do prawie 1000 litrów. Pakowanie ułatwi elektrycznie sterowna klapa.
Lexus LBX dostał nowy napęd hybrydowy z silnikiem 1.5. Yaris Cross jest słabszy
LBX dostał pod maskę 1.5-litrową hybrydę. Pod względem komponentów to rozwiązanie jest bardziej zaawansowane i mocniejsze od 116-konnego napędu z Yarisa Cross. To także pierwszy raz, kiedy w Lexusie hybryda składa się z trzycylindrowego silnika benzynowego 1.5, dwóch silników elektrycznych, sterownika, przekładni planetarnej i zupełnie nowej bipolarnej baterii niklowo-wodorkowej (Yaris ma litowo-jonową baterię).
Akumulator schowany pod tylną kanapą ma mniejszą masę i wymiary, ale jest w stanie dwa razy szybciej przekazywać większą moc. Co wymusiło udoskonalenie układu chłodzenia ogniw (teraz powinien zapewnić dłuższą żywotność). Podczas hamowania energia odzyskiwana jest jeszcze szybciej. Na papierze parametry wyglądają obiecująco. Zespół generuje 136 KM mocy i 185 Nm momentu obrotowego. A jak nowa 1,5-litrowa hybryda radzi sobie na drodze?
Lexus LBX z nową hybrydą 1.5, jak jeździ i ile zużywa benzyny?
Podczas przyspieszania częściej do głosu dochodzi jednostka elektryczna – silnik benzynowy wkracza do akcji nieco później i rzadziej niż w napędzie Yarisa Cross. Ruszaniu spod świateł czy manewrowaniu na parkingu dłużej towarzyszy cisza. Wyraźnie zyskała też zrywność i elastyczność. Nowa hybryda jest też bardzo ekonomiczna – wynik 3,6 l/100 km nie wymaga specjalnych wysiłków, a gdyby się uprzeć to i 3,3 l udałoby się uzyskać. Opinia? Jeśli brać pod uwagę niemal 140-konny napęd, podwyższone nadwozie, większe koła z szerszymi oponami i ponad 1300 kg wagi auta, to wyniki zużycia benzyny mogą imponować. Sam Lexus dla LBX-a z napędem na przednią oś deklaruje średnie zużycie paliwa na poziomie 4,4-4,7 l/100 km.
Napęd doszlifowano również pod względem akustycznym – silnik podczas jazdy pracował cicho, ton podnosił jedynie przy zdecydowanym wdepnięciu gazu. Bezstopniowa przekładnia działała z ogładą, stąd nie ma mowy o przeciągłym wyciu przy przyspieszaniu. Przednionapędowa odmiana na rozpędzenie się od zera do 100 km/h potrzebuje 9,2 s. Wynik nie wgniata w fotel, ale ten samochód dzięki hybrydzie bardziej elektrycznej niż spalinowej naprawdę daje się lubić. Poza tym Lexus LBX dobrze trzyma się jezdni i nawet oferuje odrobinę sportowej zwinności, tu swoje robią nisko położony środek ciężkości oraz szerzej rozstawione koła.
Lexus LBX z napędem 4x4 E-Four
Lexus LBX może być wyposażony w napęd na cztery koła E-Four jak w RX 450h+ i RX 350h. W odróżnieniu od klasycznych terenówek nie ma tu stałego połączenia między osiami, żadnego wału napędowego czy skrzyni rozdzielczej z reduktorem. Do napędu tylnych kół służy silnik elektryczny, a pracą całego układu steruje komputer na podstawie analizy danych. To on decyduje o rozdziale mocy między osiami w stosunku 100:0 do 20:80. Podczas normalnej, spokojnej jazdy napędzany jest głównie przód. Tył włącza się by stworzyć układ 4x4 tylko, gdy to jest absolutnie niezbędne. Dzieje się tak na przykład podczas deszczu, na śniegu i lodzie. Zawsze gdy elektronika wyczuje utratę przyczepności i uzna, że potrzebna jest większa moc do podjechania pod wzniesienie, czy kiedy zjedziemy z gładkiego asfaltu. W każdej wersji LBX ma z przodu kolumny MacPhersona. W samochodach z napędem na przód tylne zawieszenie składa się z belki skrętnej, a w wersjach z napędem 4x4 zastosowano układ podwójnych wahaczy.
Lexus LBX - wyposażenie w systemy bezpieczeństwa
Lexus LBX dostał nową generację systemów asystujących, które przy każdej zdalnej aktualizacji będą jeszcze zyskiwać na umiejętnościach. Jak działają wynalazki japońskich inżynierów? Kamera zamontowana na szczycie przedniej szyby i radar schudnie ukryty w kratownicy grilla to główne komponenty odpowiedzialne za pracę Lexus Safety System+. Pod tą nazwą zgrupowano m.in. układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (z asystentem skrętu na skrzyżowaniu), aktywny tempomat, układ rozpoznawania znaków oraz utrzymanie pasa ruchu. Samochód jest też wyposażony w elektroniczne klamki z systemem zapobiegającym otwarciu drzwi w sytuacji zagrożenia kolizją (to innowacja znana z modeli NX, RX, RZ oraz LM), kamerę monitorującą skupienie kierowcy, inteligentne czujniki parkowania z funkcją hamowania, system monitorowania martwego pola oraz ostrzeganie o ruchu poprzecznym z tyłu.
Opcjonalnie wyposażenie można wzbogacić o system ostrzegania o ruchu poprzecznym z przodu pojazdu oraz system kamer 360 stopni (Panoramic View Monitor). Lexus LBX ma też spryskiwacze wbudowane w wycieraczki – to rozwiązanie znane z królewskich modeli LS i LC. Dzięki funkcji Advanced Park LBX sam zajmie miejsce postojowe. Z kolei układ Remote Park umożliwi zdalne zaparkowanie auta z wykorzystaniem smartfona nawet wtedy, gdy kierowca znajduje się poza autem.
Nowy Lexus LBX kosztuje od 139 900 zł, jakie wyposażenie?
Lexus LBX w bazowej odmianie kosztuje od 139 900 zł. Taki model oferuje m.in. elektroniczne klamki, aktywny tempomat działający w pełnym zakresie prędkości, system multimedialny Lexus Link Connect z 9,8-calowym wyświetlaczem i nawigacją w chmurze, przednie reflektory Full LED L-Shape oraz pakiet systemów bezpieczeństwa Lexus Safety System +3.
Oprócz podstawowej wersji oferowane są cztery odmiany: Elegant, Relax, Emotion i Cool. Każda z nich dostępna jest z napędem na przód lub z napędem na cztery koła E-FOUR. Do wyboru jest także 17 wariantów kolorystycznych – dziewięć lakierów oraz osiem dwukolorowych malowań nadwozia z czarnym, kontrastującym dachem.
Lexus LBX Elegant i Emotion - obie wersje tańsze o 20 tys. zł
Jednak najwięcej można zyskać zamawiając Lexusa LBX Elegant z pakietem Tech, który w standardzie zapewnia 12,3-calowe cyfrowe zegary, tapicerkę ze skóry syntetycznej, elektrycznie otwieraną i zamykaną pokrywę bagażnika, podgrzewaną kierownicę czy 18-calowe alufelgi. Auto kosztuje obecnie od 162 900 zł, czyli 20 tys. zł taniej niż wynosi cena katalogowa. Taki sam rabat obowiązuje przy wersji Emotion z pakietem Tech – taki Lexus LBX zyskuje dwukolorowe malowanie nadwozia, 18-calowe felgi aluminiowe z polerowanym wykończeniem, tapicerkę z perforowanej skóry syntetycznej i przyciemniane szyby w tylnej części auta. W tej odmianie Lexus LBX kosztuje od 166 900 zł.
Lexus LBX w wersji Relax i Cool. Jakie ceny?
Lexus LBX w wersji Relax i Cool to najlepiej wyposażone wersje i z rabatem na poziomie 16 tys. zł każda. Na pokładzie oświetlenie ambientowe w 50 barwach. W wersji Relax znajdziemy tapicerkę z naturalnej skóry półanilinowej w kolorach Black lub Saddle Tan oraz 18-calowe felgi z połyskiem. Odmiana Cool otrzymała zamsz Ultrasuede w kolorystyce Black & Dark Grey z przeszyciami Copper, dwukolorowe nadwozie (osiem wariantów do wyboru), przyciemniane tylne szyby oraz maszynowo wykończone 18-calowe alufelgi. Teraz LBX Relax kosztuje od 175 900 zł, z kolei LBX Cool to cena od 179 900 zł.
Obie odmiany można wzbogacić o pakiet Premium, który obejmuje m.in. adaptacyjne reflektory Full LED L-Shape. Przewidziano też pakiet Advanced, a w nim 13-głośnikowy system audio Mark Levinson, kolorowy wyświetlacz HUD na przedniej szybie czy haptyczne przyciski na kierownicy.
Lexus LBX - 1000 aut w ciemno. Od 8 do 13 kwietnia pierwsze jazdy testowe
Co wybrać? Do tej pory auto można było oglądać jedynie podczas prezentacji statycznych i tylko na tej podstawie zamówiono niemal 1000 egzemplarzy. W ciemno, bez jazdy próbnej. Teraz LBX debiutuje w salonach japońskiej marki. Od 8 do 13 kwietnia Lexus organizuje dni otwarte, można pójść, przejechać się i zdecydować.
Lexus LBX 1.5 hybrid - dane techniczne, wymiary, osiągi
Lexus LBX | FWD | AWD | ||||
SILNIK | ||||||
Typ silnika | M15A-FXE | M15A-FXE | ||||
Liczba cylindrów i układ | 3-cylindrowy, rzędowy | 3-cylindrowy, rzędowy | ||||
Mechanizm zaworów | 12-zaworowy DOHC, napęd łańcuchowy (Z Dual VVT-i) | 12-zaworowy DOHC, napęd łańcuchowy (Z Dual VVT-i) | ||||
Średnica tłoka x skok cylindra | mm | 80,5 x 97,6 | 80,5 x 97,6 | |||
Pojemność | cm3 | 1490 | 1490 | |||
Stopień sprężenia | 14.0 | 14.0 | ||||
Wtrysk paliwa | EFI | EFI | ||||
Układ dolotowy | Wolnossący | Wolnossący | ||||
Norma emisji | EURO6E z OBD | EURO6E z OBD | ||||
Typ paliwa | benzyna | benzyna | ||||
Rekomendowana liczba oktanów | 95 lub więcej | 95 lub więcej | ||||
Moc maks. | kW/obr./min | 67/5500 | 67/5500 | |||
Maks. moment obrotowy | Nm/obr./min | 120/3600-4800 | 120/3600-4800 | |||
Zużycie paliwa | WLTP (cykl mieszany) | Maks. | l/100km | 4,7 | 5,0 | |
Min. | l/100km | 4,4 | 4,6 | |||
Emisje CO2 | WLTP (cykl mieszany) | Maks. | g/km | 107,45 | 113,42 | |
Min. | g/km | 100,35 | 104,97 | |||
SILNIK ELEKTRYCZNY | ||||||
Typ | Przedni | Synchroniczny silnik z magnesami trwałymi | Synchroniczny silnik z magnesami trwałymi | |||
Tylny | Indukcyjny silnik asynchroniczny | |||||
Moc maks. | Przód | kW | 69,0 | 69.0 | ||
Tył | kW | 4,7 | ||||
Maks. moment obrotowy | Przód | Nm | 185,0 | 185,0 | ||
Tył | Nm | 52,0 | ||||
BATERIA HYBRYDOWA | ||||||
Typ baterii | Niklowo-wodorkowa | Niklowo-wodorkowa | ||||
Napięcie nominalne | V | 201,6 | 201,6 | |||
Liczba ogniw | 168 | 168 | ||||
Napięcie systemowe | V | 280 | 280 | |||
Pojemność baterii | Ah | 5,0 | 5,0 | |||
Łączna moc baterii | kWh | 1,0 | 1,0 | |||
ŁĄCZNA MOC UKŁADU | ||||||
Moc maksymalna*7 | kW | 100 | 100 | |||
OSIĄGI | ||||||
Prędkość maks. | km/h | 170 | 170 | |||
Przyspieszenie | Od 0 do 100 km/h | s | 9,2 | 9,6 |
Lexus LBX | FWD | AWD | |||
NAJWAŻNIEJSZE WYMIARY I MASY | |||||
Nadwozie | Długość | m | 4190 | 4190 | |
Szerokość | m | 1825 | 1825 | ||
Wysokość | m | 1560 | 1560 | ||
Rozstaw osi | m | 2580 | 2580 | ||
Rozstaw kół | Przód | m | 1570 | 1570 | |
Tył | m | 1570 | 1570 | ||
Przestrzeń biodrowa | Przód | m | 1306,3 | 1306,3 | |
Tył | m | 1075,6 | 1075,6 | ||
Wnętrze | Długość | m | 1820 | 1820 | |
Szerokość | m | 1445 | 1445 | ||
Wysokość | m | 1195 | 1195 | ||
Odległość między rzędami | Od przodu do tyłu | m | 814,7 | 814,7 | |
Liczba miejsc | osoby | 5 | 5 | ||
Zwis | Przód | m | 870 | 870 | |
Tył | m | 740 | 740 | ||
Współczynnik oporu powietrza | 0,34 | 0,34 | |||
Prześwit minimalny | m | 220 | 220 | ||
Najniżej umiejscowiony element | Przednie zawieszenie | Przednie zawieszenie | |||
Kąt natarcia | stopnie | 16,1 | 16,1 | ||
Kąt zjazdu | stopnie | 14,5 | 14,5 | ||
Masa własna | Przód | Min.- Maks. | kg | 775 - 795 | 775 - 795 |
Tył | Min. - Maks. | kg | 505 - 555 | 590 - 620 | |
Łącznie | Min. - Maks. | kg | 1280 - 1350 | 1365 - 1415 | |
Masa całkowita | Przód | kg | 905 | 905 | |
Tył | kg | 850 | 915 | ||
Łącznie | kg | 1755 | 1820 | ||
Bagażnik | Pojemność (VDA) | Fotele rozłożone | l | 402 | 317 |
Maksymalna | l | 992-994 | - | ||
Uciąg | Z hamulcem | kg | 750 | 750 | |
Bez hamulca | kg | 650 | 650 | ||
Zbiornik paliwa | l | 36 | 36 |
TYP NAPĘDU | FWD | AWD | |||
PODWOZIE | |||||
Przekładnie | Kod modelowy | PA11 | PA11 | ||
Typ | CVT | CVT | |||
Przełożenie skrzyni biegów | 3,218 | 3,218 | |||
Silnik trakcyjny (tył) | Całkowity współczynnik redukcji prędkości | 10,487 | |||
Typ hamulców | Przód | Wentylowane tarczowe z 1-tłoczkowym zaciskiem | Wentylowane tarczowe z 1-tłoczkowym zaciskiem | ||
Tył | Tarczowe z 1-tłoczkowym zaciskiem | Tarczowe z 1-tłoczkowym zaciskiem | |||
Rozmiar hamulców | Przód | 15-calowe tarcze 25V | 15-calowe tarcze 25V | ||
Średnica / Grubość | mm | 282 / 25,0 | 282 / 25,0 | ||
Tył | 15-calowe tarcze | 16-calowe tarcze | |||
Średnica / Grubość | mm | 265 / 10,0 | 281 / 12,0 | ||
Rodzaj hamulca postojowego i umiejscowienie przycisku | Elektryczny – konsola środkowa | Elektryczny – konsola środkowa | |||
Typ zawieszenia | Przód | Kolumny MacPhersona | Kolumny MacPherson | ||
Tył | Belka skrętna | Wielowahaczowe | |||
Od obrotu do obrotu | 2,73 | 2,73 | |||
Min. promień skrętu | Od krawężnika do krawężnika | m | 5,2 | 5,2 | |
Od ściany do ściany | m | 5,6 | 5,6 | ||
Typ wspomagania kierownicy | Elektryczne | Elektryczne |