- Lexus RX nowym faworytem kierowców w Polsce
- Lexus RX hitem, to wbrew modzie na silniki Diesla
- Tak wygląda Lexus RX, to prawie 5-metrowy SUV. Jakie wymiary?
- Wnętrze to rewolucja, wyposażenie i 14-calowy ekran
- Lexus RX i duża pojemność bagażnika
Lexus RX nowym faworytem kierowców w Polsce
Lexus miesza na rynku. W pierwszym kwartale 2024 roku zarejestrowano w Polsce 3327 samochodów tej japońskiej marki – to niemal 27 proc. więcej niż rok wcześniej. Koniem pociągowym biznesu Lexusa są SUV-y i crossovery. Dziewięć na 10 aut, które wyjechały na drogi miało właśnie takie nadwozie.
Lexus RX, NX oraz UX to modele, które znalazły się wśród pierwszej dziesiątki najpopularniejszych aut premium. Przy czym w rodzinie Lexusa po trzech miesiącach 2024 roku koronę przejął RX, który z liczbą 1037 rejestracji okazał się popularniejszy niż zeszłoroczny lider NX (1022 egz.). Podium uzupełnił UX - 763 egz. wyjechało na drogi.
Lexus RX hitem, to wbrew modzie na silniki Diesla
Hybrydowy Lexus RX jest też najpopularniejszym modelem segmentu E-SUV Premium, a to w klasie zdominowanej przez niemieckie marki stanowi ewenement. Japoński SUV zanotował 54-procentowy wzrost rejestracji w porównaniu z 2023 rokiem. RX jest też jednym z pięciu najchętniej wybieranych samochodów klasy premium w Polsce. Do wzięcia przyczyniły się poważne cięcia w cenniku i szybka dostępność. Pokus jest jednak więcej…
Japończycy od pewnego czasu stawiają na nowoczesny design i sportowe wrażenia z jazdy. Stąd najmłodsza na rynku gama SUV-ów i crossoverów z wyższej półki. Metamorfozę Lexusa rozpoczął NX drugiej generacji. Nowa stylistyka pociągnęła za sobą cyfryzację, a ta rozlała się na kolejne modele. Tak też jest w przypadku RX-a 5. generacji, który jest dostępny w trzech odmianach wyłącznie hybrydowych – klasycznej RX 350h, jako RX 450h+, czyli hybryda plug-in ładowana z gniazdka i najmocniejszej RX 500h. W świecie SUV-ów segmentu E to wbrew modzie na silniki Diesla. Tak odważne postawienie sprawy producent tłumaczy mniejszym ryzykiem awarii, prostszą budową i niższą ceną.
Tak wygląda Lexus RX, to prawie 5-metrowy SUV. Jakie wymiary?
Lexus RX z lśniącym grillem, skrzelami po bokach, wąskimi reflektorami LED i narastającą sylwetką coupe ustawioną na najnowszej platformie GA-K odważnie rozpycha się w walce o tytuł najjaśniejszej gwiazdy w klasie. Co właśnie potwierdzają wyniki sprzedaży. Przy designerskich popisach warto odnotować, że nowy RX utrzymuje długość 4,9 m znaną z poprzednika, ale ma wydłużony o 60 mm rozstaw osi, co w życiu codziennym przełożyło się na większą wygodę na pokładzie (przyrost przestrzeni odczują szczególnie podróżujący w drugim rzędzie). Linia dachu jest obniżona o 10 mm, a rozstaw kół poszerzony o 15 mm z przodu i 45 mm z tyłu. Takie zabiegi zaowocowały sportowymi proporcjami - RX stoi niżej i szerzej na drodze, zyskał długi przód i kabinę przesuniętą do tyłu.
Wnętrze to rewolucja, wyposażenie i 14-calowy ekran
Wejścia do kabiny nowego RX strzeże nieruchoma klamka z czujnikiem dotykowym jak w NX czy elektrycznym RZ. Wystarczy położyć palec na sensorze a drzwi delikatnie odskoczą. Wnętrze wita uściskiem głębiej profilowanego fotela, otula wygodą. Materiały są wysokiej jakości, spasowanie elementów perfekcyjne – nic nie skrzypi i nie trzeszczy nawet podczas jazdy na nierównościach. Mięsista kierownica leży idealnie, a prawa ręka odruchowo chwyta za lewarek na wysokim tunelu środkowym. Na fanach nowych technologii wrażenie zrobi stacja multimedialna Lexus Link Pro z 14-calowym ekranem HD. System imponuje szybkością reakcji i jakością prezentowanych grafik (moc obliczeniowa jest aż o 3,6 razy szybsza od wcześniej stosowanych multimediów). Wyświetlacz ma antyrefleksyjną powłokę oraz dodatkowe przyciski ułatwiające obsługę najważniejszych funkcji. Sam interfejs multimediów rewelacyjnie współpracuje z bezprzewodowym Apple CarPlay.
RX rozumie także polecenia głosowe. Wystarczy powiedzieć "Hej Lexus", a sztuczna inteligencja spełni życzenia kierowcy lub pasażera na przednim siedzeniu - wyznaczy trasę, przestawi klimatyzację czy rozpozna, z którego miejsca nadeszło polecenie "otwórz okno" i odpowiednio zareaguje opuszczając lewą lub prawą szybę przednich drzwi. Indukcyjna ładowarka w konsoli środkowej doładuje telefon o 50 proc. szybciej niż w poprzedniku. Do pełni szczęścia jest system nagłośnienia Mark Levinson Premium Sound Surround z 21 głośnikami. Przy okazji kabinie nie można odmówić praktyczności. Książkowe udogodnienia, jak schowki, uchwyty i miejsca na napoje są tam, gdzie trzeba i mają odpowiednie rozmiary.
Lexus RX i duża pojemność bagażnika
Bagażnik pod elektrycznie sterowaną klapą oferuje 612 litrów pojemności. Wystarczyć by zmieścić dwie 77-litrowie walizki i dwie o pojemności 63 litrów lub cztery torby golfowe. W życiu codziennym RX idealnie sprawdzi się jako rodzinne auto. Kufer jest naprawdę sprytnie wygospodarowany. Schowana pod podłogą bateria nie wpływa na możliwości transportowe. Pomysłowości Lexusa dopełniają solidne haki na siatki i obniżony próg załadunku. Pokrywa bagażnika unosi się wysoko, można ją uruchomić ruchem stopy pod tylnym zderzakiem.
Lexus stosuje odwrotne klamki, trzeba przywyknąć
Standard wyposażenia to trzecia generacja systemów bezpieczeństwa czynnego Lexus Safety System +, która obejmuje układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia z funkcją wykrywania pieszych, rowerzystów i motocyklistów, asystenta utrzymania pasa ruchu z korektą toru jazdy, układ rozpoznawania znaków oraz system ostrzegający o zmęczeniu kierowcy, a listę wyposażenia uzupełniają kamera cofania oraz aktywny tempomat działający w pełnym zakresie prędkości. Bardzo przydatny jest system zapobiegający otwarciu drzwi w sytuacji, gdy po tej samej stronie nadjeżdża inny pojazd. Gdy czujniki to wykryją – blokują na chwilę zamek. Samo otwieranie drzwi wymaga pewnego przyzwyczajenia – zamiast tradycyjnej klamki pociąganej do siebie mamy sensor, wystarczy go lekko pchnąć palcem i drzwi otwarte.
Lexus RX 450h+, czyli hybryda plug-in najpopularniejsza w Polsce
RX 450h+, czyli hybryda plug-in to najchętniej wybierany wariant napędu w przypadku największego SUV-a Lexusa. Pod karoserią pracuje układ znany z mniejszego o klasę NX-a. Zespół składa się z 2,5-litrowego, 4-cylindrowego silnika benzynowego pracującego w ekonomicznym cyklu Atkinsona ze wspomagającym go silnikiem elektrycznym (182 KM). Oba przekazują moc na przednie koła. Tylną oś napędza dodatkowy silnik-generator (54 KM), który współpracuje z układem hybrydowym. W ten sposób kierowca dostaje 309 KM mocy systemowej i wsparcie elektrycznego układu 4x4 E-Four. Hybryda z wtyczką ma niemal taką samą moc jak poprzedni RX 450h czwartej generacji, ale wyższy moment obrotowy i lepsze przyspieszenie. Mocniejszy silnik elektryczny sprawia, że auto jest bardzo zrywne. Przyspieszenie RX 450h+ od 0 do 100 km/h potrwa 6,5 s – nieźle jak na 2,2-tonowego SUV-a.
Lexus RX 450+, jak jeździ naładowana i rozładowana hybryda plug-in? Ile spala benzyny?
Czy i jak naładowana i rozładowana bateria wpływa na ekonomię jazdy? Okazuje się, że zużycie paliwa w mieście – bez względu na stopień naładowania baterii – jest zbliżone. Naładowany RX 450h+ średnio spalał 6,3 l/100 km, a z "pustą" baterią - 6,6 l/100 km. Zaskakujące? Wynika to z faktu, że ładunek, który pozostał w baterii po rozładowaniu części plug-inowej, nadal wystarcza do zasilenia napędu hybrydowego i wykorzystania jego pełnych możliwości. Można pokusić się o stwierdzenie, że nieważne czy plug-in jest naładowany, czy rozładowany, jeździ tak samo dynamicznie i oszczędnie. Deklaracje homologacyjne o spalaniu (1,1 l/100 km) są do realizacji, ale tylko jeśli baterie są naładowane, a kierowca nie ingeruje w automatycznie włączający się tryb jazdy (EV; bezemisyjny). Zasięg na naładowanej w pełni baterii wynosi blisko 70 km, w praktyce ok. 60 km z prędkością jazdy do 130 km/h. Po wyjeżdżeniu energii auto zmienia się w klasyczną hybrydę.
Hybrydowy RX 450h+ zaskakuje ciszą samochodu elektrycznego
Na drodze RX 450h+ zaskakuje ciszą w kabinie. Jeśli ktoś nie lubił hybryd ze względu na wycie silnika po wdepnięciu gazu, to po przejażdżce nowym Lexusem zmieni zdanie. Inżynierowie wyjaśnili nam, że dźwięki pracującego benzynowca czy hałasy spod kół powstrzymują specjalne materiały redukujące wibracje przedniej szyby oraz tylnej klapy, a zastosowanie mastyksu (miękka żywica) o wysokim stopniu tłumienia na dachu i w panelach bocznych drzwi zmniejszyło poziom hałasu dochodzącego z zewnątrz pojazdu. Do tego zmniejszono szum przepływu powietrza w okolicach przednich słupków i lusterek.
Lexus RX 500h, tylna oś skrętna zwiększa zwrotność, opinia o osiągach
Drugim najpopularniejszym napędem wśród kupujących jest najmocniejszy i najszybszy Lexus RX 500h. Jako jedyny wykorzystuje turbodoładowany silnik - wśród hybryd tej japońskiej marki to ewenement. Czterocylindrowa jednostka 2.4 turbo współpracuje z 6-biegowym klasycznym automatem. Przedni silnik elektryczny zamontowano między jednostką benzynową a skrzynią biegów. Z tyłu zastosowano układ e-Axle o mocy 80 kW - w jego skład wchodzą silnik, przekładnia oraz moduł jednostki sterującej (rozwiązanie znane z elektrycznego Lexusa RZ). Łącznie taki system zapewnia kierowcy 371 KM mocy i za jednym zamachem tworzy elektryczny napęd na cztery koła Direct4.
Na drodze RX 500h ma temperament auta sportowego. Od 0 do 100 km/h przyspieszy w 6,2 sekundy, a to już blisko osiągów takich aut, jak Toyota GR Supra czy GR Yaris. I właśnie ze względu na wysokie możliwości Lexus na przedniej osi stosuje stałe zaciski hamulcowe z przeciwstawnymi tłoczkami oraz układ skrętnych tylnych kół (Dynamic Rear Stearing), który automatycznie dopasowuje kąt ich wychylenia maksymalnie o 4 stopnie. Przy niskich prędkościach koła tylne skręcają przeciwnie do kół przednich - wówczas manewrowanie prawie 5-metrowym SUV-em jest bajecznie proste (RX może też zaparkować zdalnie z poziomu aplikacji w telefonie).
RX 500h imponuje kulturą pracy, dynamiką i elastycznością 371 KM z turbo. Przy dynamicznej jeździe komputer wskazał ciut ponad 10 l/100 km, autostradowe prędkości podsumował wynikiem na poziomie 8 l/100 km, ale już spokojna podróż "zbija" zużycie paliwa do 6 l/100 km - to o 2 l mniej niż deklaruje producent. Jak widać nawet mocna hybryda skrywa oszczędny charakter.
Nowy Lexus RX 350h zamiast silników Diesla, jakie spalanie?
Wreszcie klasyka - Lexus RX 350h. Ten SUV wykorzystuje poprawiony klasyczny układ hybrydowy 4. generacji. Duet spalinowo-elektryczny z 2,5-litrowym silnikiem benzynowym wytwarza 245 KM mocy i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,9 s. Zużycie benzyny na poziomie niecałych 7 l na 100 km przy tej wielkości auta trzeba uznać za oszczędne. Nic dziwnego, że producent przedstawia go jako dobrą alternatywę dla konkurencyjnych aut z mniejszymi silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi.
Zespół pracuje kulturalnie i liniowo rozwija moc, co również pasuje do komfortowego klimatu RX-a. Dobre maniery jednak idą w kąt po przełączeniu w tryb sport lub redukując przełożenia łopatkami przy kierownicy. Wtedy dwutonowy RX 350h z seryjnym napędem na cztery koła E-Four popisuje się temperamentem. Wprawdzie daleko mu do turbo RX 500 h, ale ten 245-konny SUV bardzo dobrze odnajdzie się w życiu codziennym.
Wersja RX 350h ma też coś wspólnego z topową odmianą RX 500h. To nowa bipolarna bateria niklowo-wodorkowa (Ni-MH). W porównaniu z baterią stosowaną w schodzącym RX 450h, nowy akumulator ma mniejszą liczbę ogniw (216 a nie 240), ale osiąga takie same parametry. Bateria ma wydajny układ chłodzenia i została zainstalowana pod tylnymi siedzeniami, dzięki czemu nie ogranicza przestrzeni w kabinie, ani w bagażniku.
Ile kosztuje Lexus RX? Siedem wersji do wyboru
Gama Lexusa RX obejmuje aż siedem wersji wyposażenia, już w wariancie Elegance auto oferuje m.in. pakiet systemów bezpieczeństwa Lexus Safety System +3, inteligentny kluczyk, podgrzewane fotele, trzystrefową klimatyzację, elektryczną regulację kierownicy, 14-calowy ekran systemu multimedialnego z wbudowaną nawigacją, asystentem głosowym i usługami Connected, a także 12-głośnikowy zestaw audio. Tak wyposażony RX z 2024 roku produkcji kosztuje teraz od 314 700 zł.
Lexus RX 350h, RX 450+ i RX 500h - dane techniczne i osiągi
WERSJE | RX 350h | RX 450h+ | RX 500h |
Typ | HEV | PHEV | HEV |
Silnik | 2,5-litrowy, rzędowy, 4-cylindrowy | 2,5-litrowy, rzędowy, 4-cylindrowy | 2,4-litrowy, rzędowy, 4-cylindrowy z turbodoładowaniem |
Typ baterii | Niklowo-wodorkowa | Litowo-jonowa | Niklowo-wodorkowa |
Moc maksymalna (KM/kW) | 250/184 | 309/227 | 371/273 |
Przekładnia | Hybrydowa | Hybrydowa | 6-biegowa, automatyczna |
Napęd 4x4 | E-Four | E-Four | DIRECT4 |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,9 s | 6,5 s | 6,2 s |
Emisje CO2 (WLTP - g/km) | 142-149 | 24-26 | 182-189 |
Zużycie paliwa (WLTP - l/100km) | 6,3-6,6 | 1,1-1,2 | 8,0-8,3 |
Lexus RX nowej generacji kontra stary RX, zobacz różnice
Wymiary | Nowy Lexus RX | Różnice ze schodzącym RX |
Długość (mm) | 4890 | 0 |
Szerokość (mm) | 1920 | +25 |
Wysokość (mm) | 1695 | 0 |
Rozstaw osi (mm) | 2850 | +60 |
Rozstaw tylnych kół (mm) | 1650 | +15 |
Rozstaw przednich kół (mm) | 1695 | +45 |
Przedni zwis (mm) | 1080 | 0 |
Tylny zwis (mm) | 960 | -60 |