- Nowy Lexus LM hitem w Polsce, 7-osobowa wersja przebojem
- Lexus zrobił vana i wjeżdża w niszę
- Lexus LM w wersji 4-osobowej, wyposażenie i 48-calowy ekran
- Lotnicze fotele dla pasażerów
- Koniec choroby lokomocyjnej, Lexus LM ma na to sposób
Nowy Lexus LM hitem w Polsce, 7-osobowa wersja przebojem
Lexus LM jest wyjątkowy na tle rodziny najbardziej wyrafinowanych samochodów japońskiej marki. Litera "L" w nazwie świadczy o szlachetnym pozycjonowaniu. Dlatego LM, który w efektownym nadwoziu łączy komfort limuzyny z przestronnością minivana, już stał się nowym obiektem pożądania obok sedana LS oraz coupe i kabrio linii LC…
Globalnie Lexus sprzedał w 2023 roku 5,4 tys. szt. modelu LM. Do tego dane z pierwszego kwartału 2024 roku pokazują, że popularność auta ciągle rośnie. W trzech pierwszych miesiącach na drogi wyjechało już 3492 egz. W Europie jednym z najważniejszych rynków dla tego typu samochodów jest Polska. Większość aut zamówionych u polskich dilerów Lexusa aut – 70 proc., to wersja z siedmioma miejscami. Najczęściej LM wyjeżdża salonów z czarnym lakierem oraz z jasnym wnętrzem. Skąd takie wzięcie?
Lexus zrobił vana i wjeżdża w niszę
Lexus LM wjechał w niszę, z której wielu już się wycofało i ma rywalizować z Mercedesem klasy V. Tyle, że w przeciwieństwie do niemieckiego auta wszelkie rozwiązania związane z komfortem japoński producent zrobił sam i fabrycznie. By klasę V podnieść do podobnego standardu trzeba wstawić auto do jednej z wyspecjalizowanych firm zewnętrznych, jak np. śląski Carlex Design.
LM kusi rozmachem ponad 5-metrowej sylwetki, hojnym wyposażeniem, wygodami i właściwościami jezdnymi. Powstał od początku do końca jako oddzielny model osobowy. Jego bazą jest najnowsza modułowa platforma GA-K. Z tej architektury korzysta już Lexus RX i NX oraz sedan ES, a jej skalowalność pozwoliła w przypadku LM zapewnić niesamowicie obszerne i podatne na aranżację wnętrze.
Architektura pozwoliła również obniżyć środek ciężkości, stąd LM prowadzi się stabilnie niczym limuzyna. Dodatkowo przy opracowaniu kabiny ludzie Lexusa konsultowali się z producentami prywatnych odrzutowców. Efektem są dwie konfiguracje do wyboru - 4-osobowa z osobnymi fotelami oraz 7-miejscowa.
Lexus LM w wersji 4-osobowej, wyposażenie i 48-calowy ekran
Najbardziej wytworny Lexus LM z 4-miejscową kabiną oferuje dwa fotele z osobnym sterowaniem w drugim rzędzie. Wyróżnikiem tej wersji jest również przegroda, która oddziela kierowcę od przestrzeni pasażerskiej. W tej ściance zabudowano 48-calowy wyświetlacz HD oraz szklany panel, który można przyciemniać. Na pokładzie gra 23-głośnikowy system audio Mark Levinson 3D Surround Sound, a zmyślny układ Lexus Climate Concierge wykorzystuje sensory do ustawienia odpowiedniej temperatury. LM jest także pierwszym samochodem, który oferuje asystenta głosowego reagującego na komendy wydawane przez pasażerów tylnych foteli.
Lotnicze fotele dla pasażerów
Fotele zaprojektowano tak, by zminimalizować kołysanie głów pasażerów. Podczas hamowania odchylają się zapobiegając wysunięciu człowieka z siedziska. Boczki pomagają utrzymać prostą sylwetkę i wyprostowaną miednicę. Wydłużone zagłówki dbają o komfort nie tylko szyi, ale przede wszystkim górnej partii pleców. W wersji czteroosobowej fotele podróżnych dają się rozkładać do pozycji leżącej podobnie jak w lotniczych fotelach z pierwszej klasy. Oprócz elektrycznej regulacji, podgrzewania i wentylacji siedzenia skrywają jeszcze czterostopniowe pneumatyczne podparcie odcinka lędźwiowego. A tymi wszystkimi udogodnieniami można sterować przez dotykowy panel w podłokietniku.
Koniec choroby lokomocyjnej, Lexus LM ma na to sposób
Lexus zadbał też o zminimalizowanie przyczyn choroby lokomocyjnej, którą może wywołać czytanie czy korzystanie z urządzeń elektronicznych w trakcie jazdy. Dlatego szyby są maksymalnie duże. Dodatkowo zastosowano okna dachowe, a pasażerowie tylnych rzędów mają dobrą widoczność przez przednią szybę. Do tego pionierski tryb jazdy Rear Seat Comfort, który dopasowuje ustawienia zawieszenia, rozkład momentu obrotowego oraz tłumi nadmierne wibracje. O wygodę dbają także układ wspomagania hamowania czy adaptacyjne zawieszenie o zmiennej sile tłumienia.
Lexus LM ze specjalnym wycieszeniem kabiny
Cisza jest równie ważna co przestronność. Lexus nie chciał jednak głuchej ciszy znanej ze studiów nagraniowych czy pomieszczeń dźwiękoszczelnych, a naturalnej ciszy jak np. panuje w domu nocą. Stąd cała konstrukcja LS jest uszczelniona, a prześwity między drzwiami i metalowymi elementami są minimalne. We wnętrzu działa system Active Noise Control, który w trakcie jazdy przesyła fale dźwiękowe w przeciwnych fazach przez głośniki, redukując gromadzenie się hałasu o niskiej częstotliwości. W czteromiejscowym LM zastosowano pięciowarstwową podsufitkę, która nie pochłania dźwięku, co ułatwia prowadzenie rozmowy. Także przegroda ma grubszą izolację akustyczną (o 40 proc.) – to dla prywatności przed wścibskim uchem kierowcy.
Lexus LM i lodówka na szampana to nie wszystko
Lexus LM w czteromiejscowym wnętrzu ma szereg ukrytych technologii. Tu wiele funkcji jest rozmieszczonych dyskretnie, niemal wtopionych w konstrukcję auta jak np. rozkładane stoliki, bezprzewodowe ładowarki, schowki, złącza, lampki do czytania czy lusterka. W środkowej przegrodzie między fotelami po lewej i prawej stronie lodówki znajdują się również osobne schowki. Obok przesuwanych drzwi jest uchwyt na parasol. Wnętrze LM to tapicerka ze skóry L-anilinowej z kontrastującą lamówką, czy wykończenie z drewna w kształcie charakterystycznej japońskiej jodełki stworzone w technologii druku 3D.
Lexus LM 350h to hybryda z napędem 4x4, jakie zużycie benzyny?
Kierowca, jak to w Lexusach nowej ery, nie jest pokrzywdzony. Kokpit powstał z topowych materiałów. Koło kierownicy w bardziej pionowej pozycji jest bliżej szofera, dokładnie dobrano też ułożenie pedałów oraz podnóżka. W manewrowaniu tym ponad 5-metrowym wozem pomaga cyfrowe lusterko wsteczne i system kamer panoramicznych 360 stopni.
Lexus LM 350h skrywa 2,5-litrowy napęd hybrydowy. To układ znany z modeli NX 350h oraz RX 350h. Jego łączna moc wynosi 250 KM, a maksymalny moment obrotowy to 239 Nm. Rozwiązanie wykorzystuje również nową, bipolarną baterię niklowo-wodorkową (Ni-MH), którą charakteryzuje wydajne chłodzenie.
Do tego standardem jest napęd na cztery koła E-FOUR ze zwiększonym poziomem przekazywania momentu obrotowego na tylną oś. System może rozdzielać napęd między przodem a tyłem w proporcjach od 100:0 do 20:80. Na drodze Lexus LM zachowuje się dystyngowanie. Komfort jazdy (szczególnie wersji 4-osobowej) i pewność prowadzenia są na najwyższym poziomie. Hybryda zużywa średnio 7,4 l paliwa na 100 km, co przy tych gabarytach auta uznać trzeba za relegację.
Lexus LM i wyposażenie seryjne
LM od modeli NX, RX i RZ podkradł najnowszą generację pakietu systemów bezpieczeństwa czynnego Lexus Safety System +. A to oznacza, że jest w stanie zidentyfikować ryzyko kolizji w większej liczbie sytuacji drogowych oraz pomóc uniknąć zderzenia lub zminimalizować jego skutki. Kamera systemu Driver Monitor cały czas kontroluje skupienie kierowcy, a gdy ten nie zareaguje na ostrzeżenia, auto zatrzyma się i uruchomi system eCall. Wszystkie drzwi w Lexusie LM, także te przesuwane, wyposażone są w elektroniczne klamki z systemem Safe Exit Assist, który pomaga uniknąć zderzenia podczas wysiadania z auta, gdy z tyłu nadjeżdża inny pojazd.
Lexus LM może być wyposażony w rozszerzony pakiet systemów bezpieczeństwa, który obejmuje asystenta zmiany pasa ruchu (LCA), który umożliwia automatyczną zmianę pasa ruchu na autostradzie oraz układ ostrzegania o ruchu poprzecznym z przodu (FCTA), który alarmuje kierowcę o pojazdach nadjeżdżających z prawej lub lewej strony. Dzięki technologii over-the-air oprogramowanie samochodu może zostać zaktualizowane zdalnie, bez konieczności wizyty w serwisie.
Lexus LM 350h i ceny w Polsce
Lexus LM 350h w wersji 7-miejscowej to najtańszy wariat. Samochód oferuje regulowane dwa fotele VIP w drugim rzędzie z funkcją masażu, wentylacją, podgrzewaniem oraz z wysuwanymi stolikami. W trzecim rzędzie są trzy miejsca, a fotele można złożyć i powiększyć przestrzeń bagażową. Z przodu i z tyłu jest automatyczna klimatyzacja, gniazdko 220V, elektrycznie sterowane rolety boczne oraz kolorowy projektor wyświetlający dane na przedniej szybie (HUD).
Lexus LM 350h w 7-osobowej wersji kosztuje niemal 600 tys. zł
W 7-miejscowym LM-ie zastosowano 21-głośnikowy system audio Mark Levinson oraz dodatkowy 14-calowy ekran dla pasażerów w drugim rzędzie siedzeń. Z przodu indukcyjna ładowarka do telefonów. Szyby boczne oraz tylna są przyciemniane, nad głowami panoramiczny dach. Cena? Lexus LM w 7-osobowej wersji kosztuje od 599 900 zł.
4-miejscowy Lexus LM droższy o 130 tys. zł
Lexus LM w wersji 4-miejscowej wymaga ok. 130 tys. zł więcej, a uzasadnieniem może być niezwykłe wyposażenie. W drugim rzędzie zamontowano elektrycznie regulowane fotele VIP z rozszerzoną funkcją masażu, wentylacją i podgrzewaniem. Fotele można rozłożyć do pozycji leżącej, są też wysuwane i rozkładane stoliki dla każdego z pasażerów. Zagłówki w fotelach również są podgrzewane. Przestrzeń pasażerska ma przyciemnianą elektrochromatycznie przegrodę wnętrza, która jest opuszczana.
4-miejscowy LM ma 48-calowy ekran z wyjściem HDMI z możliwością podzielenia obrazu na dwa niezależne widoki, 23-głośnikowy system audio Mark Levinson, bezprzewodową ładowarkę do telefonów w drugim rzędzie siedzeń, schowek z lodówką, gniazdo 220V. Ponadto klimatyzacja automatyczna przestrzeni pasażerskiej ma czujnik IR, który pozwala dobrać odpowiednią temperaturę. Standardem jest też cyfrowy kluczyk. Podobnie jak w wersji 7-miejscowiej boczne i tylne szyby są przyciemniane, jest też dach panoramiczny. Lexus LM w wersji 4-osobowej kosztuje od 729 900 zł.
Lexus LM 350h - dane techniczne, wymiary, pojemność bagażnika
Główne wymiary i masy samochodu | ||||||||||
Wersja 4-miejscowa | Wersja 7-miejscowa | |||||||||
Ogólne | Długość | mm | 5130 | 5130 | ||||||
Szerokość (bez lusterek) | mm | 1890 | 1890 | |||||||
Wysokość (pusty) | mm | 1945 | 1945 | |||||||
Rozstaw osi | mm | 3000 | 3000 | |||||||
Rozstaw kół | Przód | mm | 1615 | 1615 | ||||||
Tył | mm | 1620 | 1620 | |||||||
Wnętrze | Długość | mm | 2735 | 2965 | ||||||
Szerokość | mm | 1590 | 1655 | |||||||
Wysokość | mm | 1365 | 1365 | |||||||
Przestronność | Między 1. a 2. rzędem | mm | 1689,3 | 1264,7 | ||||||
Między 2. a 3. rzędem | mm | - | 2203,8 | |||||||
Liczba miejsc | 4 | 5 | ||||||||
Zwis | Przód | mm | 1015 | 1015 | ||||||
Tył | mm | 1100 | 1100 | |||||||
Współczynnik oporu powietrza | 0,335 | 0,335 | ||||||||
Prześwit minimalny | mm | 152 | 152 | |||||||
Kąt natarcia (GVM) | st. | 14 | 14 | |||||||
Kąt zjazdu (GVM) | st. | 17 | 17 | |||||||
Masa własna | Przód | Min. - Max. (EC/ECE) | kg | 1230-1235 | 1230-1235 | |||||
Tył | Min. - Max. (EC/ECE) | kg | 1115-1120 | 1130-1135 | ||||||
Łącznie | kg | 2340-2355 | 2345-2355 | |||||||
Dopuszczalna masa całkowita | kg | 2870 | 2880 | |||||||
Pojemność bagażnika | VDA | Min. | l | 752 | 110 | |||||
3. rząd złożony | l | 752 | 1191 | |||||||
Pojemność zbiornika paliwa | Pojemność | l | 60 | 60 | ||||||
Silnik | ||||||||||
Typ | A25A-FXS | A25A-FXS | ||||||||
Liczba cylindrów i układ | 4-cylidnrowy, rzędowy | 4-cylidnrowy, rzędowy | ||||||||
Mechanizm zaworów | 16-zaworowy, DOHC, łańcuch (z Dual VVT-i) | 16-zaworowy, DOHC, łańcuch (z Dual VVT-i) | ||||||||
Średnica cylindra x skok tłoka | mm | 87,5 x 103,4 | 87,5 x 103,4 | |||||||
Pojemność | cm3 | 2487 | 2487 | |||||||
Stopień sprężenia | 14.0 : 1 | 14.0 : 1 | ||||||||
System wtrysku paliwa | SFI, D-4S | SFI, D-4S | ||||||||
Układ dolotowy | Wolnossący | Wolnossący | ||||||||
Norma emisji | EURO 6D z OBD- | EURO 6D z OBD- | ||||||||
Rodzaj paliwa | Benzyna | Benzyna | ||||||||
Moc maksymalna | EEC | kW/obr./min | 140/6000 | 140/6000 | ||||||
Maksymalny moment obrotowy | EEC | Nm/obr./min. | 239/4300-4500 | 239/4300-4500 | ||||||
Zużycie paliwa | WLTP łącznie | Maks. | l/100km | 7,369 | 7,369 | |||||
Min. | l/100km | 7,072 | 7,072 | |||||||
Emisje CO2 | WLTP łącznie | Maks. | g/km | 167,07 | 167,07 | |||||
Min. | g/km | 160,34 | 160,34 | |||||||
Silnik elektryczny | ||||||||||
Typ silnika | Przód | Silnik z magnesami trwałymi | Silnik z magnesami trwałymi | |||||||
Tył | Silnik z magnesami trwałymi | Silnik z magnesami trwałymi | ||||||||
Moc maksymalna | Przód | kW | 134 | 134 | ||||||
Tył | kW | 40 | 40 | |||||||
Maksymalny moment obrotowy | Przód | Nm | 270 | 270 | ||||||
Tył | Nm | 121 | 121 | |||||||
Bateria hybrydowa | ||||||||||
Typ | NiMH | NiMH | ||||||||
Nominalne napięcie | V | 259,2 | 259,2 | |||||||
Liczba modułów | 9 | 9 | ||||||||
Napięcie układu | V | 259,2 | 259,2 | |||||||
Moc łączna układu | ||||||||||
Łączna moc systemu hybrydowego (silnik + silniki elektryczne) | kW | 184 | 184 | |||||||
Osiągi | ||||||||||
Prędkość maksymalna | km/h | 190 | 190 | |||||||
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h | sekundy | 8,7 | 8,7 | |||||||
Podwozie | ||||||||||
Skrzynia biegów | Typ | E-CVT | E-CVT | |||||||
Przełożenie skrzyni biegów (przód/tył) | 3,638/10,781 | 3,638/10,781 | ||||||||
Typ hamulców | Przód | Tarcze wentylowane z dwutłoczkowym zaciskiem | Tarcze wentylowane z dwutłoczkowym zaciskiem | |||||||
Tył | Tarcze wentylowane z jednotłoczkowym zaciskiem | Tarcze wentylowane z jednotłoczkowym zaciskiem | ||||||||
Rozmiar hamulców | Przód | średnica/grubość | mm | 328/34 | 328/34 | |||||
Tył | średnica/grubość | mm | 317/18 | 317/18 | ||||||
Rodzaj hamulca postojowego i miejsce jego włączania | Elektryczny, konsola środkowa | Elektryczny, konsola środkowa | ||||||||
Typ zawieszenia | Przód | Kolumny MacPhersona | Kolumny MacPhersona | |||||||
Tył | Wahacze wleczone | Wahacze wleczone | ||||||||
Od oporu do oporu | 2,83 | 2,83 | ||||||||
Min. promień skrętu | Od krawężnika do krawężnika | m | 5,9) | 5,9 | ||||||
Od ściany do ściany | m | 6,5) | 6,5 | |||||||
Typ wspomagania kierownicy | EPS | EPS |