Nowe Suzuki Swift z "automatem" to najtańszy samochód japońskiej marki. Ile kosztuje?

Suzuki Swift od 2004 roku jako samochód globalny jest oferowany w 169 krajach. Przez ostatnie dwie dekady jeśli ktoś szukał niewielkiego, oszczędnego i prostego auta na lata to jego rozterki często kończyły się w salonie marki z Hamamatsu. Sprzedało się ponad 9 mln egzemplarzy, a taka liczba może dowodzić solidności japońskiej konstrukcji.

Reklama

W Polsce Suzuki jest symbolem niezawodności za rozsądne pieniądze. Kiedy jednak na rynku zadebiutowała nowa 4. już generacja "światowego" Swifta pojawiły się głosy, że z ceną przekraczającą 80 tys. zł samochód jest zbyt drogi. Teraz nastąpił zwrot akcji i japońska marka obniżyła ceny wersji ze skrzynią CVT do poziomu najtańszych samochodów segmentu B. Auto jest nawet tańsze niż bazowy model manualną przekładnią. Ile kosztuje najnowszy Swift z "automatem" i czym chce przekonać do siebie kierowców?

Tak wygląda nowe Suzuki Swift. Czym różni się od poprzednika?

Reklama

Z pewnością stylistyką. Suzuki po latach suszy zaczyna ponownie błyszczeć modnymi kształtami.Nowy Swift przy długości 3,86 m utrzymał sprawdzone proporcje poprzednika z kołami rozstawionymi maksymalnie na rogach karoserii, ale istotnie różni się detalami. Ma zmniejszony i lakierowany na czarno wlot powietrza do chłodnicy. Tuż pod logo za panelem kryje się radar. Reflektory LED załamanymi płaszczyznami kloszy nawiązują do przetłoczeń przedniego pasa.

Suzuki Swift / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Mocniej wybrzuszona maska silnika zachodzi teraz głęboko na boki karoserii, przez co japoński hatchback sprawia wrażenie większego auta z wyższej półki. Tylne klamki przeniesiono ze słupka C w tradycyjne miejsce – na poszycie drzwi pod szybą. Linia boczna z mocniej opadającym dachem nawiązuje do niewielkiego coupe.

Suzuki Swift / dziennik.pl / Maciej Lubczyński
Suzuki Swift / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Zmiany w kabinie. Tak wygląda nowa ergonomia miejsca kierowcy

W kabinie nowy styl, wyższa jakość materiałów i klasyczne analogowe zegary. Kokpit jest lekki w rysunku, przez co daje poczucie większej przestronności, a jego układ – z 9-calowym centralnym ekranem i umieszczonymi niżej otworami wentylacyjnymi – wprowadza nową ergonomię miejsca kierowcy. Sam system multimedialny szybko reaguje na dotyk i jest kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto. Wbudowany asystent rozpoznaje polecenia głosowe. Obsługa bez zastrzeżeń, większość potrzebnych guzików oraz przełączników jest na wyciągniecie ręki. Zniknęły masywne pokrętła sterowania klimatyzacją – teraz temperaturę czy siłę nawiewu można ustawić klawiszami.

Suzuki Swift z przekładnią CVT to teraz najtańszy model japońskiej marki w Polsce / Suzuki
Nowy Swift ma dwukolorową (czarno-jasnoszarą) deskę rozdzielczą i tapicerkę przednich drzwi utrzymaną w podobnej konwencji kolorystycznej – z satynowym wykończeniem oraz satynowymi akcentami w kolorze ciemnego srebra / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Z tyłu pasażer o wzroście 186 cm zmieści się bez problemu. Sprężyste fotele z przodu

Kierowca w wzroście ok. 186 cm szybko odnajdzie wygodną pozycję do jazdy i nie będzie ocierać głową o sufit. Fotel gwarantuje sprężyste siedzisko oraz dobre podparcie pleców, więc nawet dłuższa podróż nie narazi na ból kręgosłupa. Z tyłu również swobodnie zmieszczą się wysocy pasażerowie – ten sam 186-centymetrowy kierowca usiądzie za sobą bez problemu i zostanie mu jeszcze luzu na kolana i nad głową.

Suzuki Swift 2024 / Suzuki
Suzuki Swift / dziennik.pl / Maciej Lubczyński
Suzuki Swift / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Nowe Suzuki Swift – jakie wymiary i pojemność bagażnika?

Swift urósł o 1,5 cm i ma teraz 3,86 m długości. Szerokość i wysokość zostały bez zmian. Bagażnik oferuje 265 l pojemności przy komplecie pasażerów. Wystarczy na weekendowy wyjazd czteroosobowej rodziny. Po złożeniu oparć tylnej kanapy możliwości transportowe rosną do 980 l.

Suzuki Swift / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Nowe Suzuki Swift plus nowy silnik benzynowy 1.2. Jak działa japońska hybryda?

Wreszcie napęd. Pod maską nowego Suzuki Swift producent stawia na układ mild hybrid z nowym trzycylindrowym, wolnossącym silnikiem 1.2 DualJet o mocy 83 KM (112 Nm). Takie rozwiązanie ma godzić dobre osiągi z umiarkowanym spalaniem. Aż 60 Nm wsparcia jednostce benzynowej daje 12-woltowy rozrusznik-generator, który w zależności od obciążenia napędu raz ładuje dodatkowy 12-woltowy litowo-jonowy akumulator, umieszczony pod fotelem kierowcy, a raz czerpie z niego energię. Na co dzień działanie miękkiej hybrydy odczujesz głównie w postaci sprawnego start-stopu – silnik spalinowy wyłącza się już w momencie dotaczania np. do świateł, gdy prędkość spadnie poniżej 20 km/h. Nawet podczas dłuższego oczekiwania na "zielone" silnik spalinowy pozostaje wyłączony.

Suzuki Swift / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Nowy Swift jest zwinny i oszczędny. Jakie zużycie paliwa? Tak lekkich aut już się nie spotyka

Nowy Swift od zera do 100 km/h przyspiesza w 12,5 sekundy. Samochód z automatem CVT jest szybszy – do setki startuje w 11,9 s i zapewnia wyższy komfort jazdy. Producent obiecuje zużycie paliwa na poziomie 4,4 l/100 km. Nam bez problemu udało się zejść do 3,8 l/100 km. Rewelacja na poziomie najbardziej zaawansowanych hybryd. Przy odrobinie wprawy jeszcze niższy wynik jest osiągalny. Szczególnie, że Swift z "automatem" waży jedynie 957 kg! Tak lekkich nowych aut właściwie już się nie spotyka. Stąd też przekonuje do siebie angażującym prowadzeniem, jest zwinny, chętnie zmienia kierunek jazdy. Co ważne, także na autostradzie okazuje się stabilny.

Suzuki Swift / Suzuki
Suzuki Swift / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Nowy Swift – wyposażenie na bogato

Pod względem systemów bezpieczeństwa nowy Swift również jedzie z duchem czasu. Lista wyposażenia obejmuje m.in. system unikania kolizji Dual Sensor Brake Support II, adaptacyjne światła drogowe AHS - Adaptive High Beam System czy układ monitorowania kierowcy DMS - Driver Monitoring System. Do tego jest zapobieganie zjeżdżaniu z pasa ruchu, tempomat adaptacyjny, rozpoznawanie znaków drogowych, monitor martwego pola, ostrzeganie o ruchu poprzecznym z tyłu, układ e-call. Jak to działa?

Suzuki Swift / Suzuki

W systemie Dual Sensor Brake Support II radar pracujący na falach milimetrowych oraz kamera monoskopowa wykrywają pojazdy, rowery i pieszych przed autem oraz pomagają łagodzić skutki zderzeń czołowych i bocznych. Jeśli system wykryje ryzyko kolizji, samochód najpierw ostrzega kierowcę dźwiękiem i komunikatem na wyświetlaczu. Jeśli hamowanie jest zbyt słabe, wówczas automatycznie włącza się wspomaganie hamowania. Jeśli prawdopodobieństwo kolizji jest jeszcze większe wówczas system automatycznie włączy hamowanie awaryjne.

Z kolei gdy włączony jest tempomat adaptacyjny wówczas kierowcy pomaga asystent utrzymania pasa ruchu. Ponadto, jeśli samochód "wykryje", że jest zbyt blisko innego pojazdu lub przeszkody na drodze (np. tymczasowej bariery wyznaczającej roboty drogowe), wspomaga kierowanie i pomaga zachować bezpieczny dystans.

Suzuki Swift / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Nowy Swift czyta z twarzy kierowcy. Lepiej pilnować drogi

Wyposażenia nowego Swifta obejmuje też system monitorowania kierowcy. Kamera wbudowana w lewy, górny róg ekranu stacji multimedialnej kontroluje oczy i twarz. Jeżeli elektronika wykryje, że człowiek za kółkiem jest senny czy odwraca wzrok od drogi, włączy się alarm ostrzegawczy i komunikat na wyświetlaczu. Nowym Suzuki da się też sterować za pomocą aplikacji. Z poziomu telefonu można odszukać samochód na parkingu czy sprawdzić poziom paliwa, a jeśli ktoś podejrzany kręci się przy aucie wówczas właściciel dostanie powiadomienie.

Suzuki Swift / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Nowe Suzuki Swift tanieje. Oto cennik i spis wyposażenia

Nowy Swift jest produkowany w japońskiej fabryce Sagara niedaleko głównej siedziby Suzuki w Hamamatsu. Taki rodowód dla wielu osób może mieć szczególne znaczenie ze względu na wysoką jakość auta.

Polska oferta to trzy wersje wyposażenia: Premium, Premium Plus i Elegance. Paleta lakierów przewiduje dziewięć jednolitych kolorów i cztery odmiany dwubarwne – czarny dach połączony z trójwarstwowym niebieskim Frontier Blue Pearl Metallic, żółtym Cool Yellow Metallic i czerwonym Burning Red Pearl.

Suzuki Swift z automatem CVT kosztuje od 78 900 zł. To najtańszy samochód japońskiej marki

Najtańsze Suzuki Swift to teraz model wyposażony w skrzynię CVT i to w wyższej wersji wyposażeniowej Premium Plus - taki samochód kosztuje od 78 900 zł, czyli o 15 000 zł mniej niż początkowo na metce. W standardzie mamy:

  • 16-calowe alufelgi z oponami 185/55 R16,
  • tempomat adaptacyjny z funkcją pełnego zatrzymania,
  • przyciemniane tylne szyby,
  • kierownicę obszyta skórą,
  • fotel kierowcy z regulacją wysokości,
  • podgrzewane fotele przednie,
  • gniazdo USB-A i USB-C,
  • klimatyzację,
  • czołowe poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne,
  • układ reagowania przedkolizyjnego,
  • system monitorowania kierowcy,
  • tylne czujniki parkowania,
  • kamerę cofania,
  • system kluczyka elektronicznego,
  • reflektory LED,
  • sterowanie radiem oraz tempomatem z kierownicy,
  • elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne,
  • elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne,
  • system multimedialny z 9-calowym ekranem dotykowym i nawigacją,
  • połączenie ze smartfonem (Apple CarPlay, Android Auto).
Suzuki Swift / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Nowe Suzuki Swift - dane techniczne, silnik, automat CVT, osiągi, wymiary

Suzuki Swift 1.2 DualJet mild Hybrid Dane techniczne
Silnik benzynowy 1.2 MHEV
Pojemność skokowa 1197 cm3
Układ cylindrów/zawory R3/12
Moc maksymalna 83 KM/5700
Maksymalny moment obrotowy 112 Nm/4500
Napęd i skrzynia biegów przedni, 5-biegowa manualna lub automat CVT
Długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi 3860/1735/1495/2450 mm
Średnica zawracania 9,6 m
Masa (ładowność) 919-949 kg (446 kg)/ z CVT 957-987 kg (432 kg)
Pojemność bagażnika 265/980 l
Pojemność zbiornika paliwa 37 l
Opony 195/55 R16
OSIĄGI i ZUŻYCIE PALIWA
Prędkość maksymalna 165 km/h/ z CVT - 170 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,5 s/ z CVT 11,9 s
Średnie zużycie paliwa na 100 km 4,4 l/z CVT 4,7 l
Suzuki Swift / dziennik.pl / Maciej Lubczyński
Suzuki Swift / dziennik.pl / Maciej Lubczyński
Suzuki Swift / dziennik.pl / Maciej Lubczyński
Suzuki Swift / dziennik.pl / Maciej Lubczyński
Suzuki Swift / dziennik.pl / Maciej Lubczyński
Suzuki Swift / dziennik.pl / Maciej Lubczyński