- Suzuki tnie ceny w Polsce. Vitara ostro tanieje
- Nowe Suzuki Vitara zmienia styl i wyposażenie
- We wnętrzu nowe i szybsze multimedia z 9-calowym ekranem
- Nowe Suzuki Vitara - jaka jest pojemność bagażnika?
- Nowe Suzuki Vitara, czyli lepsze wyposażenie podgląda kierowcę i zajrzy w oczy
Suzuki tnie ceny w Polsce. Vitara ostro tanieje
Suzuki Vitara to koń pociągowy biznesu Japońskiej firmy. Od 1988 roku przez 37 lat na rynek wyjechało już cztery pokolenia tego modelu. Obecna generacja trafiła nad Wisłę w 2015 roku jako modny SUV i z miejsca została przebojem wśród indywidualnych kierowców. Dość powiedzieć, że jeśli ktoś szukał oszczędnego i niezawodnego auta na lata to jego rozterki często kończyły się w salonie marki z Hamamatsu.
Teraz Suzuki postanowiło zmienić strategię. Najnowsze cenniki japońskiej marki cofają się przynajmniej o 4 lata i imponują kwotami, których na próżno szukać u rywali. Czy to cios w konkurencję z Chin? Z pewnością dzięki tej decyzji kierowcy zyskali alternatywę w postaci dopracowanych, słynących z niezawodności i niedrogich samochodów. Ostrzejsza konkurencja wymusiła również wyższe rabaty. Przykładu nie trzeba szukać daleko. Na rynek wjeżdża zmodernizowane Suzuki Vitara z nowymi cenami. Na co mogą liczyć kierowcy?
Nowe Suzuki Vitara zmienia styl i wyposażenie
Suzuki Vitara po kuracji odmładzającej zyskała bardziej zadziorną stylistykę. Zamiast chromowanych wstawek są czarne dodatki, lista obejmuje np. matową kratę wlotu powietrza z listwą, która łączy reflektory z logo marki. Poniżej atrapy chłodnicy pojawiła się czarna osłona przypominająca pałąk stosowany w orurowaniu prawdziwych aut terenowych. W efekcie Vitara w wersji Elegance z czarnym dachem i resztą w ciemnoniebieskim lakierze Sphere Blue Pearl, na 17-calowych polerowanych felgach i ze światłami LED wygląda drożej niż to wynika z cennika. Trzeba przyznać, że Japończykom wyszła spod ręki ponadczasowa bryła, która dzięki umiejętnie aplikowanym poprawkom skutecznie broni się na rynku w oczekiwaniu na następcę.
We wnętrzu nowe i szybsze multimedia z 9-calowym ekranem
Zmiany dotknęły również wnętrza. Vitara stała się bardziej cyfrowa. Na pokładzie debiutuje nowy system audio z 9-calowym wyświetlaczem kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto. Aplikacja Suzuki Connect pozwala m.in. ustalić położenie samochodu czy monitorować ostrzeżenia eksploatacyjne, historię jazdy lub kontaktować się z serwisem. Komunikaty pojawią się nie tylko na smartfonie ale także na wyświetlaczu w aucie.
Nowe Suzuki Vitara - jaka jest pojemność bagażnika?
Poza tym wysoko ustawiony fotel ułatwia wsiadanie i gwarantuje dobrą widoczność – dzięki temu codzienna jazda po mieście to pestka. Szczególnie, że w manewrach pomaga seryjna kamera cofania. Analogowa ergonomia nie budzi zastrzeżeń – szybko odnajdziemy większość potrzebnych guzików, przełączników i pokręteł. Z przodu przestronnie, z tyłu dwie osoby dorosłe nie będą narzekać na ciasnotę. Czterech rosłych mężczyzn bez problemu zmieści się w kabinie.
Bagażnik o pojemności od 362 do 1119 l to także mocna karta Vitary. Ma podwójną podłogę, co podnosi jego funkcjonalność, a po złożeniu tylnej kanapy w całości połknie nawet duży rower.
Nowe Suzuki Vitara, czyli lepsze wyposażenie podgląda kierowcę i zajrzy w oczy
Vitara podąża z duchem czasu jeśli chodzi o systemy wspomagające człowieka za kółkiem. Japoński SUV zyskał system monitorowania kierowcy, który kontroluje jego oczy oraz twarz za pomocą kamery umieszczonej na desce rozdzielczej. Gdy układ "wyczyta z mimiki" senność, zaśnięcie lub oderwanie wzroku od drogi – np. podczas czytania wiadomości ze smartfona – włączy się alarm ostrzegawczy oraz wyświetli się komunikat informujący o zagrożeniu.
Suzuki Vitara automatycznie dostosuje prędkość do znaków drogowych
Aktywny tempomat ACC znany z poprzedniej wersji Suzuki Vitary, został doposażony w funkcję automatycznej redukcji prędkości do tej, która zostanie zarejestrowana przez system rozpoznawania znaków drogowych. Doszedł też system utrzymywania auta w pasie ruchu, a gdy oznakowanie poziome jest nieczytelne, układ wykorzystuje informacje uzyskane na podstawie poprzedzającej trajektorii jazdy samochodu. Gdy kierowca nie korzysta z aktywnego tempomatu, każde przekroczenie ograniczenia prędkości jest sygnalizowane najpierw komunikatem na wyświetlaczu, a następnie sygnałem dźwiękowym.
Układ hamulcowy wyposażono w nowy system z podwójnymi czujnikami DSBS II. W efekcie nowa Vitara rozszerzyła możliwości wcześniejszego wykrywania pieszych, motocykli i pojazdów znajdujących się bezpośrednio przed samochodem lub po przekątnej.
Suzuki Vitara w nowej odsłonie to dwa napędy wyboru. Silnik 1.4 czy 1.5
Suzuki Vitara jest dostępna w dwóch autorskich wersjach napędowych. Można wybierać między turbodoładowanym silnikiem 1.4 BoosterJet wyposażonym w instalację miękkiej hybrydu oraz klasyczną hybrydą z wolnossąca jednostką 1.5 DualJet Hybrid.
W pierwszym przypadku zelektryfikowany napęd godzi dynamiczne osiągi z umiarkowanym spalaniem. Pierwsze skrzypce w tym zespole gra silnik spalinowy 1.4 BoosterJet mild Hybrid/129 KM. A głównym elementem 48-woltowego systemu jest napędzane paskiem urządzenie ISG o mocy 10 kW łączące w sobie funkcję rozrusznika i generatora. Dzięki niemu podczas wytracania prędkości silnik nie zużywa paliwa, a odzyskana energia ładuje chłodzony powietrzem akumulator litowo-jonowy (8 Ah). ISG pełni też funkcję silnika elektrycznego – wtedy wykorzystuje zebrany prąd i wspomaga jednostkę benzynową zatykając turbodziurę dodatkowym zastrzykiem 50 Nm momentu obrotowego. Co więcej, po wciśnięciu sprzęgła ISG utrzymuje obroty silnika powyżej prędkości obrotowej biegu jałowego – bez konieczności spalania benzyny. Na papierze Vitara z hybrydą "na miękko", 6-biegową skrzynią ręczną i napędem na przednie koła powinna do "setki" przyspieszać w 9,5 s i maksymalnie pędzić 190 km/h.
Jak jeździ Vitara z silnikiem 1.4 BoosterJet mild Hybrid? Jakie zużycie paliwa i osiągi?
Tyle teoria. W praktyce Vitara 1.4 przede wszystkim sprawia wrażenie lekkiej w prowadzeniu. I nie jest zawalidrogą. 50 Nm dodatkowego momentu obrotowego diametralnie zmienia wrażenia z jazdy – udało się ograniczyć skutki wolniejszej reakcji na wciśnięcie pedału przyspieszenia. Prawie 130-konna jednostka już od niskich obrotów dziarsko reaguje na gaz, a na ekspresówce ani przez chwilę nie brakło jej tchu i sprawnie napędzała ważącego zaledwie 1,1 tony SUV-a Suzuki. Przy tym czterocylindrowe źródło mocy pracuje kulturalnie, cicho i bez wibracji.
W mieście operując między dwójką a trójką sześciobiegowej przekładni silnik już przy 1900 obr./min generuje solidny ciąg i nie słabnie aż do okolic 5500 obr./min. Okazuje się też niespecjalnie paliwożerny. Podczas spokojnej pozamiejskiej jazdy osiągnięcie ok. 5,7 l/100 km wcale nie stanowiło trudności. W cyklu mieszanym komputer wyświetlał ok. 6,1 l/100 km.
Klasyczna hybryda to Suzuki Vitara 1.5 DualJet Hybrid. Jakie zużycie paliwa?
Klasycznie hybrydowa Vitara 1.5 DualJet Hybrid to także własna konstrukcja Suzuki. Do napędu tego samochodu służy wolnossący silnik benzynowy 1.5/102 KM, który współdziała z silnikiem elektrycznym generującym dodatkowe 33 KM. Łącznie kierowca dostaje pod nogę 116 KM. Układ magazynuje energię w litowo-jonowym akumulatorze o napięciu 140V i pojemności 840 Wh, pozwalając na jazdę tylko z napędem elektrycznym. Samochód jest seryjnie wyposażony a zautomatyzowaną przekładnię 6AGS. Suzuki obiecuje zużycie paliwa na poziomie 4,7 l na 100 km.
Ile kosztuje Suzuki Vitara? Japończycy tną ceny do 94 900 zł
Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet mild Hybrid z napędem na przednią oś i 6-biegową skrzynią manualną w wersji Premium kosztuje od 94 900 zł. To świetna oferta i to nawet w świetle tanich rywali z Chin. Szczególnie, że mówimy o dopracowanym aucie, które charakteryzuje się niską utratą wartości i można je bez problemu serwisować w całej Europie. Standardowe wyposażenie bazowej wersji Premium to m.in.:
- Kamera cofania,
- Tempomat adaptacyjny (ACC),
- Klimatyzacja automatyczna,
- System kluczyka elektronicznego
- Reflektory LED Hi/Low (dla świateł mijania i świateł drogowych),
- Układ reagowania przedkolizyjnego drugiej generacji (DSBS II),
- Zapobieganie zjeżdżaniu z pasa ruchu,
- System monitorowania kierowcy.
Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet wersji Premium Plus za 99 900 zł
Jeszcze lepiej wypada Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet mild Hybrid w wersji Premium Plus. Taki samochód kosztuje teraz od 99 900 zł. Wyposażenie jest bogatsze o:
- BSM (Blind Spot Monitor – monitorowanie martwych pól widoczności)
- RCTA (Rear Crossing Traffic Alert - ostrzeżenie o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu)
- AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System - ostrzeżenie dźwiękowe o zbliżającym się pojeździe) dla wersji 1,5 Hybrid
- HDC (Hill Descent Control - wspomaganie zjazdu ze wzniesienia) dotyczy wersji z napędem ALLGRIP
- Kierownica wykończona skórą
- Elektrycznie regulowane szyby w drzwiach przednich i tylnych
- Przełącznik napędu ALLGRIP z sygnalizacją załączonego trybu pracy (dotyczy wersji z napędem ALLGRIP)
- Pakiet zimowy (podgrzewane fotele przednie i nawiew na nogi pasażerów z tyłu)
- Pakiet oświetlenia (podświetlenie miejsca na nogi z przodu i półeczki dolnej)
- Przedni podłokietnik centralny ze schowkiem
- Bagażnik z systemem podwójnej, płaskiej podłogi
- Dodatkowe gniazdo 12V w bagażniku
- Listwy ozdobne boczków drzwi lakierowane, w kolorze srebrnym
- Lusterko wsteczne z funkcją automatycznego przyciemniania
- Łopatki do zmiany biegów przy kierownicy (dotyczy wersji 1,5 Hybrid)
- Przyciemniane szyby w tylnej części nadwozia
Najtańsza pełna hybryda 1.5 DualJet Hybrid z napędem na przód występuje od wersji Premium Plus – tu cena startuje od 108 900 zł. Wyróżnikiem topowej wersji Elegance Sun jest w panoramiczny dach dwuczęściowy.
Suzuki Vitara zawstydza Chińczyków - opinia
Warto? Suzuki twierdzi, że z Vitarą można spędzić całe życie. Tak samo pasuje dla pary, jak i rodziny 2+2. Z pewnością nie ogranicza w zwiedzaniu świata. Ma dynamiczny napęd, prześwit o wysokości 18,5 cm i można ją kupić z porządnym napędem 4x4 AllGrip. Poza tym – jak na SUV-a klasy B – oferuje bagażnik o przyzwoitej pojemności 362 l, który można powiększyć przez złożenie foteli. Obecnie cena - nawet w zestawieniu z "chińczykami" - także jest atutem japońskiej konstrukcji.