Nowe dzieło Hyundaia jedzie na polskie drogi. IONIQ 9 wygląda kosmicznie

Hyundai stawia wszystko na jedną kartę. To oznacza największą rewolucję od czasów narodzin tej koreańskiej marki w 1967 roku. W Los Angeles podczas salonu samochodowego przedstawiciele producenta ujawnili mapę zmian. Wynika z niej, że do 2030 roku firma planuje zbudowanie pełnej gamy 23 modeli elektrycznych. Największą gwiazdą tej transformacji – także pod względem wymiarów – będzie ujawniony właśnie IONIQ 9. Czego mogą spodziewać się kierowcy?

Hyundai IONIQ 9 jest olbrzymi i zamierza rozpychać się w segmencie premium. Żarty się skończyły, na celownik bierze BMW, Audi czy Volvo. Jednak nie tylko rozmiarami nowy SUV chce zdobyć szacunek wśród motoryzacyjnej arystokracji. O przynależności do wyższych sfer ma świadczyć technologia opakowana w 5 m gładkiej karoserii. Tym samym Hyundai pokazuje, że nie boi się wchodzić na nowe i nieznane sobie tereny.

Reklama

Hyundai IONIQ 9 bierze się za BMW, Audi czy Volvo

Reklama

IONIQ 9 z rozstawem osi sięgającym ponad 3,1 m i przeszło 5-metrowym nadwoziem serwuje nam niespotykane dotąd w autach Hyundaia proporcje. Jednocześnie staje się największym do tej pory sprzedawanym w Europie SUV-em koreańskiej marki. Dla porównania Santa Fe ma "jedynie" 4,83 m długości.

Hyundai IONIQ 9 / PAP/EPA / CAROLINE BREHMAN
Hyundai IONIQ 9 / Hyundai / DREW PHILLIPS

Nowy i awangardowy styl o nazwie Aerosthetic podkreślają światła Parametric Pixels z małymi reflektorami projekcyjnymi w kształcie sześcianu. IONIQ 9 szczyci się również dopracowaną aerodynamiką. Koreańczycy w walce o elektryczny zasięg osiągnęli współczynnik oporu powietrza Cx 0,259 (dla porównania Volvo EX90 to 0,29, a Mercedes EQS, który jest niższą i smukłą limuzyną: 0,20). W potężnym SUV-ie to świetny rezultat. Osiągnięto go dzięki zastosowaniu kilku technicznych sztuczek, w tym – po raz pierwszy w Hyundaiu – systemu aktywnych klap powietrza o podwójnym zakresie ruchu. Poza tym mamy jeszcze trójwymiarową osłoną podwozia, aerodynamiczne koła i kamery zamiast lusterek bocznych. IONIQ 9 jest pierwszym modelem Hyundaia, w którym wyeliminowano antenę dachową, dzieląc jej funkcje między osłonę przedniej szyby (dla GPS i radia satelitarnego), panel wskaźników (dla usług Connected Car) i tylną szybę (dla FM/AM i DAB). Tylna część auta to również ciekawostką – żeby nie zakłócać powierzchni wycieraczka szyby znika pod spoilerem dachowym. Gładkie jak stół płaty drzwi z automatycznie wysuwanymi klamkami również walczą o jak najniższy opór. Nowy SUV to pierwszy model Hyundaia wyposażony w aluminiowe błotniki i panele boczne. Wszystkie te elementy współpracują ze sobą i pomagają wydłużyć zasięg. Jednak zanim zakręcą się koła, warto zajrzeć do środka…

Hyundai IONIQ 9 / Hyundai / DREW PHILLIPS

Wnętrze IONIQ 9 zaskakuje, jest 7- lub 6-osobowe z obrotowymi fotelami

Kierowca ma przed sobą 12-calowy zestaw wskaźników i 12-calowy panoramiczny, zakrzywiony wyświetlacz. Podstawowa konfiguracja audio obejmuje ośmiogłośnikowy zestaw. Za dopłatą Hyundai zamontuje 14-głosnikowy system premium BOSE, który zapewnia 5.1-kanałowy dźwięk przestrzenny, bezprzewodowe aktualizacje i potrafi udawać brzmienie silnika. Dźwignia wyboru kierunku jazdy w technologii Shift-by-Wire jest przy kolumnie kierownicy, a włączenie biegu wstecznego sygnalizuje wibracjami.

Hyundai IONIQ 9 / Hyundai / DREW PHILLIPS

IONIQ 9 oferuje obszerne i podatne na aranżację wnętrze z płaską podłogą platformy E-GMP. Producent wprowadzi na rynek konfigurację 7-osobową oraz 6-miejscową z obrotowymi fotelami w drugim rzędzie. Fotele pierwszego rzędu są fotelami relaksacyjnymi z możliwością obracania tyłem do kierunku jazdy – odchylane oparcia sprawdzą się w chwili odpoczynku podczas ładowania. Nie ma też mowy o zahaczaniu o sufit - przestrzeń nad głową to aż 1899 mm.

Hyundai IONIQ 9 / Hyundai / DREW PHILLIPS

Po odsunięciu do końca drugiego rzędu siedzeń przestrzeń na nogi wynosi aż 2050 mm. Ruchoma jest również konsola środkowa zwana Universal Island 2.0, którą można cofnąć nawet o 190 mm – wyposażono ją w górny schowek o pojemności 5,6 l i dolną szufladę o pojemności 12,6 l. Dwukierunkowe podłokietniki można otwierać z przodu i z tyłu, co umożliwia łatwy dostęp do ukrytych w niej skarbów także z drugiego rzędu.

Hyundai IONIQ 9 / Hyundai / DREW PHILLIPS
Hyundai IONIQ 9 / Hyundai / DREW PHILLIPS

Hyundai IONIQ 8 i ogromna pojemność bagażnika

IONIQ 9 skrywa dwa bagażniki. Przedni w samochodzie z napędem na tylne koła zapewnia 88 l pojemności, a w wersji z napędem na cztery koła – 52 l. Tradycyjny kufer z tyłu, za fotelami drugiego rzędu i po złożeniu trzeciego, ma 1323 l. Przy komplecie pasażerów pojemność bagażnika wynosi 620 l.

Hyundai IONIQ 9 / Hyundai / DREW PHILLIPS
Hyundai IONIQ 9 / Hyundai / DREW PHILLIPS

Hyundai IONIQ 9 w dwóch wersjach. Jakie osiągi?

IONIQ 9 będzie dostępny z napędem na tylne (RWD) lub na cztery koła (AWD). Auto zasila akumulator litowo-jonowy o pojemności 110,3 kWh, który ładuje się od 10 do 80 proc. w zaledwie 24 minuty przy użyciu ładowarki o mocy 350 kW. Model Long-Range z napędem na tylne koła ma silnik o mocy 218 KM (350 Nm). Taki samochód od 0 do 100 km/h przyspieszy w 9,4 sekundy (prędkość maksymalna 185 km/h). Zasięg to nawet 620 km.

Hyundai IONIQ 9 / Hyundai / DREW PHILLIPS
Hyundai IONIQ 9 / Hyundai / DREW PHILLIPS

Hyundai IONIQ 9 4x4 to dwa silniki i potężna moc

Wersje z napędem na cztery koła są napędzana dwoma silnikami elektrycznymi. Odmiana Long-Range AWD poza jednostką 218 KM ma dodatkowy przedni silnik o mocy 95 KM. Z kolei IONIQ 9 Performance AWD to dwa silniki o mocy po 218 KM.

IONIQ 9 Performance może przyspieszyć od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,2 sekundy. Z takimi parametrami koreańska marka przenosi się do zupełnie nowego wymiaru – osiągów ze świata superSUVów. Można spodziewać się, że dociśnięcie "gazu" wbije plecy w fotel i będzie trzymać dopóki nie odpuścimy. Wariant Long-Range AWD potrzebuje 6,7 sekundy, a wersja Long-Range RWD – 9,4 sekundy. Elastyczność? Fenomenalna, model Performance przyspiesza od 80 do 120 km/h w 3,4 sekundy. Long-Range AWD osiąga to w 4,8 sekundy, podczas gdy odmiana Long-Range RWD potrzebuje 6,8 sekundy.

Hyundai IONIQ 9 / Hyundai / DREW PHILLIPS

Nowy SUV nie boi się wiatru i holuje przyczepę 2,5 t

IONIQ 9 ma samoczynnie korygować tor jazdy podczas podmuchu bocznego wiatru. Samochód został również wyposażony w system Terrain Traction Control do jazdy po nierównych drogach i tryb Auto Terrain Mode, który wykorzystuje sztuczną inteligencję do rozpoznawania nawierzchni drogi i wybierania optymalnego trybu jazdy. Do tego system pokładowy samoczynnie sprawdzi wagę przyczepy i przeliczy odpowiednio zasięg baterii. Podczas holowania moment obrotowy jest dzielony 50/50 między przednią a tylną oś. Europejskie modele IONIQ 9 mogą holować przyczepy o masie do 2500 kg.

Hyundai IONIQ 9 / Hyundai / DREW PHILLIPS
Hyundai IONIQ 9 / Hyundai / DREW PHILLIPS

Ile kosztuje Hyundai IONIQ 9? Jaka cena w Polsce?

IONIQ 9 do Europy trafi w 2025 roku. Cena? W Polsce bliźniacza Kia EV9 to dziś wydatek od ok. 324 tys. zł. Największy nowy Hyundai może kosztować podobnie. Jednak o powodzeniu rynkowym zdecyduje wysokość miesięcznej raty, ponieważ takich aut nie kupuje się za gotówkę i na własność. Konkurencja: Volvo EX90, BMW iX czy Audi Q8 e-tron.

Hyundai IONIQ 9 / PAP/EPA / CAROLINE BREHMAN
Hyundai IONIQ 9 / Hyundai / DREW PHILLIPS
Hyundai IONIQ 9 / Hyundai / DREW PHILLIPS
Hyundai IONIQ 9 / Hyundai / DREW PHILLIPS