Polacy kupują samochody w obawie przed zmianą przepisów?

Polacy kupują samochody na potęgę. Po ośmiu miesiącach 2024 roku sprzedało się już ponad 399 tys. aut osobowych i dostawczych, to 18 proc. więcej wobec analogicznego okresu sprzed roku – wynika z najnowszego zestawienia instytutu Samar. Zdaniem analityków w całym 2024 roku Polacy zarejestrują 540 tys. nowych aut. Co jest tylko ostrożnym szacunkiem, ponieważ w najbliższych miesiącach spodziewają się skokowego wzrostu sprzedaży. Powód?

Od 1 stycznia 2025 roku producentów zacznie obowiązywać nowa unijna regulacja CAFE od Clean Air For Europe. To przepisy, które obniżają limit emisji z samochodów spalinowych do 94 g CO2 na przejechany kilometr. W przypadku przekroczenia dozwolonego progu koncerny będą musiały płacić 95 euro kary za każdy gram ponadwymiarowej emisji. Łatwo domyślić się, że dodatkowe obciążenia zostaną przeniesione na kierowców, czyli ceny pójdą w górę. Polacy czują pismo nosem i widać to w statystykach rejestracji. Jakie auta sprzedają się najczęściej?

Reklama

Toyota sprzedaje 273 auta dziennie, Mazda sensacją

Reklama

Toyota rządzi na polskim rynku – do tej pory sprzedała ponad 66,6 tys. samochodów. Prosty rachunek i wychodzi na to, że przez osiem miesięcy codziennie z salonów japońskiej marki wyjeżdżały przynajmniej 273 auta. Corolla z wynikiem ponad 17,5 tys. rejestracji jest najpopularniejszym autem.

Toyota Corolla / Toyota / Ireneusz Rek

Skoda jest na drugiej lokacie (38 308 egz.), a Octavia to najchętniej wybierany model. W wydziałach komunikacji od początku 2024 roku zgłoszono 13 311 szt. tego auta. Volkswagen z wynikiem 23,3 tys. szt. zamyka podium. Kolejne pozycje to: Kia, Hyundai, Mercedes, Audi, BMW, Renault i Dacia.

Skoda Octavia / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

10 najpopularniejszy marek samochodowych w Polsce

Toyota po ośmiu miesiącach 2024 roku wypracowała prawie 19 proc. udziału w rynku. Japońska firma tylko w sierpniu ma większą liczbę pierwszych rejestracji niż marki z 2. i 3. pozycji razem wzięte (odpowiednio Skoda i Volkswagen).

Sensacją sierpniowej sprzedaży jest też Mazda. Marka z Hiroszimy awansowała do top 10 i zanotowała niemal 68 proc. wzrost rejestracji.

Top 10 Marka Liczba rejestracji w sierpniu 2024 Marka Liczba rejestracji po ośmiu miesiącach 2024
1 Toyota 7212 szt. Toyota 66 658
2 Skoda 3700 Skoda 38 308
3 Volkswagen 2499 VW 23 317
4 Kia 2416 Kia 21 873
5 Audi 2339 Hyundai 20 378
6 Hyundai 2323 Mercedes 18 839
7 Mercedes 2148 Audi 18 649
8 BMW 1865 BMW 17 876
9 Dacia 1364 Renault 12 878
10 Mazda 1278 Dacia 11 767
Nowa Mazda CX-80 / Tomasz Sewastianowicz

MG sprzedaje więcej niż Fiat, Lexus LBX trzęsie rynkiem

Ciekawym zjawiskiem jest MG Motor. Brytyjska marka należąca do chińskiego koncernu SAIC sprzedała do dziś ponad 4 tys. aut. To ponad 1800 samochodów więcej niż tak uznany kiedyś w Polsce Fiat. MG sprzedaje się też lepiej niż Mitsubishi czy Honda.

Nowe MG3 / Materiały prasowe

Wśród marek premium w Top10 sierpnia Lexus awansował na czwartą lokatę i ściga niemiecką trójkę, czyli BMW, Mercedesa i Audi. Biznes Japończyków w Polsce napędzają SUV-y i crossovery. NX z wynikiem niemal 3,6 tys. rejestracji po ośmiu miesiącach jest najchętniej kupowanym autem Lexusa. RX zajmuje drugą lokatę (1930 egz.). Do wyniku mocno przyczynił debiutant i najmniejszy w gamie hybrydowy LBX. Do tej pory zarejestrowano 1461 aut, a sierpień był kolejnym miesiącem z rzędu, w którym z salonów wyjechało więcej LBX-ów (238 egz.) niż wszystkich konkurencyjnych modeli razem wziętych. Ten najtańszy Lexus strącił z podium UX-a i stał się trzecim najpopularniejszym autem marki nad Wisłą

Lexus LBX / Lexus / materiały prasowe

Oto najpopularniejsze samochody w Polsce

W rocznym zestawieniu najpopularniejszych samochodów aż pięciu swoich przedstawicieli ma Toyota. Ranking za osiem miesięcy 2024 roku obejmuje sprzedaż do firm i osób prywatnych.

Top 10 Marka i model Liczba rejestracji w sierpniu 2024 Marka i model Liczba rejestracji w 2024
1 Toyota Corolla 1705 szt. Toyota Corolla 17 496
2 Toyota Yaris Cross 1592 Skoda Octavia 13 311
3 Toyota Yaris 1120 Toyota Yaris Cross 10 717
4 Kia Sportage 1042 Toyota Yaris 9291
5 Hyundai Tucson 937 Kia Sportage 9057
6 Skoda Octavia 927 Hyundai Tucson 8593
7 Toyota C-HR 924 Toyota C-HR 8561
8 Cupra Fermentor 791 Toyota RAV4 8240
9 Dacia Duster 740 Dacia Duster 6186
10 Volkswagen T-Roc 661 Cupra Formentor 5659

Toyota Corolla 1.8 hybrid znika na pniu. Zużywa 4,5 l benzyny 100 km

Toyota Corolla jest najpopularniejszym autem w Polsce. W przypadku tego modelu 80 proc. sprzedaży stanowi 140-konna hybryda 5. generacji z silnikiem 1.8. Większa o 18 KM moc wobec 122 KM starszego napędu to przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,2 s, czyli szybciej o 1,7 s.

Akumulator litowo-jonowy jest mniejszy i o 14 proc. lżejszy od montowanego w napędach 4. generacji (w porównaniu z długo stosowaną baterią niklowo-wodorkową różnica w masie sięga 40 proc.). Jednocześnie o 14 proc. udało się zwiększyć moc baterii. To z kolei wymusiło udoskonalenie układu chłodzenia ogniw (teraz pracuje ciszej i powinien zapewnić dłuższa żywotność). W efekcie Corolla z hybrydą 5. generacji procentowo dłużej jeździ dzięki silnikowi EV, a to przekłada się na niższe zużycie benzyny i wyższy komfort akustyczny w kabinie.

Toyota Corolla / Toyota / Ireneusz Rek

Podczas przyspieszania częściej do głosu dochodzi jednostka elektryczna – silnik benzynowy 1.8 wkracza do akcji nieco później i rzadziej niż w 4. generacji. Ruszaniu spod świateł czy manewrowaniu na parkingu dłużej towarzyszy cisza. W porównaniu do poprzedniej konstrukcji wyraźnie zyskała też zrywność i elastyczność. Na drodze nowa hybryda 1.8/140 KM jest bardzo ekonomiczna – wynik 4,5 l/100 km nie wymaga specjalnych wysiłków.

Ile kosztuje Toyota Corolla z hybrydą 1.8?

Toyota Corolla 1.8 hybrid sedan kosztuje od 114 600 zł. Hatchback to wydatek od 125 000 zł. Kombi z tym samym napędem hybrydowym wymaga przynajmniej 129 000 zł.

Toyota Corolla / Toyota / Ireneusz Rek