- Polacy kupują samochody w obawie przed zmianą przepisów?
- Toyota sprzedaje 273 auta dziennie, Mazda sensacją
- 10 najpopularniejszy marek samochodowych w Polsce
- MG sprzedaje więcej niż Fiat, Lexus LBX trzęsie rynkiem
- Oto najpopularniejsze samochody w Polsce
Polacy kupują samochody w obawie przed zmianą przepisów?
Polacy kupują samochody na potęgę. Po ośmiu miesiącach 2024 roku sprzedało się już ponad 399 tys. aut osobowych i dostawczych, to 18 proc. więcej wobec analogicznego okresu sprzed roku – wynika z najnowszego zestawienia instytutu Samar. Zdaniem analityków w całym 2024 roku Polacy zarejestrują 540 tys. nowych aut. Co jest tylko ostrożnym szacunkiem, ponieważ w najbliższych miesiącach spodziewają się skokowego wzrostu sprzedaży. Powód?
Od 1 stycznia 2025 roku producentów zacznie obowiązywać nowa unijna regulacja CAFE od Clean Air For Europe. To przepisy, które obniżają limit emisji z samochodów spalinowych do 94 g CO2 na przejechany kilometr. W przypadku przekroczenia dozwolonego progu koncerny będą musiały płacić 95 euro kary za każdy gram ponadwymiarowej emisji. Łatwo domyślić się, że dodatkowe obciążenia zostaną przeniesione na kierowców, czyli ceny pójdą w górę. Polacy czują pismo nosem i widać to w statystykach rejestracji. Jakie auta sprzedają się najczęściej?
Toyota sprzedaje 273 auta dziennie, Mazda sensacją
Toyota rządzi na polskim rynku – do tej pory sprzedała ponad 66,6 tys. samochodów. Prosty rachunek i wychodzi na to, że przez osiem miesięcy codziennie z salonów japońskiej marki wyjeżdżały przynajmniej 273 auta. Corolla z wynikiem ponad 17,5 tys. rejestracji jest najpopularniejszym autem.
Skoda jest na drugiej lokacie (38 308 egz.), a Octavia to najchętniej wybierany model. W wydziałach komunikacji od początku 2024 roku zgłoszono 13 311 szt. tego auta. Volkswagen z wynikiem 23,3 tys. szt. zamyka podium. Kolejne pozycje to: Kia, Hyundai, Mercedes, Audi, BMW, Renault i Dacia.
10 najpopularniejszy marek samochodowych w Polsce
Toyota po ośmiu miesiącach 2024 roku wypracowała prawie 19 proc. udziału w rynku. Japońska firma tylko w sierpniu ma większą liczbę pierwszych rejestracji niż marki z 2. i 3. pozycji razem wzięte (odpowiednio Skoda i Volkswagen).
Sensacją sierpniowej sprzedaży jest też Mazda. Marka z Hiroszimy awansowała do top 10 i zanotowała niemal 68 proc. wzrost rejestracji.
Top 10 | Marka | Liczba rejestracji w sierpniu 2024 | Marka | Liczba rejestracji po ośmiu miesiącach 2024 |
1 | Toyota | 7212 szt. | Toyota | 66 658 |
2 | Skoda | 3700 | Skoda | 38 308 |
3 | Volkswagen | 2499 | VW | 23 317 |
4 | Kia | 2416 | Kia | 21 873 |
5 | Audi | 2339 | Hyundai | 20 378 |
6 | Hyundai | 2323 | Mercedes | 18 839 |
7 | Mercedes | 2148 | Audi | 18 649 |
8 | BMW | 1865 | BMW | 17 876 |
9 | Dacia | 1364 | Renault | 12 878 |
10 | Mazda | 1278 | Dacia | 11 767 |
MG sprzedaje więcej niż Fiat, Lexus LBX trzęsie rynkiem
Ciekawym zjawiskiem jest MG Motor. Brytyjska marka należąca do chińskiego koncernu SAIC sprzedała do dziś ponad 4 tys. aut. To ponad 1800 samochodów więcej niż tak uznany kiedyś w Polsce Fiat. MG sprzedaje się też lepiej niż Mitsubishi czy Honda.
Wśród marek premium w Top10 sierpnia Lexus awansował na czwartą lokatę i ściga niemiecką trójkę, czyli BMW, Mercedesa i Audi. Biznes Japończyków w Polsce napędzają SUV-y i crossovery. NX z wynikiem niemal 3,6 tys. rejestracji po ośmiu miesiącach jest najchętniej kupowanym autem Lexusa. RX zajmuje drugą lokatę (1930 egz.). Do wyniku mocno przyczynił debiutant i najmniejszy w gamie hybrydowy LBX. Do tej pory zarejestrowano 1461 aut, a sierpień był kolejnym miesiącem z rzędu, w którym z salonów wyjechało więcej LBX-ów (238 egz.) niż wszystkich konkurencyjnych modeli razem wziętych. Ten najtańszy Lexus strącił z podium UX-a i stał się trzecim najpopularniejszym autem marki nad Wisłą
Oto najpopularniejsze samochody w Polsce
W rocznym zestawieniu najpopularniejszych samochodów aż pięciu swoich przedstawicieli ma Toyota. Ranking za osiem miesięcy 2024 roku obejmuje sprzedaż do firm i osób prywatnych.
Top 10 | Marka i model | Liczba rejestracji w sierpniu 2024 | Marka i model | Liczba rejestracji w 2024 |
1 | Toyota Corolla | 1705 szt. | Toyota Corolla | 17 496 |
2 | Toyota Yaris Cross | 1592 | Skoda Octavia | 13 311 |
3 | Toyota Yaris | 1120 | Toyota Yaris Cross | 10 717 |
4 | Kia Sportage | 1042 | Toyota Yaris | 9291 |
5 | Hyundai Tucson | 937 | Kia Sportage | 9057 |
6 | Skoda Octavia | 927 | Hyundai Tucson | 8593 |
7 | Toyota C-HR | 924 | Toyota C-HR | 8561 |
8 | Cupra Fermentor | 791 | Toyota RAV4 | 8240 |
9 | Dacia Duster | 740 | Dacia Duster | 6186 |
10 | Volkswagen T-Roc | 661 | Cupra Formentor | 5659 |
Toyota Corolla 1.8 hybrid znika na pniu. Zużywa 4,5 l benzyny 100 km
Toyota Corolla jest najpopularniejszym autem w Polsce. W przypadku tego modelu 80 proc. sprzedaży stanowi 140-konna hybryda 5. generacji z silnikiem 1.8. Większa o 18 KM moc wobec 122 KM starszego napędu to przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,2 s, czyli szybciej o 1,7 s.
Akumulator litowo-jonowy jest mniejszy i o 14 proc. lżejszy od montowanego w napędach 4. generacji (w porównaniu z długo stosowaną baterią niklowo-wodorkową różnica w masie sięga 40 proc.). Jednocześnie o 14 proc. udało się zwiększyć moc baterii. To z kolei wymusiło udoskonalenie układu chłodzenia ogniw (teraz pracuje ciszej i powinien zapewnić dłuższa żywotność). W efekcie Corolla z hybrydą 5. generacji procentowo dłużej jeździ dzięki silnikowi EV, a to przekłada się na niższe zużycie benzyny i wyższy komfort akustyczny w kabinie.
Podczas przyspieszania częściej do głosu dochodzi jednostka elektryczna – silnik benzynowy 1.8 wkracza do akcji nieco później i rzadziej niż w 4. generacji. Ruszaniu spod świateł czy manewrowaniu na parkingu dłużej towarzyszy cisza. W porównaniu do poprzedniej konstrukcji wyraźnie zyskała też zrywność i elastyczność. Na drodze nowa hybryda 1.8/140 KM jest bardzo ekonomiczna – wynik 4,5 l/100 km nie wymaga specjalnych wysiłków.
Ile kosztuje Toyota Corolla z hybrydą 1.8?
Toyota Corolla 1.8 hybrid sedan kosztuje od 114 600 zł. Hatchback to wydatek od 125 000 zł. Kombi z tym samym napędem hybrydowym wymaga przynajmniej 129 000 zł.