Skoda Octavia sprzedaje się na pniu. Nowa wersja już na rynku

Skoda Octavia to najpopularniejszy model czeskiej marki. Od debiutu w 1996 roku na drogi wyjechało ok. 7,5 mln egzemplarzy czterech generacji. Nad Wisłą aż 60 proc. sprzedaży stanowi nadwozie kombi. Przy czym Polska pod względem wzięcia wersji liftback jest największym rynkiem zbytu (przed Czechami i Turcją). Świetna passa nie może jednak trwać bez końca. Stąd decyzja o zmianie stylistyki i modernizacji technicznej.

Skoda postarała się o bogatsze wyposażenie seryjne i nowe materiały we wnętrzu. Zrobiła też porządne przemeblowanie w tabeli silników. Nowa Octavia również tanieje, do tego na rynku debiutuje odmiana Bussines Edition. Kombi i liftback w specyfikacji Sportline są teraz na jednakowym poziomie cenowym. Ile kosztuje najtańsza konfiguracja? Na co mogą liczyć kierowcy?

Reklama

Tak wygląda Skoda Octavia liftback i kombi w nowym stylu

Reklama

Octavia dzięki zabiegom stylistów nieco wysmuklała i zyskała bardziej pionowy grill. Poprzecinane wlotami przeprojektowane zderzaki wydłużyły oba nadwozia o centymetr do 4,7 m. Jednak najbardziej zauważalną innowacją są matrycowe reflektory LED Matrix drugiej generacji. Lampy w nowym kloszu obejmują teraz zewnętrzny moduł bi-LED, który obsługuje światła mijania i drogowe, z kolei na sekcję wewnętrzną składają się dwa rzędy 36 pojedynczych segmentów matrycowych (o 12 więcej niż w poprzedniej generacji). W praktyce reflektory precyzyjniej wycinają inne pojazdy oraz tablice drogowe i zapewniają aż 40 proc. więcej światła.

Nowa Skoda Octavia / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Z tyłu nazwa SKODA na klapie jest już wypisana czcionką zgodną z najnowszą wizualizacją marki. Lampy wyróżniają animowane kierunkowskazy sięgające aż do pokrywy bagażnika. Najmodniejsze kolory w tym sezonie to odcień Mamba Green dostępny wyłącznie w wersjach Sportline i RS oraz pomarańczowy Phoenix zastrzeżony dla kombi.

Nowa Skoda Octavia / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Skoda Octavia jak nowy Superb, multimedia zaskakują z 13-calowym ekranem

Zmiany wlały się także do wnętrza. Bogatsze wyposażenie seryjne obejmuje 10-calowy wirtualny kokpit i 10-calowy ekran środkowy, który na życzenie można zastąpić 13-calowym wyświetlaczem (jak w modelu Superb czy Kodiaq). Nowy system multimedialny szybko reaguje na dotyk, do tego jest konfigurowalny pasek skrótów najczęściej używanych funkcji oraz przejrzyście rozplanowane menu z dużymi polami dotykowymi.

Nowa Skoda Octavia / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Dwustrefowa klimatyzacja Climatronic jest teraz seryjna. Skoda postarała się o nowinki ułatwiające życie codzienne. Stąd na pokładzie chłodzony 15-watowy Phone Box do szybkiego ładowania smarftona. Pasażerowie mogą korzystać z portów USB-C o mocy wyjściowej 45 W (trzykrotnie większa moc ładowania niż wcześniej). Przydatnym na co dzień rozwiązaniem okazuje się ulepszony system bezkluczykowego dostępu Kessy automatycznie odblokowuje lub rygluje drzwi, gdy tylko kierowca znajdzie się w odległości mniejszej niż 1,5 metra od auta.

Skoda Octavia / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Nowa Skoda Octavia liftback i kombi - jaka jest pojemność bagażnika?

Przestronność i praktyczność wnętrza pozostaje kluczową zaletą. Skoda Octavia kombi zapewnia bagażnik o pojemności 640 l, Octavia liftback od 600 l. Nikt w tej klasie nie ma nic większego. Jednocześnie drobne rozwiązania, które polepszają użyteczność to również popisowa dyscyplina producenta. Z każdym modelem wchodzą nowe gadżety i zawsze dają frajdę z odkrywania ich oraz testowania. Kiedy wydawało się, że Czesi wymyślili już wszystko, co może pomóc na co dzień, to Octavia ponownie zaskakuje funkcjami spod hasła "Simply Clever". Wnętrze można wzbogacić o pakiet komfortowego snu. Koc i boczne zagłówki drugiego rzędu zatroszczą się o pasażerów skłonnych do drzemki podczas jazdy.

Nowa Skoda Octavia / Tomasz Sewastianowicz

Do kombi przewidziano automatycznie chowaną osłonę bagażnika. Z tyłu debiutuje schowek do przechowywania toreb, kubków i butelek. Wielofunkcyjna kieszeń w bagażniku ma teraz dwa regulowane haczyki. Uchwyt na tablet można także założyć z tyłu sportowych foteli. Skrobaczka do szyb we wlewie paliwa i parasol w przednich drzwiach są z ekomateriałów. Szczotka w schowku przednich drzwi to standard.

Skoda Octavia / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Kierowca o wzroście ok. 186 cm szybko znajdzie właściwą pozycję do prowadzenia auta. Z tyłu rozsiadasz się niemal jak w kinie – na stopy, nogi i nad głową jest dużo miejsca – nawet osoba o wzroście ok. 190 cm będzie mogła siedzieć swobodnie i nie ma mowy o zawadzaniu o podsufitkę. Drzwi otwierają się szeroko, niemal pod kątem prostym, co docenią rodzice mocujący się z fotelikami dziecięcymi na tylnej kanapie (uchwyty ISOFIX są zgrabnie zamaskowane).

Skoda Octavia / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Nowa Skoda Octavia - silnik benzynowy 1.5 TSI robi różnicę

Nowa Skoda Octavia daje wybór z sześciu silników. Bazowy silnik benzynowy 1.5 TSI o mocy 115 KM jest połączony z 6-biegową skrzynią manualną (producent obiecuje zużycie paliwa w cyklu mieszanym od 4,5-5,8 l/100 km, przyspieszenie 0-100 km/h w 10,5 s).

Mocniejszy wariant to 1.5 TSI/150 KM (spalanie na poziomie 5,4-5,8 l/100 km, 8,6 s przyspieszenie 0-100 km/h) - ten silnik jest najpopularniejszy w Polsce. Obie jednostki 1.5 TSI są dostępne z technologią miękkiej hybrydy mHEV i przekładnią DSG. Dzięki dodatkowej instalacji energia odzyskana podczas hamowania jest magazynowana w 48-woltowym akumulatorze litowo-jonowym i w razie potrzeby elektryczny zastrzyk zapewnia wsparcie dla silnika spalinowego.

Nowa Skoda Octavia / Tomasz Sewastianowicz

Nowa Skoda Octavia z silnikiem Diesla 2.0 TDI w dwóch wersjach

Silnik Diesla 2.0 TDI to dwie wersje mocy do wyboru - 115 KM lub 150 KM. Producent obiecuje zużycie oleju napędowego na poziomie 4,5-4,9 l/100 km.

Skoda Octavia RS z silnikiem 2.0 TSI mocniejszym o 20 KM

Skoda Octavia RS jest dostępna wyłącznie z jednostką 2.0 TSI/265 KM (o 20 KM więcej; 370 Nm). Nowe oprogramowanie silnika wygeneruje basowy pomruk, zwiększa obroty przy rozruchu, a w trybie Sport wyostrzy reakcję na gaz.

Skoda Octavia RS / Skoda / Ĺkoda Auto

Jak jeździ nowa Skoda Octavia z silnikiem 1.5 TSI/150 KM?

Na drodze 150-konna Octavia 1.5 mHEV zwraca uwagę harmonijnym połączeniem stabilnego prowadzenia, zwinności i wysokiego poziomu komfortu – w czym zasługa m.in. zawieszenia DCC z możliwością wyboru nastawień. Turbobenzynowy silnik ma przyjazną charakterystykę z dużą dawką momentu obrotowego w szerokim zakresie obrotów i płynnie współpracuje z 7-biegowym DSG. To optymalna konfiguracja, która sprawdzi się w codziennym użytkowaniu. Do tego okazuje się bardzo oszczędna.

Podczas spokojnej jazdy Octavia z czterema dorosłymi osobami na pokładzie i ich bagażem zużyła średnio 4,5 l benzyny na 100 km. To wynik godny zaawansowanych hybryd. Także w porównaniu do droższej jednostki wysokoprężnej 2.0 TDI/150 KM różnice w zapotrzebowaniu na paliwo są nieznaczne. 1.5 TSI przekonuje do siebie wyższą kulturą pracy i układem miękkiej hybrydy, który wspomaga jednostkę spalinową i odzyskuje energię podczas hamowania. Ponadto umożliwia "żeglowanie", czyli toczenie się z wyłączonym silnikiem - co pozwala obniżyć zużycie paliwa nawet o 1 litr.

Skoda Octavia / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Skoda tnie ceny. Ile kosztuje najtańsza Octavia? NOWY CENNIK

Najtańsza Skoda Octavia w wersji Essence w standardzie oferuje m.in. funkcję Front Assist i Lane Assist czy wykrywanie zmęczenia kierowcy oraz rozpoznawanie znaków drogowych. We wnętrzu cyfrowy zestaw wskaźników Digital Display. Lista obejmuje także bezkluczykowy dostęp do auta Kessy GO, czujni parkowania (z tyłu), system light and rain assist, świata LED z przodu i z tyłu w standardzie.

Skoda Octavia Essence 1.5 TSI/115 KM kosztuje od 103 500 zł, to 5000 zł taniej

Skoda przy okazji debiutu nowej wersji Bussines Edition wprowadziła też zmiany w cenniku – auta są tańsze o 5 tys. zł. Bazowa Octavia Essence 1.5 TSI/115 KM kosztuje teraz od 103 500 zł (kombi od 107 600 zł). To model z 6-biegową przekładnią manualną. Silnik z instalacją miękkiej hybrydy oraz 7-biegowem automat DSG wymaga od 112 400 zł.

Odmiana z mocniejszym silnikiem 1.5 TSI/150 KM to teraz wydatek od 112 200 zł (kombi od 116 400 zł). Octavia Essence 1.5 TSI/150 KM m-HEV kosztuje od 119 000 zł.

Skoda Octavia Essence z bazowym silnikiem Diesla 2.0 TDI/115 KM wymaga przynajmniej 118 900 zł (kombi – 123 000 zł). Turbodiesel 2.0 TDI/150 KM (7-biegowy automat DSG) w wyjściowej wersji wyposażeniowej kosztuje od 137 300 zł (kombi od 136 400 zł).

Nowa Skoda Octavia / Tomasz Sewastianowicz

Nowa Skoda Octavia Bussines Edition debiutuje na rynku

Debiutująca w ofercie Skoda Octavia Bussines Edition oferuje m.in. cyfrowe zegary Digital Display czy system dostępu bezkluczykowego Kessy GO. Do tego 16-calowe felgi aluminiowe, kamera cofania, zestaw czujników parkowania z przodu i z tyłu czy automatyczna klimatyzacja dwustrefowa z regulacją elektroniczną. We wnętrzu tapicerka Design Selection Loft. Jako opcja dostępne są m.in. tempomat adaptacyjny Adaptive Cruise Control, rozszerzony system bezpieczeństwa (PreCrash) czy pakiet family, który obejmuje uchwyt na tablet, śmietnik w drzwiach, dwustronną matę bagażnika, trzeci klucz, parasolkę w drzwiach pasażera czy zamykany schowek w konsoli centralnej.

Nowa Skoda Octavia Bussines Edition z silnikiem 1.5 TSI/115 KM kosztuje od 113 800 zł. Kombi to wydatek od 117 200 zł. 150-konna jednostka 1.5 TSI wymaga kwoty od 122 500 zł (kombi od 125 900 zł). Bazowy diesel 2.0 TDI/115 KM – 129 200 zł. Silnik 2.0 TDI/150 KM został wyceniony na 143 100 zł.

Nowa Skoda Octavia / Tomasz Sewastianowicz

Ile kosztuje Octavia 1.5 TSI w wersji Selection?

Wersja Selection obejmuje m.in. czujniki parkowania przód i tył, kamerę cofania, wskaźniki Virtual Cockpit, elektrycznie składane podgrzewane lusterka boczne, podgrzewane fotele przednie, 17-calowe alufelgi, czujnik zmierzchu i deszczu, bezdotykowo otwierana elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika, asystent pasa ruchu, funkcja wykrywania zmęczenia kierowcy, rozpoznawanie znaków drogowych, kontrola odstępu z funkcją awaryjnego hamowania, tempomat, alarm, hill-hold control, bezkluczykowy system obsługi samochodu. Skoda Octavia Selection kosztuje od 120 800 zł – to cena za model liftback z silnikiem 1.5 TSI/115 KM. Kombi to wydatek od 124 200 zł.

Nowa Skoda Octavia 2024 / Skoda / Ĺkoda Auto

Miękka hybryda 1.5 mHEV/115 KM jest standardowo łączona z dwusprzęgłową skrzynią biegów DSG. Octavia Selection z nowocześniejszym napędem kosztuje od 130 000 zł (liftback) i 133 400 zł za kombi.

Skoda Octavia liftback z mocniejszym silnikiem benzynowym 1.5 TSI mHEV/150 KM to wydatek od 139 500 zł (kombi 132 900 zł). Auto z technologią miękkiej hybrydy oraz seryjnym automatem DSG kosztuje odpowiednio: 136 600 zł i 139 900 zł.
Skoda Octavia Sportline 1.5 TSI/150 KM kosztuje 144 700 zł. Kombi tańsze o 10 600 zł.

Nowa Skoda Octavia / Tomasz Sewastianowicz

Skoda Octavia Sportline tanieje o 10 600 zł. Kombi w cenie liftbacka

Odmiana Sportline jest bogatsza m.in. o reflektory TOP LED Matrix, przednie światła przeciwmgłowe LED z funkcją doświetlania zakrętów, 18-calowe alufelgi Vega Aero Black, zewnętrzne lusterka w kolorze czarnym, elektrycznie składane lusterka boczne, automatycznie przyciemniające się lusterko po stronie kierowcy, progresywny układ kierowniczy, sportowe zawieszenie obniżone o 15 mm, sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami, skórzaną sportową 3-ramienną kierownicę wielofunkcyjną (z manetkami DSG), aluminiowe nakładki na pedały, wybór profilu jazdy Driving Mode Select.

Skoda Octavia Sportline zaskoczy cennikiem najbardziej. Odmiana kombi potaniała aż o 10 600 zł i w efekcie kosztuje tyle co liftback. Model z silnikiem 1.5 TSI/150 KM kosztuje od 144 700 zł. Miękka hybryda w tej wersji wyposażeniowej to wydatek odpowiednio do 152 000 zł. Odmiana z silnikiem Diesla 2.0 TDI/150 KM połączonym z 7-biegowym automatem DSG wymaga przynajmniej 165 300 zł.

Skoda Octavia Sportline / Skoda / Ĺkoda Auto

Nowa Skoda Octavia RS kosztuje o 5000 zł mniej

Skoda Octavia RS to ostrzejsza stylistyka i obniżone o 15 mm zawieszenie. W kabinie 13-calowy ekran stacji multimedialnej z nawigacją, adaptacyjny tempomat, Side Assist, Lane Assist z adaptacyjnym prowadzeniem po torze + Emergency Assist (Travel Assist). 18-calowe alufelgi Comet Black.

Skoda Octavia RS liftback 2.0 TSI/265 KM kosztuje od 174 000 zł. Usportowione kombi RS wymaga kwoty od 178 300 zł.

Skoda Octavia RS / Skoda / Ĺkoda Auto