- Lexus sprzedaje się w ciemno. SUV-y i hybrydy napędzają biznes
- Spala 4,2 l/100 km i 70 proc. czasu jeździ na prądzie. Lexus NX 450h+ hitem
- Lexus NX z hybrydą plug-in - jaki silnik, moc i osiągi?
- Lexus NX 450h+, jak jeździ hybryda plug-in naładowana i rozładowana?
- Jak jeździ Lexus NX 450h+? Różnice w przyspieszeniu i elastyczności
Lexus sprzedaje się w ciemno. SUV-y i hybrydy napędzają biznes
Lexus trzęsie polskim rynkiem. Od początku roku zarejestrowano już ponad 9,5 tys. samochodów tej japońskiej marki, czyli niemal 40 proc. więcej niż rok wcześniej. Aż 100 proc. kupujących zdecydowało się na auta z napędem zelektryfikowanym, czyli hybrydy, hybrydy plug-in oraz z samochody na prąd z baterii.
Biznes Japończyków w Polsce napędzają SUV-y i crossovery. Lexus NX z wynikiem ponad 3,6 tys. rejestracji jest najchętniej kupowanym autem tego producenta. Wśród top 10 samochodów premium zajmuje drugą lokatę. Skąd takie wzięcie?
Spala 4,2 l/100 km i 70 proc. czasu jeździ na prądzie. Lexus NX 450h+ hitem
Lexus stawia na nowoczesny design i sportowe wrażenia z jazdy. Stąd najmłodsza na rynku gama SUV-ów i crossoverów z wyższej półki. Metamorfozę Lexusa rozpoczął właśnie NX drugiej generacji. Nowa stylistyka pociągnęła za sobą cyfryzację, a ta rozlała się na kolejne modele. Szybkie multimedia teraz są powszechnie stosowane w całej gamie producenta. Jednocześnie NX 450h+ jako pierwsza hybryda plug-in Lexusa dostał misję przekonania kierowców do technologii PHEV i odniósł sukces.
Polska centrala japońskiej marki na bieżąco monitoruje dane dotyczące zużycia paliwa, wykorzystania trybu EV, czasu jazdy na prądzie czy średniej emisji spalin. Informacje przekazywane są anonimowo z aplikacji Lexus Link+. Okazuje się, że do tej pory 992 zarejestrowane w systemie Lexusy NX 450h+ pokonały 40 mln km, a średnio 52 proc. dystansu przejechały w trybie elektrycznym. Średni czas poruszania się na prądzie wyniósł blisko 70 proc. Średnie zużycie paliwa na tym dystansie w badanych autach wyniosło 4,2 l/100 km.
Lexus NX z hybrydą plug-in - jaki silnik, moc i osiągi?
Napęd Lexusa NX 450h+ składa się z 2,5-litrowego silnika benzynowego pracującego w ekonomicznym cyklu Atkinsona ze wspomagającym go silnikiem elektrycznym o mocy 182 KM. Oba przekazują moc na przednie koła. Tylną oś napędza dodatkowy silnik-generator (54 KM), który współpracuje z układem hybrydowym. W ten sposób kierowca dostaje 309 KM mocy systemowej, wsparcie elektrycznego układu 4x4 E-Four i przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 6,3 s. A to już osiągi ze świata aut sportowych.
Lexus NX 450h+, jak jeździ hybryda plug-in naładowana i rozładowana?
Jednak czy faktycznie w aucie typu plug-in po wyczerpaniu energii z baterii (choć tak naprawdę baterie nigdy nie są rozładowane do końca) zwiększa się zużycie paliwa i samochód traci na wigorze? Do konfrontacji stanęły dwa Lexusy NX 450h+: z rozładowaną baterią i pełną. Na torze sprawdzono przyspieszenie, w ruchu miejskim zużycie paliwa. Wyniki?
Jak jeździ Lexus NX 450h+? Różnice w przyspieszeniu i elastyczności
Lexus NX 450h+ z naładowaną baterią od 0 do 100 km/h przyspieszył w 6 sekund, a to nawet lepszy czas niż deklaruje producent. Rozładowany NX 450h+ na sprint do setki potrzebował niewiele mniej - 6,3 s. Oba auta okazały się podobnie elastyczne w przedziale 60-100 km/h: naładowany NX 450h+ poderwał się do galopu w 3,2 sekundy, a rozładowany w 3,4 s. Wniosek? Hybrydowy NX w wersji plug-in bez względu, czy ma pełną, czy rozładowaną baterię, zapewnia bardzo podobne osiągi. Różnice są tak nieznaczne, że może je wyłapać jedynie aparatura pomiarowa.
Lexus NX 450h+ jako hybryda plug-in naładowana i rozładowana. Jakie zużycie paliwa?
Czy i jak naładowana i rozładowana bateria wpływa na ekonomię jazdy? Okazuje się, że zużycie paliwa w mieście – bez względu na stopień naładowania baterii – jest zbliżone. Naładowany NX 450h+ średnio spalał 6,1 l/100 km, a z "pustą" baterią - 6,3 l/100 km. Zaskakujące? Wynika to z faktu, że ładunek, który pozostał w baterii po rozładowaniu części plug-inowej, nadal wystarcza do zasilenia napędu hybrydowego i wykorzystania jego pełnych możliwości. System nie pozwala na to, żeby akumulator trakcyjny rozładował się do zera. Zawsze pozostaje bufor około 20 proc. pojemności, dzięki temu auto korzysta z napędu hybrydowego, a nie tylko z silnika spalinowego.
Lexus NX 450h+ hybryda plug-in | naładowana bateria | rozładowana bateria |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6 s | 6,3 s |
Elastyczność, czyli czas przyspieszenia 60-100 km/h | 3,2 s | 3,4 s |
Zużycie paliwa | 6,1 l/100 km | 6,3 l/100 km |
Można pokusić się o stwierdzenie, że nieważne czy plug-in jest naładowany, czy rozładowany, jeździ tak samo dynamicznie i oszczędnie. Deklaracje homologacyjne o spalaniu (1,1 l/100 km) są do realizacji, ale tylko jeśli baterie są naładowane, a kierowca nie ingeruje w automatycznie włączający się tryb jazdy (EV; bezemisyjny). Po wyjeżdżeniu energii auto zmienia się w tradycyjną hybrydę.
Lexus NX 350h to klasyczna hybryda z napędem na przednie koła lub 4x4. Jakie spalanie?
Jednak jeśli ktoś woli klasyczną hybrydę to Lexus NX 350h spełni jego potrzebę. Ten SUV wykorzystuje poprawiony klasyczny układ hybrydowy 4. generacji. Duet spalinowo-elektryczny z 2,5-litrowym silnikiem benzynowym wytwarza 243 KM mocy i w wersji z napędem 4x4 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,7 s (8,7 s model przednionapędowy). Zużycie benzyny na poziomie 6-7 l na 100 km przy ok. 1,8 t aucie trzeba uznać za oszczędne. Zespół pracuje kulturalnie i liniowo rozwija moc, co również pasuje do komfortowego klimatu NX-a. 243-konny SUV bardzo dobrze odnajdzie się w życiu codziennym.
Ile kosztuje Lexus NX? Sześć wersji do wyboru
Lexus NX dostępny jest w Polsce w dwóch hybrydowych wariantach - NX 350h i NX 450h+. Do wyboru jest sześć wersji wyposażenia – Elegance, Business, Prestige, F SPORT, Overtrail i Omotenashi.
Lexus NX taniej o 57,5 tys. zł. Mocna hybryda 4x4 w cenie napędu na przód
Za ile? Teraz najwięcej można zyskać decydując się na Lexusa NX 450h+ w wersji Prestige. Auto kosztuje od 275 400 zł, czyli o 57,5 tys. zł mniej niż na metce. Do tego cena jest na poziomie przednionapędowego NX 350h przed obniżką.
Standard NX 450h+ Prestige obejmuje 20-calowe felgi, reflektory LED, kamerę cofania, czujniki parkowania, elektrycznie sterowaną klapę bagażnika otwieraną ruchem nogi, czujniki martwego pola, akustyczne szyby z przodu, przyciemniane szyby tylne oraz inteligentny kluczyk. Seryjne są też systemy bezpieczeństwa Lexus Safety System +3, a także system multimedialny Lexus Link z 9,8-calowym ekranem, nawigacją Connected oraz asystentem głosowym Lexus Concierge. Tapicerka wykonana jest z perforowanej skóry syntetycznej Tahara.
Wersję Prestige z 20-calowymi kołami można także wybrać w przypadku NX-a 350h z napędem na przód. Samochód z klasyczną hybrydą o mocy 243 KM kosztuje od 225 700 zł, czyli o 47,2 tys. zł mniej niż w cenniku (wcześniej 272 900 zł). Tańszy jest także Lexus NX 350h Prestige z napędem na przód i na 18-calowych kołach. Takie auto kosztuje od 219 100 zł. To o 45,8 tys. zł taniej.
Lexus sprzedał już ponad 1,5 mln egzemplarzy modelu NX. W Polsce to przebój
Pierwszy Lexus NX zadebiutował w 2014 roku. W ciągu 10 lat na całym świecie sprzedało się ponad 1,5 mln sztuk obu generacji. NX jest trzecim najchętniej kupowanym Lexusem w historii. Najpopularniejszym modelem marki pozostaje RX - 3,9 mln sprzedanych aut od 1998 roku. Barierę 3 mln sprzedanych aut przekroczył też sedan ES.
W Polsce na drogi wyjechało już 20 992 sztuki Lexusa NX. W tym 15 946 z nich to hybrydy lub hybrydy plug-in.
Lexus NX - dane techniczne, wymiary, silnik, pojemność bagażnika
WYMIARY ZEWNĘTRZNE | NX 350h | NX 450h+ | |
Długość [mm] | 4660 | 4660 | |
Szerokość ze złożonymi lusterkami [mm] | 1865 | 1865 | |
Wysokość [mm]1 | 18 cali; F SPORT | 1660 | 1660 |
20 cali (poza F SPORT) | 1670 | 1670 | |
Rozstaw osi [mm] | 2690 | 2690 | |
Prześwit [mm] | 188 | 188 | |
Kąt natarcia [stopnie] | 16 | 16 | |
Kąt zejścia [stopnie] | 25 | 25 | |
Współczynnik oporu powietrza [Cx] | 18 cali; F SPORT | 0,34 | 0,34 |
20 cali (poza F SPORT) | 0,35 | 0,35 | |
MASY | |||
Masa własna [kg] | 1730–1870 | 1990–2050 | |
Dopuszczalna masa całkowita [kg] | 2320–2380 | 2540 | |
POJEMNOŚCI I PRZESTRZEŃ BAGAŻOWA | |||
Pojemność bagażnika [l] (+ schowek pod podłogą) | 545 | 545 | |
Pojemność bagażnika ze złożoną tylną kanapą [l] | 1436 | 1436 | |
Pojemność zbiornika paliwa [l] | 55 | 55 | |
SILNIK BENZYNOWY | |||
Pojemność [cm3] | 2487 | 2487 | |
Liczba cylindrów / liczba zaworów | 4/16 | 4/16 | |
Układ cylindrów | R4 | R4 | |
Max. moc [KM (kW) / obr./min.] | 190 (141) / 6000 | 185 (136) / 5700 | |
Max. moment obrotowy [Nm / obr./min.] | 239 / 4300–4500 | 227/3200–3700 | |
SILNIK ELEKTRYCZNY | |||
Max. moc [kW] (przedni / tylny) | 134 / 40 | 134 / 40 | |
Max. moment obrotowy [Nm] (przedni / tylny) | 270 / 121 | 270 / 121 | |
NAPĘD HYBRYDOWY | |||
Pojemność baterii hybrydowej [kWh] | 1,1 | 18,1 | |
Zasięg w trybie EV [km] | — | 68–98 | |
Maksymalna prędkość w trybie EV [km/h] | 125 | 135 | |
Max. moc [KM] (kW) | 243 (179) | 309 (227) | |
OSIĄGI | |||
Max. prędkość [km/h] | 200 | 200 | |
Przyśpieszenie 0 - 100 km/h [s] | 7,7 (FWD: 8,7) | 6,3 | |
Maksymalna waga przyczepy holowanej (bez hamulców / z hamulcami) | 750 / 1 500 | 750 / 1 500 | |
HAMULCE | |||
Przód / Tył [mm] | 328x34 (2-tłoczkowe zaciski) | 340x38 (2-tłoczkowe zaciski) | |
/ 317x18 | / 317x18 | ||
ZUŻYCIE PALIWA: | |||
Emisja CO2 [g/km] | FWD | 127–134 | — |
E-FOUR | 133–146 | 20–26 | |
Cykl mieszany [l/100 km] | FWD | 5,6–5,9 | — |
E-FOUR | 5,9–6,5 | 0,9–1,1 | |