Nowa Skoda Octavia sprzedaje się na pniu. Czesi ruszyli z produkcją w drugiej fabryce

Skoda Octavia to najpopularniejszy model czeskiej marki. Od debiutu w 1996 roku na drogi wyjechało ok. 7,5 mln egzemplarzy czterech generacji. Nad Wisłą aż 60 proc. sprzedaży stanowi nadwozie kombi. Przy czym Polska pod względem wzięcia wersji liftback jest największym rynkiem zbytu (przed Czechami i Turcją). Świetna passa nie może jednak trwać w wiecznie. Stąd decyzja o zmianie stylistyki, modernizacji technicznej i uruchomieniu dodatkowej produkcji poza macierzystym zakładem w Mlada Boleslav.

Drugim ośrodkiem produkcji nowej Octavii została fabryka w Kvasinach. Tam najpopularniejsza Skoda powstaje na jednej linii z SUV-ami Karoq i Kodiaq. Pierwsze sztuki liftbacka i kombi właśnie zjechały z taśmy. Na co mogą liczyć kierowcy?

Reklama

Tak wygląda Skoda Octavia kombi i liftback w nowym stylu

Reklama

Nowa Skoda Octavia w zależności od wersji na świat patrzy przez ostro zarysowane matrycowe reflektory LED Matrix drugiej generacji. Nowe lampy to najbardziej zauważalna zmiana, a obejmują zewnętrzny moduł bi-LED, który obsługuje światła mijania i drogowe, z kolei na sekcję wewnętrzną składają się dwa rzędy 36 pojedynczych segmentów matrycowych (o 12 więcej niż w poprzedniej generacji).

Pierwsza Skoda Octavia nowej generacji zjechała z linii produkcyjnej w fabryce w Kvasinach, która tym samym dołącza do produkcji tego modelu i wspomoże główny zakład w Mlada Boleslav / Skoda

Każdy segment może być sterowany oddzielnie, by nie oślepiać nadjeżdżających pojazdów podczas korzystania ze świateł drogowych lub do oświetlania znaków drogowych. Z tyłu lampy wyróżniają animowane kierunkowskazy sięgające aż do pokrywy bagażnika. Poprzecinane wlotami przeprojektowane zderzaki wydłużyły nadwozia o centymetr do 4,7 m.

Skoda Octavia / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Skoda Octavia jak nowy Superb, wnętrze zaskakuje

Zmiany wlały się także do wnętrza. Atrakcyjny kokpit zyskał garść poprawek. Bogatsze wyposażenie seryjne obejmuje 10-calowy wirtualny kokpit i 10-calowy ekran środkowy, który na życzenie można zastąpić 13-calowym wyświetlaczem (jak w modelu Superb czy Kodiaq). Większa stacja multimedialna to bardziej intuicyjny interfejs, który wyraźnie ułatwia obsługę. Brawo za "wyciągnięcie" skrótów najczęściej funkcji na górną część ekranu.
Dwustrefowa klimatyzacja Climatronic jest teraz seryjna.

Skoda Octavia / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Nowa Octavia wyczuwa kierowcę już z 1,5 metra

Skoda postarała się o nowinki ułatwiające życie codzienne. Stąd na pokładzie chłodzony 15-watowy Phone Box do szybkiego ładowania smarftona. Pasażerowie mogą korzystać z portów USB-C o mocy wyjściowej 45 W (trzykrotnie większa moc ładowania niż wcześniej). Przydatnym rozwiązaniem jest ulepszony system bezkluczykowego dostępu Kessy, który automatycznie odblokowuje lub blokuje drzwi, gdy tylko kierowca znajdzie się w odległości mniejszej niż 1,5 metra od auta. Sztuczna inteligencja zintegrowana z asystentem głosowym Laura to standard.

Skoda Octavia / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Skoda Octavia 2024 - jaka jest pojemność bagażnika kombi i wersji liftback?

Kluczową zaletą pozostaje przestronność i praktyczność wnętrza. Skoda Octavia kombi zapewnia bagażnik o pojemności 640 l, Octavia liftback od 600 l. Nikt w tej klasie nie ma nic większego.

Kierowca o wzroście ok. 186 cm szybko znajdzie właściwą pozycję do prowadzenia auta. Z tyłu rozsiadasz się niemal jak w kinie – na stopy, nogi i nad głową jest dużo miejsca – nawet osoba o wzroście ok. 190 cm będzie mogła siedzieć swobodnie i nie ma mowy o zawadzaniu o podsufitkę. Drzwi otwierają się szeroko, niemal pod kątem prostym, co docenią rodzice mocujący się z fotelikami dziecięcymi na tylnej kanapie (uchwyty ISOFIX są zgrabnie zamaskowane).

Poza tym drobne rozwiązania, które polepszają użyteczność to również popisowa dyscyplina Skody. Kiedy wydawało się, że Czesi wymyślili już wszystko, co może pomóc na co dzień, to Octavia ponownie zaskakuje funkcjami spod hasła "Simply Clever".

Wnętrze można wzbogacić o pakiet komfortowego snu. Koc i boczne zagłówki drugiego rzędu zatroszczą się o pasażerów skłonnych do drzemki podczas jazdy / Tomasz Sewastianowicz

Wnętrze można wzbogacić o pakiet komfortowego snu - koc i rozkładane boczne zagłówki drugiego rzędu zatroszczą się o pasażerów skłonnych do drzemki podczas jazdy. Do kombi przewidziano automatycznie chowaną osłonę bagażnika. Z tyłu debiutuje schowek do przechowywania toreb, kubków i butelek. Wielofunkcyjna kieszeń w bagażniku ma teraz dwa regulowane haczyki. Uchwyt na tablet można także założyć z tyłu sportowych foteli. Skrobaczka do szyb we wlewie paliwa i parasol w przednich drzwiach są z ekomateriałów. Szczotka w schowku przednich drzwi to standard.

Nowa Skoda Octavia / Tomasz Sewastianowicz

Nowa Skoda Octavia - benzynowy silnik 1.5 TSI robi różnicę

Nowa Skoda Octavia daje wybór z sześciu silników. Bazowy silnik benzynowy 1.5 TSI o mocy 115 KM jest połączony z 6-biegową skrzynią manualną (producent obiecuje zużycie paliwa w cyklu mieszanym od 4,5-5,8 l/100 km, przyspieszenie 0-100 km/h w 10,5 s).

Mocniejszy wariant to 1.5 TSI/150 KM (spalanie na poziomie 5,4-5,8 l/100 km, 8,6 s przyspieszenie 0-100 km/h) - ten silnik jest najpopularniejszy w Polsce. Obie jednostki 1.5 TSI są dostępne z technologią miękkiej hybrydy mHEV i przekładnią DSG. Dzięki dodatkowej instalacji energia odzyskana podczas hamowania jest magazynowana w 48-woltowym akumulatorze litowo-jonowym i w razie potrzeby elektryczny zastrzyk zapewnia wsparcie dla silnika spalinowego lub umożliwia jazdę w trybie EV.

Skoda Octavia / dziennik.pl / Maciej Lubczyński
Skoda Octavia / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Nowa Skoda Octavia 2.0 TDI w dwóch wersjach

Silnik Diesla 2.0 TDI to dwie wersje mocy do wyboru - 115 KM lub 150 KM. Producent deklaruje zużycie oleju napędowego na poziomie 4,5-4,9 l/100 km.

Skoda Octavia RS to nowy silnik 2.0 TSI mocniejszy o 20 KM

Skoda Octavia RS jest dostępna wyłącznie z jednostką 2.0 TSI/265 KM (o 20 KM więcej; 370 Nm). Nowe oprogramowanie silnika wygeneruje basowy pomruk, zwiększa obroty przy rozruchu, a w trybie Sport wyostrza reakcję na gaz.

Jak jeździ Skoda Octavia z silnikiem 1.5 TSI/150 KM? Warto wydać więcej na 2.0 TDI?

Na drodze 150-konna Octavia 1.5 mHEV zwraca uwagę harmonijnym połączeniem stabilnego prowadzenia, zwinności i wysokiego poziomu komfortu – w czym zasługa m.in. zawieszenia DCC z możliwością wyboru nastawień (wersja Sportline). Turbobenzynowy silnik ma przyjazną charakterystykę z dużą dawką momentu obrotowego w szerokim zakresie obrotów i płynnie współpracuje z 7-biegowym DSG. To optymalna konfiguracja, która sprawdzi się w codziennym użytkowaniu. Do tego okazuje się bardzo oszczędna.

Podczas spokojnej jazdy Octavia 1.5 TSI mHEV/150 KM zużywa średnio 4,5 l benzyny na 100 km. To wynik godny zaawansowanych hybryd. Także w porównaniu do droższej jednostki wysokoprężnej 2.0 TDI/150 KM różnice w zapotrzebowaniu na paliwo są nieznaczne, a 1.5 TSI przekonuje do siebie wyższą kulturą pracy i możliwością jazdy na wyłączonym silniku dzięki wsparciu instalacji miękkiej hybrydy.

Nowa Skoda Octavia / Tomasz Sewastianowicz

Nowa Skoda Octavia w wersji Essence jest najtańsza. Ile kosztuje?

Najtańsza Skoda Octavia w wersji Essence w standardzie oferuje m.in. funkcję Front Assist i Lane Assist czy wykrywanie zmęczenia kierowcy oraz rozpoznawanie znaków drogowych. We wnętrzu cyfrowy zestaw wskaźników Digital Display. Lista obejmuje także bezkluczykowy dostęp do auta Kessy GO, czujni parkowania (z tyłu), system light and rain assist, świata LED z przodu i z tyłu w standardzie.

Odmiana Selection obejmuje m.in. czujniki parkowania przód i tył, kamerę cofania, wskaźniki Virtual Cockpit, elektrycznie składane podgrzewane lusterka boczne, podgrzewane fotele przednie, 17-calowe alufelgi, czujnik zmierzchu i deszczu, bezdotykowo otwierana elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika, asystent pasa ruchu, funkcja wykrywania zmęczenia kierowcy, rozpoznawanie znaków drogowych, kontrola odstępu z funkcją awaryjnego hamowania, tempomat, alarm, hill-hold control, bezkluczykowy system obsługi samochodu.

Skoda Octavia / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Nowa Skoda Octavia Sportline - jakie wyposażenie?

Skoda Octavia Sportline jest bogatsza m.in. o reflektory TOP LED Matrix, przednie światła przeciwmgłowe LED z funkcją doświetlania zakrętów, 18-calowe alufelgi Vega Aero Black, zewnętrzne lusterka w kolorze czarnym, elektrycznie składane lusterka boczne, automatycznie przyciemniające się lusterko po stronie kierowcy, progresywny układ kierowniczy, sportowe zawieszenie obniżone o 15 mm, sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami, skórzaną sportową 3-ramienną kierownicę wielofunkcyjną (z manetkami DSG), aluminiowe nakładki na pedały, wybór profilu jazdy Driving Mode Select.

Skoda Octavia RS to ostrzejsza stylistyka i obniżone o 15 mm zawieszenie. W kabinie 13-calowy ekran stacji multimedialnej z nawigacją, adaptacyjny tempomat, Side Assist, Lane Assist z adaptacyjnym prowadzeniem po torze + Emergency Assist (Travel Assist). 18-calowe alufelgi COMET Black.

Nowa Skoda Octavia / Tomasz Sewastianowicz

Skoda Octavia Essence 1.5 TSI/115 KM kosztuje od 108 500 zł

Najtańśza Skoda Octavia Essence 1.5 TSI/115 KM kosztuje od 108 500 zł (kombi od 112 600 zł). To model z 6-biegową przekładnią manualną. Instalacja miękkiej hybrydy oraz 7-biegowy automat DSG podnoszą cenę do 117 400 zł.

Odmiana 1.5/150 KM to wydatek od 117 200 zł (kombi od 121 300 zł). Octavia Essence 1.5 TSI/150 KM m-HEV to kosztuje od 124 000 zł.

Skoda Octavia Essence z bazowym silnikiem Diesla 2.0 TDI/115 KM wymaga przynajmniej 123 900 zł (kombi – 128 000 zł). Turbodiesel 2.0 TDI/150 KM (7-biegowy automat DSG) w wyjściowej wersji wyposażeniowej kosztuje od 137 300 zł (kombi od 141 400 zł).

Nowa Skoda Octavia 2024 / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Ile kosztuje nowa Octavia w wersji Selection?

Skoda Octavia Selection kosztuje od 125 800 zł – to cena za model liftback z silnikiem 1.5 TSI/115 KM. Kombi to wydatek od 129 200 zł.

Miękka hybryda 1.5 mHEV/115 KM jest standardowo łączona z dwusprzęgłową skrzynią biegów DSG. Octavia z nowocześniejszym napędem kosztuje od 135 000 zł (liftback) i 138 400 zł za kombi.

Skoda Octavia liftback z mocniejszym silnikiem benzynowym 1.5 TSI/150 KM to wydatek od 134 500 zł (kombi 137 900 zł). Auto z technologią miękkiej hybrydy mHEV oraz seryjnym automatem DSG kosztuje odpowiednio: 141 600 zł i 144 900 zł.

Skoda Octavia 1.5 TSI mHEV Selection / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Skoda Octavia Sportline 1.5 TSI/150 KM za 149 700 zł

Skoda Octavia Sportline 1.5 TSI/150 KM kosztuje od 149 700 zł (kombi od 155 300 zł). Miękka hybryda w tej wersji wyposażeniowej podnosi cenę odpowiednio do 157 000 zł i 162 600 zł.

Octavia z silnikiem Diesla 2.0 TDI/150 KM połączonym z 7-biegowym automatem DSG jako liftback kosztuje od 155 100 zł, za kombi trzeba zapłacić od 158 500 zł. Skoda Octavia Sportline 2.0 TDI wymaga przynajmniej 170 300 zł (kombi – 175 900 zł).

Nowa Skoda Octavia RS kosztuje od 179 000 zł

Skoda Octavia RS liftback 2.0 TSI/265 KM kosztuje od 179 000 zł. Usportowione kombi RS wymaga kwoty od 183 300 zł.

Skoda Octavia / dziennik.pl / Maciej Lubczyński
Nowa Skoda Octavia 2024 / dziennik.pl / Maciej Lubczyński