Nowa Skoda Superb Sportline wchodzi na rynek. Czesi jadą pod prąd

Nowa Skoda Superb wreszcie ma kompletą gamę wyposażeniową i spokojnie można zaliczyć ją do najgorętszych premier rynku motoryzacyjnego ostatnich lat. Szczególnie, że Czesi jadą pod prąd. Kiedy inni producenci kasują z oferty samochody klasy średniej, Skoda doskonali swój największy model w kierunku premium i rozwija jednostki spalinowe. Czym chce do siebie przekonać?

Z pewnością rozmachem sylwetki. Nowy Superb z ostrzej pochyloną przednią szybą, lusterkami z dolnym mocowaniem na poszyciu drzwi oraz opływową linią dachu stał się bardziej aerodynamiczny – ma o 10 proc. mniejszy współczynnik oporu powietrza (spadł do 0,23). W debiutującej wersji Sportline prezentuje się znakomicie, a jej wyjątkowy charakter na tle pozostałych klasycznych odmian wyróżnia grill w czarnej oprawie. Czarne są też obramowania szyb, lusterka boczne, ramki okien, relingi dachowe w kombi i soiler klapy bagażnika wersji liftback. tylnego zderzaka.

Reklama

Tak wygląda nowa Skoda Superb Sportline. Kombi czy liftback?

Reklama

Do tego są reflektory LED Matrix, tylne światła LED z animowanymi kierunkowskazami, funkcja coming/leaving home oraz elektrycznie otwierana tylna klapa. Skoda Superb Sportline standardowo jest ustawiona na nowych 18-calowych, antracytowych, polerowanych felgach Vela aero z matowymi, czarnymi osłonami Aero. Zamiast tego można wybrać 19-calowe obręczy Aniara aero z matowymi, czarnymi osłonami Aero lub czarne "19-ki" Torcular.

Skoda Superb Sportline / Skoda

Nowy Superb Sportline z nowym logo. Czarnym wnętrzem z wyższej półki i fotele AGR

Skoda radyklanie przeprojektowała kabinę i postawiła na rozsądną cyfryzację. Kokpit nowego Superba polega na czytelnych interfejsach, a jego układ – z centralnym ekranem i umieszczonymi niżej otworami wentylacyjnymi – wprowadza lepszą ergonomię miejsca kierowcy. W wersji Sportline mamy 3-ramienną wielofunkcyjną kierownicę z nowym logo marki – duży napis SKODA zastąpił znaczek z uskrzydloną strzałą. Producent przewidział też dwie opcje wykończenia kabiny.

Skoda Superb Sportline to czarne wnętrze z dwoma opcjami wykończenia do wyboru / Skoda

Standardowa konfiguracja Suedia Sport to głębiej profilowane fotele ze zintegrowanymi zagłówkami i ręcznie regulowaną długością poduszki siedziska. Do tego jest funkcja masażu z dziesięcioma pneumatycznie sterowanymi poduszkami powietrznymi. Z kolei wersja Suite Sport Design Selection oferuje wszechstronnie ustawiane fotele AGR (atest przyznawany przez lekarzy ortopedów) z pamięcią ustawień siedzeń, w tym Smart Comfort Entry, wentylację i funkcję masażu z dziesięcioma pneumatycznie sterowanymi poduszkami powietrznymi, tapicerowane perforowaną i sztuczną skórą. Podsufitka jest zawsze czarna. Dekoracyjne listwy na desce rozdzielczej i we wkładkach drzwiowych przypominają carbon. Stalowe nakładki na pedały i oświetlenie ambientowe jest również standardem dla obu wersji wykończenia wnętrza.

Skoda Superb Sportline / Skoda

Skoda Smart Dials, trzy obrotowe przyciski z wyświetlaczami

Nowy system multimedialny szybko reaguje na dotyk, do tego jest konfigurowalny pasek skrótów najczęściej używanych funkcji oraz przejrzyście rozplanowane menu z dużymi polami dotykowymi. Zamiast zegarów 10-calowy wirtualny kokpit, do tego przewidziano wyświetlacz head-up na szybie. Łatwo się we wszystkim połapać. Szczęśliwe Skoda nie rezygnuje z przycisków. Absolutną nowinką jest możliwość ustawienia najczęściej używanych funkcji za pomocą klawiszy szybkiego dostępu Skoda Smart Dials. O co w tym chodzi?

Pod ekranem stacji multimedialnej są teraz trzy pokrętła z 32-milimetrowymi wyświetlaczami. To właśnie te obrotowe przyciski dają szybki dostęp do wielu funkcji. Dwa zewnętrzne sterują temperaturą, ogrzewaniem i wentylacją foteli. Środkowa gałka obsługuje maksymalnie cztery różne funkcjonalności, w tym: głośność audio, prędkość i kierunek nawiewu, klimatyzację, tryby jazdy oraz wielkość mapy nawigacji. Cztery dodatkowe klawisze między pokrętłami to bezpośredni dostęp do wentylacji przedniej szyby, ogrzewania tylnej szyby, recyrkulacji powietrza i trybu automatycznej klimatyzacji.

Skoda Superb Sportline jako pierwszy z gamy dostał nowe logo. Czeska marka twierdzi, że nad tym znakiem głowili się wszyscy pracownicy. Co więcej, aż 2200 osób z sześciu kluczowych rynków – Czech, Niemiec, Indii, Izraela, Włoch i Norwegii – przebadano, aby wybrać najlepszą wersję logo spośród 165 projektów. Efekt? Niby nic nadzwyczajnego, ale ponoć najtrudniejszym elementem było zintegrowanie karonu nad literą S, co stanowi ważną część czeskiego dziedzictwa ŠKODY. Tak zwany "Háček" ("ptaszek" nad S) jest teraz połączony z pierwszą literą. Badania wykazały, że typograficzny znak słowny jest łatwiejszy do rozpoznania i identyfikacji niż tradycyjne okrągłe logo z uskrzydloną strzałą. / Skoda

Nowa Skoda Superb Sportline nie żałuje miejsca we wnętrzu

Rozstaw osi nie wzrósł (2841 mm) i nie musiał. Wizytówką Superba pozostaje przestronność, którą Czesi wynoszą na wyższy poziom. W nowym wydaniu sprytnie wygospodarowano dodatkowe miejsce. W obu rzędach jest bardzo przestronnie – z przodu przybyło 11 mm luzu, a pasażerowie tylnej części – mają 6 mm więcej przestrzeni nad głową. Kierowca o wzroście ok. 186 cm szybko znajdzie właściwą pozycję do prowadzenia auta. Z tyłu na kanapie z obszernym siedziskiem i szerokim podparciem poczujesz się niemal jak w kinie – na stopy, nogi i nad głową jest bardzo dużo miejsca. Pasażerowi podobnej postury siedzącemu w drugim rzędzie od kolan do oparcia fotela zostaje tyle luzu, że można założyć nogę na nogę. Drzwi otwierają się szeroko, niemal pod kątem prostym, co docenią rodzice mocujący się z fotelikami dziecięcymi na tylnej kanapie (uchwyty ISOFIX są zgrabnie zamaskowane).

Skoda Superb Sportline / Skoda / Ĺkoda Auto

Nowa Skoda Superb Sportline liftback i kombi to rekordowa pojemność bagażnika

Więcej miejsca wygospodarowano także na ładunek. Pojemność bagażnika wzrosła aż o 20 litrów do 645 l w liftbacku. Kufer kombi zapewni o 30 litrów więcej, czyli 690 l, a po złożeniu tylnych siedzeń rośnie do imponujących 1920 litrów. Kufer - podobnie jak w poprzedniku - wyznacza także wzorce w dziedzinie funkcjonalności, z głębokimi wnękami po bokach, nisko poprowadzonym progiem załadunku oraz hakami na torby i klamkami do składania oparć na burtach. Znowu okazuje się, że nikt nie wymyślił nic bardziej praktycznego i większego w tej klasie - Superb jest bezkonkurencyjny.

Nowa Skoda Superb kombi / Skoda / Ĺkoda Auto

Skoda Superb Sportline daje wybór z silników spalinowych. Benzyna czy diesel TDI?

Skoda Superb Sportline jest dostępna w trzech wersjach benzynowych: z silnikiem 1.5 TSI/150 KM z instalacją miękkiej hybrydy, jako ładowana z gniazdka hybryda plug-in z 1.5 TSI (tylko w nadwoziu kombi) oraz jako prawdziwa czeska rakieta wyposażona w benzynowy silnik 2.0 TSI o mocy 265 KM seryjnie połączony z napędem 4x4. Silniki Diesla to 2.0 TDI/150 KM i 2.0 TDI/193 KM 4x4. Możliwości jednostek?

Nowy Superb Sportline z silnikiem 1.5 TSI/150 KM jako miękka hybryda

Silnik 1.5 TSI pierwszy raz dostał technologię miękkiej hybrydy, w której wykorzystano 48-woltowy rozrusznik z napędem pasowym i 48-woltowy akumulator litowo-jonowy. Konstrukcja należy do najnowszej generacji jednostek EA 211 evo2. Pracuje w oszczędnym cyklu Millera (opóźnione zamknięcie zaworów ssących) i jest wyposażona w turbosprężarkę o zmiennej geometrii turbiny. Dodatkowo przy niskim obciążeniu układ aktywnego zarządzania pracą cylindrów (ACT+) odłącza dwa z nich redukując zapotrzebowanie na benzynę. Dzieje się to praktycznie niezauważalnie – o tym, że silnik pracuje w trybie 2-cylindrowym można się zorientować po komunikacie wyświetlanym na wirtualnym kokpicie. Żadnych szarpnięć, wibracji, a w razie potrzeby momentalne przejście na tryb 4-cylindrowy.

Skoda Superb - silnik 1.5 TSI/150 KM. Jakie zużycie paliwa i osiągi?

Nowa Skoda Superb z silnikiem 1.5 TSI/150 KM (250 Nm) ma od zera do 100 km/h przyspieszać w 9,2 s. Producent obiecuje zużycie benzyny na poziomie 5,2-5,4 l na setkę. Przy takim spalaniu 66 litrowy zbiornik paliwa powinien wystarczyć na ok. 1270 km zasięgu. Prędkość maksymalna – 225 km/h.

Skoda Superb Sportline / Skoda

Nowa Skoda Superb Sportline 2.0 TSI/265 KM to czeska rakieta dla dużej rodziny

Debiutujący w gamie silnik benzynowy 2.0 TSI o mocy 265 KMzmieni nowego Superba Sportline w czeską rakietę. Jednostka jest seryjnie łączona z napędem 4x4. Taka konfiguracja zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5,6 sekundy (5,7 s - kombi). Zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi 7,5 l/100 km.

Nowa Skoda Superb Sportline plug-in hybrid - jaki zasięg?

W przypadku hybrydy plug-in silnik benzynowy 1.5 TSI/150 KM i jednostka elektryczna tworzą system o mocy 204 KM. Napęd na przód przenosi 6-biegowa skrzynia DSG. W trybie EV akumulator 25,7 kWh zapewnia ponad 100 km zasięgu (w poprzedniku montowano baterię o połowę mniejszą 12,7 kWh, stąd zasięg był odpowiednio mniejszy). Dodatkowo instalacja pokładowa obsługuje ładowanie prądem przemiennym o mocy 11 kW (wcześniej 3,6 kWh). Akumulator można uzupełnić jeszcze szybciej na stacjach szybkiego ładowania prądem stałym o mocy do 50 kW - naładowanie akumulatora od 10 proc. do 80 proc. zajmuje wówczas 25 minut. Energia jest odzyskiwana również podczas hamowania. System multimedialny ułatwi wyszukiwanie stacji ładowania, a w przyszłości będzie również obsługiwał funkcję Plug & Charge.

Skoda Superb Sportline / Skoda / Ĺkoda Auto

Nowy Superb Sportline z silnikiem Diesla 2.0 TDI - 1350 km zasięgu

Silnik Diesla 2.0 TDI o mocy 150 KM (360 Nm) powinien sprawić, że nowa Skoda Superb kombi Sportline sprosta dalekim rodzinnym czy służbowym podróżom. Szczególnie, że przy zużyciu paliwa na poziomie 4,9-5,0 l/100 km oleju napędowego w 66-litrowym zbiorniku powinno wystarczyć nawet na prawie 1350 km zasięgu. Samochód powinien przyspieszyć od zera do setki w 9,2 s. Prędkość maksymalna – 222 km/h.

Silnik 2.0 TDI/193 KM i napęd 4x4 pasują do nowej wersji Sportline

Diesel 2.0 TDI 193 KM (400 Nm) jest połączony seryjnie z napędem 4x4. Taki Superb Sportline ma zużywać jedynie 5,7 l oleju napędowego na 100 km. Także przyspieszenie od zera do 100 km/h w 7,5 sekundy powinno przypaść do gustu. Prędkość maksymalna – 238 km/h.

Skoda Superb Sportline / Skoda

Nowy Superb wyłącznie z automatyczną skrzynią biegów DSG

Nowy Superb jest dostępny wyłącznie z automatyczną przekładnią DSG. Dźwignia zmiany biegów powędrowała na kolumnę kierownicy z prawej strony. O trybie jazdy decyduje pokrętło – obrót do przodu (D) samochód rusza przed siebie. Obrót do siebie na R i samochód cofa. Naciśnięcie boku przełącznika zaciągnie hamulec postojowy. Przy kierownicy są też łopatki do redukcji przełożeń.

Skoda Superb Sportline w nowe zawieszenie DCC Sport

Superb w wersji Sportline jest seryjnie wyposażony w sportowe zawieszenie obniżone o 15 mm oraz progresywny układ kierowniczy. Do tego z listy opcji można dołożyć nowy systemem DCC Sport. Wykorzystuje on dwa niezależnie sterowane zawory do oddzielenia etapów odbicia i kompresji zawieszenia, umożliwiając tym samym szybsze i skuteczniejsze tłumienie (wcześniej obie funkcje były kontrolowane przez jeden zawór). Zdaniem inżynierów przy odpowiednim ustawieniu DCC Sport nadwozie największej Skody pozostaje bardziej stabilne oraz mniej podatne na wibracje i ruchy pionowe, zwłaszcza podczas jazdy po złej nawierzchni, kostce brukowej czy pokrywach studzienek.

Skoda Superb Sportline / Skoda / Ĺkoda Auto

Nowy Superb zaskakuje, skrobaczka i parasol to jeszcze nic…

Drobne rozwiązania, które polepszają funkcjonalność to popisowa dyscyplina Skody – z każdym modelem debiutują nowe gadżety. Kiedy wydawało się, że Czesi wymyślili już wszystko, co może pomóc w życiu codziennym, to nowy Superb wywraca stolik i daje aż 28 funkcji spod hasła "Simply Clever". Wśród nowinek jest m.in. czyścik do wyświetlacza dotykowego. Dalej mamy środkowy podłokietnik tylnych siedzeń ze zintegrowanym uchwytem na tablet. Z tyłu każdego przedniego siedzenia pojawiła się podwójna kieszeń na dokumenty, czasopisma czy smartfon. Nowością jest zintegrowany lejek w pokrywie zbiornika spryskiwacza przedniej szyby. I pomyśleć, że wszystko zaczęło się od zwykłego parasola w pierwszym Superbie z 2001 roku…

Wśród nowinek jest m.in. czyścik do wyświetlacza dotykowego / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Ile kosztuje nowa Skoda Superb liftback? Kombi droższe o 7 tys. zł

Nowa Skoda Superb liftback z silnikiem 1.5 TSI/150 KM w bazowej wersji Essence kosztuje od 149 900 zł. Bazowa odmiana kombi wymaga przynajmniej 156 900 zł.

Najtańszy Superb oferuje 16-calowe alufelgi, dwustrefową klimatyzację Climatronic, 10-calowy system infotainment czy podgrzewane fotele przednie. O bezpieczeństwo dbają m.in.: Lane Assist (asystent pasa ruchu), Front Assist (kontrola odstępu z funkcją awaryjnego hamowania), funkcja rozpoznawania znaków drogowych, kamera cofania oraz czujniki parkowania z tyłu.

Skoda Superb z nowym silnikiem 2.0 TSI/265 KM kosztuje od 201 900 zł

Bogatsza Skoda Superb liftback Selection 1.5 TSI/150 KM kosztuje od 168 850 zł. Nowy silnik 2.0 TSI/265 KM to wydatek od 201 900 zł. Diesel 2.0 TDI/150 KM startuje z ceną od 185 900 zł. Najmocniejszy 2.0 TDI/193 KM – od 202 900 zł. Kombi w każdym przypadku jest droższe o 7 tys. zł.

Nowa Skoda Superb 1.5 TSI iV Plug-In Hybrid tańsza i mocniejsza niż silnik Diesla 2.0 TDI/193 KM

Skoda Superb 1.5 TSI iV Plug-In Hybrid (204 KM) występuje jedynie jako kombi i kosztuje od 208 700 zł za wersję Selection, to taniej niż najmocniejszy diesel 2.0 TDI/193 KM (od 209 900 zł). Najbogatsza odmiana Laurin & Klement wymaga 238 350 zł.
Superb w wersji Selection w standardowym wyposażeniu oferuje m.in. tapicerkę Design Selection Loft, trzystrefową klimatyzację Climatronic, czujniki parkowania z przodu oraz z tyłu, kamerę cofania, elektrycznie sterowane i podgrzewane fotele, 17-calowe alufelgi, system multimedialny z 10-calowym wyświetlaczem. Do tego asystent pasa ruchu Lane Assist, rozpoznawanie znaków drogowych, tylne szyby o wyższym stopniu przyciemnienia i przednie szyby boczne dźwiękochłonne, przygotowanie pod hak holowniczy, bezdotykowe otwieranie i zamykanie elektrycznie sterowanej pokrywy bagażnika, bezkluczykowy system obsługi samochodu Kessy Full, reflektory Full LED i Auto Light Assist.

Skoda Superb Laurin & Klement z nowym silnikiem 2.0 TSI/265 KM - cena

Skoda Superb Laurin & Klement z benzynowym 1.5 TSI to wydatek od 198 850 zł (kombi 205 850 zł). Nowy silnik 2.0 TSI/265 KM, który zdecydowanie bardziej pasuje do ekskluzywnego wizerunku najbogatszej wersji, to wydatek od 231 900 zł (kombi - 238 900 zł). 150-konny 2.0 TDI kosztuje od 215 900 zł (kombi 222 900 zł). Najmocniejszy 2.0 TDI/193 KM to już 232 900 zł (239 900 zł za kombi).

Superb Laurin & Klement jest bogatszy o takie elementy jak m.in.: tapicerka Design Selection L&K Suite Black lub Suite Cognac, ramka grilla w wykończeniu Unique Dark Chrome, 18-calowe alufelgi, reflektory TOP LED z Matrix Beam i tylne światła TOP LED z dynamicznymi kierunkowskazami, w pełni elektryczne fotele przednie z funkcją masażu, progresywny układ kierowniczy, system multimedialny z 13-calowym ekranem i nawigacją, tempomat adaptacyjny, podgrzewana przednia szyba oraz podgrzewana kierownica oraz system nagłośnienia Canton.

Ile kosztuje Skoda Superb w nowej wersji Sportline?

Skoda Superb w nowej wersji Sportline jest pozycjonowana między odmianą Selection a Laurin & Klement. Producent cennik trzyma pod kluczem. Nowy Kodiaq Sportline jest droższy od auta w opcji Selection o 24 tys. zł. W przypadku modelu Supreb cena Sportline powinna zostać ustalona na podobnej zasadzie. W efekcie można spodziewać się, że będzie to poziom od 192 tys. zł za nadwozie liftback.

Skoda Superb Sportline / Skoda / Ĺkoda Auto