- Nowa Skoda Superb Sportline wchodzi na rynek. Czesi jadą pod prąd
- Tak wygląda nowa Skoda Superb Sportline. Kombi czy liftback?
- Nowy Superb Sportline z nowym logo. Czarnym wnętrzem z wyższej półki i fotele AGR
- Skoda Smart Dials, trzy obrotowe przyciski z wyświetlaczami
- Nowa Skoda Superb Sportline nie żałuje miejsca we wnętrzu
Nowa Skoda Superb Sportline wchodzi na rynek. Czesi jadą pod prąd
Nowa Skoda Superb wreszcie ma kompletą gamę wyposażeniową i spokojnie można zaliczyć ją do najgorętszych premier rynku motoryzacyjnego ostatnich lat. Szczególnie, że Czesi jadą pod prąd. Kiedy inni producenci kasują z oferty samochody klasy średniej, Skoda doskonali swój największy model w kierunku premium i rozwija jednostki spalinowe. Czym chce do siebie przekonać?
Z pewnością rozmachem sylwetki. Nowy Superb z ostrzej pochyloną przednią szybą, lusterkami z dolnym mocowaniem na poszyciu drzwi oraz opływową linią dachu stał się bardziej aerodynamiczny – ma o 10 proc. mniejszy współczynnik oporu powietrza (spadł do 0,23). W debiutującej wersji Sportline prezentuje się znakomicie, a jej wyjątkowy charakter na tle pozostałych klasycznych odmian wyróżnia grill w czarnej oprawie. Czarne są też obramowania szyb, lusterka boczne, ramki okien, relingi dachowe w kombi i soiler klapy bagażnika wersji liftback. tylnego zderzaka.
Tak wygląda nowa Skoda Superb Sportline. Kombi czy liftback?
Do tego są reflektory LED Matrix, tylne światła LED z animowanymi kierunkowskazami, funkcja coming/leaving home oraz elektrycznie otwierana tylna klapa. Skoda Superb Sportline standardowo jest ustawiona na nowych 18-calowych, antracytowych, polerowanych felgach Vela aero z matowymi, czarnymi osłonami Aero. Zamiast tego można wybrać 19-calowe obręczy Aniara aero z matowymi, czarnymi osłonami Aero lub czarne "19-ki" Torcular.
Nowy Superb Sportline z nowym logo. Czarnym wnętrzem z wyższej półki i fotele AGR
Skoda radyklanie przeprojektowała kabinę i postawiła na rozsądną cyfryzację. Kokpit nowego Superba polega na czytelnych interfejsach, a jego układ – z centralnym ekranem i umieszczonymi niżej otworami wentylacyjnymi – wprowadza lepszą ergonomię miejsca kierowcy. W wersji Sportline mamy 3-ramienną wielofunkcyjną kierownicę z nowym logo marki – duży napis SKODA zastąpił znaczek z uskrzydloną strzałą. Producent przewidział też dwie opcje wykończenia kabiny.
Standardowa konfiguracja Suedia Sport to głębiej profilowane fotele ze zintegrowanymi zagłówkami i ręcznie regulowaną długością poduszki siedziska. Do tego jest funkcja masażu z dziesięcioma pneumatycznie sterowanymi poduszkami powietrznymi. Z kolei wersja Suite Sport Design Selection oferuje wszechstronnie ustawiane fotele AGR (atest przyznawany przez lekarzy ortopedów) z pamięcią ustawień siedzeń, w tym Smart Comfort Entry, wentylację i funkcję masażu z dziesięcioma pneumatycznie sterowanymi poduszkami powietrznymi, tapicerowane perforowaną i sztuczną skórą. Podsufitka jest zawsze czarna. Dekoracyjne listwy na desce rozdzielczej i we wkładkach drzwiowych przypominają carbon. Stalowe nakładki na pedały i oświetlenie ambientowe jest również standardem dla obu wersji wykończenia wnętrza.
Skoda Smart Dials, trzy obrotowe przyciski z wyświetlaczami
Nowy system multimedialny szybko reaguje na dotyk, do tego jest konfigurowalny pasek skrótów najczęściej używanych funkcji oraz przejrzyście rozplanowane menu z dużymi polami dotykowymi. Zamiast zegarów 10-calowy wirtualny kokpit, do tego przewidziano wyświetlacz head-up na szybie. Łatwo się we wszystkim połapać. Szczęśliwe Skoda nie rezygnuje z przycisków. Absolutną nowinką jest możliwość ustawienia najczęściej używanych funkcji za pomocą klawiszy szybkiego dostępu Skoda Smart Dials. O co w tym chodzi?
Pod ekranem stacji multimedialnej są teraz trzy pokrętła z 32-milimetrowymi wyświetlaczami. To właśnie te obrotowe przyciski dają szybki dostęp do wielu funkcji. Dwa zewnętrzne sterują temperaturą, ogrzewaniem i wentylacją foteli. Środkowa gałka obsługuje maksymalnie cztery różne funkcjonalności, w tym: głośność audio, prędkość i kierunek nawiewu, klimatyzację, tryby jazdy oraz wielkość mapy nawigacji. Cztery dodatkowe klawisze między pokrętłami to bezpośredni dostęp do wentylacji przedniej szyby, ogrzewania tylnej szyby, recyrkulacji powietrza i trybu automatycznej klimatyzacji.
Nowa Skoda Superb Sportline nie żałuje miejsca we wnętrzu
Rozstaw osi nie wzrósł (2841 mm) i nie musiał. Wizytówką Superba pozostaje przestronność, którą Czesi wynoszą na wyższy poziom. W nowym wydaniu sprytnie wygospodarowano dodatkowe miejsce. W obu rzędach jest bardzo przestronnie – z przodu przybyło 11 mm luzu, a pasażerowie tylnej części – mają 6 mm więcej przestrzeni nad głową. Kierowca o wzroście ok. 186 cm szybko znajdzie właściwą pozycję do prowadzenia auta. Z tyłu na kanapie z obszernym siedziskiem i szerokim podparciem poczujesz się niemal jak w kinie – na stopy, nogi i nad głową jest bardzo dużo miejsca. Pasażerowi podobnej postury siedzącemu w drugim rzędzie od kolan do oparcia fotela zostaje tyle luzu, że można założyć nogę na nogę. Drzwi otwierają się szeroko, niemal pod kątem prostym, co docenią rodzice mocujący się z fotelikami dziecięcymi na tylnej kanapie (uchwyty ISOFIX są zgrabnie zamaskowane).
Nowa Skoda Superb Sportline liftback i kombi to rekordowa pojemność bagażnika
Więcej miejsca wygospodarowano także na ładunek. Pojemność bagażnika wzrosła aż o 20 litrów do 645 l w liftbacku. Kufer kombi zapewni o 30 litrów więcej, czyli 690 l, a po złożeniu tylnych siedzeń rośnie do imponujących 1920 litrów. Kufer - podobnie jak w poprzedniku - wyznacza także wzorce w dziedzinie funkcjonalności, z głębokimi wnękami po bokach, nisko poprowadzonym progiem załadunku oraz hakami na torby i klamkami do składania oparć na burtach. Znowu okazuje się, że nikt nie wymyślił nic bardziej praktycznego i większego w tej klasie - Superb jest bezkonkurencyjny.
Skoda Superb Sportline daje wybór z silników spalinowych. Benzyna czy diesel TDI?
Skoda Superb Sportline jest dostępna w trzech wersjach benzynowych: z silnikiem 1.5 TSI/150 KM z instalacją miękkiej hybrydy, jako ładowana z gniazdka hybryda plug-in z 1.5 TSI (tylko w nadwoziu kombi) oraz jako prawdziwa czeska rakieta wyposażona w benzynowy silnik 2.0 TSI o mocy 265 KM seryjnie połączony z napędem 4x4. Silniki Diesla to 2.0 TDI/150 KM i 2.0 TDI/193 KM 4x4. Możliwości jednostek?
Nowy Superb Sportline z silnikiem 1.5 TSI/150 KM jako miękka hybryda
Silnik 1.5 TSI pierwszy raz dostał technologię miękkiej hybrydy, w której wykorzystano 48-woltowy rozrusznik z napędem pasowym i 48-woltowy akumulator litowo-jonowy. Konstrukcja należy do najnowszej generacji jednostek EA 211 evo2. Pracuje w oszczędnym cyklu Millera (opóźnione zamknięcie zaworów ssących) i jest wyposażona w turbosprężarkę o zmiennej geometrii turbiny. Dodatkowo przy niskim obciążeniu układ aktywnego zarządzania pracą cylindrów (ACT+) odłącza dwa z nich redukując zapotrzebowanie na benzynę. Dzieje się to praktycznie niezauważalnie – o tym, że silnik pracuje w trybie 2-cylindrowym można się zorientować po komunikacie wyświetlanym na wirtualnym kokpicie. Żadnych szarpnięć, wibracji, a w razie potrzeby momentalne przejście na tryb 4-cylindrowy.
Skoda Superb - silnik 1.5 TSI/150 KM. Jakie zużycie paliwa i osiągi?
Nowa Skoda Superb z silnikiem 1.5 TSI/150 KM (250 Nm) ma od zera do 100 km/h przyspieszać w 9,2 s. Producent obiecuje zużycie benzyny na poziomie 5,2-5,4 l na setkę. Przy takim spalaniu 66 litrowy zbiornik paliwa powinien wystarczyć na ok. 1270 km zasięgu. Prędkość maksymalna – 225 km/h.
Nowa Skoda Superb Sportline 2.0 TSI/265 KM to czeska rakieta dla dużej rodziny
Debiutujący w gamie silnik benzynowy 2.0 TSI o mocy 265 KMzmieni nowego Superba Sportline w czeską rakietę. Jednostka jest seryjnie łączona z napędem 4x4. Taka konfiguracja zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5,6 sekundy (5,7 s - kombi). Zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi 7,5 l/100 km.
Nowa Skoda Superb Sportline plug-in hybrid - jaki zasięg?
W przypadku hybrydy plug-in silnik benzynowy 1.5 TSI/150 KM i jednostka elektryczna tworzą system o mocy 204 KM. Napęd na przód przenosi 6-biegowa skrzynia DSG. W trybie EV akumulator 25,7 kWh zapewnia ponad 100 km zasięgu (w poprzedniku montowano baterię o połowę mniejszą 12,7 kWh, stąd zasięg był odpowiednio mniejszy). Dodatkowo instalacja pokładowa obsługuje ładowanie prądem przemiennym o mocy 11 kW (wcześniej 3,6 kWh). Akumulator można uzupełnić jeszcze szybciej na stacjach szybkiego ładowania prądem stałym o mocy do 50 kW - naładowanie akumulatora od 10 proc. do 80 proc. zajmuje wówczas 25 minut. Energia jest odzyskiwana również podczas hamowania. System multimedialny ułatwi wyszukiwanie stacji ładowania, a w przyszłości będzie również obsługiwał funkcję Plug & Charge.
Nowy Superb Sportline z silnikiem Diesla 2.0 TDI - 1350 km zasięgu
Silnik Diesla 2.0 TDI o mocy 150 KM (360 Nm) powinien sprawić, że nowa Skoda Superb kombi Sportline sprosta dalekim rodzinnym czy służbowym podróżom. Szczególnie, że przy zużyciu paliwa na poziomie 4,9-5,0 l/100 km oleju napędowego w 66-litrowym zbiorniku powinno wystarczyć nawet na prawie 1350 km zasięgu. Samochód powinien przyspieszyć od zera do setki w 9,2 s. Prędkość maksymalna – 222 km/h.
Silnik 2.0 TDI/193 KM i napęd 4x4 pasują do nowej wersji Sportline
Diesel 2.0 TDI 193 KM (400 Nm) jest połączony seryjnie z napędem 4x4. Taki Superb Sportline ma zużywać jedynie 5,7 l oleju napędowego na 100 km. Także przyspieszenie od zera do 100 km/h w 7,5 sekundy powinno przypaść do gustu. Prędkość maksymalna – 238 km/h.
Nowy Superb wyłącznie z automatyczną skrzynią biegów DSG
Nowy Superb jest dostępny wyłącznie z automatyczną przekładnią DSG. Dźwignia zmiany biegów powędrowała na kolumnę kierownicy z prawej strony. O trybie jazdy decyduje pokrętło – obrót do przodu (D) samochód rusza przed siebie. Obrót do siebie na R i samochód cofa. Naciśnięcie boku przełącznika zaciągnie hamulec postojowy. Przy kierownicy są też łopatki do redukcji przełożeń.
Skoda Superb Sportline w nowe zawieszenie DCC Sport
Superb w wersji Sportline jest seryjnie wyposażony w sportowe zawieszenie obniżone o 15 mm oraz progresywny układ kierowniczy. Do tego z listy opcji można dołożyć nowy systemem DCC Sport. Wykorzystuje on dwa niezależnie sterowane zawory do oddzielenia etapów odbicia i kompresji zawieszenia, umożliwiając tym samym szybsze i skuteczniejsze tłumienie (wcześniej obie funkcje były kontrolowane przez jeden zawór). Zdaniem inżynierów przy odpowiednim ustawieniu DCC Sport nadwozie największej Skody pozostaje bardziej stabilne oraz mniej podatne na wibracje i ruchy pionowe, zwłaszcza podczas jazdy po złej nawierzchni, kostce brukowej czy pokrywach studzienek.
Nowy Superb zaskakuje, skrobaczka i parasol to jeszcze nic…
Drobne rozwiązania, które polepszają funkcjonalność to popisowa dyscyplina Skody – z każdym modelem debiutują nowe gadżety. Kiedy wydawało się, że Czesi wymyślili już wszystko, co może pomóc w życiu codziennym, to nowy Superb wywraca stolik i daje aż 28 funkcji spod hasła "Simply Clever". Wśród nowinek jest m.in. czyścik do wyświetlacza dotykowego. Dalej mamy środkowy podłokietnik tylnych siedzeń ze zintegrowanym uchwytem na tablet. Z tyłu każdego przedniego siedzenia pojawiła się podwójna kieszeń na dokumenty, czasopisma czy smartfon. Nowością jest zintegrowany lejek w pokrywie zbiornika spryskiwacza przedniej szyby. I pomyśleć, że wszystko zaczęło się od zwykłego parasola w pierwszym Superbie z 2001 roku…
Ile kosztuje nowa Skoda Superb liftback? Kombi droższe o 7 tys. zł
Nowa Skoda Superb liftback z silnikiem 1.5 TSI/150 KM w bazowej wersji Essence kosztuje od 149 900 zł. Bazowa odmiana kombi wymaga przynajmniej 156 900 zł.
Najtańszy Superb oferuje 16-calowe alufelgi, dwustrefową klimatyzację Climatronic, 10-calowy system infotainment czy podgrzewane fotele przednie. O bezpieczeństwo dbają m.in.: Lane Assist (asystent pasa ruchu), Front Assist (kontrola odstępu z funkcją awaryjnego hamowania), funkcja rozpoznawania znaków drogowych, kamera cofania oraz czujniki parkowania z tyłu.
Skoda Superb z nowym silnikiem 2.0 TSI/265 KM kosztuje od 201 900 zł
Bogatsza Skoda Superb liftback Selection 1.5 TSI/150 KM kosztuje od 168 850 zł. Nowy silnik 2.0 TSI/265 KM to wydatek od 201 900 zł. Diesel 2.0 TDI/150 KM startuje z ceną od 185 900 zł. Najmocniejszy 2.0 TDI/193 KM – od 202 900 zł. Kombi w każdym przypadku jest droższe o 7 tys. zł.
Nowa Skoda Superb 1.5 TSI iV Plug-In Hybrid tańsza i mocniejsza niż silnik Diesla 2.0 TDI/193 KM
Skoda Superb 1.5 TSI iV Plug-In Hybrid (204 KM) występuje jedynie jako kombi i kosztuje od 208 700 zł za wersję Selection, to taniej niż najmocniejszy diesel 2.0 TDI/193 KM (od 209 900 zł). Najbogatsza odmiana Laurin & Klement wymaga 238 350 zł.
Superb w wersji Selection w standardowym wyposażeniu oferuje m.in. tapicerkę Design Selection Loft, trzystrefową klimatyzację Climatronic, czujniki parkowania z przodu oraz z tyłu, kamerę cofania, elektrycznie sterowane i podgrzewane fotele, 17-calowe alufelgi, system multimedialny z 10-calowym wyświetlaczem. Do tego asystent pasa ruchu Lane Assist, rozpoznawanie znaków drogowych, tylne szyby o wyższym stopniu przyciemnienia i przednie szyby boczne dźwiękochłonne, przygotowanie pod hak holowniczy, bezdotykowe otwieranie i zamykanie elektrycznie sterowanej pokrywy bagażnika, bezkluczykowy system obsługi samochodu Kessy Full, reflektory Full LED i Auto Light Assist.
Skoda Superb Laurin & Klement z nowym silnikiem 2.0 TSI/265 KM - cena
Skoda Superb Laurin & Klement z benzynowym 1.5 TSI to wydatek od 198 850 zł (kombi 205 850 zł). Nowy silnik 2.0 TSI/265 KM, który zdecydowanie bardziej pasuje do ekskluzywnego wizerunku najbogatszej wersji, to wydatek od 231 900 zł (kombi - 238 900 zł). 150-konny 2.0 TDI kosztuje od 215 900 zł (kombi 222 900 zł). Najmocniejszy 2.0 TDI/193 KM to już 232 900 zł (239 900 zł za kombi).
Superb Laurin & Klement jest bogatszy o takie elementy jak m.in.: tapicerka Design Selection L&K Suite Black lub Suite Cognac, ramka grilla w wykończeniu Unique Dark Chrome, 18-calowe alufelgi, reflektory TOP LED z Matrix Beam i tylne światła TOP LED z dynamicznymi kierunkowskazami, w pełni elektryczne fotele przednie z funkcją masażu, progresywny układ kierowniczy, system multimedialny z 13-calowym ekranem i nawigacją, tempomat adaptacyjny, podgrzewana przednia szyba oraz podgrzewana kierownica oraz system nagłośnienia Canton.
Ile kosztuje Skoda Superb w nowej wersji Sportline?
Skoda Superb w nowej wersji Sportline jest pozycjonowana między odmianą Selection a Laurin & Klement. Producent cennik trzyma pod kluczem. Nowy Kodiaq Sportline jest droższy od auta w opcji Selection o 24 tys. zł. W przypadku modelu Supreb cena Sportline powinna zostać ustalona na podobnej zasadzie. W efekcie można spodziewać się, że będzie to poziom od 192 tys. zł za nadwozie liftback.