Nowa Skoda Kodiaq RS powiększa rodzinę. Tak wygląda mocny SUV dla dużej rodziny

Skoda Kodiaq pierwszej generacji to był szok dla konkurencji. Topowy SUV czeskiej marki swoje imię wziął od niedźwiedzi kodiak, żyjących na wyspie Kodiak leżącej przy południowym wybrzeżu Alaski. Mierzące do 3 m i ważące około 400 kg osobniki tego gatunku należą do największych i najsilniejszych niedźwiedzi na świecie. Skoda wprowadzając na rynek SUV-a o niedźwiedzich gabarytach pokazała, że nie boi się wchodzić na nowe i nieznane sobie tereny. Wiodąca w klasie przestronność, technika VW i ponadprzeciętna praktyczność zrobiły z Kodiaqa hit. Od debiutu w 2016 roku na drogi ponad 60 krajów wyjechało niemal 900 tys. sztuk tego auta. Z czego ponad 100 tys. w zeszłym roku – godny wynik jak na model ustępujący z rynku. Po siedmiu latach przyszła pora na zmianę warty…

Nowy Kodiaq na polskim rynku staje się dziś najbardziej okazałą perłą w koronie Skody i właśnie powiększa gamę o najbardziej rasową wersję RS. Czym chce do siebie przekonać?

Reklama

Nowa Skoda Kodiaq RS wygląda świetnie. Z czarnymi dodatkami jej do twarzy

Reklama

Z pewnością rozmachem sylwetki. Ten 4,8-metrowy SUV jako pierwszy wykorzystuje elementy nowego języka stylistycznego Modern Solid. W wersji RS wyróżnia się grillem w czarnej oprawie. Czarne są też obramowania okien, relingi dachowe, osłony lusterek i dyfuzor tylnego zderzaka.

Nowa Skoda Kodiaq RS / Skoda

Na czarno po raz pierwszy pomalowano także cały słupek D. Ta sztuczka stylistyczna zapewnia płynne połączenie pomiędzy przyciemnionymi szybami i sprawia, że dach wydaje się unosić nad resztą nadwozia. Do tego 20-calowe felgi aluminiowe Elias mają polerowane czarne wykończenie. Hamulce z czerwonymi zaciskami dostosowano do większej mocy samochodu, a wersja 7-miejscowa jest wyposażona w dwutłoczkowe zaciski na przedniej osi.

Nowa Skoda Kodiaq RS to standardowe reflektory Top LED Matrix

Nowy Kodiaq RS to także seryjnie montowane najbardziej zaawansowane matrycowe reflektory Top LED Matrix z powitalną animacją. Górna sekcja Bi LED i dolny moduł Matrix to łącznie 36 segmentów świetlnych, czyli dwa razy więcej niż w poprzedniku. W nocy ich układ tworzy charakterystyczny układ czterech oczu. U dołu większego klosza mamy cienki pasek LED w kształcie litery L, służący jako światła do jazdy dziennej, postojowe i kierunkowskaz. Nowy Kodiaq RS to także SUV błyszczący i świecący jak żaden inny w tej klasie. Wszystko przez podświetlany sześciokątny grill między reflektorami. Tyle lampy łączy czerwona listwa. Do tego są dynamiczne kierunkowskazy z podświetlanymi kryształowymi elementami, podzielonymi na trzy sekcje.

Nowa Skoda Kodiaq RS / Skoda

Rewolucja w kabinie. Skoda Kodiaq RS dostała nowe wnętrze

Skoda radyklanie przeprojektowała kabinę i postawiła na rozsądną cyfryzację. Kokpit nowego Kodiaqa RS polega na czytelnych interfejsach, a jego układ – z dużym, 13-calowym centralnym ekranem i umieszczonymi niżej otworami wentylacyjnymi – wprowadza zupełnie nową ergonomię miejsca kierowcy. W wersji RS mamy 3-ramienną wielofunkcyjną kierownicę z czerwonymi przeszyciami i profilowanym wieńcem dla pewniejszego chwytu. Sam system multimedialny szybko reaguje na dotyk, do tego jest konfigurowalny pasek skrótów najczęściej używanych funkcji oraz przejrzyście rozplanowane menu z dużymi polami dotykowymi. Zamiast zegarów 10-calowy wirtualny kokpit, do tego przewidziano wyświetlacz head-up na szybie. Łatwo się we wszystkim połapać. Szczęśliwe Skoda nie rezygnuje z przycisków. Laminowane szkło dźwiękoszczelnych szyb bocznych z przodu poprawia komfort akustyczny wnętrza. Absolutną nowinką jest możliwość ustawienia najczęściej używanych funkcji za pomocą klawiszy szybkiego dostępu Skoda Smart Dials. O co w tym chodzi?

Nowa Skoda Kodiaq RS / Skoda

Skoda Smart Dials to trzy obrotowe przyciski z wyświetlaczami. Do czego służą?

Pod ekranem stacji multimedialnej są teraz trzy pokrętła z 32-milimetrowymi wyświetlaczami. To właśnie te obrotowe przyciski dają szybki dostęp do wielu funkcji. Dwa zewnętrzne sterują temperaturą, ogrzewaniem i wentylacją foteli. Środkowa gałka obsługuje maksymalnie cztery różne funkcjonalności, w tym: głośność audio, prędkość i kierunek nawiewu, klimatyzację, tryby jazdy oraz wielkość mapy nawigacji. Cztery dodatkowe klawisze między pokrętłami to bezpośredni dostęp do wentylacji przedniej szyby, ogrzewania tylnej szyby, recyrkulacji powietrza i trybu automatycznej klimatyzacji.

Nowa Skoda Kodiaq RS / Skoda

Nowa Skoda Kodiaq RS, czyli z tyłu rozsiądziesz się jak w kinie

Rozstaw osi nie uległ wzrósł (2791 mm) i nie musiał. Wizytówką Kodiaqa RS pozostaje przestronność, którą Czesi wynoszą na wyższy poziom. W nowym wydaniu sprytnie wygospodarowano dodatkowe miejsce. W obu rzędach jest bardzo przestronnie. Kierowca o wzroście ok. 186 cm szybko znajdzie właściwą pozycję do prowadzenia auta.

Z tyłu na kanapie z obszernym siedziskiem i szerokim podparciem poczujesz się niemal jak w kinie – na stopy, nogi i nad głową jest bardzo dużo miejsca. Pasażerowi podobnej postury siedzącemu w drugim rzędzie od kolan do oparcia fotela zostaje tyle luzu, że można założyć nogę na nogę. Do tego nawet po przesunięciu kanapy do przodu kolana ledwo muskają oparcie przedniego fotela. W wersji 7-osobowej podróżujący w trzecim rzędzie mają o 15 mm więcej przestrzeni nad głową (920 mm). Drzwi otwierają się szeroko, niemal pod kątem prostym, co docenią rodzice mocujący się z fotelikami dziecięcymi na tylnej kanapie (uchwyty ISOFIX są zgrabnie zamaskowane).

Nowa Skoda Kodiaq RS / Skoda

Dwie wersje stylistyczne wnętrza i dźwiękoszczelne szyby boczne

Kodiaq RS będzie dostępny z dwoma wariantami wystroju wnętrza. Podstawowa wersja RS Lounge Design Selection obejmuje czarną podsufitkę, sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami i czarną tapicerką z połączenia sztucznej skóry i Suedia z czerwonymi kontrastowymi przeszyciami. Oba przednie fotele są standardowo regulowane elektrycznie i zapamiętują ustawienia. Część deski rozdzielczej, wstawki w drzwiach i środkowy podłokietnik pokryte są czarnym materiałem Suedia.

Alternatywny pakiet RS Suite Design Selection obejmuje sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami wykonane z czarnej perforowanej skóry/sztucznej skóry z czerwonymi kontrastowymi przeszyciami. Czarną skórę znajdziemy na desce rozdzielczej, boczkach drzwi i środkowym podłokietniku.

Nowa Skoda Kodiaq RS / Skoda

Jaka pojemność bagażnika? Nowy Kodiaq RS trzyma wysoki poziom

Bagażnik urósł aż o 75 litrów w porównaniu do starego modelu – teraz zapewnia rekordowe 910 l pojemności w wersji 5-osobowej bez składania tylnych siedzeń. Po ich złożeniu klamkami w burtach oferuje 2105 l (wzrost o 40 l). W wersji siedmiomiejscowej kufer mieści 340 l, czyli o 70 l więcej niż poprzednio, oraz 845 l po złożeniu siedzeń trzeciego rzędu (wzrost o 80 l). Maksymalna pojemność kufra siedmiomiejscowego samochodu dochodzi do 2035 l, czyli o 30 l więcej niż w pierwszej generacji.

Bagażnik – podobnie jak w poprzedniku – wyznacza także wzorce w dziedzinie funkcjonalności, z pojemnym schowkiem pod podłogą, głębokimi wnękami po bokach, nisko poprowadzonym (jak na SUV-a) progiem załadunku oraz hakami na torby i klamkami do składania oparć na burtach. Znowu okazuje się, że nikt nie wymyślił nic bardziej praktycznego i większego w tej klasie – Kodiaq RS jest bezkonkurencyjny.

Skoda Kodiaq nowej generacji / Tomasz Sewastianowicz

Skoda Kodiaq RS i nowe zawieszenie DCC Plus

Skoda Kodiaq RS jest standardowo wyposażona w nowy systemem DCC Plus. Wykorzystuje on dwa niezależnie sterowane zawory do oddzielenia etapów odbicia i kompresji zawieszenia, umożliwiając tym samym szybsze i skuteczniejsze tłumienie (wcześniej obie funkcje były kontrolowane przez jeden zawór). Zdaniem inżynierów przy odpowiednim ustawieniu DCC Plus nadwozie największego SUV-a Skody pozostaje bardziej stabilne oraz mniej podatne na wibracje i ruchy pionowe, zwłaszcza podczas jazdy po złej nawierzchni, kostce brukowej czy pokrywach studzienek. Kierowca ma do wyboru tryb Eco, Comfort, Normal, Sport, Individual, Snow oraz Off-Road.

Nowa Skoda Kodiaq RS / Skoda

Nowa Skoda Kodiaq RS dostała najmocniejszy silnik 2.0/265 KM

Nowa Skoda Kodiaq RS dostała pod maskę benzynowy silnik 2.0 TSI o mocy 265 KM – to o 20 KM więcej wobec poprzednika. 400 Nm maksymalnego momentu obrotowego powinno zapewnić świetną elastyczność. Napęd na cztery koła przenosi 7-biegowa dwusprzęgłowa skrzynia DSG. Tak uzbrojony SUV z pazurem od 0 do 100 km/h powinien przyspieszać w 6,3 sekundy. Prędkość maksymalną ograniczono do 231 km/h.

Nowa Skoda Kodiaq RS / Skoda

Nowa Skoda Kodiaq RS - kiedy cena w Polsce?

Skoda Kodiaq RS w Polsce pojawi się w pierwszym kwartale 2025 roku. Wtedy też poznamy ceny. Obecnie najtańszy wariant tego SUV-a kosztuje od 168 350 zł.

Nowa Skoda Kodiaq RS - dane techniczne, osiągi, przyspieszenie

Nowa Skoda Kodiaq RS - silnik 2.0 TSI
Moc 265 KM
Moment obrotowy 400 Nm
Skrzynia biegów 7-biegowa DSG
Napęd 4x4
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,3 s/6,4 s siedmioosobowy
Prędkość maksymalna 231 km/h
Nowa Skoda Kodiaq RS / Skoda
Nowa Skoda Kodiaq RS / Skoda
Nowa Skoda Kodiaq RS / Skoda