- Toyota świętuje sukces. Hybrydy rządzą na rynku, reszta przespała szansę
- Toyota Yaris Cross hitem. Jak wygląda SUV w nowej odsłonie?
- Toyota Yaris Cross Hybrid - jakie osiągi i zużycie paliwa?
- Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid spala 2,73 l na 100 km
- Lepsze wycieszenie wnętrza, grubsze szyby, więcej warstw tłumiących
Toyota świętuje sukces. Hybrydy rządzą na rynku, reszta przespała szansę
Toyota Prius jako pierwsza w historii masowo produkowana hybryda zmieniła oblicze motoryzacji i zyskała status legendy. O swoją pozycję musiała jednak walczyć łokciami. Jako prototyp pojawiła się w 1996 roku. Do sprzedaży trafiła 10 grudnia 1997 roku w czasie podpisywania protokołu z Kioto, w którym państwa z całego świata zobowiązały się do przeciwdziałania globalnemu ociepleniu. Prius początkowo był sedanem. Inżynierowie Toyoty wytłumaczyli wówczas, że jeśli komponenty hybrydy mieszczą się w takim nadwoziu, to każde inne swobodnie przyjmie nowatorski układ napędowy. Ale nawet wtedy mało kto wierzył w połączenie silnika spalinowego i elektrycznego. Japończycy uporczywie trwali przy swoim. Konsekwencja i pracowitość przyniosły owoce. Dziś hybrydy stanowią niemal 80 proc. sprzedaży Toyoty w Europie. Liczby najlepiej oddają obraz sytuacji…
Po trzech kwartałach 2024 roku koncern Toyota wprowadził na drogi Starego Kontynentu ponad 912 tys. samochodów, to o 6 proc. więcej niż przed rokiem. W tym ¾ stanowią zelektryfikowane modele marki Toyota i Lexus. Przy czym w Europie Zachodniej, w tym w Polsce, takie auta stanowią już 78 proc. sprzedaży obu marek.
Toyota Yaris Cross hitem. Jak wygląda SUV w nowej odsłonie?
Toyota jako marka przez dziewięć miesięcy br. sprzedała w Europie 849 tys. aut. Najpopularniejszym modelem jest Yaris Cross (156 tys. sztuk). W Polsce to najczęściej wybierany SUV segmentu B – trzyma w garści 22 proc. rynku. Ze sprzedażą na poziomie 10,5 tys. sztuk w 2024 roku to także trzeci najczęściej wybierany nowy samochód i jeden z kluczowych modeli japońskiego producenta w obronie dominującej pozycji na rynku. Stąd niedawno doczekał się modernizacji.
Absolutną nowością jest hybryda 1.5 o mocy 130 KM. Dodatkowe 14 KM to efekt modyfikacji jednostki sterującej mocą i mocniejszej sekcji elektrycznej. Wzrost momentu obrotowego też jest solidny, bo aż o 30 proc. ze 141 Nm do 185 Nm! Zastrzyk wzmacniający przełożył się nie tylko na przyspieszenie, ale i na lepszą elastyczność auta, co znacznie ułatwia wyprzedzanie.
Toyota Yaris Cross Hybrid - jakie osiągi i zużycie paliwa?
Yaris Cross Hybrid 130 od 0 do 100 km/h przyspiesza w 10,7 s, czyli o pół sekundy szybciej. Zryw od 80 do 120 km/h trwa 8,9 s (lepiej o 0,4 s). W praktyce samochód "zbiera się" wyraźnie sprawniej. Poza tym, w tego rodzaju aucie bardziej liczy się częstsze korzystnie z energii akumulatora w ruchu miejskim, czyli środowisku naturalnym hybrydy. To przekłada się na niskie zużycie paliwa – 130-konna Toyota potrzebuje 4,5 l benzyny na 100 km, to zużycie na poziomie starszej i słabszej hybrydy. Do wyniku swoje trzy grosze dokłada nowy układ Predictive State of Charge Control (znany z Lexusa NX), który podczas jazdy ze wzniesienia lub w korku wykorzystuje dane z nawigacji, by dopasować naładowanie baterii do trasy czy natężenia ruchu. Auto można mieć elektrycznym układem 4x4 (AWD-i).
Co ciekawe, niedawno serwis What Car? sprawdził różne hybrydy pod kątem zużycia paliwa, ale w tzw. realnych warunkach (real mpg). Próby przeprowadzono na hamowni, ale różnią się one od oficjalnych cykli tym, że nieco lepiej symulują rzeczywistość. We wszystkich autach ustawiono takie same parametry dla klimatyzacji, wyłączono światła i audio. Symulowana trasa obejmowała zarówno miejskie i podmiejskie drogi, jak i autostrady, aby jak najlepiej odzwierciedlić codzienne użytkowanie pojazdu przez przeciętnego kierowcę. Wyniki?
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid spala 2,73 l na 100 km
Najbardziej oszczędnym autem w zestawieniu okazała się Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid – 4,7 l/100 km. Miejski SUV nie tylko został uznany za najlepszy samochód w zestawieniu, ale również uzyskał najlepszy wynik w historii pomiarów przeprowadzanych przez Brytyjczyków. Yaris Cross zaskoczył również średnim zużyciem paliwa w mieście – 2,73 l/100 km. Drugie miejsce zajęła Toyota Yaris Hybrid - hatchback uzyskał 4,72 l/100 km. Podium zamknęła Honda Jazz 1.5 i-MMD Hybrid – 5,04 l/100 km.
Miejsce | Marka/model | Deklarowane zużycie (WLTP) | Realne średnie spalanie |
1. | Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid | 4,4 l/100 km | 4,7 l/100 km |
2. | Toyota Yaris IV 1.5 Hybrid | 4,1 l/100 km | 4,72 l/100 km |
3. | Honda Jazz 1.5 i-MMD Hybrid | bd. | 5,04 l/100 km |
4. | Renault Clio Hybrid 140 | 5,3 l/100 km | 5,47 l/100 km |
5. | Toyota Prius IV 1.8 | bd. | 5,6 l/100 km |
Lepsze wycieszenie wnętrza, grubsze szyby, więcej warstw tłumiących
Specjaliści od wyciszenia posłużyli się m.in. rozwiązaniem stosowanym w autach luksusowych – szyba czołowa i przednie boczne są teraz grubsze. Do lewego mocowania silnika dodano amortyzator dynamiczny, zamontowano też rezonator na dolocie. Przedział silnika także jest lepiej izolowany od kabiny - w desce rozdzielczej pojawiło się 3-warstwowe wygłuszenie zamiast jednej warstwy, dodatkową porcję filcu dodano też w górnej części. Efekt? To nowa jakość, nawet przy prędkościach autostradowych w kabinie jest znacznie ciszej.
Nowa Toyota Yaris Cross to nowe multimedia i większy ekran
W kabinie powiew świeżych technologii widać na pierwszy rzut oka. Yaris Cross w wersjach Active, Comfort i Style zyskał 7-calowy, kolorowy wyświetlacz na tablicy wskaźników. Bogatsze odmiany Executive, GR Sport oraz Premiere Edition to już standardowy 12,3-calowy wirtualny kokpit. Ekran stacji multimedialnej ma przekątną 9- lub 10,5 cala. Ten większy z systemem Toyota Smart Connect zaskoczy szybką reakcją i jakością prezentowanej grafiki. Tradycjonalistów rozczaruje brak fizycznych przycisków.
Nawigacja pobiera dane w czasie rzeczywistym z chmury. Sterowanie głosowe obsługuje klimatyzację i wiele innych funkcji. Wystarczy powiedzieć "Hej Toyota", a sztuczna inteligencja spełni życzenia kierowcy lub pasażera na przednim siedzeniu i np. wyznaczy trasę, przestawi temperaturę czy rozpozna, z którego miejsca nadeszło polecenie "otwórz okno" i odpowiednio zareaguje opuszczając lewą lub prawą szybę przednich drzwi. Ponadto samochód łączy się bezprzewodowo ze smartfonami przy pomocy interfejsów Apple CarPlay i Android Auto.
Nawigacja w chmurze, cyfrowy kluczyk w telefonie dla pięciu osób
Cyfrowy kluczyk to kolejna gratka – dodatek w aplikacji MyT daje dostęp do auta aż pięciu osobom. Pozwala otworzyć lub zamknąć drzwi, a także uruchomić samochód bez wyjmowania telefonu z kieszeni lub torebki. W wersji GR Sport i Premiere Edition jest standardem z roczną subskrypcją w cenie auta. Yaris Cross 2024 dostał także bezprzewodową aktualizację pokładowego oprogramowania (w trybie OTA; over the air).
Najtańsza nowa Toyota Yaris Cross Active kosztuje od 104 300 zł
Nowa Toyota Yaris Cross z 1,5-litrową hybrydą o mocy 116 KM dostępna jest w wersjach Active, Comfort i Style. 130-konna hybrydę można zamówić z wariantami Style, Executive, GR Sport oraz nowym Premiere Edition.
Najtańsza Toyota Yaris Cross w wersji Active dostępna jest wyłącznie z napędem na przód. Auto kosztuje teraz od 104 300 zł. To o 5600 zł mniej wobec ceny katalogowej. Wyposażenie obejmuje system multimedialny Toyota Touch 3 z kolorowym, 9-calowym ekranem dotykowym, łączność ze smartfonem przez Apple CarPlay i Android Auto, automatyczną klimatyzację, kamerę cofania ze statycznymi liniami pomocniczymi, inteligentny tempomat adaptacyjny oraz systemy bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy Toyota T-MATE w tym m.in. układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia z wykrywaniem pieszych i rowerzystów, asystenta utrzymania pasa ruchu czy układ rozpoznawania znaków drogowych.
Toyota Yaris Cross Comfort kosztuje od 110 200 zł
Yaris Cross Comfort kosztuje od 110 200 zł (-5700 zł) z napędem na przód oraz od 120 100 zł z napędem AWD-i (o 5800 zł mniej). Auto w tym wariancie jest lepsze o światła przeciwmgielne w technologii LED, system dodatkowego nastrojowego oświetlenia wnętrza diodami LED, elektryczną regulację podparcia odcinka lędźwiowego fotela kierowcy, stację do bezprzewodowego ładowania telefonu w konsoli centralnej, przednie i tylne czujniki parkowania czy układ wykrywania przeszkód.
Toyota Yaris Cross 2024 w wersji Style w cenie od 122 000 zł
Toyota Yaris Cross w wersji Style kosztuje o 5900 zł mniej, czyli od 122 000 zł z napędem na przód i od 131 900 zł z układem AWD-i (o 6 tys. zł taniej). Auto w tej odmianie oferuje 17-calowe alufelgi, światła główne w technologii LED, podgrzewane fotele przednie, inteligentny kluczyk, a także tylną kanapę dzieloną i składaną w proporcjach 40:20:40, podwójną podłogę bagażnika dzieloną w proporcji 40:60 i przyciemniane szyby tylne. Wersja Style to także większy kolorowy ekran dotykowy HD o przekątnej 10,5-cala z system multimedialnym Toyota Smart Connect, nawigacją w chmurze i 4-letnim darmową transmisją danych, a aplikacja MyToyota umożliwia zdalne sterowanie wybranymi funkcjami auta.
Nowa Toyota Yaris Cross Hybrid 130 Style kosztuje od 124 000 zł
Najtańszy Yaris Cross Hybrid 130 (z nową hybrydą 1.5/130 KM) w wersji Style to wydatek od 124 000 zł. Ten wariant SUV-a potaniał o 5900 zł.
Model w bogatszej odmianie Executive kosztuje od 128 900 zł z napędem na przód (taniej o 9000 zł) i od 138 700 zł z układem 4x4 AWD-i (mniej o 9200 zł). W tej odmianie standardem jest dwustrefowa klimatyzacja automatyczna z technologią oczyszczania i nawilżania powietrza Nanoe-X, cyfrowy wyświetlacz na tablicy wskaźników o przekątnej 12,3 cala, nowa wersja systemu multimedialnego Toyota Smart Connect z ekranem dotykowym HD o przekątnej 10,5 cala. Do tego system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu z automatycznym hamowaniem, system monitorowania martwego pola w lusterkach, podgrzewana kierownica, 18-calowe alufelgi oraz elektrycznie otwierana i zamykana klapa bagażnika.
Nowa Toyota Yaris Cross Hybrid 130 GR Sport jest tańsza o 9200 zł
Toyota Yaris Cross Hybrid 130 w zadziornej stylistycznie wersji GR Sport kosztuje od 137 700 zł (-9200 zł) i jest dostępna wyłącznie z napędem na przód. Japoński SUV w tym wariancie wyróżnia się ostrzej narysowanymi zderzakami i tylnym z dyfuzorem, srebrną osłoną chłodnicy czy 18-calowymi alufelgami GR Sport. Spis wyposażania obejmuje także tapicerkę z ekologicznego zamszu Ultrasuede ze skórzanymi boczkami i czerwonymi przeszyciami. Do tego trójramienna kierownica obszyta skórą z perforacją i ściegiem z czerwonej nici.
Nowa Toyota Yaris Cross Hybrid 130 Premiere Edition taniej o 9300 zł
Toyota Yarisa Cross Hybrid 130 Premiere Edition to najbogatsza odmiana tego SUV-a. Auto teraz kosztuje o 9200 zł mniej i cena staruje z poziomu 139 700 zł z napędem na przednią oś oraz od 149 600 zł z układem 4x4 AWD-i (taniej o 9300 zł). Standardem w tej odmianie jest wyświetlacz HUD, asystent parkowania Toyota Teammate Advanced Park, monitor panoramiczny z systemem kamer 360 stopni, osłony przedniego i tylnego zderzaka, a 18-calowe alufelgi Premiere.
Toyota Yaris Cross - cennik, wersje wyposażenia
Nowa Toyota Yaris Cross | Active | Comfort | Style | Executive | GR Sport | Premiere Edition |
1.5 Hybrid Dynamic Force FWD 116 KM e-CVT | 104 300 zł | 110 200 | 122 000 | - | - | - |
1.5 Hybrid Dynamic Force AWD-i 116 KM e-CVT | - | 120 100 | 131 900 | - | - | - |
1.5 Hybrid Dynamic Force FWD 130 KM e-CVT | - | - | 124 000 | 128 900 | 137 700 | 139 700 |
1.5 Hybrid Dynamic Force AWD-i 130 KM e-CVT | - | - | 133 900 | 138 700 | - | 146 900 |
Toyota Yaris Cross - dane techniczne, silniki, moc, wymiary, pojemność bagażnika
Napęd | HYBRID 115 | HYBRID 130 | |
Typ | 3-cylindrowy, rzędowy | ||
Mechanizm zaworów | DOHC, 12-zaworowy z VVT-IE i VVT-i | ||
Wtrysk paliwa | Bezpośredni, wielopunktowy | ||
Pojemność (cm3) | 1490 | 1490 | |
Łączna moc | KM/kW | 116 / 85 | 130 / 96 |
Maks. moment obrotowy | Nm | 141 | 185 |
Moc silnika | kW / obr/min | 68 / 5500 | 68 / 5500 |
Maks. moment obrotowy silnika | Nm / obr/min | 120 / 3600-4800 | 120 / 3600-4800 |
Napęd hybrydowy | HYBRID 115 | HYBRID 130 | |
Bateria | Litowo-jonowa | ||
Liczba ogniw | 48 | ||
Napięcie nominalne | V | 177,6 | |
Pojemność baterii | Ah | 4,3 | |
Typ przedniego silnika elektrycznego | Silnik z magnesami trwałymi | ||
Napięcie nominalne | V | 580 | |
Moc maks. | KM/kW | 80/59 | 83/62 |
Osiągi | HYBRID 115 | HYBRID 130 | |
Prędkość maks. | km/h | 170 | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | s | 11,2/11,8 AWD-i | 10,7/11,3 AWD-i |
Zużycie paliwa | HYBRID 115 | HYBRID 130 | |
Średnio wg WLTP | l/100 km | 4,5-5,1 | 4,5-5,2 |
Pojemność zbiornika paliwa | 36 | ||
Emisja CO2 | HYBRID 115 | HYBRID 130 | |
Norma emisji spalin | EURO 6 AP | ||
Cykl mieszany WLTP | g/km | 101-115 | 101-116 |
Podwozie | ||
Przednie zawieszenie | Kolumny MacPhersona | |
Tylne zawieszenie | Wielowahaczowe/Belka skrętna | |
Układ kierowniczy | Rack&Pinion | |
Maksymalny zakres | 2,65 obrotu | |
Promień zawracania (kół) | m | 5,3 |
Promień zawracania (obrysu nadwozia) | m | 5,6 |
Hamulce | ||
Przód | Tarcze wentylowane, 1-tłoczkowe zaciski | |
Tył | Tarcze, 1-tłoczkowe zaciski | |
Wymiary zewnętrzne | ||
Długość | mm | 4180 |
Szerokość | mm | 1765 |
Wysokość | mm | 1595 |
Rozstaw kół przednich | mm | 1517 – 1527 |
Rozstaw kół tylnych | mm | 1504 – 1527 |
Rozstaw osi | mm | 2560 |
Przedni zwis | mm | 860 |
Tylny zwis | mm | 760 |
Bagażnik | ||
Pojemność | l | 320 AWD-i/397 |
Masa | HYBRID 115 | HYBRID 130 | ||
Masa minimalna | kg | 1180/1280 AWD-i | 1200/1290 AWD-i | |
Masa maksymalna | kg | 1280/1350 AWD-i | 1290/1360 AWD-i | |
Dopuszczalna masa całkowita | kg | 1690/1775 AWD-i | 1690/1775 AWD-i |