Najtańsza Skoda na rynku. Tyle kosztuje Skoda Fabia
Skoda nie ma już przedstawiciela w segmencie A, dlatego najtańszym modelem czeskiej marki jest obecnie Fabia. Czwarta generacja miejskiego samochodu zadebiutowała w 2021 roku, a dziś jest dostępna w pięciu wersjach silnikowych i trzech wariantach wyposażenia.
Czym wyróżnia się Fabia? Model, który otwiera ofertę czeskiego producenta mierzy 4108 mm na długość i ma rozstaw osi 2564 mm. Podobnie jak poprzednie wcielenia Fabii, nowa odsłona również daje popis w kwestii właściwości praktycznych. Pojemność bagażnika wynosi 380 litrów, a to wartość zbliżona do tych, które znamy z kompaktowych hatchbacków. Wewnątrz znajdziemy schowki, półeczki i uchwyty na kubki, a także obszerne kieszenie w drzwiach, które ułatwiają zapanowanie nad bałaganem. Fabia od zawsze grała rolę jednego z najbardziej praktycznych aut w klasie i te walory wciąż są w cenie.
Skoda Fabia - taki jest najtańszy model Skody
Podstawowym wariantem Fabii jest obecnie Skoda Fabia Essence z silnikiem 1.0 MPI o mocy 80 KM pod maską. 3-cylindrowa, wolnossąca jednostka połączona jest z 5-biegową skrzynią manualną. Osiągi takiego auta wystarczą raczej do miejskiej jazdy - przyspieszenie do setki zajmuje 15,7 sekundy. Najsłabszą i najmocniejszą wersję Fabii dzieli pod tym względem prawdziwa przepaść, bowiem wariant z motorem 1.5 TSI pod maską przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 8 sekund, a prędkość maksymalna to 225 km/h.
Wróćmy jednak do Fabii, którą wybiorą klienci zdeterminowani, by uzyskać jak najniższą cenę na fakturze. Wyceniony na 71 850 zł wariant w wyposażeniu standardowym proponuje rozsądny zestaw udogodnień. Mamy tu m.in. radio z dotykowym, 8-calowym ekranem, gniazda USB-C, klimatyzację, regulację wysokości fotela kierowcy, czujniki parkowania z tyłu, LED-owe reflektory, 15-calowe felgi stalowe i komplet systemów bezpieczeństwa oraz wsparcia kierowcy, wymaganych przez prawo. To m.in. asystent rozpoznawania znaków drogowych, asystent pasa ruchu, kontrola odstępu z funkcją awaryjnego hamowania, system SOS, a także układ wykrywania zmęczenia kierowcy.
Skoda Fabia - cennik 2024
Oferta, na którą składają się tylko 3 wersje wyposażenia sprawia, że o jeden poziom wyższa wersja Selection proponuje już system bezkluczykowego uruchamiania samochodu Kessy Go, bezprzewodową obsługę Apple CarPlay i Android Auto, tempomat, wielofunkcyjną kierownicę, dwa dodatkowe głośniki (łącznie jest ich 6), a także… parasolkę w drzwiach kierowcy. Miły akcent.
Na szczycie gamy stoi wersja Monte Carlo. Skoda Fabia w topowej wersji w standardzie ma m.in. 16-calowe felgi aluminiowe, przyciemniane szyby, 3-ramienną kierownicę sportową, oświetlenie ambientowe i garść sportowych akcentów.
Za wiele elementów nadal należy jednak dopłacić. Wymagają tego m.in. cyfrowy zestaw wskaźników (1900 zł), nawigacja w zestawie z cyfrowymi zegarami (5600 zł), kamera cofania (1400 zł), dwustrefowa klimatyzacja (1350 zł), adaptacyjny tempomat (1250 zł) czy asystent martwego pola (2900 zł).
Oto pełny cennik Skody Fabii 2024:
Silnik | Moc | Skrzynia biegów | Essence | Selection | Monte Carlo |
1.0 MPI | 80 KM | man 5b | 71 850 zł | 75 450 zł | 85 800 zł |
1.0 TSI | 95 KM | man 5b | 75 350 zł | 78 950 zł | - |
1.0 TSI | 115 KM | man 6b | 77 650 zł | 81 250 zł | 91 600 zł |
1.0 TSI | 115 KM | aut 7b DSG | - | 86 300 zł | 96 600 zł |
1.5 TSI | 150 KM | aut 7b DSG | - | - | 103 900 zł |
Konkurencja nie śpi. Najtańsze auta w klasie B
Z jakimi rywalami mierzy się obecnie Fabia? W stawce nadal jest całkiem sporo konkurentów. Najbardziej zbliżonym jest Seat Ibiza - auto bazujące na tej samej płycie podłogowej i dzielące podzespoły z Fabią. Cena podstawowej wersji Reference jest o kilkaset złotych niższa, bo wynosi 71 200 zł, ale Ibiza nie ma czujników parkowania w standardzie. Oferta jest zbliżona, ale poszczególne wersje wyposażenia Seata różnią się poszczególnymi elementami wyposażenia - warto sprawdzić jak te dwa modele wypadają w bezpośrednim porównaniu.
Szokującą różnicę cenową zauważą klienci, którzy zajrzą do cennika Dacii Sandero. Budżetowy model rumuńskiej marki da się kupić za 62 900 zł. Gdzie jest haczyk? Sandero Essential ma w standardzie czujniki parkowania i elektryczne szyby, ale dopłaty wymaga klimatyzacja oraz system multimedialny. Wyposażone w te elementy Sandero Expression wyceniona została na 66 900 zł. 90-konny turbodoładowany silnik sparowany jest z 5-biegową skrzynią ręczną.
W segmencie B ciekawą propozycją jest również Renault Clio w cenie od 74 600 zł. Odrobine droższe Renault ma w standardzie lepsze wyposażenie, 90-konny silnik i 6-biegową przekładnię manualną. Standardem są tutaj cyfrowe zegary, system multimedialny z bezprzewodowym połączeniem Apple CarPlay i Android Auto, czujnik deszczu i elektryczne szyby również z tyłu.
Wreszcie, warto odnotować rynkowego debiutanta w postaci Citroena C3. Dlaczego C3 nazywamy "debiutantem"? Model doczekał się zupełnie nowej wersji, nieco innej od swojego poprzednika. Auto ma niemal niezmieniony rozstaw osi, ale teraz jest nieco wyższe i odrobinę dłuższe. Jeden z najmniejszych przedstawicieli obecnej klasy B został wyceniony na 71 250 zł. W standardzie - silnik 1.2 o mocy 100 KM, 6-biegowa skrzynia ręczna, tempomat, czujniki cofania, klimatyzacja i wielofunkcyjna kierownica.