- Nowa Skoda Kodiaq powiększa gamę w Polsce
- Tak wygląda nowy SUV Skody - Kodiaq ze światłami LED Matrix drugiej generacji
- Nowy Kodiaq jest większy – wymiary wnętrza?
- Pojemność bagażnika - nowa Skoda Kodiaq bezkonkurencyjna
- Nowa Skoda Kodiaq kontra stary Kodiaq - różnice w wymiarach
Nowa Skoda Kodiaq powiększa gamę w Polsce
Skoda w 2024 roku przechodzi metamorfozę jakiej nie widzieliśmy od lat. Stawia na radyklaną zmianę stylistyki i sypie premierami. Można pokusić się o stwierdzenie, że ze wszystkich marek Grupy Volkswagen, propozycje Czechów są najbardziej udane wizualnie. Do tego zaskakują nowym poziomem jakości wykonania i cyfryzacją. W Polsce właśnie debiutuje Kodiaq drugiej generacji z szerszą gamą silników. Czego mogą spodziewać się kierowcy?
Nowy Kodiaq zdecydowanie urósł. Z prawie 4,8-metrowym nadwoziem jest o 6 cm dłuższy od pierwszej generacji. Większe wymiary szczególnie dobrze widać w bocznych proporcjach – teraz może niektórym przypominać kombi. Jednak to pełen elegancji SUV dla dużej rodziny, nawet 7-osobowej. Jego design ewoluował i wyszlachetniał – jako pierwszy wykorzystuje elementy nowego języka stylistycznego Modern Solid. Do tego błyszczy i świeci jak żaden inny w tej klasie. Wszystko przez 14 paseczków LED podświetlających sześciokątny grill między reflektorami, które przewidziano w dwóch wersjach.
Tak wygląda nowy SUV Skody - Kodiaq ze światłami LED Matrix drugiej generacji
Najbardziej zaawansowana odmiana skrywa moduły matrycowe lamp LED Matrix drugiej generacji wzbogacone kolorowym wsadem o nazwie Crystallinium (przypomina barwny kryształ). Górna sekcja Bi LED i dolny moduł Matrix to łącznie 36 segmentów świetlnych, czyli dwa razy więcej niż w poprzedniku. W nocy ich układ tworzy charakterystyczny dla SUV-ów Skody układ czterech oczu. Cienkie paski LED w kształcie "lecącej strzały" służą jako światła do jazdy dziennej, postojowe i kierunkowskazy. Tyle lampy połączone czerwoną listwą witają animacją świetlną. Do tego są dynamiczne kierunkowskazy z podświetlanymi kryształowymi elementami, podzielonymi na trzy sekcje.
Nowy Kodiaq jest większy – wymiary wnętrza?
Wizytówką Kodiaqa pozostaje przestronność, którą Czesi wynoszą na wyższy poziom. Rozstaw osi nie uległ zmianie (2791 mm), ale w nowym wydaniu sprytnie wygospodarowano dodatkowe miejsce. Drzwi otwierają się szeroko, niemal pod kątem prostym, co docenią rodzice mocujący się z fotelikami dziecięcymi na tylnej kanapie (uchwyty ISOFIX są zgrabnie zamaskowane).
W obu rzędach jest bardzo przestronnie. Kierowca o wzroście ok. 186 cm szybko znajdzie właściwą pozycję do prowadzenia auta. Z tyłu rozsiadasz się niemal jak w kinie – na stopy, nogi i nad głową jest bardzo dużo miejsca. Pasażerowi podobnej postury siedzącemu w drugim rzędzie od kolan do oparcia fotela zostaje tyle luzu, że można założyć nogę na nogę. W wersji 7-osobowej podróżujący w trzecim rzędzie mają o 15 mm więcej przestrzeni nad głową (920 mm).
Pojemność bagażnika - nowa Skoda Kodiaq bezkonkurencyjna
Więcej miejsca wygospodarowano także na ładunek. Bagażnik urósł aż o 75 litrów – teraz zapewnia rekordowe 910 l pojemności w wersji 5-osobowej bez składania tylnych siedzeń. Po ich złożeniu ładownia oferuje 2105 l (wzrost o 40 l). W wersji siedmiomiejscowej kufer mieści teraz 340 l, czyli o 70 l więcej niż poprzednio, oraz 845 l po złożeniu siedzeń trzeciego rzędu (wzrost o 80 l). Maksymalna pojemność kufra siedmiomiejscowego samochodu dochodzi do 2035 l, czyli o 30 l więcej niż w pierwszej generacji.
Podobnie jak w poprzedniku bagażnik wyznacza wzorce w dziedzinie funkcjonalności, z pojemnym schowkiem pod podłogą, głębokimi wnękami po bokach, nisko poprowadzonym (jak na SUV-a) progiem załadunku oraz hakami na torby i klamkami do składania oparć na burtach. Znowu okazuje się, że nikt nie wymyślił nic bardziej praktycznego i większego w tej klasie - Kodiaq jest bezkonkurencyjny.
Nowa Skoda Kodiaq kontra stary Kodiaq - różnice w wymiarach
Wymiary (w porównaniu do obecnego modelu) | Skoda Kodiaq |
Długość [mm] | 4758 (+61) |
Szerokość [mm] | 1864 |
Wysokość [mm] | 1657 |
Rozstaw osi [mm] | 2791 |
Przestrzeń nad głową w trzecim rzędzie siedzeń (7 miejsc) [mm] | 920 (+15) |
Pojemność bagażnika [litry] | 910 (+75) |
Skoda Kodiaq wita nowym wnętrzem
Skoda radyklanie przeprojektowała kabinę Kodiaqa i wykonała ją z materiałów wysokiej jakości. Widać większą dbałość o detale. Tam gdzie konkurencja skąpi, Czesi stosują lepsze tworzywa m.in. tapicerowane kieszenie drzwi i dużo miękkich, przyjemnych w dotyku powierzchni. Wsiadasz i czujesz się dobrze przyjęty. Kokpit nowego Kodiaqa polega na czytelnych cyfrowych interfejsach, a jego układ – z dużym, 13-calowym centralnym ekranem i umieszczonymi niżej otworami wentylacyjnymi – wprowadza zupełnie nową ergonomię miejsca kierowcy. Zamiast zegarów mamy 10-calowy wirtualny kokpit, do tego przewidziano wyświetlacz head-up na szybie. Łatwo się we wszystkim połapać, szczęśliwe Skoda nie rezygnuje z przycisków. Absolutną nowinką jest możliwość ustawienia najczęściej używanych funkcji za pomocą klawiszy szybkiego dostępu Skoda Smart Dials. O co w tym chodzi?
Skoda Smart Dials to trzy obrotowe przyciski z wyświetlaczami 32 mm. Jak działają?
Pod ekranem stacji multimedialnej są teraz trzy pokrętła z 32-milimetrowymi wyświetlaczami. To właśnie te obrotowe przyciski dają szybki dostęp do wielu funkcji. Dwa zewnętrzne sterują temperaturą, ogrzewaniem i wentylacją foteli. Środkowa gałka obsługuje maksymalnie cztery różne funkcjonalności, w tym: głośność audio, prędkość i kierunek nawiewu, klimatyzację, tryby jazdy oraz wielkość mapy nawigacji. Cztery dodatkowe klawisze między pokrętłami to bezpośredni dostęp do wentylacji przedniej szyby, ogrzewania tylnej szyby, recyrkulacji powietrza i trybu automatycznej klimatyzacji.
Nowa Skoda Kodiaq - silnik benzynowy czy diesel 2.0 TDI?
Skoda w fazie przejścia na 100-proc. elektromobilność (do 2026 roku wprowadzi 6 nowych modeli elektrycznych) nie rezygnuje z konstrukcji spalinowych. Wręcz przeciwnie – rozwija silniki Diesla i jednostki benzynowe TSI. Jednocześnie inżynierowie zastosowali szereg rozwiązań, które mają zapewnić niższe zużycie paliwa – lista obejmuje m.in. nowy, wydajniejszy układ chłodzenia z dodatkowymi uszczelnieniami, które obniżają opór aerodynamiczny, a także żaluzje sterujące dopływem powietrza do silnika.
Nowy silnik 1.5 TSI/150 KM i hybryda plug-in 1.5 TSI
Kodiaq początkowo był dostępny z dwoma silnikami Diesla 2.0 TDI/150 KM i 2.0 TDI/193 KM 4x4. Teraz do oferty dołączył bazowy benzynowiec 1.5 TSI/150 KM z instalacją miękkiej hybrydy oraz ładowana z gniazdka hybryda plug-in z 1.5 TSI. Możliwości nowych jednostek?
Nowa Skoda Kodiaq z silnikiem 1.5 TSI jako miękka hybryda
Silnik 1.5 TSI pierwszy raz dostał technologię miękkiej hybrydy, w której wykorzystano 48-woltowy rozrusznik z napędem pasowym i 48-woltowy akumulator litowo-jonowy. Konstrukcja należy do najnowszej generacji jednostek EA 211 evo2. Pracuje w oszczędnym cyklu Millera (opóźnione zamknięcie zaworów ssących) i jest wyposażona w turbosprężarkę o zmiennej geometrii turbiny. Dodatkowo przy niskim obciążeniu układ aktywnego zarządzania pracą cylindrów (ACT+) odłącza dwa z nich redukując zapotrzebowanie na benzynę. Dzieje się to praktycznie niezauważalnie – o tym, że silnik pracuje w trybie 2-cylindrowym można się zorientować po komunikacie wyświetlanym na wirtualnym kokpicie. Żadnych szarpnięć, wibracji, a w razie potrzeby momentalne przejście na tryb 4-cylindrowy.
Nowy Kodiaq 1.5 TSI/150 KM. Jakie zużycie paliwa i osiągi?
Nowa Skoda Kodiaq z bazowym silnikiem 1.5 TSI/150 KM (250 Nm) od zera do 100 km/h przyspiesza w 9,7 s. Nie jest to rakieta, w zamian producent obiecuje zużycie benzyny na poziomie od 5,2 do 6,6 l na setkę. Wyższe osiągi zapewni 2.0 TSI/204 KM łączony seryjnie z układem 4x4, ale na tę odmianę trzeba jeszcze poczekać.
Nowa Skoda Kodiaq plug-in hybrid - ponad 120 km zasięgu na prądzie
W przypadku hybrydy plug-in silnik benzynowy 1.5 TSI/150 KM i jednostka elektryczna tworzą system o mocy 204 KM. Napęd na przód przenosi 6-biegowa skrzynia DSG. W trybie EV akumulator 25,7 kWh zapewnia ponad 120 km zasięgu. Instalacja pokładowa obsługuje ładowanie prądem przemiennym o mocy 11 kW (wcześniej 3,6 kWh). Akumulator można uzupełnić jeszcze szybciej na stacjach szybkiego ładowania prądem stałym o mocy do 50 kW - naładowanie akumulatora od 10 proc. do 80 proc. zajmuje wówczas 25 minut. Energia jest odzyskiwana również podczas hamowania. System multimedialny ułatwi wyszukiwanie stacji ładowania, a w przyszłości będzie również obsługiwał funkcję Plug & Charge.
Skoda Kodiaq plug-in hybrid - dane techniczne
Systemowa moc wyjściowa | 150 kW/204 KM |
Silnik benzynowy | 1.5 TSI/110 kW |
Pojemność baterii (brutto) | 25,7 kWh |
Masa baterii | 173 kg |
Zasięg elektryczny (WLTP) | 123 km |
Ładowanie | Prąd zmienny do 11 kW |
Prąd stały do 50 kW | |
Zbiornik paliwa | 45 l |
Pojemność bagażnika | 745 l |
Kodiaq z silnikiem Diesla 2.0 TDI/150 KM lub 193 KM 4x4
Kodiaq z silnikem Diesla 2.0 TDI o mocy 150 KM (360 Nm) to zużycia paliwa na poziomie 5,3-5,9 l/100 km. Czyli 55-litrowy zbiornik powinien wystarczyć nawet na 1038 km zasięgu. Samochód przyspieszy od zera do setki w 9,6 s. Prędkość maksymalna – 205 km/h.
Silnik Diesla 2.0 TDI 193 KM (400 Nm) jest połączony seryjnie z napędem 4x4. Taki Kodiaq ma zużywać jedynie 6 l oleju napędowego na 100 km (58 l zbiornik oznacza ok. 1000 km zasięgu). Także przyspieszenie od zera do 100 km/h w 7,8 sekundy powinno przypaść do gustu. Prędkość maksymalna – 228 km/h.
Jak jeździ nowa Skoda Kodiaq z silnikiem 2.0 TDI/193 KM?
Na drodze 193-konny Kodiaq zwraca uwagę harmonijnym połączeniem stabilnego prowadzenia, zwinności i wysokiego poziomu komfortu – w czym zasługa m.in. zawieszenia DCC Plus z dwuzaworowymi amortyzatorami (osobne zawory dla fazy ugięcia i odbicia zapewniają większą rozpiętość między wygodą a dynamiką jazdy). najmocniejszy silnik Diesla ma przyjazną charakterystykę z dużą dawką momentu obrotowego w szerokim zakresie obrotów i płynnie współpracuje z 7-biegowym DSG. Prawdziwa czeska rakieta dla dużej rodziny.
Ile kosztuje nowa Skoda Kodiaq - oto ceny i wyposażenie Polsce
Nowa Skoda Kodiaq obecnie jest oferowana jedynie w wersji Selection. Spis wyposażenia obejmuje m.in. 18-calowe alufelgi, światła LED, trzystrefowa klimatyzacja Climatronic, fotel kierowcy sterowany elektrycznie z pamięcią ustawień, podgrzewane fotele przednie z regulacją głębokości siedziska, kluczyk kessy z systemem safe i alarmem, cyfrowy zestaw wskaźników 10,25 cala, stacja multimedialna z ekranem 10 cali, 8 głośników i 1 głośnik centralny, elektrycznie sterowane i składane, podgrzewane lusterka boczne z funkcją pamięci, elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika, elektryczna blokada otwarcia tylnych drzwi, automatycznie ściemniające się lusterko wewnętrzne, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, tempomat, podłokietnik w drugim rzędzie siedzeń z uchwytem na kubki, gniazdo 12V w tylnej części konsoli środkowej oraz w bagażniku, driver alert – funkcja wykrywania zmęczenia kierowcy, funkcja rozpoznawania znaków drogowych, inteligentny asystent prędkości, asystent skrętu, kamera wielofunkcyjna, system wspomagania ruszania pod wzniesienia.
Producent przewiduje dwa lakiery niemetalizowane (szary steel i błękit energy) oraz siedem metalizowanych (dopłata 3550 zł, a za czerwień velvet trzeba zapłacić 5500 zł). 20-calowe alufelgi podniosą cenę o 7150 zł. Standardowy wystrój wnętrza Loft można zastąpić jednym z trzech wariantów: Lounge (8200 zł), Suite Black (8900 zł) lub z koniakową tapicerką Suite Cognac (8900 zł).
Nowa Skoda Kodiaq 1.5 TSI kosztuje od 174 850 zł. Ile za hybrydę plug-in?
Nowa Skoda Kodiaq wersji Selection z silnikiem 1.5 TSI kosztuje od 174 850 zł – to najtańsza odmiana tego auta. Diesel 2.0 TDI/150 KM wymaga przynajmniej 190 850 zł. Mocniejszy wariat 2.0 TDI/193 KM (napęd 4x4) startuje z poziomu 209 500 zł.
Nowa Skoda Kodiaq iV Plug-in Hybrid kosztuje od 208 300 zł. W drodze są też bogatsze odmiany Sportline i Laurin & Klement.
Nowa Skoda Kodiaq 2024 - ceny i wersje wyposażenia
Nowa Skoda Kodiaq 2024 | Selection - cena |
silnik 1.5 TSI mHEV/150 KM 7DSG | 174 850 zł |
1.5 TSI iV Plug-In Hybrid (204 KM) | 208 300 zł |
silnik 2.0 TDI/150 KM 7DSG | 190 850 zł |
silnik 2.0 TDI/193 KM 7DSG 4x4 | 209 500 zł |
Nowa Skoda Kodiaq 2024 - gama silników
Silniki | Moc | Moment obrotowy | Skrzynia biegów | Napęd | ||||||||||
PHEV | ||||||||||||||
1.5 TSI iV | 150kW/ 204 KM | 350 Nm | 6-biegowa DSG | Przód | ||||||||||
Benzyna | ||||||||||||||
1.5 TSI mHEV | 110 kW/150 KM | 250 Nm | 7-biegowa DSG | Przód | ||||||||||
2.0 TSI | 150 kW/204 KM | 320 Nm | 7-biegowa DSG | 4×4 | ||||||||||
Diesel | ||||||||||||||
2.0 TDI | 110 kW/150 KM | 360 Nm | 7-biegowa DSG | Przód | ||||||||||
2.0 TDI | 142 kW/193 KM | 400 Nm | 7-biegowa DSG | 4×4 | ||||||||||