Nowa Skoda Octavia już Polsce, zaskoczy nie tylko stylem

Skoda Octavia to najpopularniejszy model czeskiej marki na świecie i w Polsce. Od debiutu w 1996 roku na drogi wyjechało ponad 7 mln egzemplarzy czterech generacji. W 2023 roku sprzedało się 191 tys. szt. tego auta, to o 36 proc. więcej r/r. Z tego nad Wisłę trafiło ponad 15,8 tys. sztuk. Dobra passa jednak nie może trwać w wiecznie. Stąd decyzja o zmianie stylistyki i modernizacji technicznej.

Skoda Octavia 2024 jako kombi i liftback wjeżdża na rynek z pakietem innowacji. Czego mogą spodziewać się kierowcy?

Reklama

Skoda Octavia zmienia styl, tak wygląda kombi i liftback

Reklama

Nowa Octavia na świat patrzy przez ostro zarysowane matrycowe reflektory LED Matrix drugiej generacji. Nowe lampy to najbardziej zauważalna zmiana, a obejmują zewnętrzny moduł bi-LED, który obsługuje światła mijania i drogowe, z kolei na sekcję wewnętrzną składają się dwa rzędy 36 pojedynczych segmentów matrycowych (o 12 więcej niż w poprzedniej generacji). Każdy segment może być sterowany oddzielnie, by nie oślepiać nadjeżdżających pojazdów podczas korzystania ze świateł drogowych lub do oświetlania znaków drogowych.

Nowa Skoda Octavia 2024 / dziennik.pl / Maciej Lubczyński
Reklama

Z tyłu nazwa SKODA na klapie jest już wypisana czcionką zgodną z najnowszą wizualizacją marki. Lampy wyróżniają animowane kierunkowskazy sięgające aż do pokrywy bagażnika. Poprzecinane wlotami przeprojektowane zderzaki wydłużyły nadwozia o centymetr do 4,7 m. Najmodniejsze kolory w tym sezonie to odcień Mamba Green dostępny wyłącznie w wersjach Sportline i RS oraz pomarańczowy Phoenix zastrzeżony dla kombi.

Nowa Skoda Octavia 2024 / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Octavia jak nowy Superb, Skoda nie żałuje wyposażenia

Zmiany wlały się także do wnętrza. Bogatsze wyposażenie seryjne obejmuje 10-calowy wirtualny kokpit i 10-calowy ekran stacji multimedialnej, który na życzenie można zastąpić 13-calowym wyświetlaczem (jak w modelu Superb czy Enyaq). Dwustrefowa klimatyzacja Climatronic jest teraz standardem. Skoda postarała się o nowinki ułatwiające życie codzienne. Stąd na pokładzie chłodzony 15-watowy Phone Box do szybkiego ładowania smarftona. Pasażerowie mogą korzystać z portów USB-C o mocy wyjściowej 45 W (trzykrotnie większa moc ładowania niż wcześniej). Ulepszony system bezkluczykowego dostępu Kessy automatycznie odblokowuje lub blokuje drzwi, gdy tylko kierowca znajdzie się w odległości mniejszej niż 1,5 metra od auta. Sztuczna inteligencja w drugiej połowie 2024 roku zostanie zintegrowana z asystentem głosowym Laura i będzie dostępna jako standard.

Nowa Skoda Octavia 2024 / dziennik.pl / Maciej Lubczyński
Nowa Skoda Octavia 2024 / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Skoda Octavia - jaka pojemność bagażnika? Nikt nie wymyślił nic większego

Kluczową zaletą pozostaje przestronność i praktyczność wnętrza. Skoda Octavia kombi zapewniabagażnik o pojemności 640 l, Octavia liftback od 600 l. Nikt nie wymyślił nic większego w tej klasie.

Nowa Skoda Octavia 2024 / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Drobne rozwiązania, które polepszają użyteczność to również popisowa dyscyplina Skody. Z każdym modelem wchodzą nowe gadżety i zawsze dają frajdę z odkrywania ich oraz testowania. Kiedy wydawało się, że Czesi wymyślili już wszystko, co może pomóc na co dzień, to Octavia ponownie zaskakuje funkcjami spod hasła "Simply Clever". Do kombi można zamontować automatycznie chowaną osłonę bagażnika. Z tyłu debiutuje schowek do przechowywania toreb, kubków i butelek. Wielofunkcyjna kieszeń w bagażniku ma teraz dwa regulowane haczyki. Uchwyt na tablet można także założyć z tyłu sportowych foteli. Skrobaczka do szyb we wlewie paliwa i parasol w przednich drzwiach są z ekomateriałów. Szczotka w schowku przednich drzwi to standard.

Nowa Skoda Octavia 2024 / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Nowa Skoda Octavia - silnik 1.5 robi różnicę. Czesi kasują 1.0 TSI i hybrydę 1.4 TSI

Nowa Skoda Octavia daje wybór z sześciu silników, przy czym w tabeli znika trzycylindrowy 1.0 TSI i 200-konny 2.0 TDI. Nie będzie też hybrydy plug-in z 1.4 TSI.

Po przemeblowaniu na miejsce jednostki 1.0 TSI/110 KM wskakuje podstawowy silnik benzynowy 1.5 TSI o mocy 115 KM połączony z 6-biegową skrzynią manualną (producent obiecuje zużycie paliwa w cyklu mieszanym od 4,5-5,8 l/100 km, przyspieszenie 0-100 km/h w 10,5 s). Mocniejszy wariant to 1.5 TSI/150 KM (spalanie na poziomie 5,4-5,8 l/100 km, 8,6 s przyspieszenie 0-100 km/h).

Nowa Skoda Octavia 2024 / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Obie jednostki 1.5 TSI są dostępne z technologią miękkiej hybrydy m-HEV i przekładnią DSG. Dzięki dodatkowej instalacji energia odzyskana podczas hamowania jest magazynowana w 48-woltowym akumulatorze litowo-jonowym i w razie potrzeby elektryczny zastrzyk zapewnia wsparcie dla silnika spalinowego lub umożliwia jazdę w trybie EV. Z kolei przy niskim obciążeniu układ aktywnego zarządzania pracą cylindrów (ACT+) odłącza dwa z nich redukując zapotrzebowanie na benzynę. Dzieje się to praktycznie niezauważalnie – o tym, że silnik pracuje w trybie 2-cylindrowym można się zorientować po komunikacie wyświetlanym na wirtualnym kokpicie. Żadnych szarpnięć, wibracji, a w razie potrzeby momentalne przejście na tryb 4-cylindrowy. Zużycie paliwa obu m-HEV powinno być na poziomie 5-5,4 l/100 KM.

Nowa Skoda Octavia 2024 / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Silnik 2.0 TSI mocniejszy o 20 KM, znika diesel 2.0 TDI/200 KM

Silnik 2.0 TSI przeszedł kurację wzmacniającą. Wariant o mocy 204 KM jest o 14 KM mocniejszy od poprzenika i seryjnie współpracuje z napędem 4x4. Skoda Octavia RS będzie dostępna wyłącznie z jednostką 2.0 TSI/265 KM (o 20 KM więcej; 370 Nm). Nowe oprogramowanie silnika generuje basowy pomruk, zwiększa obroty przy rozruchu, a w trybie Sport wyostrza reakcję na gaz.

Nowa Skoda Octavia 2.0 TDI - silnik Diesla w dwóch wersjach

Silnik Diesla 2.0 TDI to dwie wersje mocy do wyboru - 115 KM lub 150 KM. Szczególnie mocniejszy wariant seryjnie łączony z 7-biegowycm automatem DSG sprawi, że Octavia sprawdzi się jako rodzinny samochód do dalekich podróży. Producent obiecuje zużycie oleju napędowego na poziomie 4,5-4,9 l/100 km.

Nowa Skoda Octavia 2024 / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Nowa Skoda Octavia - gama silników 2024 (TABELA)

Silnik Moment obrotowy Napęd Skrzynia biegów
1.5 TSI/85 kW (115 KM) 220 Nm na koła przednie 6-biegowa manualna
1.5 TSI/85 kW (115 KM) m-HEV 220 Nm na koła przednie 7-biegowa automatyczna DSG
1.5 TSI/110 kW (150 KM) 250 Nm na koła przednie 6-biegowa manualna
1.5 TSI/110 kW (150 KM) m-HEV 250 Nm na koła przednie 7-biegowa automatyczna DSG
2.0 TSI/150 kW (204 KM) (w 2025 r.) 320 Nm 4x4 7-biegowa automatyczna DSG
2.0 TSI/195 kW (265 KM) (Octavia RS) 350 Nm na koła przednie 7-biegowa automatyczna DSG
2.0 TDI/85 kW (115 KM) 300 Nm na koła przednie 6-biegowa manualna
2.0 TDI/110 kW (150 KM) 360 Nm na koła przednie 7-biegowa automatyczna DSG

Nowa Skoda Octavia zaparkuje samodzielnie bez kierowcy

Nowy asystent parkowania automatyczne wjedzie i wyjedzie z równoległych i prostopadłych miejsc parkingowych. Oprócz sterowania układem kierowniczym, system może przejąć kontrolę nad hamulcami, prędkością i kierunkiem jazdy (do przodu i do tyłu). Ponadto Octavia zatrzyma się automatycznie przed przeszkodą. System Remote Park Assist (również tylko z DSG) pozwoli na zdalne sterowanie manewrami z zewnątrz pojazdu za pośrednictwem aplikacji MySkoda. Komunikacja między samochodem i smartfonem jest możliwa poprzez Bluetooth, gdy użytkownik znajdzie się w odległości do 4 m od auta. Wystarczy, że w aplikacji wybierze rodzaj manewru i kierunek, w którym chce wyjechać z miejsca parkingowego. Maksymalna prędkość podczas manewru 9,5 km/h.

Nowa Skoda Octavia 2024 / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Nowa Skoda Octavia w wersji Selection i Sportline. Oto ceny i wyposażenie

Nowa Skoda Octavia na początek jest dostępna w wersji wyposażeniowej Selection i Sportline (niebawem dołączy bazowa odmiana Essence i usportowiona RS). Do tego przewidziano 5 konfiguracji silnikowych – po dwie jednostki 1.5/115 KM i 1.5/150 KM oraz silnik Diesla 2.0 TDI/150 KM.

Wersja Selection obejmuje m.in. czujniki parkowania przód i tył, kamerę cofania, wskaźniki Virtual Cockpit, elektrycznie składane podgrzewane lusterka boczne, podgrzewane fotele przednie, 17-calowe alufelgi, czujnik zmierzchu i deszczu, bezdotykowo otwierana elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika, asystent pasa ruchu, funkcja wykrywania zmęczenia kierowcy, rozpoznawanie znaków drogowych, kontrola odstępu z funkcją awaryjnego hamowania, tempomat, alarm, hill-hold control, bezkluczykowy system obsługi samochodu.

Odmiana Sportline jest ostrzej wystylizowana i bogatsza m.in. o reflektory TOP LED Matrix, przednie światła przeciwmgłowe LED z funkcją doświetlania zakrętów, 18-calowe alufelgi Vega Aero Black, zewnętrzne lusterka w kolorze czarnym, elektrycznie składane lusterka boczne, automatycznie przyciemniające się lusterko po stronie kierowcy, progresywny układ kierowniczy, sportowe zawieszenie obniżone o 15 mm, sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami, skórzaną sportową 3-ramienną kierownicę wielofunkcyjną (z manetkami DSG), aluminiowe nakładki na pedały, wybór profilu jazdy Driving Mode Select.

Nowa Skoda Octavia 2024 / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Skoda Octavia Selection 1.5 TSI/115 KM kosztuje od 125 800 zł

Skoda Octavia Selection kosztuje od 125 800 zł – to cena za model liftback z silnikiem 1.5 TSI/115 KM. Kombi to wydatek od 129 200 zł.

Miękka hybryda 1.5 m-HEV/115 KM jest standardowo łączona z dwusprzęgłową skrzynią biegów DSG. Octavia z nowocześniejszym napędem kosztuje od 135 000 zł (liftback) i 138 400 zł za kombi.

Skoda Octavia liftback z mocniejszym silnikiem benzynowym 1.5 TSI/150 KM to wydatek od 134 500 zł (kombi 137 900 zł). Auto z technologią miękkiej hybrydy oraz seryjnym automatem DSG kosztuje odpowiednio: 141 600 zł i 144 900 zł.

Skoda Octavia Sportline 1.5 TSI/150 KM za 149 700 zł

Skoda Octavia Sportline 1.5 TSI/150 KM kosztuje od 149 700 zł (kombi od 155 300 zł). Miękka hybryda w tej wersji wyposażeniowej podnosi cenę odpowiednio do 157 000 zł i 162 600 zł.

Octavia z silnikiem Diesla 2.0 TDI/150 KM połączonym z 7-biegowym automatem DSG jako liftback kosztuje od 155 100 zł, za kombi trzeba zapłacić od 158 500 zł. Skoda Octavia Sportline 2.0 TDI wymaga przynajmniej 170 300 zł (kombi – 175 900 zł).

Skoda Octavia liftback Selection kombi Selection liftback Sportline kombi Sportline
silnik 1.5/115 KM 125 800 zł 129 200 zł - -
1.5 m-HEV/115 KM 7DSG 135 000 zł 138 400 zł - -
1.5/150 KM 134 500 zł 137 900 zł 149 700 zł 155 300 zł
1.5 m-HEV/150 KM 7DSG 141 600 zł 144 900 zł 157 000 zł 162 600 zł
2.0 TDI/150 KM 7DSG 155 100 zł 158 500 zł 170 300 zł 175 900 zł
Nowa Skoda Octavia 2024 / dziennik.pl / Maciej Lubczyński
Nowa Skoda Octavia 2024 / dziennik.pl / Maciej Lubczyński
Nowa Skoda Octavia 2024 / dziennik.pl / Maciej Lubczyński