Skoda Octavia znowu liderem polskiego rynku, ale czas na zmianę

Skoda Octavia miesza na polskim rynku i wraca na pozycję lidera jako najpopularniejszy nowy samochód. Czeski model w maju zanotował rekordowy wzrost sprzedaży o ponad 43 proc. Jednocześnie Octavia wjechała na pierwsze miejsce w segmencie aut kompaktowych. Skąd zmiana sytuacji?

Octavia pracowała na swój sukces latami. To samochód, który zdefiniował ten segment – powiedział dziennik.pl Michał Bajon, dyrektor sprzedaży marki Skoda. – Trafia w potrzeby klienta indywidualnego, małego przedsiębiorcy i dużych flot. Równolegle ze sprzedażą ostatnich sztuk poprzedniej wersji, zaczynamy zbierać zamówienia na nowy model po faceliftingu. Nowa Skoda Octavia poza zamianą stylistyki zyskała szereg innowacji, w tym najnowsze multimedia. Stąd również będzie skutecznie rywalizować na rynku i spodziewam się, że na pierwszym miejscu będziemy ją oglądać coraz częściej – zapowiedział. Na co teraz mogą liczyć kierowcy?

Reklama

Oto Skoda Octavia 2024, tak wygląda kombi i liftback w nowym stylu

Reklama

Nowa Skoda Octavia jako kombi i liftback na świat patrzy przez ostro zarysowane matrycowe reflektory LED Matrix drugiej generacji. Nowe lampy to najbardziej zauważalna zmiana, a obejmują zewnętrzny moduł bi-LED, który obsługuje światła mijania i drogowe, z kolei na sekcję wewnętrzną składają się dwa rzędy 36 pojedynczych segmentów matrycowych (o 12 więcej niż w poprzedniej generacji). Każdy segment może być sterowany oddzielnie, by nie oślepiać nadjeżdżających pojazdów podczas korzystania ze świateł drogowych lub do oświetlania znaków drogowych.

Nowa Skoda Octavia / Tomasz Sewastianowicz

Z tyłu nazwa SKODA na klapie jest już wypisana czcionką zgodną z najnowszą wizualizacją marki. Lampy wyróżniają animowane kierunkowskazy sięgające aż do pokrywy bagażnika. Poprzecinane wlotami przeprojektowane zderzaki wydłużyły nadwozia o centymetr do 4,7 m. Najmodniejsze kolory w tym sezonie to odcień Mamba Green (foto) dostępny wyłącznie w wersjach Sportline i RS oraz pomarańczowy Phoenix zastrzeżony dla kombi (foto).

Nowa Skoda Octavia / Tomasz Sewastianowicz
Nowa Skoda Octavia / Tomasz Sewastianowicz

Octavia jak nowy Superb, multimedia zaskakują. Skoda nie żałuje wyposażenia

Zmiany wlały się także do wnętrza. Atrakcyjny kokpit zyskał garść poprawek. Bogatsze wyposażenie seryjne obejmuje 10-calowy wirtualny kokpit i 10-calowy ekran środkowy, który na życzenie można zastąpić 13-calowym wyświetlaczem (jak w modelu Superb czy Kodiaq). Większa stacja multimedialna to bardziej intuicyjny interfejs, który wyraźnie ułatwia obsługę. Brawo za "wyciągnięcie" skrótów najczęściej funkcji na górną część ekranu.

Nowa Skoda Octavia / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Dwustrefowa klimatyzacja Climatronic jest teraz seryjna. Skoda postarała się o nowinki ułatwiające życie codzienne. Stąd na pokładzie chłodzony 15-watowy Phone Box do szybkiego ładowania smarftona. Pasażerowie mogą korzystać z portów USB-C o mocy wyjściowej 45 W (trzykrotnie większa moc ładowania niż wcześniej). Ulepszony system bezkluczykowego dostępu Kessy automatycznie odblokowuje lub blokuje drzwi, gdy tylko kierowca znajdzie się w odległości mniejszej niż 1,5 metra od auta. Sztuczna inteligencja w drugiej połowie 2024 roku zostanie zintegrowana z asystentem głosowym Laura i będzie dostępna jako standard.

Nowa Skoda Octavia / Tomasz Sewastianowicz

Skoda Octavia 2024 - jaka pojemność bagażnika?

Kluczową zaletą pozostaje przestronność i praktyczność wnętrza. Skoda Octavia kombi zapewnia bagażnik o pojemności 640 l, Octavia liftback od 600 l. Nikt w tej klasie nie ma nic większego.

Nowa Skoda Octavia / Tomasz Sewastianowicz

Drobne rozwiązania, które polepszają użyteczność to również popisowa dyscyplina Skody. Z każdym modelem wchodzą nowe gadżety i zawsze dają frajdę z odkrywania ich oraz testowania. Kiedy wydawało się, że Czesi wymyślili już wszystko, co może pomóc na co dzień, to Octavia ponownie zaskakuje funkcjami spod hasła "Simply Clever". Wnętrza można wzbogacić o pakiet komfortowego snu. Koc i boczne zagłówki drugiego rzędu zatroszczą się o pasażerów skłonnych do drzemki podczas jazdy.

Nowa Skoda Octavia / Tomasz Sewastianowicz

Do kombi przewidziano automatycznie chowaną osłonę bagażnika. Z tyłu debiutuje schowek do przechowywania toreb, kubków i butelek. Wielofunkcyjna kieszeń w bagażniku ma teraz dwa regulowane haczyki. Uchwyt na tablet można także założyć z tyłu sportowych foteli. Skrobaczka do szyb we wlewie paliwa i parasol w przednich drzwiach są z ekomateriałów. Szczotka w schowku przednich drzwi to standard.

Nowa Skoda Octavia / Tomasz Sewastianowicz

Nowa Skoda Octavia - silnik 1.5 robi różnicę. Czesi kasują 1.0 TSI i hybrydę 1.4 TSI

Nowa Skoda Octavia daje wybór z sześciu silników, przy czym w tabeli znika trzycylindrowy 1.0 TSI i 200-konny 2.0 TDI. Nie będzie też hybrydy plug-in z 1.4 TSI.

Po przemeblowaniu na miejsce jednostki 1.0 TSI/110 KM wskakuje podstawowy silnik benzynowy 1.5 TSI o mocy 115 KM połączony z 6-biegową skrzynią manualną (producent obiecuje zużycie paliwa w cyklu mieszanym od 4,5-5,8 l/100 km, przyspieszenie 0-100 km/h w 10,5 s). Mocniejszy wariant to 1.5 TSI/150 KM (spalanie na poziomie 5,4-5,8 l/100 km, 8,6 s przyspieszenie 0-100 km/h).

Obie jednostki 1.5 TSI są dostępne z technologią miękkiej hybrydy mHEV i przekładnią DSG. Dzięki dodatkowej instalacji energia odzyskana podczas hamowania jest magazynowana w 48-woltowym akumulatorze litowo-jonowym i w razie potrzeby elektryczny zastrzyk zapewnia wsparcie dla silnika spalinowego lub umożliwia jazdę w trybie EV.

Nowa Skoda Octavia / Skoda / Ĺkoda Auto

Silnik 2.0 TSI mocniejszy o 20 KM. Nowa Skoda Octavia 2.0 TDI w dwóch wersjach

Silnik 2.0 TSI przeszedł kurację wzmacniającą. Wariant o mocy 204 KM jest o 14 KM mocniejszy od poprzenika i seryjnie współpracuje z napędem 4x4. Skoda Octavia RS będzie dostępna wyłącznie z jednostką 2.0 TSI/265 KM (o 20 KM więcej; 370 Nm). Nowe oprogramowanie silnika wygeneruje basowy pomruk, zwiększa obroty przy rozruchu, a w trybie Sport wyostrzy reakcję na gaz.

Silnik Diesla 2.0 TDI to dwie wersje mocy do wyboru - 115 KM lub 150 KM. Producent obiecuje zużycie oleju napędowego na poziomie 4,5-4,9 l/100 km.

Nowa Skoda Octavia / Tomasz Sewastianowicz

Nowa Skoda Octavia - tak jeździ z silnikiem 1.5 TSI/150 KM. Szkoda pieniędzy na 2.0 TDI

Na drodze 150-konna Octavia Sportline 1.5 mHEV zwraca uwagę harmonijnym połączeniem stabilnego prowadzenia, zwinności i wysokiego poziomu komfortu – w czym zasługa m.in. zawieszenia DCC z możliwością wyboru nastawień. Turbobenzynowy silnik ma przyjazną charakterystykę z dużą dawką momentu obrotowego w szerokim zakresie obrotów i płynnie współpracuje z 7-biegowym DSG. To optymalna konfiguracja, która sprawdzi się w codziennym użytkowaniu. Do tego okazuje się bardzo oszczędna. Podczas spokojnej jazdy Octavia kombi z czterema dorosłymi osobami na pokładzie i ich bagażem zużyła średnio 4,5 l benzyny na 100 km. To wynik godny zaawansowanych hybryd. Także w porównaniu do droższej jednostki wysokoprężnej 2.0 TDI/150 KM różnice w zapotrzebowaniu na paliwo są nieznaczne, a 1.5 TSI przekonuje do siebie wyższą kulturą pracy i możliwością jazdy na wyłączonym silniku dzięki wsparciu instalacji miękkiej hybrydy.

Nowa Skoda Octavia / Tomasz Sewastianowicz
Nowa Skoda Octavia / Tomasz Sewastianowicz

Nowa Skoda Octavia w wersji Selection i Sportline. Oto ceny i wyposażenie

Nowa Skoda Octavia na początek jest dostępna w wersji wyposażeniowej Selection i Sportline (niebawem dołączy bazowa odmiana Essence i usportowiona RS). Do tego przewidziano 5 konfiguracji silnikowych – po dwie jednostki 1.5/115 KM i 1.5/150 KM oraz silnik Diesla 2.0 TDI/150 KM.

Wersja Selection obejmuje m.in. czujniki parkowania przód i tył, kamerę cofania, wskaźniki Virtual Cockpit, elektrycznie składane podgrzewane lusterka boczne, podgrzewane fotele przednie, 17-calowe alufelgi, czujnik zmierzchu i deszczu, bezdotykowo otwierana elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika, asystent pasa ruchu, funkcja wykrywania zmęczenia kierowcy, rozpoznawanie znaków drogowych, kontrola odstępu z funkcją awaryjnego hamowania, tempomat, alarm, hill-hold control, bezkluczykowy system obsługi samochodu.

Nowa Skoda Octavia / Tomasz Sewastianowicz

Odmiana Sportline jest ostrzej wystylizowana i bogatsza m.in. o reflektory TOP LED Matrix, przednie światła przeciwmgłowe LED z funkcją doświetlania zakrętów, 18-calowe alufelgi Vega Aero Black, zewnętrzne lusterka w kolorze czarnym, elektrycznie składane lusterka boczne, automatycznie przyciemniające się lusterko po stronie kierowcy, progresywny układ kierowniczy, sportowe zawieszenie obniżone o 15 mm, sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami, skórzaną sportową 3-ramienną kierownicę wielofunkcyjną (z manetkami DSG), aluminiowe nakładki na pedały, wybór profilu jazdy Driving Mode Select.

Nowa Skoda Octavia / Skoda / Ĺkoda Auto

Skoda Octavia Selection 1.5 TSI/115 KM kosztuje od 125 800 zł

Skoda Octavia Selection kosztuje od 125 800 zł – to cena za model liftback z silnikiem 1.5 TSI/115 KM. Kombi to wydatek od 129 200 zł.

Miękka hybryda 1.5 mHEV/115 KM jest standardowo łączona z dwusprzęgłową skrzynią biegów DSG. Octavia z nowocześniejszym napędem kosztuje od 135 000 zł (liftback) i 138 400 zł za kombi.

Skoda Octavia liftback z mocniejszym silnikiem benzynowym 1.5 TSI mHEV/150 KM to wydatek od 134 500 zł (kombi 137 900 zł). Auto z technologią miękkiej hybrydy oraz seryjnym automatem DSG kosztuje odpowiednio: 141 600 zł i 144 900 zł.

Skoda Octavia Sportline 1.5 TSI/150 KM za 149 700 zł

Skoda Octavia Sportline 1.5 TSI/150 KM kosztuje od 149 700 zł (kombi od 155 300 zł). Miękka hybryda w tej wersji wyposażeniowej podnosi cenę odpowiednio do 157 000 zł i 162 600 zł.

Octavia z silnikiem Diesla 2.0 TDI/150 KM połączonym z 7-biegowym automatem DSG jako liftback kosztuje od 155 100 zł, za kombi trzeba zapłacić od 158 500 zł. Skoda Octavia Sportline 2.0 TDI wymaga przynajmniej 170 300 zł (kombi – 175 900 zł).

Nowa Skoda Octavia - cennik i wersje

Skoda Octavia liftback Selection kombi Selection liftback Sportline kombi Sportline
silnik 1.5/115 KM 125 800 zł 129 200 zł - -
1.5 mHEV/115 KM 7DSG 135 000 zł 138 400 zł - -
1.5/150 KM 134 500 zł 137 900 zł 149 700 zł 155 300 zł
1.5 mHEV/150 KM 7DSG 141 600 zł 144 900 zł 157 000 zł 162 600 zł
2.0 TDI/150 KM 7DSG 155 100 zł 158 500 zł 170 300 zł 175 900 zł

Nowa Skoda Octavia - gama silników (TABELA)

Silnik Moment obrotowy Napęd Skrzynia biegów
1.5 TSI/85 kW (115 KM) 220 Nm na koła przednie 6-biegowa manualna
1.5 TSI/85 kW (115 KM) mHEV 220 Nm na koła przednie 7-biegowa automatyczna DSG
1.5 TSI/110 kW (150 KM) 250 Nm na koła przednie 6-biegowa manualna
1.5 TSI/110 kW (150 KM) mHEV 250 Nm na koła przednie 7-biegowa automatyczna DSG
2.0 TSI/150 kW (204 KM) (w 2025 r.) 320 Nm 4x4 7-biegowa automatyczna DSG
2.0 TSI/195 kW (265 KM) (Octavia RS) 350 Nm na koła przednie 7-biegowa automatyczna DSG
2.0 TDI/85 kW (115 KM) 300 Nm na koła przednie 6-biegowa manualna
2.0 TDI/110 kW (150 KM) 360 Nm na koła przednie 7-biegowa automatyczna DSG
Nowa Skoda Octavia / Tomasz Sewastianowicz
Nowa Skoda Octavia / Tomasz Sewastianowicz