- Izera do produkcji. Mirbud zbuduje nową fabrykę w Jaworznie
- Izera do produkcji już w 2026 roku. 150 tys. samochodów rocznie
- Fabryka w Jaworznie powstanie w 23 miesiące. Izera wjedzie na rynek
- Izera jak gorący kartofel? Minister analizuje dokumenty
- Koncern Geely będzie produkować w Polsce samochody i baterie? To największa inwestycja w historii
Izera do produkcji. Mirbud zbuduje nową fabrykę w Jaworznie
Izera – mimo braku decyzyjności rządu – zmierza do produkcji seryjnej. Spółka ElectroMobility Poland właśnie zrobiła kolejny krok w tym kierunku i wybrała firmę Mirbud do budowy fabryki samochodów w Jaworznie.
– W podpisanymporozumieniu strony wyraziły wolę realizacji kompleksowych robót budowlanych na terenie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego, a następnie oddania do użytkowania obiektów budowlanych fabryki samochodów elektrycznych o mocach produkcyjnych wynoszących 150 tys. sztuk rocznie– powiedział dziennik.pl Paweł Tomaszek z ElectroMobility Poland. – Współpraca zostanie potwierdzona odrębną umową o generalne wykonawstwo inwestycji po uzyskaniu przez spółkę ElectroMobility Poland odpowiednich zgód korporacyjnych – dodał.
Izera do produkcji już w 2026 roku. 150 tys. samochodów rocznie
Wybór generalnego wykonawcy fabryki i podpisanie odpowiednich umów mają pozwolić na uruchomienie seryjnej produkcji samochodów Izera do połowy 2026 roku.
– Rozstrzygnięcie przetargu na budowę zakładu produkcyjnego to ostatni ważny krok na drodze do rozpoczęcia produkcji samochodów marki Izera – powiedział Piotr Zaremba, prezes ElectroMobility Poland.
Szef EMP zapowiada, ze fabryka samochodów w Jaworznie będzie gotowa w ciągu 23 miesięcy od wbicia pierwszej łopaty. Następnie ruszy produkcja polskiego auta elektrycznego. Pierwszy pojawi się model SUV.
– Współpraca z polskim podmiotem, który ma 30-letnie doświadczenie w realizacji inwestycji przemysłowych, jest gwarancją tego, że prace przy budowie zakładu produkcyjnego będą zrealizowane w najwyższym rynkowym standardzie i z dotrzymaniem harmonogramów inwestycji – ocenił Zaremba.
Fabryka w Jaworznie powstanie w 23 miesiące. Izera wjedzie na rynek
Inwestycja będzie realizowana w formule "Projektuj i Buduj". To oznacza, że wykonawca ma odpowiadać zarówno za sam projekt budynku, jak i za pozostałe działania aż do oddania fabryki do użytku.
– Wybór naszej spółki na generalnego wykonawcę jednej z największych realizowanych w naszym kraju inwestycji w branży motoryzacyjnej jest potwierdzeniem naszych kompetencji oraz pozycji rynkowej – stwierdził Jerzy Mirgos, prezes MIRBUD. – Jestem przekonany, że nasze doświadczenie, wiedza i umiejętności naszych inżynierów oraz możliwości realizacyjne gwarantują wysoką jakość i terminowość wykonania prac budowlanych. Chcemy, aby ta realizacja była wizytówką nie tylko dla Śląska i miasta Jaworzno, ale by przez wiele lat służyła rozwojowi całego tego regionu i była symbolem polskiej elektromobilności – podkreślił.
Izera jak gorący kartofel? Minister analizuje dokumenty
To była dobra wiadomość. Ciągle jednak nie wiadomo, co rząd Donalda Tuska zrobi w sprawie Izery. Dziennik.pl zapytał Ministerstwo Aktywów Państwowych czy w spółce przeprowadzono audyt i jakie są jego wyniki? Chcieliśmy się też dowiedzieć, czy strona rządowa po liście od prezesa Geely planuje spotkanie z przedstawicielami chińskiego koncernu oraz EMP?
– Ministerstwo Aktywów Państwowych analizuje obecnie przekazaną dokumentację. Zajęcie stanowiska będzie możliwe dopiero po zakończeniu tych analiz – usłyszeliśmy w resorcie.
Bardziej rozmowni są przedstawiciele EMP. Obecnie w spółce nie jest realizowany żaden formalny audyt. Niezbędna dokumentacja trafiła w ręce nowego rządu. W grudniu 2023 r. przekazano również biznesplan przedsięwzięcia zaktualizowany o wyniki prac technicznych realizowanych w ostatnim roku.
Koncern Geely będzie produkować w Polsce samochody i baterie? To największa inwestycja w historii
Piotr Zaremba przyznał, że rozmowy z Geely (dostawcą platformy do Izery) poza wspólną produkcją samochodów w Jaworznie poszły także w stronę współdzielenia fabryki baterii.
– To otwiera możliwość wspólnego produkowania komponentów. Dlatego jest to największa inwestycja, która może się wydarzyć w historii polskiej motoryzacji. To nie tylko docelowo nawet 7 tys. miejsc pracy w fabrykach, ale też potencjalnie 30 tys. miejsc pracy u dostawców. Właśnie dlatego, że projekt nie dotyczy tylko samej fabryki. Wierzę głęboko że projekt ten będzie miał szansę się zmaterializować – podkreślił Zaremba.
Izera produkowana cyfrowo i w 5G, Chińczycy z Geely podzielą się technologią
Widomo, że fabryka Izery w Jaworznie będzie składać się ze spawalni, lakierni i działu montażu. Zakład ma spełniać najwyższe wymogi jeśli chodzi o zarówno standardy produkcji jak i normy środowiskowe. W tym ma pomóc technologia pozyskana od koncernu Geely.
Izera będzie oparta o architekturę SEA – obecnie ta konstrukcja jest zaliczana do najbardziej zawansowanych na rynku (korzysta z niej SUV Volvo EX30 czy auta chińskiej marki Zeekr). EMP dzięki umowie licencyjnej zapewniła sobie technologię na przynajmniej dwie generacje samochodów. Razem z platformą spółka zamierza sprowadzić do Polski standardy produkcji opracowane przez Chińczyków.
– Geely oraz inni chińscy producenci samochodów odrobili swoją pracę domową i są teraz w światowej czołówce, jeśli chodzi o produkcję oraz jakość wykonywanych pojazdów – powiedział dziennik.pl Paweł Tomaszek z ElectroMobility Poland. – Zakłady Geely są ultranowoczesne i w pełni zautomatyzowane. Dobrym przykładem jest fabryka aut Zeekr mieszcząca się w Hangzhou Bay – wskazał.
W fabryce w Hangzhou pracuje 800 robotów. W efekcie praca tłoczni jest w 100 proc. zautomatyzowana, spawanie w 80 proc. odbywa się również automatycznie. Także za dostarczanie komponentów na linię odpowiadają bezzałogowe wózki. Jak usłyszeliśmy polska spółka pod rękę z Geely już pracuje nad odwzorowaniem procesów produkcyjnych odpowiedzialnych za funkcjonowanie fabryki Zeekr. Jeśli uda się wprowadzić te standardy, to może oznaczać, że w pełni cyfrowa fabryka samochodów marki Izera będzie jedną z najnowocześniejszych w Europie.
Izera SUV na platformie Geely i nowym stylu gotowa
Z planów EMP wynika, że jako pierwszy do produkcji trafi model SUV. Projektanci włoskiego biura Pininfarina zakończyli prace nad nową stylistyką auta. W ścisłej tajemnicy trzymane są gotowe modele w skali 1:1 – zarówno karoserii, jak i wnętrza.
Designerzy z Turynu poza modelem SUV opracują też kompleksowy projekt hatchbacka i kombi. Tworzenie nowego designu całej gamy ma trwać 3 lata. Z polskiej strony z Włochami współpracuje Tadeusz Jelec (wcześniej pracował dla Jaguara) oraz projektant Mariusz Bekas. Na tym jednak nie koniec…
Izera SUV jedzie do homologacji i na eksport. Trzy modele na podbój UE
Spółka EMP pod rękę z hiszpańską firmą Applus IDIADA i siecią Łukasiewicz-PIMOT ruszyła z pracami nad homologacją. Polsko-hiszpańskie konsorcjum ma stworzyć ścieżkę homologacji dla trzech samochodów elektrycznych – modelu hatchback, SUV i kombi. Taki dokument pozwoli eksportować Izerę do krajów UE. Jednocześnie EMP podpisała już listy intencyjne dotyczące dystrybucji Izery na kilku rynkach europejskich m.in. w krajach Beneluksu (Belgia, Holandia i Luksemburg), w Hiszpanii i Portugalii.
Izera na platformie Geely jak nowe Volvo EX30, wymiary i wyposażenie
Platforma SEA, z której korzysta już Volvo EX30, Smart #1, #3 i wspomniany Zeekr, jest niesamowicie skalowalna. Pozwala dobrać rozstaw osi w zakresie od 1800 mm do 3300 mm. Stąd można na niej budować małe samochody elektryczne segmentu A, jak i limuzyny segmentu E oraz duże dostawcze EV. W przypadku Izery ważne jest też to, że architektura zapewni w pakiecie oprogramowanie oraz wspomagające kierowcę systemy 2. poziomu. Chodzi o rozwiązania ADAS, które wykrywają przeszkody i zapobiegają przed niebezpiecznymi sytuacjami, a ich działanie polega na ostrzeganiu kierowcy przed kolizją, ale w razie braku reakcji – automatycznie hamują.
Izera na platformie Geely - jaki zasięg? Dwie wielkości akumulatora
Specyfikacja techniczna platformy pozyskanej dla Izery przewiduje napęd na tylną oś i silnik o mocy 272 KM. Kupujący polski samochód elektryczny będzie miał do wyboru akumulator podstawowy o pojemności 51 kWh i większy 69 kWh. Pierwszy ma zapewnić 340 km zasięgu, a topowy nawet 450 km jazdy na jednym ładowaniu. Architektura przewiduje szybkie ładowanie z mocą 150 kW. Wówczas uzupełnienie energii do 80 proc. ma trwać ok. 30 min.
Izera z tylnym napędem na platformie Geely, dane techniczne
Typ napędu | RWD (tylny) |
Moc silnika elektrycznego | 200 kW / 272 KM |
Pojemność baterii | 51 kWh i 61 kWh |
Zasięg (WLTP) | 340 km i 450 km |
Maksymalna moc ładowania DC | 150 kW |
Czas ładowania do 80 proc. | 30 minut |
Droga hamownia | ok. 37 m |
Hamulce | Tarczowe wentylowane na obu osiach z elektrycznym wspomaganiem (iBooster) |
Hamulec postojowy | Elektryczny, zintegrowany w zaciskach, działający na koła tylne |
Zawieszenie przednie | McPherson |
Zawieszenie tylne | Wielowahaczowe |
Długość nadwozia | 4500-4750 mm |
Szerokość nadwozia (bez lusterek) | 1820-1850 mm |
Wysokość | 1500-1600 mm |
Systemy ADAS | Poziom 2 |
Izera wydała 277 mln zł, w spółce ElectroMobility Poland pracuje ok. 130 osób
Wreszcie pieniądze. ElectroMobility Poland wylicza, że z łącznej kwoty dotychczasowego finansowania projektu Izera (500 mln zł) spółka wydała ok. 277 mln. Z czego ponad trzy czwarte (78 proc.) poszło na prace projektowe i przygotowanie inwestycji. W spółce pracuje obecnie ok. 130 osób. Koszt całej inwestycji wyniesie ok. 6 mld zł.