Pamiętam czasy, kiedy BMW pokazało nam pierwszą generację X6. Dziś jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że BMW szokuje, kiedyś za za kontrowersyjne uchodziły tak łagodnie narysowane auta jak seria 5 (E60) i seria 7 (E65/66). No więc przy X6 krzyku było co nie miara, ludzie łapali się za głowy i niemal mdleli w salonach: jakie to brzydkie, jakie to dziwne, jakie to nieforemne, no ja tego na pewno nie kupię. Szybko się jednak okazało, że rację (jak zwykle) mieli menadżerowie BMW, bo duży SUV z linią dachu opadającą jak w coupe jednak stał się hitem sprzedaży i jednym z bardziej rozpoznawalnych współczesnych modeli marki. Potem do gamy dołączyło zbudowane według tej samej koncepcji X4 i też wykroiło dla siebie wystarczająco duży kawałek tortu.

Reklama

Tego szczęścia nie miał natomiast inny model X oznaczony parzystą cyfrą – X2. Dziś w BMW powiedzą pewnie, że to dlatego, że nie odważyli się na bardziej wyrazisty/kontrowersyjny design (niepotrzebne skreślić), więc X2 1. generacji (F39) klientów jakoś wybitnie porwać nie zdołało. Ten model był krótszy i niższy od swojego dawcy narządów i techniki (X1), mimo kilku ciekawych detali nadal wyglądał jak crossover jakich wiele, ale przynajmniej więcej kosztował.

Nowe BMW X2: kiedy w Polsce? Jakie silniki?

Natomiast nowe BMW X2 (U10) to całkowicie inne rozdanie, a jedynym podobieństwem jest fakt, że technika znów pochodzi z X1 (oczywiście, teraz z tego nowego). Wyglądem X2 przypomina pomniejszone X4, jest też w końcu od X1 większe. I będzie dostępne w wersji w pełni elektrycznej (iX2). Wróbelki ćwierkają ponadto, że obecnie produkowane X4 będzie ostatnią generacją tego modelu dostępną w wersji spalinowej, a X2 wygląda jak wygląda, bo ma za zadanie przejąć część dotychczasowych klientów decydujących się na X4. Bo niebawem SUV-coupe bazujący na X3 będzie już wyłącznie elektrykiem (iX4).

Reklama
Nowe BMW X2: szokuje wyglądem / Materiały prasowe / BMW
Nowe BMW X2: szokuje wyglądem / Materiały prasowe / BMW

Ale wróćmy do naszego bohatera. Otóż premiera rynkowa nowego X2 zaplanowana jest na marzec 2024 r. Na początek do wyboru będą: elektryczne iX2 xDrive30 (313 KM), X2 M35i xDrive (w Europie: 300 KM) oraz jeden słabszy silnik benzynowy (sDrive20i; trzycylindrowy 1.5T MHEV o łącznej mocy 170 KM) i diesel (sDrive18d; 2.0/150 KM). Wszystkie silniki spalinowe dostępne w nowym BMW X2 są oferowane z 7-biegową dwusprzęgłową skrzynią Steptronic. Natomiast latem 2024 r. pojawi się drugi w pełni elektryczny wariant iX2 oraz kolejny model z silnikiem Diesla. Nowe BMW X2 oraz iX2 montowane będą na jednej linii w zakładach BMW w Ratyzbonie (Regensburg). W tej fabryce wytwarzane będą też akumulatory wysokonapięciowe do wariantów w pełni elektrycznych.

Nowe BMW X2: wymiary. Jaki bagażnik?

Reklama

Długość nowego BMW X2 wzrosła w stosunku do poprzedniego modelu o 194 mm (do 4554 mm), szerokość o 21 mm (do 1845 mm), a wysokość – o 64 mm (do 1590 mm). Większy rozstaw osi i kół to więcej miejsca w kabinie i bardziej pojemny bagażnik: w zależności od wariantu pojemność dostajemy od 560 do 1470 l. W BMW iX2 jest to od 525 do 1400 l.

Nowe BMW X2: szokuje wyglądem / Materiały prasowe / BMW
Nowe BMW X2: szokuje wyglądem / Materiały prasowe / BMW

Z przodu widać podobieństwa do X1, ale X2 dostanie coś ekstra. Coś, za czym jedni przepadają, a inni z politowaniem odwracają wzrok w drugą stronę: to opcjonalny podświetlany grill (BMW Iconic Glow). W wyposażeniu dodatkowym dostępne są też adaptacyjne reflektory diodowe z nieoślepiającymi matrycowymi światłami drogowymi.

Nowe BMW X2: jakie wyposażenie? Jaka cena?

We wnętrzu nowego X2 względem X1 wielu różnic nie będzie: mamy tu więc np. tzw. płaską deskę rozdzielczą z zakrzywionym wyświetlaczem i z podłokietnikiem ze zintegrowanym panelem obsługi. Przednia konsola środkowa ma dwa uchwyty na napoje i oświetloną półkę na smartfon z ładowaniem bezprzewodowym. Fotele są oferowane w opcji z perforowaną skórzaną tapicerką Veganza i Vernasca. Oprócz tego dostępne będą sportowe fotele z elektryczną regulacją i funkcją pamięci oraz podparciem lędźwiowym i funkcją masażu. Nowość to poduszka powietrzna między przednimi fotelami (bez dopłaty).

Nowe BMW X2: szokuje wyglądem / Materiały prasowe / BMW
Nowe BMW X2: szokuje wyglądem / Materiały prasowe / BMW

Wyposażenie standardowe nowego BMW X2 (na razie znamy dane z rynku niemieckiego) obejmuje m.in.: dwustrefową klimatyzację automatyczną, system nawigacji BMW Maps i skórzaną kierownicę sportową, a ponadto elektryczną tylną klapę, cztery porty USB-C i po jednym gnieździe 12 V na konsoli środkowej i w bagażniku. Bez dopłaty dostaniemy też m.in.: system ostrzegania przed kolizją czołową, regulator prędkości z funkcją hamowania, wskazanie ograniczeń prędkości oraz ostrzeganie przed opuszczeniem pasa ruchu z naprowadzaniem na pas. W standardzie znajdzie się również asystent parkowania obejmujący kamerę cofania i asystenta cofania.

Za to opcjonalnie dostępne są m.in: asystent kierowania i prowadzenia po pasie ruchu, aktywny regulator prędkości z funkcją stop & go, aktywne prowadzenie do celu, ostrzeganie przy wysiadaniu, wyświetlacz head-up, surround view, zdalny widok 3D, rejestrator jazdy i zdalny rejestrator kradzieży. Zdalne aktualizacje oprogramowania umożliwiają ulepszanie istniejących funkcji i dodawanie nowych. Ceny? Najtańsze nowe X2 dostępne będzie od 195 tys. zł.

Nowe BMW X2: szokuje wyglądem / Materiały prasowe / BMW
Nowe BMW X2: szokuje wyglądem / Materiały prasowe / BMW
Nowe BMW X2: szokuje wyglądem / Materiały prasowe / BMW
Nowe BMW X2: szokuje wyglądem / Materiały prasowe / BMW
Nowe BMW X2: szokuje wyglądem / Materiały prasowe / BMW
Nowe BMW X2: szokuje wyglądem / Materiały prasowe / BMW
Nowe BMW X2: szokuje wyglądem / Materiały prasowe / BMW