Nowe BMW z ulepszonym wideorejestratorem Videorapid 2A. ITD rusza na łowy

Nie tylko policja rusza z wielką akcją na Wszystkich Świętych. Główny Inspektorat Transportu Drogowego przez najbliższe dni zagęści sieć kontroli kierowców. Na trasy wyjadą najnowsze nieoznakowane BMW 330i xDrive wyposażone w ulepszone wideorejetratory Videorapid 2A polskiej firmy ZURAD.

– Na najbardziej niebezpiecznych odcinkach dróg będą prowadzone kontrole prędkości z wykorzystaniem mobilnych oraz stacjonarnych urządzeń rejestrujących. Wśród nich pojawią się nowe, nieoznakowane radiowozy ITD wyposażone w urządzenia do pomiaru prędkości – powiedziała dziennik.pl Monika Niżniak z GITD. – To 11 najnowszych pojazdów marki BMW wyposażonych w wideorejestratory Videorapid 2A i 18 na których pokładzie znajdują się laserowe mierniki z wideorejestracją. Cztery kolejne auta trafią w ciągu najbliższych dni – wyliczyła.

Reklama
Nieoznakowany radiowóz BMW w służbie ITD / Tomasz Sewastianowicz
Reklama

BMW do kontroli kierowców. ITD ma lepszy sprzęt niż policja

Inspekcja jest pierwszą w Polsce służbą, która wykorzystuje zmodyfikowane przyrządy Videorapid 2A i jednocześnie dysponuje sprzętem nowocześniejszym niż policyjne grupy SPEED. Jakie są różnice?

Nieoznakowany radiowóz BMW w służbie ITD / Tomasz Sewastianowicz
Nieoznakowany radiowóz BMW w służbie ITD / Tomasz Sewastianowicz

Każdy z 11 radiowozów BMW jest w ciemno-niebieskim kolorze i każdy skrywa najnowsze wcielenie wideorejestratora Videorapid 2A. Wykroczenia kierowców nagrywają dwie kamery – przednia zamocowana na środku kokpitu oraz tylna od strony kierowcy. Kamerami pokładowymi, "nagrywarką", sygnalizacją świetlną i dźwiękową oraz automatyczną tablicą za tylną szybą steruje przy pomocy przewodowego pilota inspektor, który siedzi obok kierowcy radiowozu.

Jak poznać nieoznakowane BMW? Kolor nie ułatwia zadania

Sam wideorejestrator (fachowo: prędkościomierz kontrolny) poza uwiecznianiem obrazu, liczy czas przejazdu nieoznakowanego BMW ITD i długość odcinka drogi. Na tej postawie wyliczana jest średnia prędkość, jednak nie nagrywanego auta, a radiowozu. Taka metoda wymaga od inspektora utrzymywania stałej odległości na początku i na końcu odcinka pomiarowego.

Nieoznakowany radiowóz BMW w służbie ITD / Tomasz Sewastianowicz
Nieoznakowany radiowóz BMW w służbie ITD / Tomasz Sewastianowicz

Dwie kamery nagrywają wykroczenia kierowców

Przy czym w przypadku policyjnych pomiarów zdarzało się, że kierowcy kwestionowali pomiar. Kiedy samochód drogówki zbliża się do nagrywanego auta, wówczas prędkość zostaje zawyżona. Wideorejestrator nie sprawdza, czy policjant zachowywał stały dystans i w efekcie "zmierzona" prędkość może być zafałszowana. W przypadku błędnego pomiaru trzeba wskazać, że na początku i na końcu odcinka pomiarowego policyjny radiowóz nie znajdował się w takiej samej odległości od ściganego pojazdu.

Nieoznakowany radiowóz BMW w służbie ITD / Tomasz Sewastianowicz
Nieoznakowany radiowóz BMW w służbie ITD / Tomasz Sewastianowicz

Nowe wideorejestratory w BMW ITD, nie zakwestionujesz pomiaru…

Nowy sprzęt ITD ma pod tym względem przewagę nad policyjnym – zyskał innowację szczególnie ważną z punktu widzenia kontrolowanych kierowców. Zmodernizowany Videorapid 2A wyświetla na ekranie specjalną białą ramkę pomocniczą, która obejmuje namierzany samochód. Inspektor z pulpitu może ją włączyć i kursorami ustawić wielkość obrysu. Identyczny rozmiar pojazdu/ramki na początku i na końcu pomiaru to potwierdzenie prawidłowości przeprowadzonej kontroli – radiowóz ITD przez cały czas utrzymał jednakową odległość, czyli także prędkość. W trakcie pomiaru urządzenie blokuje możliwość zmiany nastawionych parametrów, inspektor nie może już operować np. zoomem kamery. Podobne rozwiązania są stosowane w innych tego typu urządzeń na świecie m.in. w Niemczech. Na tym jednak nie koniec…

– Urządzenie zawiera w sobie również szereg nowych zabezpieczeń na poziomie oprogramowania, jak również odpowiednie zabezpieczenie m.in. interfejsów gniazd i szereg innych zabezpieczeń mających na celu jeszcze lepsze zabezpieczenie urządzenia, w tym umieszczonych nagrań przed nieuprawnionym do nich dostępem – powiedział dziennik.pl Sebastian Margalski z firmy ZURAD.

Nieoznakowany radiowóz BMW w służbie ITD / Tomasz Sewastianowicz

Co istotne, zmiana opon letnich na zimowe (i odwrotnie), zmiana ciśnienia, zmiana wagi auta nie wpływają na dokładność pomiaru. Jedynie po wymianie kół (opon) na inny rozmiar producent wideorejestratora wymaga przeprowadzenia pionowej legalizacji urządzenia na pokładzie zmodyfikowanego radiowozu.

Mandat i punkty karne z nowych BMW ITD nie tylko za prędkość

Inspektorzy ITD przy pomocy nowych radiowozów i wideorejestratorów mogą ujawniać nie tylko przekroczenie dozwolonej prędkości. Tylna kamera zarejestruje także jazdę bez zapiętych pasów bezpieczeństwa czy rozmowę prze telefon. Również wyprzedanie w niedozwolonych miejscach zakończy się mandatem i punktami karnymi.

Nieoznakowany radiowóz BMW w służbie ITD / Tomasz Sewastianowicz
Nieoznakowany radiowóz BMW w służbie ITD / Tomasz Sewastianowicz

Dwa dyski pamięci gromadzą nagrane wykroczenia, materiał jest szyfrowany

Na pokładzie BMW są dwa dyski, na których są magazynowane nagrania z wykroczeniami. Zabezpieczenie przed wykasowaniem pomyślano w ten sposób, że dopiero zgranie danych z dysku przenośnego pozwala na wyczyszczenie informacji zawartych na drugim urządzeniu. Zgromadzony materiał jest zaszyfrowany, nie ma możliwości jego odczytu bez dedykowanego oprogramowania i kluczy zabezpieczeń. Na dyskach zapisywana jest pełna historia dotycząca zgromadzonego materiału, kiedy filmy zostały zgrane, usunięte itp. Urządzenie przed każdym uruchomieniem wykonuje "samodiagnostykę", sprawdza czy ważna jest legalizacja, w przypadku jakichkolwiek nieprawidłowości uniemożliwia rejestrację wykroczeń.

Nieoznakowany radiowóz BMW w służbie ITD / Tomasz Sewastianowicz
Nieoznakowany radiowóz BMW w służbie ITD / Tomasz Sewastianowicz

– Dzięki wprowadzonym poprawkom przyrząd spełnia aktualne wymagania określone w rozporządzeniu Ministra Gospodarki w sprawie wymagań, którym powinny odpowiadać przyrządy do pomiaru prędkości pojazdów w kontroli ruchu drogowego, a także szczegółowego zakresu badań i sprawdzeń wykonywanych podczas prawnej kontroli metrologicznej tych przyrządów – podkreślił Margalski.

Nieoznakowany radiowóz BMW w służbie ITD / Tomasz Sewastianowicz

BMW 330i xDrive jako nieoznakowany radiowóz ITD, jaki silnik, przyspieszenie i osiągi?

BMW 330i xDrive skrywa pod maską silnik benzynowy 2.0 TwinPower Turbo o mocy 245 KM (400 Nm). Trakcji dopilnuje napęd 4x4. Jednostka współpracuje z 8 stopniową skrzynią Steptronic. Tak uzbrojony nieoznakowany radiowóz ITD od 0 do 100 km/h przyspiesza w 5,7 sekundy. Prędkość maksymalna to 250 km/h.

BMW 330i xDrive dla ITD - wyposażenie nowych radiowozów

Wyposażenie standardowe BMW 330i xDrive obejmuje m.in. ostrzeganie przed kolizją czołową z uruchomieniem hamulców (oprócz pojazdów i pieszych wykrywa również rowerzystów), regulator prędkości z funkcją hamowania, wskazanie ograniczeń prędkości i zakazów wyprzedzania, ręcznego asystenta ograniczeń prędkości oraz ostrzeganie przed opuszczeniem pasa ruchu z naprowadzaniem na pas. Opcjonalnie dostępne są m.in. ostrzeganie przy zmianie pasa ruchu, system asystujący kierowcy Professional, który obejmuje asystenta kierowania i prowadzenia po pasie ruchu oraz aktywny regulator prędkości z funkcją Stop&Go, automatycznego asystenta ograniczeń prędkości, regulację według przebiegu trasy i rozpoznawanie sygnalizacji świetlnej.

Nieoznakowany radiowóz BMW w służbie ITD / Tomasz Sewastianowicz
BMW 330i xDrive nowym radiowozem ITD, 22 samochody / Tomasz Sewastianowicz
Nieoznakowany radiowóz BMW w służbie ITD / Tomasz Sewastianowicz
BMW 330i xDrive nowym radiowozem ITD, 22 samochody / Tomasz Sewastianowicz