Test opon zimowych ADAC 2023
Jesień, czyli w Polsce czas grzybobrania, powrotów do szkoły i na studia, ale także – przygotowań do zimy. I choć lato postanowiło w tym roku zostać u nas wyjątkowo długo, to wcale nie możemy wykluczyć tego, że już za kilka tygodni warunki pogodowe drastycznie się zmienią. I że z sandałów i krótkich spodenek płynnie przeskoczymy w płaszcze, czapki i kozaki. Zmotoryzowani często już rozmyślają już więc o skrobaniu szyb, ładowaniu akumulatorów i o wymianie opon na zimowe.
Ale w tym miejscu ważne zastrzeżenie: na rynku daje się zauważyć coraz większy odwrót od opon sezonowych na rzecz całorocznych. Niniejszy test zainteresuje więc głównie tych, którzy jednak wciąż stawiają – z różnych względów – na dwa komplety opon. I tych, którzy do tej pory jeździli na wielosezonówkach, ale z jakichś powodów mogą być nimi rozczarowani.
Test opon zimowych 2023: ADAC zbadał 32 modele
A zatem, jak wygląda najnowszy test ADAC w liczbach? Eksperci wzięli pod lupę łącznie 32 modele opon w dwóch popularnych rozmiarach: 205/60 R16 i 225/45 R17. Dla obu przewidziano osobne klasyfikacje, do obu grup wybrano też nieco inne modele. W jednej z nich znalazł się też produkt "rodzimej" marki – Kormoran. Wynik? Tak słaby, że PR-owcy tego budżetowego brandu zapewne chcieliby o nim zapomnieć... To zaskakujące o tyle, że już nieraz opony z logo mniej prestiżowych producentów wypadały w ADAC-u bardzo poprawnie (np. Dębica).
Ale do Kormorana jeszcze wrócimy. Pierwszy z dwóch testowanych rozmiarów opon często stosowany jest w małych i średnich SUV-ach oraz crossoverach (np. Dacia Sandero Stepway, Kia XCeed, Opel Crossland), z kolei gumy 225/45 R17 często znajdują zastosowanie m.in. w segmentach C oraz D (kompakty i klasa średnia).
Na ocenę końcową – tak jak to miało miejsce już w przypadku ostatniego testu opon letnich – składają się dwie duże podkategorie: bezpieczeństwo jazdy i szeroko pojęty wpływ danej opony na otaczające nas środowisko (m.in. prognozowana trwałość). Uwaga: w tabelach zastosowano niemiecki system ocen, a więc im niższa, tym lepiej. Warto zauważyć, że żadna z testowanych opon nie dostała oceny bardzo dobrej – najlepsi musieli zadowolić się jedynie notą dobrą.
Test opon zimowych 2023: najlepsze i najgorsze modele w rozmiarze 205/60 R16
Na pierwszy ogień – opony 205/60 R16. Spośród wszystkich 16 kandydatów, jedynie 7 opon uzyskało ocenę dobrą. 7 kolejnych uzyskało wyniki zadowalające, test oblały zaś dwa modele:Lassa Snoways 4 (wtopa na śniegu i lodzie) oraz Austone Athena SP-901 (fatalne rezultaty na mokrej i suchej nawierzchni).
marka/model | ocena końcowa | bezpieczeństwo | środowisko |
Dunlop Winter Sport 5 | 2,2 (dobra) | 2,1 | 2,3 |
Michelin Alpin 6 | 2,2 (dobra) | 2,3 | 2,0 |
Goodyear UltraGrip 9+ | 2,3 (dobra) | 2,3 | 2,4 |
Continental WinterContact TS 870 P | 2,4 (dobra) | 2,3 | 2,5 |
Hankook Winter i*cept RS3 | 2,4 (dobra) | 2,2 | 2,8 |
Bridgestone Blizzak LM 005 | 2,4 (dobra) | 2,1 | 3,1 |
Firestone WINTERHAWK 4 | 2,5 (dobra) | 2,3 | 3,0 |
BFGoodrich G-Force Winter 2 | 2,6 (zadowalająca) | 2,7 | 2,4 |
Fulda Kristall Control HP 2 | 2,6 (zadowalająca) | 2,9 | 2,0 |
marka/model | ocena końcowa | bezpieczeństwo | środowisko |
Kleber Krisalp HP3 | 2,8 (zadowalająca) | 3,0 | 2,4 |
Falken Eurowinter HS02 | 3,0 (zadowalająca) | 3,1 | 2,7 |
Barum Polaris 5 | 3,1 (zadowalająca) | 3,4 | 2,3 |
Vredestein Wintrac | 3,1 (zadowalająca) | 3,4 | 2,4 |
Uniroyal WinterExpert | 3,2 (zadowalająca) | 3,3 | 2,9 |
Lassa Snoways 4 | 5,2 (niedostateczna) | 5,2 | 2,7 |
Austone Athena SP-901 | 5,3 (niedostateczna) | 5,3 | 3,1 |
Test opon zimowych 2023: najlepsze i najgorsze modele w rozmiarze 225/45 R17
Z kolei wśród testowanych opon 17-calowych, cztery modele uzyskały rekomendację ADAC, 11 wypadło zadowalająco, zaś test z przytupem oblał "nasz" Kormoran – jedyny zawodnik z tej kategorii z oceną niedostateczną. Powód? Bardzo słabe wyniki na suchej i mokrej nawierzchni. Na pocieszenie – na śniegu i lodzie Kormoranowi poszło wręcz znakomicie. Więc jeśli mieszkacie na polskim biegunie zimna, to w sumie... czemu nie?! Tylko pamiętajcie o tym, żeby jednak zdjąć nogę z gazu, gdy śniegi w końcu zejdą.
Dla jasności: w testowanej oponie polska jest tylko nazwa (którą, nota bene, swego czasu we współpracy ze Stomilem ustalali Francuzi). Komplet uczestniczący w teście został wyprodukowany w Serbii, zaś sama marka wchodzi w skład Grupy Michelin.
marka/model | ocena końcowa | bezpieczeństwo | środowisko |
Continental WinterContact TS 870 | 2,0 (dobra) | 2,0 | 2,0 |
Michelin Alpin 6 | 2,2 (dobra) | 2,3 | 1,8 |
Goodyear UltraGrip Perf. + | 2,2 (dobra) | 2,3 | 2,1 |
Dunlop Winter Sport 5 | 2,4 (dobra) | 2,6 | 1,8 |
Vredestein Wintrac Pro | 2,6 (zadowalająca) | 2,7 | 2,3 |
Semperit Speed Grip 5 | 2,6 (zadowalająca) | 2,8 | 2,1 |
Hankook Winter i*cept RS3 | 2,6 (zadowalająca) | 2,7 | 2,4 |
Giti GitiWinter W2 | 2,7 (zadowalająca) | 2,6 | 2,9 |
Kumho WINTERCRAFT WP52 | 2,7 (zadowalająca) | 2,7 | 2,8 |
marka/model | ocena końcowa | bezpieczeństwo | środowisko |
Apollo Aspire XP Winter | 2,8 (zadowalająca) | 2,9 | 2,6 |
Nokian WR Snowproof | 3,0 (zadowalająca) | 3,2 | 2,4 |
Pirelli Cinturato Winter 2 | 3,0 (zadowalająca) | 3,3 | 2,2 |
Yokohama BluEarth-Winter V906 | 3,0 (zadowalająca) | 3,0 | 2,9 |
Sava Eskimo HP2 | 3,0 (zadowalająca) | 3,4 | 2,2 |
Bridgestone Blizzak LM005 | 3,2 (niedostateczna) | 3,2 | 3,1 |
Kormoran Snow | 5,4 (niedostateczna) | 5,4 | 2,0 |