Test opon zimowych ADAC 2023

Jesień, czyli w Polsce czas grzybobrania, powrotów do szkoły i na studia, ale także – przygotowań do zimy. I choć lato postanowiło w tym roku zostać u nas wyjątkowo długo, to wcale nie możemy wykluczyć tego, że już za kilka tygodni warunki pogodowe drastycznie się zmienią. I że z sandałów i krótkich spodenek płynnie przeskoczymy w płaszcze, czapki i kozaki. Zmotoryzowani często już rozmyślają już więc o skrobaniu szyb, ładowaniu akumulatorów i o wymianie opon na zimowe.

Reklama

Ale w tym miejscu ważne zastrzeżenie: na rynku daje się zauważyć coraz większy odwrót od opon sezonowych na rzecz całorocznych. Niniejszy test zainteresuje więc głównie tych, którzy jednak wciąż stawiają – z różnych względów – na dwa komplety opon. I tych, którzy do tej pory jeździli na wielosezonówkach, ale z jakichś powodów mogą być nimi rozczarowani.

Test opon zimowych 2023: ADAC zbadał 32 modele

A zatem, jak wygląda najnowszy test ADAC w liczbach? Eksperci wzięli pod lupę łącznie 32 modele opon w dwóch popularnych rozmiarach: 205/60 R16 i 225/45 R17. Dla obu przewidziano osobne klasyfikacje, do obu grup wybrano też nieco inne modele. W jednej z nich znalazł się też produkt "rodzimej" marki – Kormoran. Wynik? Tak słaby, że PR-owcy tego budżetowego brandu zapewne chcieliby o nim zapomnieć... To zaskakujące o tyle, że już nieraz opony z logo mniej prestiżowych producentów wypadały w ADAC-u bardzo poprawnie (np. Dębica).

Test opon zimowych ADAC 2023 / ADAC / Marc Wittkowski
Reklama

Ale do Kormorana jeszcze wrócimy. Pierwszy z dwóch testowanych rozmiarów opon często stosowany jest w małych i średnich SUV-ach oraz crossoverach (np. Dacia Sandero Stepway, Kia XCeed, Opel Crossland), z kolei gumy 225/45 R17 często znajdują zastosowanie m.in. w segmentach C oraz D (kompakty i klasa średnia).

Na ocenę końcową – tak jak to miało miejsce już w przypadku ostatniego testu opon letnich – składają się dwie duże podkategorie: bezpieczeństwo jazdy i szeroko pojęty wpływ danej opony na otaczające nas środowisko (m.in. prognozowana trwałość). Uwaga: w tabelach zastosowano niemiecki system ocen, a więc im niższa, tym lepiej. Warto zauważyć, że żadna z testowanych opon nie dostała oceny bardzo dobrej – najlepsi musieli zadowolić się jedynie notą dobrą.

Test opon zimowych 2023: najlepsze i najgorsze modele w rozmiarze 205/60 R16

Na pierwszy ogień – opony 205/60 R16. Spośród wszystkich 16 kandydatów, jedynie 7 opon uzyskało ocenę dobrą. 7 kolejnych uzyskało wyniki zadowalające, test oblały zaś dwa modele:Lassa Snoways 4 (wtopa na śniegu i lodzie) oraz Austone Athena SP-901 (fatalne rezultaty na mokrej i suchej nawierzchni).

marka/model ocena końcowa bezpieczeństwo środowisko
Dunlop Winter Sport 5 2,2 (dobra) 2,1 2,3
Michelin Alpin 6 2,2 (dobra) 2,3 2,0
Goodyear UltraGrip 9+ 2,3 (dobra) 2,3 2,4
Continental WinterContact TS 870 P 2,4 (dobra) 2,3 2,5
Hankook Winter i*cept RS3 2,4 (dobra) 2,2 2,8
Bridgestone Blizzak LM 005 2,4 (dobra) 2,1 3,1
Firestone WINTERHAWK 4 2,5 (dobra) 2,3 3,0
BFGoodrich G-Force Winter 2 2,6 (zadowalająca) 2,7 2,4
Fulda Kristall Control HP 2 2,6 (zadowalająca) 2,9 2,0
marka/model ocena końcowa bezpieczeństwo środowisko
Kleber Krisalp HP3 2,8 (zadowalająca) 3,0 2,4
Falken Eurowinter HS02 3,0 (zadowalająca) 3,1 2,7
Barum Polaris 5 3,1 (zadowalająca) 3,4 2,3
Vredestein Wintrac 3,1 (zadowalająca) 3,4 2,4
Uniroyal WinterExpert 3,2 (zadowalająca) 3,3 2,9
Lassa Snoways 4 5,2 (niedostateczna) 5,2 2,7
Austone Athena SP-901 5,3 (niedostateczna) 5,3 3,1
Test opon zimowych ADAC 2023 / ADAC / Marc Wittkowski

Test opon zimowych 2023: najlepsze i najgorsze modele w rozmiarze 225/45 R17

Z kolei wśród testowanych opon 17-calowych, cztery modele uzyskały rekomendację ADAC, 11 wypadło zadowalająco, zaś test z przytupem oblał "nasz" Kormoran – jedyny zawodnik z tej kategorii z oceną niedostateczną. Powód? Bardzo słabe wyniki na suchej i mokrej nawierzchni. Na pocieszenie – na śniegu i lodzie Kormoranowi poszło wręcz znakomicie. Więc jeśli mieszkacie na polskim biegunie zimna, to w sumie... czemu nie?! Tylko pamiętajcie o tym, żeby jednak zdjąć nogę z gazu, gdy śniegi w końcu zejdą.

Dla jasności: w testowanej oponie polska jest tylko nazwa (którą, nota bene, swego czasu we współpracy ze Stomilem ustalali Francuzi). Komplet uczestniczący w teście został wyprodukowany w Serbii, zaś sama marka wchodzi w skład Grupy Michelin.

marka/model ocena końcowa bezpieczeństwo środowisko
Continental WinterContact TS 870 2,0 (dobra) 2,0 2,0
Michelin Alpin 6 2,2 (dobra) 2,3 1,8
Goodyear UltraGrip Perf. + 2,2 (dobra) 2,3 2,1
Dunlop Winter Sport 5 2,4 (dobra) 2,6 1,8
Vredestein Wintrac Pro 2,6 (zadowalająca) 2,7 2,3
Semperit Speed Grip 5 2,6 (zadowalająca) 2,8 2,1
Hankook Winter i*cept RS3 2,6 (zadowalająca) 2,7 2,4
Giti GitiWinter W2 2,7 (zadowalająca) 2,6 2,9
Kumho WINTERCRAFT WP52 2,7 (zadowalająca) 2,7 2,8
marka/model ocena końcowa bezpieczeństwo środowisko
Apollo Aspire XP Winter 2,8 (zadowalająca) 2,9 2,6
Nokian WR Snowproof 3,0 (zadowalająca) 3,2 2,4
Pirelli Cinturato Winter 2 3,0 (zadowalająca) 3,3 2,2
Yokohama BluEarth-Winter V906 3,0 (zadowalająca) 3,0 2,9
Sava Eskimo HP2 3,0 (zadowalająca) 3,4 2,2
Bridgestone Blizzak LM005 3,2 (niedostateczna) 3,2 3,1
Kormoran Snow 5,4 (niedostateczna) 5,4 2,0
Test opon zimowych ADAC 2023 / ADAC / Marc Wittkowski