- Mazda CX-60 hitem w Polsce, hybryda i silnik Diesla do wyboru
- Mazda CX-60 podbiera klientów BMW, Audi czy Mercedesa
- Co druga Mazda CX-60 to hybryda plug-in z silnikiem 2.5
- Mazda tnie ceny CX-60 o 17 tys. zł, teraz hybryda w cenie diesla
- Mazda CX-60, hybryda plug-in najmocniejsza i napęd na tylne koła
Mazda CX-60 z długą maską silnika, opadającym dachem kabiny mocno przesuniętej do tyłu i na 20-calowych felgach z miejsca wzbudziła pożądanie w Polsce. Spokojnie można ją zaliczyć do najgorętszych nowości rynku motoryzacyjnego ostatnich lat. Nowa stylistyka, technologia i detale z półki premium podziałały jak magnes. Potwierdzeniem mogą być liczby…
CX-60 jest dostępna z 2,5-litrową hybrydą plug-in o mocy 327 KM i rzędowym sześciocylindrowym silnikiem Diesla 3.3 Skyactiv-D o dwóch poziomach mocy (200 KM i napęd na tył oraz 254 KM z układem 4x4). Taka oferta od wiosny 2022 roku do tej pory skusiła już ponad 2200 kierowców. Który napęd przeważa i kto decyduje się na japońskiego SUV-a?
Mazda CX-60 hitem w Polsce, hybryda i silnik Diesla do wyboru
CX-60 głównie przyciąga do Mazdy osoby, które nigdy wcześniej nie użytkowały samochodu tej marki, albo takie auto pojawiło się w ich życiu dawno temu (niemal 63 proc. kupujących). Lwią część stanowią najbogatsze odmiany Takumi i Homura. Co oznacza, że duży SUV nie kanibalizuje sprzedaży Mazdy 6 czy CX-5 i do tego poszerza grono nowych odbiorców. A ta sztuka w segmencie premium jest szczególnie trudna – kierowcy niechętnie przesiadają się dotychczasowej marki na inną.
Mazda CX-60 podbiera klientów BMW, Audi czy Mercedesa
W przypadku nowych odbiorców CX-60 najpopularniejszym napędem jest silnik Diesla (ponad 75 proc.). Technologia hybrydowa plug-in kusi niemal równomiernie – nowi kupujący stanowią tu ok. 53 proc., a 47 proc. dotychczasowi odbiorcy Mazdy. Niebawem jednak może nastąpić zmiana w tych preferencjach, bowiem japońska marka postanowiła zrównać ceny hybrydy i diesla.
Co druga Mazda CX-60 to hybryda plug-in z silnikiem 2.5
– W całej Europie, w tym w Polsce, Mazda CX-60 PHEV spotkała się z bardzo dobrym przyjęciem. Tylko w naszym kraju po pierwszym półroczu 2023 r. ten model z napędem typu plug-in z wynikiem 507 sztuk jest drugim najchętniej wybieranym samochodem spośród wszystkich dostępnych hybryd z wtyczką – powiedział Łukasz Paździor, dyrektor zarządzający Mazda Motor Poland. – Co druga CX-60 sprzedana u nas w tym roku miała napęd PHEV i widzimy w tym jedynym benzynowym wariancie bardzo duży potencjał, choć obserwujemy też rosnącą konkurencję ze strony naszego nowego sześciocylindrowego silnika Diesla. Dlatego postanowiliśmy pozbawić klientów dylematu cenowego i CX-60 z rocznika 2022 oferujemy teraz w cenie mocniejszego wariantu wysokoprężnego– wyjaśnił.
Mazda tnie ceny CX-60 o 17 tys. zł, teraz hybryda w cenie diesla
To oznacza, że Mazda CX-60 PHEV w wersji Exclusive-Line kosztuje teraz od 254 900 zł, zamiast dotychczasowych 271 900 zł (o 17 tys. zł taniej). Czyli hybrydowa CX-60 4x4 jest w cenie SUV-a z topowym silnikiem Diesla 3.3 Skyactiv-D/254 KM i napędem na wszystkie koła. Do tego kierowcy mogą skorzystać z obowiązującego także dla wersji wysokoprężnych vouchera o wartości 13 800 zł na dodatkowe wyposażenie lub usługi.
Mazda CX-60, hybryda plug-in najmocniejsza i napęd na tylne koła
Napęd hybrydowy typu plug-in pod karoserią CX-60 to autorska konstrukcja Mazdy. Zespół łączy czterocylindrowy silnik benzynowy 2.5 Skyactiv-G z dużym silnikiem elektrycznym o mocy 175 KM i akumulatorem o pojemności 17,8 kWh zamkniętym pomiędzy przednią a tylną osią (dla uzyskania szczególnie niskiego położenia środka ciężkości).
Współpraca silników benzynowego i elektrycznego składa się na łączną moc systemową 327 KM i potężny maksymalny moment obrotowy 500 Nm. Mazda CX-60 przebijając barierę 300 KM została najmocniejszym seryjnym modelem w historii japońskiej marki. Do tej pory koronę nosiła RX-7, której silnik Wankla produkował 280 KM. Możliwości? Japoński SUV z wtyczką ma temperament auta sportowego. CX-60 PHEV popędzona przez kierowcę zachowuje się jak ekolog na dopalaczach. Od 0 do 100 km/h przyspiesza w 5,8 sekundy. Prędkość maksymalną ograniczono do 200 km/h.
W przypadku hybrydy ładowanej z gniazdka kluczowe znaczenie mają parametry jazdy w trybie EV. CX-60 e-Skyactiv PHEV w trybie elektrycznym powinna zapewnić niemal 70 km jazdy przy prędkościach do 100 km/h. Mało? Z badań przeprowadzonych wśród kierowców w Polsce wynika, że średni dzienny przebieg wynosi 50 km. Zaletę zasięgu docenią osoby, które na co dzień mają gdzie ładować baterie (dom, biurowiec), wtedy hybrydowa Mazda z wtyczką może być wykorzystywana jako samochód elektryczny. Naładowanie akumulatora trakcyjnego od zera do pełna przy użyciu standardowego gniazdka 240 V potrwa 4 godziny.
Producent podaje średnie zużycie paliwa na poziomie – uwaga! – 1,5 litra benzyny na 100 km. I żeby nie było, że nie ostrzegaliśmy – ten bajeczny wynik jest możliwy pod warunkiem podróżowania z akumulatorem naładowanym w 100 proc. Jeśli jednak ktoś nie dopilnuje uzupełniania prądu w baterii wówczas musi liczyć się ze znacznie szybszym osuszaniem zbiornika paliwa.
Mazda CX-60 i nowe silniki rzędowe, sześciocylindrowe
Razem z CX-60 Mazda wprowadziła 3,3-litrowy rzędowy sześciocylindrowy silnik Diesla o dwóch poziomach mocy (200 KM i 254 KM). Obie odmiany ułożonego wzdłużnie diesla są wspomagane systemem M Hybrid Boost - 48-woltowym układem miękkiej hybrydy. Takie rozwiązanie ma przełożyć się na wysoką moc i bardzo dobre osiągi, oczywiście bez uszczerbku na ekologiczności. Japońscy inżynierowie wyjaśniają, że nowy silnik powstał z powiększenia czterocylindrowego diesla 2.2 o dwa cylindry do sześciu i pojemności 3,3 l. Poszerzony został także zakres prędkości obrotowych, w jakim możliwe jest spalanie ubogiej mieszanki (cechujące się wysoką wydajnością i minimalnym zużyciem paliwa).
Do tego czarodzieje z Mazdy postarali się by nowy diesel wykorzystywał nadmiarowe powietrze do poprawy charakterystyki spalania. Efektem jest żywsza reakcja na wciśnięcie gazu, niższe emisje tlenków azotu (NOx) przy wysokich obrotach, a także lepsza wydajność cieplna ze względu na występowanie ubogiego spalania w szerszym zakresie obrotów silnika. Wykorzystanie w procesie spalania całego nadmiarowego powietrza niezależnie od aktualnej prędkości obrotowej silnika umożliwiają dwa rozwiązania. Pierwszym są komory spalania o jajowatym kształcie, dzielące mieszankę paliwowo-powietrzną na dwa obszary w zagłębieniu denka tłoka, co powiększa przestrzeń ubogiego spalania przy minimum niespalonych osadów. Drugim jest technologia podawania paliwa pod wysokim ciśnieniem, które umożliwia szybki i precyzyjny wtrysk.
Mazda CX-60 z dieslem 3.3, czyli jaka moc, spalanie i pojemność bagażnika?
Wszystkie techniczne fajerwerki dla kierowcy oznaczają, że Mazda CX-60 ze słabszym dieslem 3.3 Skyactiv-D/200 KM (450 Nm w zakresie 1400-3000 obr./min) i napędem na tylną oś powinna od 0 do 100 km/h przyspieszać w 8,4 sekundy. Producent deklaruje średnie zużycie paliwa na poziomie 4,9 l/100 km. 58-litrowy zbiornik zatankowany do pełna powinien zapewnić niemal 1200 km zasięgu. Dodając do tego przepastny bagażnik o pojemności od 570 do 1726 litrów CX-60 z nadwoziem o długości ponad 4,7 m okazuje się idealnym autem na dalekie wakacyjne wyprawy.
Silniejszy diesel 3.3 Skyactiv-D to moc 254 KM i najwyższy w gamie moment obrotowy – aż 550 Nm w zakresie od 1500 do 2000 obr./min (to o 50 Nm więcej niż w hybrydzie plug-in). Mazda obiecuje, że topowy wariant wysokoprężny rozpędzi CX-60 od zera do 100 km/h w 7,4 sekundy. Średnie zużycie paliwa w okolicy 5,3 l/100 km także robi wrażenie, szczególnie przy tych gabarytach, seryjnym napędzie 4x4 i masie ok. 2,5 t.
Mazda CX-60, cennik, wersje wyposażenia
Prime-line | Exclusive-line | Homura | Takumi | |
2,5 e-SKYACTIV PHEV 327 KM 8AT AWD | 261 900 | 271 900 | 290 800 | 298 800 |
3,3 e-SKYACTIV D MHEV 200 KM 8AT RWD | 224 900 | 234 900 | 253 900 | 261 900 |
3,3 e-SKYACTIV D MHEV 254 KM 8AT AWD | ─ | 254 900 | 273 900 | 281 900 |
Mazda CX-60 - dane techniczne, wymiary, pojemność bagażnika
Mazda CX-60 | |||
SILNIK | e-SKYACTIV PHEV | e-SKYACTIV D MHEV48 | |
Maksymalna moc | 327 KM | 200 KM | 254 KM |
Skrzynia biegów | 8AT | ||
Napęd | Wszystkie koła (AWD) | Tylna oś | Wszystkie koła (AWD) |
Rodzaj zasilania | Wtrysk bezpośredni | ||
Liczba i układ cylindrów | 4, rzędowy | 6, rzędowy | |
Pojemność (cm3) | 2488 | 3283 | |
Średnica x skok (mm) | 89 x 100 | 86 x 94,2 | |
Stopień sprężania | 13:1 | 15,2:1 | |
Zalecane paliwo | benzyna bezołowiowa 95 RON | olej napędowy | |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 50 | 58 | |
Zawieszenie przód/ tył | Wahacze poprzeczne / Wielowahaczowe | ||
Maksymalna moc silnika spalinowego [KM (kW)/obr./min] | 191 (141) / 6000 | 200 (147) / 3600-4200 | 254 (187) / 3750 |
Maksymalny moment obrotowy silnika spalinowego (Nm/obr./min.) | 261 / 4000 | 450 / 1400-3000 | 550 / 1500-2400 |
Maksymalna moc silnika elektrycznego [KM (kW)/obr./min] | 175 (129) / 5500 | - | |
Maksymalny moment obrotowy silnika elektrycznego (Nm/obr./min.) | 270 / 4000 | - | |
Maksymalna moc układu [KM (kW)/obr./min] | 327 (241) / 6000 | - | |
Maksymalny moment obrotowy układu (Nm/obr./min.) | 500 / 4000 | - | |
Typ baterii | Litowo-jonowa | - | |
Napięcie baterii (V) | 355 | - | |
Pojemność baterii (kWh) | 17,8 | - | |
Masa baterii (kg) | 176 | - | |
Czas ładowania baterii 20%-80% (Tryb 3 - max. moc ładowania 7,2 kWh) | 1h30m | - | |
Czas ładowania baterii 0%-100% (Tryb 3 - max. moc ładowania 7,2 kWh) | 2h20m | - | |
Zasięg w trybie EV (km) | 63 | - | |
OSIĄGI | |||
Zużycie paliwa - wartość uśredniona według WLTP (l/100km) | 1,5 | 5,0 | 5,3 |
Zużycie energii - wartość uśredniona według WLTP (kWh/100km) | 23 | - | |
Emisja CO2 (g/km) według WLTP dla układu | 33 | 128-131 | 136-139 |
Poziom emisji | Euro 6d | ||
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 5,8 | 8,4 | 7,4 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 200 | 212 | 219 |
WYMIARY | 4745 | ||
Długość całkowita (mm) | |||
Szerokość całkowita (lusterka złożone / rozłożone)(mm) | 1949 / 2134 | ||
Wysokość (z anteną, obręcze 18" / 20") (mm) | 1680 / 1685 | 1682 / 1688 | 1681 / 1687 |
Zwis przód/tył (mm) | 855 / 1020 | ||
Prześwit (mm) | 18": 170 | 18": 170 | 20": 175 |
Rozstaw osi (mm) | 2870 | ||
Promień skrętu (m) | 5,4 | ||
Liczba miejsc | 5 | ||
Pojemność bagażnika (min.-max.) (l) | 570 - 1726 | ||
MASY | |||
Masa własna min. 18" / 20" (kg) | 1980 / 1995 | 1815 / 1828 | 1860 / 1874 |
Dopuszczalna masa całkowita (kg) | 2667 | 2500 | 2516 |