Toyota odkryła nowe plany dotyczące samochodów elektrycznych. Co oznacza, że model bZ4X będzie miał wielką rodzinę. Lista premier rozpisanych do 2026 roku obejmuje m.in. SUV-y i crossovery, a także pickupa. Oto, co czeka kierowców…

Reklama

Strategia wprowadzania na rynek aut bateryjnych ma różnić się w zależności od stopnia gotowości ich przyjęcia w poszczególnych regionach. W Europie, Japonii, Chinach czy USA producent znacznie rozszerzy ofertę BEV, wdrażając kolejne modele z linii bZ.

Toyota wprowadzi nową generację samochodów elektrycznych z dwa razy większym zasięgiem

Następnie do gry wejdą auta nowej generacji wykorzystujące m.in. akumulatory ze stałym elektrolitem. Takie baterie o znacznie większej wydajności mają podwoić zasięg w porównaniu z obecnymi EV Toyoty. Aby zrealizować te plany, firma stworzy odrębny dział specjalizujący się w rozwoju, produkcji i sprzedaży samochodów elektrycznych.

Toyota i 10 nowych samochodów elektrycznych, SUV z 3 rzędami foteli

Reklama

Toyota w 2025 roku rozpocznie produkcję elektrycznego SUV-a z 3 rzędami siedzeń - taśmy ruszą w USA. Baterie do tego modelu będą produkowane w Karolinie Północnej - możliwości produkcyjne zakładu mają znacząco wzrosnąć.

Toyota bZ FlexSpace Concept i bZ Sport Crossover Concept / Toyota / ALEX PLAVEVSKI

Obok modelu Toyota bZ4X i nowego bZ3, już w 2024 roku w Chinach zadebiutują dwa samochody elektryczne opracowanie specjalnie na ten rynek. W kolejnych latach gama modeli BEV będzie systematycznie się rozrastać.

Toyota Pickup EV / Toyota
Toyota Compact Cruiser EV / Toyota

Toyota w Azji i na innych rynkach rozwijających się będzie odpowiadać na wzrost zapotrzebowania na bateryjne pojazdy elektryczne. Do końca 2023 roku zostanie uruchomiona lokalna produkcja pickupów BEV, a w kolejnym kroku firma wprowadzi do sprzedaży nowy model małego samochodu z takim napędem.

Toyota przyspiesza, dwa nowe modele z 10 już ujawnione

Toyota pokazała już dwa koncepcyjne samochody elektryczne. Modele bZ Sport Crossover Concept oraz bZ FlexSpace Concept należą do linii elektrycznych bZ (Beyond Zero), opartych na platformie eTNGA. W sprzedaży na chińskim rynku zadebiutują w 2024 roku jako dwa z 10 modeli BEV, które Toyota planuje wprowadzić do sprzedaży do 2026 roku.

Toyota bZ Sport Crossover Concept / Toyota

Toyota bZ Sport Crossover Concept, co to za samochód?

Toyota bZ Sport Crossover Concept to elektryczny crossover, który ma trafić w gust młodszego pokolenia. Auto będzie mogło także po zakupie zyskiwać nowe udogodnienia, takie jak asystent kierowcy, automatyczne parkowanie i inne inteligentne funkcje.

Toyota bZ Sport Crossover Concept / Toyota

Przy jego budowie Toyota współpracuje z firmami BYD i FAW w ramach spółek joint venture. BYD dostarczy japońskiej marce technologię baterii.

Toyota bZ Sport Crossover Concept / Toyota

Toyota bZ FlexSpace Concept, rodzinny SUV o dużym zasięgu

Toyota bZ FlexSpace Concept to z kolei rodzinny SUV z napędem elektrycznym. Jego atutem ma być m.in. przestronna kabina podatna na aranżację.

Toyota bZ FlexSpace Concept / Toyota

Japoński producent zapowiada, że auto otrzyma zaawansowane systemy bezpieczeństwa, szeroki zestaw inteligentnych funkcji oraz wydajny napęd o dużym zasięgu. Nowy SUV jest rozwijany we współpracy z firmą Guangzhou Automobile Group.

Toyota bZ FlexSpace Concept / Toyota

Toyota z zaskakującym wnętrzem i wyposażeniem

Toyota oprócz elektrycznej mocy obu modeli podkreśla też szerokie zastosowanie materiałów przyjaznych środowisku. We wnętrzu witają fotele i tapicerka wykonane z materiałów pochodzenia roślinnego oraz z recyclingu. To część strategii Beyond Zero, która wprowadza do produkcji samochodów więcej działań niż jedynie opracowanie bezemisyjnego napędu.

Toyota bZ Sport Crossover Concept / Toyota

Kabina bZ Sport Crossover i bZ FlexSpace to totalne zaskoczenie. Kokpit jest tak minimalistyczny, że z wrażenia trzeba przetrzeć oczy. Na szczęście iskrę życia dają dwa ekrany z nietypowo podgiętą dolną krawędzią – taki trik kojarzy się ze smartfonami. Fizyczny przycisk jest tylko jeden – do uruchamiania i wyłączania napędu. Nawet sterowanie funkcjami z kierownicy przypominającej wolant obsługują pola dotykowe, którym można przypisać różne polecenia.

Samochód komunikuje się z pasażerami za pośrednictwem asystenta głosowego. Jedną z jego funkcji są sygnały dźwiękowe i wizualne wyświetlane w kabinie w reakcji na rozkazy kierowcy oraz osób podróżujących z przodu i z tyłu.

Toyota bZ FlexSpace Concept / Toyota

Toyota kończy z kierownicą, teraz hitem jest wolant

Wolant zamiast tradycyjnej, okrągłej kierownicy? Platforma e-TNGA uwolniła drogę do zastosowania szeregu nowych technologii. Jedną z najważniejszych jest pierwszy na świecie układ kierowniczy steer-by-wire z wolantem. Nie jest to marketingowy gadżet na wzór Tesli, gdzie przycięto kierownicę, a reszta pozostała po staremu. W układzie Toyoty nie ma mechanicznego połączenia kół z kierownicą ani kolumny kierowniczej. System wykorzystuje wiązkę elektryczną do wysyłania sygnałów do kół. Wystarczy obrócić wolant o 150 stopni, aby przejść od oporu do oporu, bez potrzeby przekładania rąk (w Tesli trzeba). Taki wirtualny układ kierowniczy na żywo pracuje bardzo realistycznie. Sprawdziliśmy to w Lexusie RZ 450e. Wystarczy delikatny ruch, a reakcja kół jest natychmiastowa.

Toyota bZ FlexSpace Concept / Toyota

Toyota będzie sprzedawać 1,5 mln samochodów elektrycznych

Toyota do 2050 roku chce osiągnąć neutralność klimatyczną. Jednak w przeciwieństwie do innych firm nie stawia wszystkiego na samochody elektryczne. Wierzy w siłę różnorodności napędów, stąd konsekwentnie wprowadza na rynek kolejne generacje hybryd (Corolla z 5. generacją hybrydy 1.8 i 2.0) i hybryd plug-in. Do samochodów wodorowych i bateryjnych elektryków w niedalekiej przyszłości mogą dołączyć auta z wodorowymi silnikami spalinowymi oraz z napędami dostosowanymi do paliw neutralnych klimatycznie (m.in. e-paliwa i biopaliwa).

W efekcie japoński producent zakłada zmniejszenie średniej emisji CO2 aut sprzedawanych na całym świecie o 33 proc. do 2030 roku i o ponad 50 proc. do 2035 roku w porównaniu z rokiem 2019. Dzięki ujawnionym właśnie planom wprowadzenia 10 nowych samochodów elektrycznych roczna sprzedaż BEV Toyoty wzrośnie do 1,5 mln aut do 2026 roku.

Toyota bZ4X / Tomasz Sewastianowicz / Tomasz Sewastianowicz
Toyota - elektryczny pikap / Toyota / RUNGROJ YONGRIT