Toyota szykuje przełom w bezpieczeństwie samochodów. Obecnie stosowane poduszki powietrzne chronią przed obrażeniami głowę i klatkę piersiową, ale nie są skuteczne w ochronie szyi. Nowy projekt japońskiej firmy ma rozwiązać ten problem. Jakim sposobem?

Reklama

Poduszka powietrzna Toyoty będzie podczas kolizji utrzymywać głowę pasażera w stabilnej pozycji, w jednej linii z górną częścią tułowia, i zapobiegać jej skręcaniu czy gwałtownym ruchom na boki. W rezultacie głowa, szyja i barki będą lepiej chronione podczas zderzeń bocznych, a uderzenia pod skosem będą miały niewielki wpływ na górną część kręgosłupa.

Toyota ma nowy patent, to poduszka powietrzna głowy i barków w zagłówku fotela

Innowacyjność projektu Toyoty polega również na umieszczeniu poduszki powietrznej w zagłówku fotela. Ponadto wpuszczanie powietrza do środka następuje etapami, aby poduszka uzyskała odpowiedni kształt wokół pasażera. Pomagają w tym czujniki systemów bezpieczeństwa czynnego i oparty na ich działaniu układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS), który uruchamia poduszkę na chwilę przed zderzeniem. To sprawia, że w momencie kolizji, kiedy na pasażera zaczynają działać duże siły, poduszka wokół niego ma już optymalny kształt, który zapobiega skutkom gwałtownych przeciążeń.

Toyota Corolla 2023 / Toyota
Reklama

Przełomowa poduszka powietrzna Toyoty, jak to działa?

Powietrze najpierw wtłaczane jest do pierwszej sekcję poduszki sięgającej od zagłówka do przodu kabiny od strony mocowania pasa bezpieczeństwa. Na drugim etapie pompowana jest druga strona, a jej nadmiernemu rozprostowaniu zapobiega linka zabezpieczająca, dzięki czemu drugi bark pasażera jest lepiej osłonięty. Następnie napełnia się trzecia sekcja, która zabezpiecza głowę od góry, wypełniając przestrzeń pod sufitem. Na koniec uruchamia się poduszka barkowa, która eliminuje obrót górnej części ciała.

Toyota Corolla 2023 / Toyota / Jeroen Peeters

Toyota i Lexus z poduszkami powietrznymi w zagłówkach

Jak wynika z wniosku patentowego, nowe urządzenie zostało tak zaprojektowane, aby współpracowało z już stosowanymi poduszkami przednimi, bocznymi i kurtynowymi. Ma zatem pełnić funkcję dodatkowego zabezpieczenia. Rozwiązanie niebawem trafi do nowych modeli produkowanych przez Toyotę i Lexusa.

Lexus RZ 450e / Tomasz Sewastianowicz / Tomasz Sewastianowicz
Lexus RZ 450e / Tomasz Sewastianowicz / Tomasz Sewastianowicz