Izera dostanie platformę Geely, jak elektryczny Smart czy przyszły SUV Volvo EX30. Dziś spółka ElectroMobility Poland (EMP) pokonała najostrzejszy zakręt w drodze do seryjnej produkcji w Jaworznie i podpisała umowę licencyjną z największą prywatną chińską grupą motoryzacyjną Zhejiang Geely Holding z założonego około 2200 lat temu miasta Hangzhou. Licencja zapewnia technologię na przynajmniej dwie generacje samochodów Izera.

Reklama

Polski samochód elektryczny będzie oparty o architekturę SEA, czyli Sustainable Experience Architecture. Obecnie ta konstrukcja jest zaliczana do najbardziej zawansowanych na rynku. Czego powinni spodziewać się kierowcy?

Izera i platforma Geely, chiński właściciel Volvo wchodzi do gry w Polsce i koniec żartów

Platforma SEA, na której powstanie Izera, została stworzona we współpracy z inżynierami Volvo w centrach Geely w Niemczech, Szwecji, Wielkiej Brytanii i Chinach. Na rynek wprowadzono ją w wrześniu 2020 roku.

Reklama

Renoma naszego partnera oraz dostarczona przez niego architektura rozwiewają wątpliwości, co do przyszłej konkurencyjności Izery na rynku – powiedział dziennik.pl Paweł Tomaszek z ElectroMobility Poland. Szczególnie, że to konstrukcja już wykorzystywana w autach jeżdżących po drogach i umożliwiająca jej dalszy rozwój techniczny na potrzeby przyszłych modeli samochodów elektrycznych – podkreślił.

Produkcja samochodów elektrycznych platformę sea / ElectroMobility Poland
Platforma SEA, na której powstanie Izera, została stworzona we współpracy z inżynierami Volvo w centrach Geely w Niemczech, Szwecji, Wielkiej Brytanii i Chinach / Tomasz Sewastianowicz

Platforma Izery zamyka usta niedowiarkom

Obecnie na platformie SEA bazuje należąca do chińskiego koncernu marka Zeekr oraz SUV Smart #1. Przypominamy, że Smart w połowie jest własnością Geely Holding, a w połowie Mercedesa. W 2023 roku zadebiutuje miejski SUV Volvo EX30 zbudowany na tej architekturze (4,2 m długości). Polska spółka EMP staje się pierwszą firmą spoza azjatyckiej grupy motoryzacyjnej, która będzie wykorzystywać tę technologię.

- Możliwości techniczne jakie daje wybrana technologia w obszarach: driving performance, driving assistance, innowacyjne systemy w zakresie wsparcia kierowcy, ergonomia wnętrza, a także przestronność i możliwość aranżacji przestrzeni pozwolą konkurować Izerze z liderami rynku - powiedział Łukasz Maliczenko, dyrektor ds. rozwoju produktu w EMP. Dodał, że pozyskana licencja umożliwia EMP ciągły rozwój poszczególnych systemów.

Izera zaawansowana platforma technologiczna / ElectroMobility Poland
Reklama

Izera będzie jak nowe Volvo EX30 czy Smart #1, wyposażenie

Inżynierowie podkreślają, że platforma SEA jest niesamowicie skalowalna. Pozwala dobrać rozstaw osi w zakresie od 1800 mm do 3300 mm. Stąd można na niej budować małe samochody elektryczne segmentu A, jak i limuzyny segmentu E oraz duże dostawcze EV.

W przypadku Izery ważne jest też to, że architektura zapewni w pakiecie oprogramowanie oraz wspomagające kierowcę systemy 2. poziomu. Chodzi o rozwiązania ADAS, które wykrywają przeszkody i zapobiegają przed niebezpiecznymi sytuacjami, a ich działanie polega na ostrzeganiu kierowcy przed kolizją, ale w razie braku reakcji – automatycznie uruchamiają hamulce.

Smart #1 to samochód elektryczny produkowany na platformie SEA koncernu Geely / Smart
Platforma SEA, na której powstaje elektryczny Smart #1 Brabus / Smart

Pierwsza Izera na platformie Geely to SUV, następnie hatchback i kombi, a wymiary

EMP na platformie Geely planuje pod marką Izera stworzyć całą gamę modelową samochodów elektrycznych segmentu C o długości od 4500 mm do 4750 mm. Pierwszym będzie SUV. Następnie architektura SEA pozwoli EMP wdrożyć do produkcji w Jaworznie dwa kolejne modele – kombi oraz hatchbacka.

Zdaniem spółki stylistyka Izery już się opatrzyła, więc w planach jest zmiana wyglądu polskich samochodów elektrycznych. Co istotne, elementy karoseryjne będą tłoczone przez zewnętrznego dostawcę. Początkowo roczna produkcja zakłada 100 tys. aut rocznie, a 60 proc. komponentów wykorzystywanych będzie pochodzić z Polski.

Planowany poziom bezpieczeństwa Izery to pięć gwiazdek w testach Euro NCAP. Nie jest to prognoza na wyrost, ponieważ techniczny bliźniak Smart #1 właśnie uzyskał maksymalną notę w najnowszej serii prób zderzeniowych. Co tylko potwierdza solidność platformy SEA.

Izera będzie produkowana na platformie Geely / ElectroMobility Poland
Izera będzie produkowana na platformie Geely, pierwszym autem polskiej marki zostanie elektryczny SUV / ElectroMobility Poland

Izera na platformie Geely to dwie wielkości akumulatora, szybkie ładownie i duży zasięg

Specyfikacja techniczna platformy pozyskanej dla Izery przewiduje napęd na tylną oś i silnik o mocy 272 KM. Kupujący polski samochód elektryczny będzie miał do wyboru akumulator podstawowy o pojemności 51 kWh i większy 69 kWh. Pierwszy ma zapewnić 340 KM zasięgu, a topowy nawet 450 km jazdy na jednym ładowaniu. Architektura przewiduje szybkie ładowanie z mocą 150 kW. Wówczas uzupełnienie energii do 80 proc. ma trwać ok. 30 min.

Geely holding technologia SEA / ElectroMobility Poland

Izera w 2024 roku do kupienia w pierwszej limitowanej serii

EMP zakłada, że seryjna produkcja Izery na platformie Geely ruszy pod koniec 2025 roku. Wcześniej, bo w połowie 2024 roku będzie można zamówić polskie samochody elektryczne z limitowanej serii.

Izera / Tomasz Sewastianowicz

Izera na platformie Geely, dane techniczne

Typ napędu RWD (tylny)
Moc silnika elektrycznego 200 kW / 272 KM
Pojemność baterii 51 kWh i 61 kWh
Zasięg (WLTP) 340 km i 450 km
Maksymalna moc ładowania DC 150 kW
Czas ładowania do 80 proc. 30 minut
Droga hamownia ok. 37 m
Hamulce Tarczowe wentylowane na obu osiach z elektrycznym wspomaganiem (iBooster)
Hamulec postojowy Elektryczny, zintegrowany w zaciskach, działający na koła tylne
Zawieszenie przednie McPherson
Zawieszenie tylne Wielowahaczowe
Długość nadwozia 4500-4750 mm
Szerokość nadwozia (bez lusterek) 1820-1850 mm
Wysokość 1500-1600 mm
Systemy ADAS Poziom 2
Platforma SEA, na której powstanie Izera, została stworzona we współpracy z inżynierami Volvo w centrach Geely w Niemczech, Szwecji, Wielkiej Brytanii i Chinach / Tomasz Sewastianowicz
IZERA dostanie rozbudowaną strukturę oprogramowania / ElectroMobility Poland / prdx

Izera na platformie Geely to krok w dobrym kierunku? Trzy powody (OPINIA)

Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA uważa, że to z pewnością najważniejsza informacja dotycząca projektu realizowanego przez ElectroMobility Poland. Jego zdaniem wybór Geely, to decyzja optymalna z kilku powodów.

– Po pierwsze, za Geely przemawia doświadczenie i wiodąca pozycją w światowym sektorze elektromobilności – powiedział dziennik.pl Maciej Mazur. – O ile wiele osób może nie kojarzyć nazwy koncernu, o tyle należące do niego marki, takiej jak Volvo, smart, Lotus, czy Polestar, są już powszechnie znane. W 2021 r. Grupa Geely zanotowała swój historyczny rekord sprzedaży, dostarczając łącznie 2,2 mln samochodów. 330 tys. z nich (15 proc. łącznej liczby) to pojazdy z napędami zelektryfikowanymi. Warto także podkreślić, że Geely to, szczególnie jak na warunki chińskie, firma transparentna, mądrze rozwijana i innowacyjna – zauważył.

Zdaniem szefa PSPA drugi ważny argument to, fakt że Chiny są dziś absolutnym liderem światowego rynku elektromobilności. W 2021 r. ponad połowa (55 proc.) floty samochodów całkowicie elektrycznych na świecie była zarejestrowana właśnie w Państwie Środka. Ponadto, Chiny są obecnie największym na świecie dostawcą kluczowego komponentu sektora elektromobilności – ogniw litowo-jonowych. Koncerny motoryzacyjne z Państwa Środka radzą sobie coraz śmielej także pod względem sprzedaży EV. Według szacunków, ok. 5 proc. samochodów całkowicie elektrycznych sprzedanych w 2022 r. w Europie było dostarczone przez chińskich producentów, a do 2025 r. ich rynkowy udział może wynosić już od 9 proc. do 18 proc.

Skoro chiński kapitał może rozwijać wiodące rynki elektromobilnosci, w tym niemiecki, szwedzki, czy brytyjski, równie dobrze mógłby się przyczynić do rozwoju e-mobility nad Wisłą – ocenił Mazur.

Izera będzie produkowana na platformie Geely / ElectroMobility Poland

Izera i Geely to chiński przyczółek Polsce

Wreszcie najważniejsze, wybór Geely nie tylko zwiększa szanse na uruchomienie produkcji Izery, ale również daje nadzieję dotyczącą napływu do Polski kolejnych inwestycji sektora zeroemisyjnego transportu, być może nawet na uruchomienie w naszym kraju produkcji samochodów elektrycznych, np. którejś z marek koncernu lub też przeznaczonych do nich podzespołów, np. w ramach współdzielenia fabryki w Jaworznie. Taki przyczółek chiński koncern może chcieć stworzyć. Przyznam, że w informacji o wyborze Geely jako dostawcy platformy dla pierwszego polskiego samochodu elektrycznego, to mnie najbardziej zaciekawia – podkreślił ekspert.

W opinii szefa PSPA wybór Geely należy uznać za krok w dobrym kierunku. – Jednak to nadal mały krok na długiej i wyboistej drodze. Przed ElectroMobility Poland wciąż stoją dokładnie te same wyzwania, które sygnalizowaliśmy w lipcu 2020 r., tuż po ogłoszeniu narodzin marki Izera. Budowa fabryki w Jaworznie nie została jeszcze rozpoczęta, chociaż miała ruszyć w III kwartale 2021 r. Wątpliwości dotyczą także struktury właścicielskiej (80 proc. akcji należy do Skarbu Państwa), zależność tego projektu od kalendarza wyborczego, brak zaangażowania kapitału prywatnego czy też brak zbudowanych łańcuchów dostawców innych (niż platforma) podzespołów od akumulatorów litowo-jonowych i silników elektrycznych po reflektory, ekrany LCD i fotele – ocenił Maciej Mazur z PSPA.

Geely Holding, czyli co to za firma i jakie marki samochodowe do niej należą?

Zhejiang Geely Holding Group (Geely Holding) została założona w 1986 roku w Taizhou, chińskiej prowincji Zhejiang przez Erica Li. Działalność w branży motoryzacyjnej rozpoczęła w 1997 roku, a obecna siedziba główna znajduje się w Hangzhou w Chinach. Dziś Geely zarządza wieloma markami, w tym: Geely Auto, Lynk & Co, ZEEKR, Geometry, Volvo, Polestar, Lotus, London Electric Vehicle Company, Farizon Auto i Cao Cao Mobility.

W 2021 roku Geely Holding sprzedało w sumie ponad 2,2 mln pojazdów, przy czym wyłączna sprzedaż Volvo Cars na całym świecie wynosiła niemal 700 tys. aut. Notowana na giełdzie w Hongkongu Geely Auto Group osiągnęła sprzedaż na poziomie ponad 1,3 mln sztuk. Geely Holding zatrudnia ponad 120 tys. osób na całym świecie i od dziesięciu lat znajduje się na liście Fortune Global 500.

Volvo EX90 to elektryczny następca spalinowego XC90 / Volvo

Izera i fabryka w Jaworznie

Projekt koncepcyjny fabryki Izery w Jaworznie opracowała firma Durr Systems AG. Inżynierowie niemieckiej firmy stworzyli layout zakładu, czyli zaprojektowali linie produkcyjne, wymyślili koncepcję procesu produkcyjnego dla wszystkich trzech wydziałów produkcyjnych (spawalni, lakierni i montażu), stworzyli wytyczne do projektu budowlanego w zakresie technologii produkcji (m.in. gdzie mają stanąć roboty), a także wymyślili wewnętrzny system logistyczny zakładu oraz schematy funkcjonalne dla procesu lakierniczego wraz z systemami oczyszczania powietrza.

Z kolei warszawska spółka Prochem, na podstawie planów Durr Systems, opracowuje projekt budowlany i robi wszystko, by nowy zakład produkcji samochodów zmieścił się w granicach działki. EMP spodziewa się, że na przełomie roku ruszą pierwsze prace przygotowawcze pod budowę fabryki Izery.

Izera będzie produkowana na platformie Geely / ElectroMobility Poland

To inwestycja za 6 mld zł, praca w Jaworznie dla 2400 osób

Koszt całej inwestycji wyniesie ok. 6 mld zł, ale w obliczu inflacji i rosnących cen można spodziewać się wyższych wydatków. EMP liczy, że dzięki nowej fabryce pracę znajdzie ok. 15 tys. osób: 2400 przy produkcji Izery w Jaworznie oraz 12 tys. u dostawców i kooperantów.

Spółka poskreśla, że zawarcie umowy licencyjnej na platformę Geely uwiarygadnia cały projekt Izery. To przyciągnie potencjalnych inwestorów i ułatwi zdobycie finasowania.

Izera i fabryka samochodów w Jaworznie / ElectroMobility Poland
Elektryczny Smart #1 w produkcji seryjnej / Smart

Elektryczna Izera, cena i na raty

Izera od początku jest przedstawiana jako marka samochodów rodzinnych. Świadczyć o tym ma m.in. przestronność wnętrza lepsza niż w przypadku innych aut kompaktowych. To efekt dużego rozstawu osi, ustawienia kół na rogach karoserii i przesunięcia kabiny do przodu. Spółka podkreśla, że krajowe elektryki nie będą towarem luksusowym, ale pojazdami w zasięgu możliwości finansowych Polaków.

– To było jedno z najważniejszych założeń naszego projektu. Chcemy wprowadzić dogodny ratalny system sprzedaży, aby całościowy koszt posiadania samochodu utrzymać na poziomie atrakcyjniejszym niż samochody spalinowe porównywalnej klasy – zapowiedział Piotr Zaremba, prezes EMP.

Spółka ElectroMobility Poland powstała w październiku 2016 r., a jej zadaniem jest uruchomienie produkcji seryjnej polskiego samochodu elektrycznego Izera. Udziałowcami EMP są cztery polskie koncerny energetyczne: PGE, Energa, Enea oraz TAURON. Każdy objął po 25 proc. akcji w kapitale zakładowym spółki, uzyskując w ten sposób po 25 proc. głosów na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy. 30 września 2021 r. nastąpiło podwyższenie kapitału zakładowego spółki w drodze objęcia nowo wyemitowanych akcji EMP przez Skarb Państwa, który tym samym stał się większościowym akcjonariuszem. Kapitał zakładowy wynosi 302 296 890 zł.

Izera będzie produkowana na platformie Geely / ElectroMobility Poland
IZERA: polski samochód elektryczny / ElectroMobility Poland
Izera będzie produkowana na platformie Geely / ElectroMobility Poland