Toyota, Mercedes i Tesla, to trójca która trzęsie światową motoryzacją. Przynajmniej tak wynika z najnowszego raportu Best Global Brands 2022 opublikowanego przez firmę konsultingową Interbrand. Jak w szczegółach wygląda zestawienie 100 najbardziej wartościowych firm?

Reklama

Na szczycie ogólnego zestawienia znalazło się Apple – wartość tej marki w 2022 roku wyniosła 482,2 mld dolarów (+18 proc.). Microsoft jest na drugiej lokacie – giganta wyceniono na 278 mld dolarów. Amazon, największy na świecie sklep internetowy, z kwotą 274,8 mld dolarów zamyka podium. Goolge jest czwarte w szeregu – wartość oceniono na 251,75 mld dolarów. Samsung z wyceną na poziomie 87,7 mld dolarów zasłużył na 5. lokatę. Po koreańskim koncernie technologicznym zaczyna się świat motoryzacji...

Toyota najcenniejszą marką motoryzacyjną Best Global Brands 2022

Toyota jest najwyżej sklasyfikowaną i jednocześnie najmocniejszą marką motoryzacyjną. To już 19. raz, kiedy korona w tej kategorii trafia do japońskiej firmy. Według oceny analityków Interbrand jej wartość wynosi obecnie niemal 60 mld dolarów (dokładnie 59,76 mld dolarów). W zestawieniu wszystkich globalnych marek Toyota obecnie zajmuje 6. miejsce, przed Coca-Colą.

Reklama
Toyota Corolla sedan 2023 / Toyota
Reklama

W ocenie ekspertów Interbrand siłą Toyoty na globalnym rynku jest szeroka i zróżnicowana gama modeli, największa na świecie sprzedaż zelektryfikowanych samochodów oraz wybór wielu różnych technologii elektryfikacji, które ułatwiają dostosowanie oferty do potrzeb i możliwości kierowców na poszczególnych rynkach.

– Od 25 lat Toyota konsekwentnie rozbudowuje gamę zelektryfikowanych samochodów oraz równolegle rozwija wszystkie rodzaje nisko- i bezemisyjnych napędów, których modułowa konstrukcja umożliwia stosowanie wielu tych samych komponentów w samochodach hybrydowych, hybrydach plug-in, autach elektrycznych na baterie oraz elektrycznych na wodór. Ta strategia przyczynia się do zwiększenia tempa dekarbonizacji motoryzacji zarówno w krajach rozwiniętych jak i rozwijających się. Do dziś Toyota sprzedała na całym świecie ponad 20 mln zelektryfikowanych aut – podliczają analitycy Interbrand.

Toyota Corolla Cross z hybrydą 5. generacji już w Polsce

W 2021 roku japoński koncern, do którego należy Toyota i Lexus, sprzedał prawie 10,5 mln samochodów, to 10 proc. więcej niż rok wcześniej. Większość tego wyniku ponad 9,6 mln aut wypuściła na drogi marka Toyota, co dało jej pozycję lidera branży. Toyota jest najbardziej znana jako największy producent zelektryfikowanych samochodów i lider technologii napędów hybrydowych i wodorowych. Do dziś marka sprzedała ponad 15 mln hybryd, co jej zdaniem pozwoliło uniknąć emisji 120 mln ton CO2. Teraz w Polsce debiutuje Corolla Cross z najnowszą hybrydą 5. generacji.

Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Toyota

Toyota i nowy napęd hybrydowy 5. generacji to większa moc

Corolla Cross jest pierwszą Toyotą, która wprowadza 2-litrową hybrydę 5. generacji. Najważniejsze różnice w porównaniu do wcześniejszego rozwiązania są ukryte wewnątrz. Każdy element spalinowo-elektrycznego układu został zmodyfikowany. Przekładania ma inne silniki elektryczne. Silnik MG2, znajdujący się wewnątrz przekładni hybrydowej, jest o 5 KM mocniejszy. Dwulitrowy silnik benzynowy także zyskał na sile. Do tego zastosowano wydajniejszy falownik. W efekcie łączna moc układu hybrydowego 2.0 Dynamic Force wzrosła o 13 KM do 197 KM. Zmiany przeszedł również akumulator litowo-jonowy - jest mniejszy i o 14 proc. lżejszy od montowanego w napędach 4. generacji (w porównaniu z długo stosowaną baterią niklowo-wodorkową różnica w masie sięga 40 proc.). Jednocześnie o 14 proc. udało się zwiększyć moc baterii. To z kolei wymusiło udoskonalenie układu chłodzenia ogniw (teraz pracuje ciszej i powinien zapewnić dłuższa żywotność). Pochylono się nawet nad zmianą lepkości oleju w przekładni.

Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz

Toyota Corolla Cross z nową hybrydą 5. generacji, jak jeździ i ile spala?

Podczas przyspieszania częściej do głosu dochodzi jednostka elektryczna – silnik benzynowy wkracza do akcji nieco później i rzadziej niż w 4. generacji. Ruszaniu spod świateł czy manewrowaniu na parkingu dłużej towarzyszy cisza. Wyraźnie zyskała też zrywność i elastyczność. Nowa hybryda jest też bardzo ekonomiczna – wynik 4,6 l/100 km nie wymaga specjalnych wysiłków, a gdyby się uprzeć to i mniej niż 4 l udałoby się uzyskać.

Opinia? Jeśli brać pod uwagę niemal 200-konny napęd, nadwozie typu SUV i 1600 kg wagi auta, to wyniki zużycia benzyny mogą imponować. Sama Toyota dla Corolli Cross z napędem na przednią oś deklaruje średnie zużycie paliwa na poziomie 5 l/100 km.

Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Toyota

Toyota warta więcej od Mercedesa, Tesla z największym wzrostem

Toyota jako najbardziej wartościowa marka w branży motoryzacyjnej wyprzedziła Mercedesa. Niemieckiego producent samochodów premium wyceniono na 56,1 mld dolarów (+ 10 proc.). W chwili debiutu w rankingu Interbrand w 2000 roku japońska firma była wyceniona na 18,823 mld dolarów, a Mercedes na 21,104 mld.

Z kolei Tesla zamyka podium wśród najcenniejszych firm automotive z wynikiem 48 mld zielonych. Amerykańska firma zanotowała największy wzrost wartości, bo aż o 32 proc. BMW to czwarta lokata - bawarskiego producenta wyceniono na 46,33 mld dolarów.

Mercedes EQS z systemem DRIVE PILOT / Mercedes / Mercedes-Benz AG, Communications

Porsche przegrało z pampersami

Porsche, które niedawno wkroczyło na giełdę, jest wyceniane na 13,5 mld dolarów. Co ciekawe, niemiecki producent w klasyfikacji generalnej musiał uznać wyższość marki Pampers. Firma znana z pieluszek ma być warta 13,83 mld dolarów.

Oto najbardziej wartościowe marki motoryzacyjne według Best Global Brands 2022 firmy Interbrand

Firma konsultingowa Interbrand od 22 lat co roku przeprowadza ocenę, a następnie publikuje ranking największych światowych marek. Wartość marki na potrzeby rankingu obliczana jest na podstawie kompleksowej oceny zeznań podatkowych oraz działań marketingowych, które wykorzystywane są do oszacowania jej przyszłych przychodów.

Miejsce w branży/lokata w Top 100 Marka Wartość marki
1/6 Toyota 59,76 mld dolarów
2/8 Mercedes-Benz 56,1
3/12 Tesla 48
4/13 BMW 46,33
5/26 Honda 22,84
6/35 Hyundai 17,31
7/46 Audi 14,97
8/48 Volkswagen 14,82
9/50 Ford 14,43
10/53 Porsche 13,50
11/61 Nissan 12,21
12/75 Ferrari 9,36
13/87 Kia 6,61
14/98 Land Rover 5,59
15/99 Mini 5,58
Tesla Model 3 i Model Y / Tesla