- Toyota najcenniejszą marką motoryzacyjną Best Global Brands 2022
- Toyota Corolla Cross z hybrydą 5. generacji już w Polsce
- Toyota i nowy napęd hybrydowy 5. generacji to większa moc
- Toyota Corolla Cross z nową hybrydą 5. generacji, jak jeździ i ile spala?
- Toyota warta więcej od Mercedesa, Tesla z największym wzrostem
Toyota, Mercedes i Tesla, to trójca która trzęsie światową motoryzacją. Przynajmniej tak wynika z najnowszego raportu Best Global Brands 2022 opublikowanego przez firmę konsultingową Interbrand. Jak w szczegółach wygląda zestawienie 100 najbardziej wartościowych firm?
Na szczycie ogólnego zestawienia znalazło się Apple – wartość tej marki w 2022 roku wyniosła 482,2 mld dolarów (+18 proc.). Microsoft jest na drugiej lokacie – giganta wyceniono na 278 mld dolarów. Amazon, największy na świecie sklep internetowy, z kwotą 274,8 mld dolarów zamyka podium. Goolge jest czwarte w szeregu – wartość oceniono na 251,75 mld dolarów. Samsung z wyceną na poziomie 87,7 mld dolarów zasłużył na 5. lokatę. Po koreańskim koncernie technologicznym zaczyna się świat motoryzacji...
Toyota najcenniejszą marką motoryzacyjną Best Global Brands 2022
Toyota jest najwyżej sklasyfikowaną i jednocześnie najmocniejszą marką motoryzacyjną. To już 19. raz, kiedy korona w tej kategorii trafia do japońskiej firmy. Według oceny analityków Interbrand jej wartość wynosi obecnie niemal 60 mld dolarów (dokładnie 59,76 mld dolarów). W zestawieniu wszystkich globalnych marek Toyota obecnie zajmuje 6. miejsce, przed Coca-Colą.
W ocenie ekspertów Interbrand siłą Toyoty na globalnym rynku jest szeroka i zróżnicowana gama modeli, największa na świecie sprzedaż zelektryfikowanych samochodów oraz wybór wielu różnych technologii elektryfikacji, które ułatwiają dostosowanie oferty do potrzeb i możliwości kierowców na poszczególnych rynkach.
– Od 25 lat Toyota konsekwentnie rozbudowuje gamę zelektryfikowanych samochodów oraz równolegle rozwija wszystkie rodzaje nisko- i bezemisyjnych napędów, których modułowa konstrukcja umożliwia stosowanie wielu tych samych komponentów w samochodach hybrydowych, hybrydach plug-in, autach elektrycznych na baterie oraz elektrycznych na wodór. Ta strategia przyczynia się do zwiększenia tempa dekarbonizacji motoryzacji zarówno w krajach rozwiniętych jak i rozwijających się. Do dziś Toyota sprzedała na całym świecie ponad 20 mln zelektryfikowanych aut – podliczają analitycy Interbrand.
Toyota Corolla Cross z hybrydą 5. generacji już w Polsce
W 2021 roku japoński koncern, do którego należy Toyota i Lexus, sprzedał prawie 10,5 mln samochodów, to 10 proc. więcej niż rok wcześniej. Większość tego wyniku – ponad 9,6 mln aut – wypuściła na drogi marka Toyota, co dało jej pozycję lidera branży. Toyota jest najbardziej znana jako największy producent zelektryfikowanych samochodów i lider technologii napędów hybrydowych i wodorowych. Do dziś marka sprzedała ponad 15 mln hybryd, co jej zdaniem pozwoliło uniknąć emisji 120 mln ton CO2. Teraz w Polsce debiutuje Corolla Cross z najnowszą hybrydą 5. generacji.
Toyota i nowy napęd hybrydowy 5. generacji to większa moc
Corolla Cross jest pierwszą Toyotą, która wprowadza 2-litrową hybrydę 5. generacji. Najważniejsze różnice w porównaniu do wcześniejszego rozwiązania są ukryte wewnątrz. Każdy element spalinowo-elektrycznego układu został zmodyfikowany. Przekładania ma inne silniki elektryczne. Silnik MG2, znajdujący się wewnątrz przekładni hybrydowej, jest o 5 KM mocniejszy. Dwulitrowy silnik benzynowy także zyskał na sile. Do tego zastosowano wydajniejszy falownik. W efekcie łączna moc układu hybrydowego 2.0 Dynamic Force wzrosła o 13 KM do 197 KM. Zmiany przeszedł również akumulator litowo-jonowy - jest mniejszy i o 14 proc. lżejszy od montowanego w napędach 4. generacji (w porównaniu z długo stosowaną baterią niklowo-wodorkową różnica w masie sięga 40 proc.). Jednocześnie o 14 proc. udało się zwiększyć moc baterii. To z kolei wymusiło udoskonalenie układu chłodzenia ogniw (teraz pracuje ciszej i powinien zapewnić dłuższa żywotność). Pochylono się nawet nad zmianą lepkości oleju w przekładni.
Toyota Corolla Cross z nową hybrydą 5. generacji, jak jeździ i ile spala?
Podczas przyspieszania częściej do głosu dochodzi jednostka elektryczna – silnik benzynowy wkracza do akcji nieco później i rzadziej niż w 4. generacji. Ruszaniu spod świateł czy manewrowaniu na parkingu dłużej towarzyszy cisza. Wyraźnie zyskała też zrywność i elastyczność. Nowa hybryda jest też bardzo ekonomiczna – wynik 4,6 l/100 km nie wymaga specjalnych wysiłków, a gdyby się uprzeć to i mniej niż 4 l udałoby się uzyskać.
Opinia? Jeśli brać pod uwagę niemal 200-konny napęd, nadwozie typu SUV i 1600 kg wagi auta, to wyniki zużycia benzyny mogą imponować. Sama Toyota dla Corolli Cross z napędem na przednią oś deklaruje średnie zużycie paliwa na poziomie 5 l/100 km.
Toyota warta więcej od Mercedesa, Tesla z największym wzrostem
Toyota jako najbardziej wartościowa marka w branży motoryzacyjnej wyprzedziła Mercedesa. Niemieckiego producent samochodów premium wyceniono na 56,1 mld dolarów (+ 10 proc.). W chwili debiutu w rankingu Interbrand w 2000 roku japońska firma była wyceniona na 18,823 mld dolarów, a Mercedes na 21,104 mld.
Z kolei Tesla zamyka podium wśród najcenniejszych firm automotive z wynikiem 48 mld zielonych. Amerykańska firma zanotowała największy wzrost wartości, bo aż o 32 proc. BMW to czwarta lokata - bawarskiego producenta wyceniono na 46,33 mld dolarów.
Porsche przegrało z pampersami
Porsche, które niedawno wkroczyło na giełdę, jest wyceniane na 13,5 mld dolarów. Co ciekawe, niemiecki producent w klasyfikacji generalnej musiał uznać wyższość marki Pampers. Firma znana z pieluszek ma być warta 13,83 mld dolarów.
Oto najbardziej wartościowe marki motoryzacyjne według Best Global Brands 2022 firmy Interbrand
Firma konsultingowa Interbrand od 22 lat co roku przeprowadza ocenę, a następnie publikuje ranking największych światowych marek. Wartość marki na potrzeby rankingu obliczana jest na podstawie kompleksowej oceny zeznań podatkowych oraz działań marketingowych, które wykorzystywane są do oszacowania jej przyszłych przychodów.
| Miejsce w branży/lokata w Top 100 | Marka | Wartość marki |
| 1/6 | Toyota | 59,76 mld dolarów |
| 2/8 | Mercedes-Benz | 56,1 |
| 3/12 | Tesla | 48 |
| 4/13 | BMW | 46,33 |
| 5/26 | Honda | 22,84 |
| 6/35 | Hyundai | 17,31 |
| 7/46 | Audi | 14,97 |
| 8/48 | Volkswagen | 14,82 |
| 9/50 | Ford | 14,43 |
| 10/53 | Porsche | 13,50 |
| 11/61 | Nissan | 12,21 |
| 12/75 | Ferrari | 9,36 |
| 13/87 | Kia | 6,61 |
| 14/98 | Land Rover | 5,59 |
| 15/99 | Mini | 5,58 |