Toyota Corolla jest z nami od 56 lat. Pojawiła się w 1966 roku, by trafić w potrzeby rozwijającej się wówczas w Japonii klasy średniej. W Polsce szczytem marzeń była wtedy Syrena, a Fiacie 126p jeszcze nikt nie słyszał. Licznik japońskiej marki ruszył. Pierwszy kompaktowy model Toyoty na początek zmotoryzował rodzimy rynek, następnie podbił amerykański i wreszcie stał się autem globalnym. Nazwa Corolla oznacza koronę płatków kwiatu, czyli jego najpiękniejszą część. Japończycy celowo wybrali to "imię", ponieważ miało kojarzyć się ze stylem i wysoką jakością. Jednak za sloganami stały też rozwiązania techniczne…

Reklama

Corolla pierwszej generacji była autem zaawansowanym, a świadczy o tym choćby przednie zawieszenie oparte na kolumnach MacPhersona – w tamtych czasach stosowane jedynie w kilku autach na świecie. Także fabryka Takaoka wybudowana w 1968 roku specjalnie dla Corolli błyszczała nowoczesnością – jako pierwsza była sterowana komputerem. Od tamtej pory japoński koncern wprowadził na drogi aż dwanaście generacji tego modelu. Corolla jako pierwsza w dziejach motoryzacji przekroczyła rekordową liczbę 50 mln sztuk. Dziś nowy egzemplarz tego auta sprzedaje się na świecie co 30 sekund, a w Polsce co 30 minut. Nad Wisłą Corolla to najpopularniejszy nowy samochód. Jednak Japończycy są świadomi, że dobra passa nie może trwać wiecznie, stąd zafundowali jej modernizację. Chirurg ciął głęboko. Zmienił się wygląd i zastosowana technika. Oto Toyota Corolla 2023…

Toyota Corolla 2023, czyli lifting to nie wszystko

Corolla na 2023 rok wyróżnia się drapieżnym spojrzeniem przeprojektowanych reflektorów bi-LED. Każde nadwozie - hatchback, sedan i TS kombi - to indywidualny styl. Zmieniona kratka grilla czy nowe wzory felg to tylko część wprowadzonych poprawek. Doszły trzy kolory karoserii. Juniper Blue o lśniącym odcieniu jest zarezerwowany dla hatchbacka i kombi. W sedanie pojawił się zielony Midnight Teal. Lakier Metallic Grey można mieć z każdym nadwoziem.

Reklama
Toyota Corolla 12. generacji występuje w trzech odmianach nadwozia – hatchback, sedan i TS Kombi / Toyota
Toyota Corolla 2023 sedan występuje wyłączenie z hybrydą 5. generacji, w której pierwsze skrzypce gra silnik benzynowy 1.8 / Toyota

Toyota Corolla 2023 i zmiany we wnętrzu

We wnętrzu mistrzem pierwszego wrażenia jest 10,5-calowy ekran nowej stacji multimedialnej z szybszym procesorem, który debiutował w Corolli Cross. Na tle poprzedniego rozwiązania to przepaść – na dotyk reaguje błyskawicznie, a grafika jest ostra i na czasie. Wystarczy chwila zabawy by połapać się w logice systemu zawiadującego funkcjami. Wyświetlacz pozwala na zarządzenie nawigacją, multimediami z Android Auto i Apple CarPlay (bezprzewodowo). Dotychczas stosowany 8-calowy monitor był wyposażony w pokrętło regulacji głośności. Nowszy to trzy przyciski, duże ikony funkcji oraz kilka widoków ekranu.

Corolla 2023 od wersji Comfort debiutuje z 12,3-calowym wirtualnym zestawem wskaźników, który pozwala na niemal dowolną konfigurację prezentowanych widoków – można go spersonalizować w czterech różnych trybach np. pod kątem zużycia paliwa, pracy układu hybrydowego bądź nawigacji / Toyota
Toyota Corolla 2023 / Toyota

Nawigacja w chmurze, tego jeszcze nie było

System oferuje również nawigację w chmurze, informacje o ruchu drogowym, sterowanie głosowe oraz aktualizacje przez internet (w zależności od wersji wyposażenia 4-letni bezpłatny dostęp do łączności internetowej i systemów Toyota Smart Connect lub Toyota Smart Connect Pro). Corollą da się sterować zdalnie – z poziomu aplikacji MyT na smartfonie można np. analizować styl jazdy, odnaleźć auto na parkingu czy ustawić klimatyzację lub zablokować i odblokować drzwi. Wnęka przed dźwignią automatycznej skrzyni biegów to ładowarka indukcyjna nad nią jest też gniazdo USB-A, a z tyłu dwa wejścia USB-C.

Wnętrze zyskało na nowoczesności – swoje robią nowe wzory i przetłoczenia tapicerki. / Toyota
Toyota Corolla 2023 dostała dwa nowe napędy hybrydowe 5. generacji, które zapewniają większą moc i lepsze osiągi / Toyota

Nowy napęd hybrydowy 5. generacji to większa moc i dwa silniki

Toyota Corolla Cross, czyli SUV jest pierwszym autem, które wprowadza 5. generację hybrydy. Jednak to "zwykła" Corolla 2023 da kierowcom aż dwie nowe hybrydy do wyboru – pierwsza jest oparta na benzynowym 1.8, zaś druga na jednostce 2.0 Dynamic Force. W obu układach wprowadzono poważne zmiany, na sile zyskał silnik spalinowy i elektryczny.

Zmiany przeszedł również akumulator litowo-jonowy. Nowa bateria jest lżejsza i mniejsza i w zależności od układu masa nowego akumulatora trakcyjnego spadła nawet o 18 kg. Mimo zmniejszenia rozmiarów parametry i moc baterii wzrosły. Tym samym możliwe jest korzystanie z elektrycznego napędu przez dłuższy czas. Kolejne modyfikacje objęły jednostkę sterująca mocą (PCU) i elektryczny silnik przy skrzyni biegów. Nowy akumulator litowo-jonowy jest mniejszy i lżejszy, ale jednocześnie mocniejszy. W zależności od układu napędowego, masę baterii zmniejszono nawet o 18 kg. To z kolei wymusiło udoskonalenie chłodzenia ogniw. Wszystkie elementy hybrydy 5. generacji są zdecydowanie mniejsze – o około 20-30 proc. od tych w 4. generacji. Pochylono się nawet nad zmianą lepkości oleju w przekładni.

Toyota Corolla sedan 2023 / Toyota
Toyota Corolla sedan 2023 / Toyota

Corolla 2023 2.0 hybrid przyspiesza lepiej niż Corolla 2021

Hybryda 1.8 zapewni teraz 140 KM zamiast 122 KM. Większa moc to przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,2 s, czyli lepsze o 1,7 s. Inżynierowie podkreślają, że mimo wyższych osiągów, emisja CO2 według wstępnych pomiarów pozostaje na takim samym poziomie od 102 g/km jak w przypadku napędu 4. generacji (1.8/122 KM).

Napęd hybrydowy 5. generacji z silnikiem 2.0 wytwarza teraz 196 KM, czyli o 12 KM więcej. Efekt? Corolla 2023 z nowym sercem stała się szybsza o pół sekundy - od 0 do 100 km/h przyspieszy w 7,5 s. Mocniejszy napęd jest też łagodniejszy dla środowiska - wstępne dane mówią o emisji od 107 g/km CO2 w cyklu mieszanym, czyli o 3 g/km mniej niż aktualny, 184-konny napęd 2.0.

Toyota Corolla 2023 / Toyota

Jak jeździ i ile spala hybryda 5. generacji?

A jak 2-litrowa hybryda 5. generacji radzi sobie na drodze? To sprawdziliśmy za kierownicą nowej Corolli Cross. Podczas przyspieszania częściej i na dłużej do głosu dochodzi jednostka elektryczna – silnik benzynowy wkracza do akcji nieco później i rzadziej niż w 4. generacji. Ruszaniu spod świateł czy manewrowaniu na parkingu dłużej towarzyszy cisza. Wyraźnie zyskała też zrywność i elastyczność. Nowa hybryda jest też bardzo ekonomiczna – zejście poniżej 4,5 l/100 km nie wymaga czarów, a gdyby się uprzeć to i mniej niż 4 l udałoby się uzyskać. Napęd doszlifowano również pod względem akustycznym – silnik podczas jazdy autostradą pracował cicho, ton podnosił jedynie przy zdecydowanym wdepnięciu gazu. Bezstopniowa przekładnia ogłady nabrała już wcześniej, stąd nie ma mowy o przeciągłym wyciu przy przyspieszaniu. Biorąc od uwagę, że tradycyjna Corolla jest niższa, bardziej opływowa i lżejsza niż uSUViona Corolla Cross, można spodziewać się jeszcze lepszych wrażeń z jazdy…

Toyota Corolla Cross jako pierwsza w gamie japońskiej marki dostała napęd hybrydowy 5. generacji. I właśnie nowy duet spalinowo elektryczny jest największym atutem tego auta - jest dynamiczny i oszczędny. Do tego wyważone zawieszenie i przestronna kabina / Tomasz Sewastianowicz
Reklama

Toyota Corolla 2023 i wyposażenie

Toyota Corolla 2023 jest na czasie pod względem systemów bezpieczeństwa. Układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia został rozbudowany o system ograniczania przyspieszania przy małych prędkościach - reaguje na gwałtowne wciśnięcie pedału gazu podczas wolnej jazdy. Doszedł też asystent skrętu na skrzyżowaniach. Na liście nowości jest jeszcze wspomaganie kierownicy w razie ryzyka zderzenia, które teraz zapobiega kolizjom z nadjeżdżającymi samochodami, układ zapobiegania kolizjom bocznym oraz system redukcji prędkości w zakrętach. Asystent bezpiecznego wysiadania ostrzeże o nadjeżdżającym rowerzyście lub aucie jeśli kierowca lub pasażer spróbują otworzyć drzwi. Kolejna nowość to przypominanie kierowcy, by sprawdził, czy nie zostawił czegoś na tylnych siedzeniach, zanim zamknie samochód.

Nowa Corolla pozwoli także na bezprzewodową aktualizację pokładowego oprogramowania (w trybie OTA; Over the air). Dzięki temu nawet po 5 latach funkcjonalność jej systemów bezpieczeństwa będzie lepsza niż na początku. Ciągle udoskonalanie softu pozwoli na przykład uruchamiać nowe elementy wyposażenia czy zwiększyć wydajność napędu hybrydowego.

Toyota Corolla 2023 / Toyota
Toyota Corolla 2023 / Toyota

Toyota Corolla GR Sport 2023 to nowy wygląd i wnętrze

Z kolei odświeżona Toyota Corolla GR Sport, czyli najbardziej drapieżna wersja tego modelu, ma nowe 18-calowe alufelgi oraz zmieniony wygląd tylnego zderzaka i osłony podwozia. Fotele w odmianach hatchback i kombi otrzymały nową tapicerkę z logo GR wytłoczonym na zagłówku i nowym wzorem małych sześciokątów na srebrnych taśmach wzdłuż krawędzi zagłówka i poduszki. Logo GR pojawiło się również na przycisku Start.

Toyota Corolla GR Sport 2023 / Toyota
We wnętrzu mistrzem pierwszego wrażenia jest 10,5-calowy ekran nowej stacji multimedialnej z szybszym procesorem. Na tle poprzedniego rozwiązania to przepaść – na dotyk reaguje błyskawicznie, a grafika jest ostra i na czasie. Wystarczy chwila zabawy by połapać się w logice systemu zawiadującego funkcjami. Wyświetlacz pozwala na zarządzenie nawigacją, multimediami z Android Auto i Apple CarPlay (bezprzewodowo). Dotychczas stosowany 8-calowy monitor był wyposażony w pokrętło regulacji głośności / Toyota

Kiedy nowa Corolla w Polsce i jaka cena? Hybryda 2.0 droższa od 1.8 o 10 tys. zł

Toyota Corolla 2023 trafi do sprzedaży w Europie w pierwszym kwartale 2023 roku. Najtańszy model sedan w wersji Active z hybrydą 5. generacji 1.8/140 KM kosztuje od 111 900 zł. Pięciodrzwiowy hatchback startuje od ceny 114 900 zł (140-konna hybryda), mocniejszy napęd 2.0 Hybrid Dynamic Force 196 KM to wydatek od 127 900 zł. Toyota Corolla TS kombi 2023 została wyceniona na 118 900 zł (hybryda 1.8/140 KM) i od 131 900 zł za 2-litrową hybrydę 5. generacji.

Odświeżona Corolla GR Sport ma nowe 18-calowe, polerowane felgi aluminiowe oraz nowy wygląd tylnego zderzaka i osłony podwozia / Toyota
Toyota Corolla 2023 / Toyota

Toyota Corolla 2023, cennik i wersje wyposażenia

Toyota Corolla 2023 sedan 1.8 Hybrid 140 KM e-CVT hatchback 1.8 Hybrid 140 KM e-CVT hatchback 2.0 Hybrid 196 KM e-CVT kombi 1.8 Hybrid 140 KM e-CVT kombi 2.0 Hybrid 196 KM e-CVT
Active 111 900 zł 114 900 - 118 900 -
Comfort 114 900 zł 117 900 127 900 121 900 131 900
Style 125 900 zł 128 900 138 900 134 900 144 900
GR Sport 133 900 136 900 146 900 142 900 152 900
Executive 137 900 zł 144 900 154 90 151 900 161 900
Toyota Corolla 2023 / Toyota
Toyota Corolla 2023 / Toyota
Toyota Corolla 2023 / Toyota
Toyota Corolla 2023 / Toyota
Toyota Corolla 2023 / Toyota
Toyota Corolla 2023 / Toyota
Toyota Corolla 2023 / Toyota
Toyota Corolla 2023 / Toyota
Toyota Corolla 2023 / Toyota
Toyota Corolla 2023 / Toyota
Toyota Corolla 2023 / Toyota