Toyota bZ Compact SUV to drugi po bZ4X samochód elektryczny japońskiej marki zbudowany na nowej platformie eTNGA. Właśnie z tej skalowalnej architektury skorzysta 30 nowych samochodów na prąd z baterii, które w najbliższym czasie wprowadzą marki Toyota i Lexus.

Reklama

Lista obejmuje SUV-y i crossovery, auta sportowe, sedany, dostawczaki, a także terenowego SUV-a i pickupa. Oto, czego mogą spodziewać się kierowcy po najnowszym dziecku inżynierów…

Toyota ujawniła nowy model SUV, Prius podzielił się genami

Nowa Toyota Prius rozpoczęła stylistyczną rewolucję, a bZ Compact SUV jest jej kolejnym dojrzałym owocem. I wygląda na to, że znakiem rozpoznawczym przyszłych aut japońskiej marki będą świata LED w kształcie bumerangów. Schludnie i energicznie (clean/vital) – tak styliści opisują urodę bZ Compact. Minimalistyczny design ożywia agresywność ekstremalnie opływowej sylwetki. Nowy samochód został wykonany z przyjaznych dla środowiska materiałów.

Reklama
Toyota bZ Compact SUV Concept / Toyota
Reklama

Nowa Toyota z zaskakującym wnętrzem i wyposażeniem

Toyota oprócz ekologiczności elektrycznej mocy podkreśla też szerokie zastosowanie materiałów przyjaznych środowisku. We wnętrzu witają fotele i tapicerka wykonane z materiałów pochodzenia roślinnego oraz z recyclingu. To część strategii Beyond Zero, która wprowadza do produkcji samochodów więcej działań niż jedynie opracowanie bezemisyjnego napędu.

Toyota bZ Compact SUV Concept / Toyota

W kabinie totalne zaskoczenie. Kokpit jest tak minimalistyczny, że z wrażenia trzeba przetrzeć oczy. Na szczęście iskrę życia dają dwa ekrany z nietypowo podgiętą dolną krawędzią – taki trik kojarzy się ze smartfonami. Fizyczny przycisk jest tylko jeden – do uruchamiania i wyłączania napędu. Nawet sterowanie funkcjami z kierownicy przypominającej wolant obsługują pola dotykowe, którym można przypisać różne polecenia.

Samochód komunikuje się z pasażerami za pośrednictwem asystenta głosowego. Jedną z jego funkcji są sygnały dźwiękowe i wizualne wyświetlane w kabinie w reakcji na rozkazy kierowcy oraz osób podróżujących z przodu i z tyłu.

Toyota bZ Compact SUV Concept / Toyota

Toyota kończy z kierownicą, teraz hitem jest wolant

Wracając do rezygnacji z tradycyjnej, okrągłej kierownicy. Platforma e-TNGA uwolniła drogę do zastosowania szeregu nowych technologii. Jedną z najważniejszych jest pierwszy na świecie układ kierowniczy steer-by-wire z wolantem. Nie jest to marketingowy gadżet na wzór Tesli, gdzie przycięto kierownicę, a reszta pozostała po staremu. W układzie Toyoty nie ma mechanicznego połączenia kół z kierownicą ani kolumny kierowniczej. System wykorzystuje wiązkę elektryczną do wysyłania sygnałów do kół. Wystarczy obrócić wolant o 150 stopni, aby przejść od oporu do oporu, bez potrzeby przekładania rąk (w Tesli trzeba). Taki wirtualny układ kierowniczy na żywo pracuje bardzo realistycznie. Sprawdziliśmy to w Lexusie RZ 450e. Wystarczy delikatny ruch, a reakcja kół jest natychmiastowa.

Toyota bZ Compact SUV Concept / Toyota
Toyota bZ Compact SUV Concept / Toyota

Toyota bez połączenia kół z kierownicą, nie ma też kolumny kierowniczej

W rozmowach inżynierowie zapewnili, że na drodze elektroniczny system z wolantem nie będzie bezduszny. Kierowca wśród informacji zwrotnych ze styku kół z jezdnią odczuje np. mniejsze drgania wywołane nierównościami. Do tego odczuwalny będzie stabilny tor jazdy i lepsza jego korekta przy bocznym wietrze, a także większa precyzja w trakcie jazdy na wprost po pochyłej nawierzchni. Czy to bezpieczne? RZ ma specjalne zabezpieczenia awaryjne procesorów sterujących One Motion Grip, a także dodatkowy obwód prądu na wypadek utraty głównego źródła zasilania systemu. Jeśli to jeszcze kogoś nie przekonuje, to zawsze może zaoszczędzić pieniądze i zostać przy tradycyjnej kierownicy. Układ steer-by-wire z wolantem będzie też dostępny w Toyocie bZ4X. W Europie rozwiązanie będzie dostępne jako opcja najwcześniej w 2023 roku. Idąc tym tropem można spodziewać się, że bZ Compact SUV również dostanie układ kierowniczy łączący wolant z systemem steer-by-wire.

Toyota bZ Compact SUV Concept / Toyota

Nowy SUV Toyoty z techniką bZ4X czyli moc, osiągi, dane techniczne

Toyota bZ Compact SUV dzieli platformę z bZ4x, stąd w nowicjuszu można spodziewać się podobnych rozwiązań. Także jeśli chodzi o napęd. Elektryczny crossover pod nogami skrywa litowo-jonowy akumulator o pojemności 71,4 kWh (96 ogniw i napięcie 355 V). To pierwsza bateria japońskiej marki chłodzona cieczą. W wersji bazowej bZ4X z 204-konnym silnikiem (265 Nm) napędzającym przednie koła ma od 0 do 100 km/h przyspieszyć w 8,4 s i zapewnić do 516 km zasięgu (średnio zużywając 14,3 kWh energii na 100 km) – wynika z danych homologacyjnych na Europę.

Toyota bZ Compact SUV Concept / Toyota

Auto z napędem 4x4 to 217 KM oraz 336 Nm momentu obrotowego. Zastosowano tu dwa silniki elektryczne o mocy 80 kW – jeden przy przedniej osi, drugi przy tylnej. Układ X-MODE, opracowany razem z Subaru, może być dostosowany do warunków panujących na drodze – jazdy w śniegu i błocie, jazdy w głębokim śniegu i błocie (poniżej 20 km/h) oraz w trybie Grip Control do jazdy w trudniejszym terenie (poniżej 10 km/h). Przyspieszanie bZ4X 4x4 od 0 do 100 km/h trwa 7,7 s.

Które z tych rozwiązań znajdzie się pod karoserią Toyoty bZ Compact SUV okaże się na początku grudnia 2022 roku. Wtedy japoński producent odkryje karty do końca.

Toyota bZ Compact SUV Concept / Toyota
Toyota bZ Compact SUV Concept / Toyota