Toyota bZ Compact SUV to drugi po bZ4X samochód elektryczny japońskiej marki zbudowany na nowej platformie eTNGA. Właśnie z tej skalowalnej architektury skorzysta 30 nowych samochodów na prąd z baterii, które w najbliższym czasie wprowadzą marki Toyota i Lexus.

Lista obejmuje SUV-y i crossovery, auta sportowe, sedany, dostawczaki, a także terenowego SUV-a i pickupa. Oto, czego mogą spodziewać się kierowcy po najnowszym dziecku inżynierów…

Toyota ujawniła nowy model SUV, Prius podzielił się genami

Nowa Toyota Prius rozpoczęła stylistyczną rewolucję, a bZ Compact SUV jest jej kolejnym dojrzałym owocem. I wygląda na to, że znakiem rozpoznawczym przyszłych aut japońskiej marki będą świata LED w kształcie bumerangów. Schludnie i energicznie (clean/vital) – tak styliści opisują urodę bZ Compact. Minimalistyczny design ożywia agresywność ekstremalnie opływowej sylwetki. Nowy samochód został wykonany z przyjaznych dla środowiska materiałów.

Reklama
Toyota bZ Compact SUV Concept Toyota bZ Compact SUV Concept / Toyota
Reklama

Nowa Toyota z zaskakującym wnętrzem i wyposażeniem

Toyota oprócz ekologiczności elektrycznej mocy podkreśla też szerokie zastosowanie materiałów przyjaznych środowisku. We wnętrzu witają fotele i tapicerka wykonane z materiałów pochodzenia roślinnego oraz z recyclingu. To część strategii Beyond Zero, która wprowadza do produkcji samochodów więcej działań niż jedynie opracowanie bezemisyjnego napędu.

Toyota bZ Compact SUV Concept Toyota bZ Compact SUV Concept / Toyota

W kabinie totalne zaskoczenie. Kokpit jest tak minimalistyczny, że z wrażenia trzeba przetrzeć oczy. Na szczęście iskrę życia dają dwa ekrany z nietypowo podgiętą dolną krawędzią – taki trik kojarzy się ze smartfonami. Fizyczny przycisk jest tylko jeden – do uruchamiania i wyłączania napędu. Nawet sterowanie funkcjami z kierownicy przypominającej wolant obsługują pola dotykowe, którym można przypisać różne polecenia.

Samochód komunikuje się z pasażerami za pośrednictwem asystenta głosowego. Jedną z jego funkcji są sygnały dźwiękowe i wizualne wyświetlane w kabinie w reakcji na rozkazy kierowcy oraz osób podróżujących z przodu i z tyłu.

Toyota bZ Compact SUV Concept Toyota bZ Compact SUV Concept / Toyota

Toyota kończy z kierownicą, teraz hitem jest wolant

Wracając do rezygnacji z tradycyjnej, okrągłej kierownicy. Platforma e-TNGA uwolniła drogę do zastosowania szeregu nowych technologii. Jedną z najważniejszych jest pierwszy na świecie układ kierowniczy steer-by-wire z wolantem. Nie jest to marketingowy gadżet na wzór Tesli, gdzie przycięto kierownicę, a reszta pozostała po staremu. W układzie Toyoty nie ma mechanicznego połączenia kół z kierownicą ani kolumny kierowniczej. System wykorzystuje wiązkę elektryczną do wysyłania sygnałów do kół. Wystarczy obrócić wolant o 150 stopni, aby przejść od oporu do oporu, bez potrzeby przekładania rąk (w Tesli trzeba). Taki wirtualny układ kierowniczy na żywo pracuje bardzo realistycznie. Sprawdziliśmy to w Lexusie RZ 450e. Wystarczy delikatny ruch, a reakcja kół jest natychmiastowa.

Toyota bZ Compact SUV Concept Toyota bZ Compact SUV Concept / Toyota
Toyota bZ Compact SUV Concept Toyota bZ Compact SUV Concept / Toyota

Toyota bez połączenia kół z kierownicą, nie ma też kolumny kierowniczej

W rozmowach inżynierowie zapewnili, że na drodze elektroniczny system z wolantem nie będzie bezduszny. Kierowca wśród informacji zwrotnych ze styku kół z jezdnią odczuje np. mniejsze drgania wywołane nierównościami. Do tego odczuwalny będzie stabilny tor jazdy i lepsza jego korekta przy bocznym wietrze, a także większa precyzja w trakcie jazdy na wprost po pochyłej nawierzchni. Czy to bezpieczne? RZ ma specjalne zabezpieczenia awaryjne procesorów sterujących One Motion Grip, a także dodatkowy obwód prądu na wypadek utraty głównego źródła zasilania systemu. Jeśli to jeszcze kogoś nie przekonuje, to zawsze może zaoszczędzić pieniądze i zostać przy tradycyjnej kierownicy. Układ steer-by-wire z wolantem będzie też dostępny w Toyocie bZ4X. W Europie rozwiązanie będzie dostępne jako opcja najwcześniej w 2023 roku. Idąc tym tropem można spodziewać się, że bZ Compact SUV również dostanie układ kierowniczy łączący wolant z systemem steer-by-wire.

Toyota bZ Compact SUV Concept Toyota bZ Compact SUV Concept / Toyota

Nowy SUV Toyoty z techniką bZ4X czyli moc, osiągi, dane techniczne

Toyota bZ Compact SUV dzieli platformę z bZ4x, stąd w nowicjuszu można spodziewać się podobnych rozwiązań. Także jeśli chodzi o napęd. Elektryczny crossover pod nogami skrywa litowo-jonowy akumulator o pojemności 71,4 kWh (96 ogniw i napięcie 355 V). To pierwsza bateria japońskiej marki chłodzona cieczą. W wersji bazowej bZ4X z 204-konnym silnikiem (265 Nm) napędzającym przednie koła ma od 0 do 100 km/h przyspieszyć w 8,4 s i zapewnić do 516 km zasięgu (średnio zużywając 14,3 kWh energii na 100 km) – wynika z danych homologacyjnych na Europę.

Toyota bZ Compact SUV Concept Toyota bZ Compact SUV Concept / Toyota

Auto z napędem 4x4 to 217 KM oraz 336 Nm momentu obrotowego. Zastosowano tu dwa silniki elektryczne o mocy 80 kW – jeden przy przedniej osi, drugi przy tylnej. Układ X-MODE, opracowany razem z Subaru, może być dostosowany do warunków panujących na drodze – jazdy w śniegu i błocie, jazdy w głębokim śniegu i błocie (poniżej 20 km/h) oraz w trybie Grip Control do jazdy w trudniejszym terenie (poniżej 10 km/h). Przyspieszanie bZ4X 4x4 od 0 do 100 km/h trwa 7,7 s.

Które z tych rozwiązań znajdzie się pod karoserią Toyoty bZ Compact SUV okaże się na początku grudnia 2022 roku. Wtedy japoński producent odkryje karty do końca.

Toyota bZ Compact SUV Concept Toyota bZ Compact SUV Concept / Toyota
Toyota bZ Compact SUV Concept Toyota bZ Compact SUV Concept / Toyota