Geely Auto wjeżdża do Polski bez Izery. Jameel Motors rusza z biznesem

Geely Auto wjeżdża do Polski. To marka z portfolio największej prywatnej chińskiej grupy motoryzacyjnej Zhejiang Geely Holding. Jej założycielem i właścicielem jest Eric Li, czyli 107. najbogatszy człowiek świata z majątkiem wycenianym przez Forbesa na 16,4 mld dolarów. Grupa zatrudnia ponad 50 000 osób, posiada 12 fabryk oraz pięć centrów rozwoju w Hangzhou, Ningbo, Göteborgu, Coventry i Frankfurcie. Działają również cztery studia projektowe w Szanghaju, Göteborgu, Mediolanie i Coventry, zatrudniające ponad 1000 specjalistów. Do miliardera należą również Volvo, Polestar, Zeekr, Proton czy Lotus. I tak, to ten sam gigant, który miał dostarczyć platformę oraz technologię do produkcji milionów samochodów marki Izera. Z polskiego auta do tej pory nic nie wyszło.

Reklama

Za to Geely wzięło sprawy w swoje ręce i dzięki współpracy z dystrybutorem Jameel Motors Poland rusza ze sprzedażą swoich najnowszych modeli. W pierwszej fazie ekspansji pojawią się dwa SUV-y: Geely EX5 oraz nowatorska hybryda plug-in w kompaktowym nadwoziu. Co to za auta?

Dwa SUV-y na początek. Tak wygląda Geely EX5 i hybryda plug-in

Reklama

Gelly EX5 to 4,6-metra technologii opakowanej w gładkie i modnie wystylizowane nadwozie ustawione na 19-calowych kołach. Długość 4615 mm, szerokość 1901 mm i wysokość 1670 mm pozwalają wygospodarować naprawdę przestronne wnętrze. Szczególnie, że rozstaw osi to solidne 2750 mm. Przy takich gabarytach kabina bez trudu powinna pomieścić komplet pasażerów.

Gelly EX5 / PAP/EPA / BAGUS INDAHONO
Geely EX5 / Geely

We wnętrzu jakość ponad standard popularnych marek

Miejsce kierowcy z wysoko poprowadzonym tunelem środkowym zdominowały dwa ekrany – centralna 15,4-calowa stacja multimedialna oraz 10,2-calowy zestaw cyfrowych wskaźników. Większy wyświetlacz pozwala obsługiwać wszystkie funkcje auta. Do tego zaprogramowano ponad 200 poleceń głosowych do zarządzania systemami bez odrywania rąk od kierownicy.

Geely EX5 / Geely

Producent podkreśla jakość wykończenia wnętrza Gelly EX5 – solidny montaż i jakość materiałów mają wykraczać poza standard popularnych marek. Elektrycznie sterowane i podgrzewane fotele są obszerne i miękkie, a ten po stronie pasażera wyposażony w dodatkowy podnóżek rozkładany w trybie relaksu. Sprytnym rozwiązaniem jest duża szuflada wysuwana spod tylnej kanapy.

Gelly EX5 / Geely

Gelly EX5 ma silnik o mocy 220 KM. Jakie osiągi?

Wreszcie napęd. Gelly EX5 wykorzystuje baterie, które są wyjątkowe na tle innych rozwiązań. Powstały bez użycia kobaltu i mają konstrukcję litowo-żelazowo-fosforanową (LFP). Takie połączenie gwarantuje im wysoką wydajność i żywotność bez efektu pamięci. Ich pojemność brutto to 60 kWh. Silnik zapewnia prawie 220 KM mocy i 320 Nm. Przyspieszenie od zera od 100 km/h zajmuje ledwie 6,9 sekundy. Przyzwoicie.

Gelly EX5 / Geely
Gelly EX5 / Geely

Gelly EX5 "robi" 135 km w 10 minut

Maksymalny zasięg wynosi do 430 km. Pokładowa instalacja obsługuje szybkie ładowanie z mocą 100 kW, które umożliwia uzupełnienie energii od 10 do 80 proc. w 28 minut. Zwiększenie zasięgu o 135 km zajmuje jedynie 10 minut. To bardzo dobry wynik.

– Po raz pierwszy klienci w Polsce zyskają dostęp do zaawansowanej oferty pojazdów Geely Auto – powiedział dziennik.pl Marcin Słomkowski, dyrektor generalny Jameel Motors Poland. – Rynek pojazdów elektrycznych w Polsce dynamicznie się rozwija – w lutym 2025 r. odnotowano 41 proc. wzrost sprzedaży samochodów elektrycznych zasilanych akumulatorowo (BEV) rok do roku. To znacząca szansa dla Jameel Motors, by odpowiedzieć na potrzeby klientów i wesprzeć transformację w kierunku zrównoważonej mobilności. Model EX5 wyróżnia się najwyższą 5-gwiazdkową oceną w testach Euro NCAP, nowoczesną architekturą elektryczną, zaawansowanymi systemami bezpieczeństwa i przestronnym, komfortowym wnętrzem dostosowanym do różnorodnych warunków jazdy, zarówno w mieście, jak i na dłuższych trasach rodzinnych – podkreślił.

Ile kosztuje Gelly EX5? Cena niższa o 40 000 zł

Gelly EX5 kosztuje od 109 800 juanów, czyli 57 000 zł. Europejską cenę eksperci obstawiają na poziomie 27 000-30 000 euro, co daje 115 000 zł. W Polsce EX5 zadebiutuje w trzecim kwartale 2025 roku i raczej trzeba spodziewać się ceny na poziomie 135 000 zł. Maksymalnie 40 000 zł rządowej dopłaty z programu NaszEauto obniży cenę SUV-a do 95 000 zł. To byłaby świetna oferta za tak duże auto. Na tym jednak nie koniec...

Gelly EX5 / PAP/EPA / ROBERT GHEMENT
Geely EX5 / Geely

Oto nowy rywal Skody Kodiaq. Ma silnik benzynowy i wygląda kosmicznie

Polskich kierowców jeszcze niezdecydowanych na napęd w 100 proc. elektryczny z pewnością ucieszy drugi model wprowadzany przez Jameel Motors Poland. To będzie kompaktowy SUV z napędem hybrydowym plug-in. Tylko który z ogromnej gamy Geely? Wystarczy spojrzeć na stoisko producenta podczas salonu w Szanghaju, by wskazać gwiazdę – model Geely Starship 7 EM-i PHEV (z ang. statek kosmiczny).

Geely Starship 7 to duży SUV - jaka pojemność bagażnika i wymiary?

Ze smukłą sylwetką o długości 4,74 m idealnie wpisuje się w segment C-SUV, w którym czeka już na niego 4,76-metrowa Skoda Kodiaq czy VW Tayron (4,8 m). Na pokładzie przewidziano aż 34 schowki i bagażnik o pojemności od 528 l do 2065 l po złożeniu tylnych siedzeń.

Geely Starship 7 EM-i PHEV / Geely

Geely Starship 7 EM-i PHEV z nowatorską hybrydą

Nowy SUV Geely od europejskich rywali różni się bardziej zaawansowaną konstrukcją układu napędowego. Pod karoserią "siódemki" pracuje hybryda plug-in o nazwie NordThor 2.0. Za sekcję spalinową odpowiada benzynowy silnik 1.5/112 KM – czterocylindrowa jednostka może być zasilana także etanolem, a jej sprawność cieplna wynosi aż 46,5 proc. (Toyota w obecnie stosowanych silnikach deklaruje 41 proc. sprawności). Do tego są trzy silniki elektryczne. Moc systemowa układu to 218 KM.

Duży SUV spala 2,7 l na 100 km. Nawet 2390 km zasięgu

Inżynierowie chińskiej marki deklarują, że system gwarantuje 2390 km łącznego zasięgu (w tym nawet 150 km w trybie EV). Co ma odpowiadać zażyciu paliwa na poziomie ok. 2,7 l/100 km. Rozwiązanie pomyślano w ten sposób, by napęd NordThor 2.0 napędzał samochód również w przypadku awarii jednego z silników, nawet jeśli jest to jednostka spalinowa.

Geely Starship 7 EM-i PHEV / Geely

Ile kosztuje Geely Starship 7 EM-i PHEV? W miesiąc sprzedali 20 000 aut

Geely Starship 7 EM-i PHEV kosztuje od 99 800 juanów. Po przeliczeniu mamy cenę na poziomie 53 000 zł. Nic dziwnego, że w pierwszym miesiącu sprzedaży Chińczycy kupili ponad 20 000 sztuk tego SUV-a.

Geely Starship 7 EM-i PHEV / Geely

Skąd wzięła się firma Jameel Motors?

Jameel Motors to firma należąca do rodzinnej spółki Abdul Latif Jameel założonej w Arabii Saudyjskiej w 1945 roku przez zmarłego szejka Abdula Latifa Jameela. Jako niezależny dystrybutor motoryzacyjny działa w Wielkiej Brytanii, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Turcji, Maroku, Egipcie, Algierii, Japonii, Chinach, Australii i Monako. Tam sprzedaje samochody takich marek jak m.in. Toyota, Lexus, BYD, GAC Motor, MG Motor, Farizon Auto czy Hino.

Jameel Motors i Geely Auto podpisały umowę dotyczącą dystrybucji samochodów osobowych w Polsce / Geely
Geely Starship 7 EM-i PHEV / Geely
Geely Starship 7 EM-i PHEV / Geely