- Izera pod lupą Geely, czyli po co Chińczycy przylecieli do Polski?
- Izera na platformie Geely, to pierwszy samochód spoza chińskiej grupy
- Izera i fabryka samochodów, czyli jak idą postępy nad wdrożeniem do produkcji?
- Las pod Izerę już wycięty, co dalej?
- Izera z Jaworzna na platformie Geely dostanie nowy styl
Izera dostanie platformę Geely, jak elektryczny Smart czy przyszły SUV Volvo EX30. Polski samochód elektryczny będzie oparty o architekturę SEA. Obecnie ta konstrukcja jest zaliczana do najbardziej zawansowanych na rynku.
Spółka ElectroMobility Poland (EMP) niedawno podpisała umowę licencyjną z największą prywatną chińską grupą motoryzacyjną Zhejiang Geely Holding. Licencja zapewnia technologię na przynajmniej dwie generacje samochodów Izera. Teraz szef Geely Holding wraz ze świtą inżynierów przyleciał do Polski. Skąd ta wizytacja?
Izera pod lupą Geely, czyli po co Chińczycy przylecieli do Polski?
– Mieliśmy okazję gościć w Warszawie naszych partnerów z Geely Holding Group. Prezes EMP Piotr Zaremba oraz Daniel Donghui Li, CEO Geely Holding Group, a także menadżerowie z obydwu firm rozmawiali o postępach w realizacji projektu oraz o perspektywach dalszej współpracy– usłyszeliśmy w ElectroMobility Poland.
Izera na platformie Geely, to pierwszy samochód spoza chińskiej grupy
Platforma SEA (Sustainable Experience Architecture), na której powstanie Izera, została stworzona we współpracy z inżynierami Volvo w centrach Geely w Niemczech, Szwecji, Wielkiej Brytanii i Chinach. Na rynek wprowadzono ją w wrześniu 2020 roku.
– SEA została opracowana przez nasze globalne centra badawczo-rozwojowe w Europie i Chinach jako najbardziej elastyczna platforma EV dostępna do tej pory – powiedział Daniel Donghui Li, szef Geely Holding Group. – Od samego początku tworzyliśmy SEA tak aby objąć wiele segmentów, a jej oprogramowanie było otwarte dla innych marek do opracowania własnego ekosystemu samochodu. Umowa z EMP to pierwszy raz w historii SEA, kiedy będzie ona wykorzystywana przez stronę trzecią spoza grupy Geely . Wierzymy, że SEA da EMP i Izerze silną przewagę nad konkurencją. W Geely chcemy zobaczyć, jak EMP realizuje własne marzenia o produkcji samochodów i napędza zmiany w polskim przemyśle motoryzacyjnym i całej UE – stwierdził prezes chińskiego koncernu.
Dziś na platformie SEA bazuje należąca do chińskiego koncernu marka Zeekr oraz SUV Smart #1. Przypominamy, że Smart w połowie jest własnością Geely Holding, a w połowie Mercedesa. W 2023 roku zadebiutuje miejski SUV Volvo EX30 zbudowany na tej architekturze (4,2 m długości). Polska spółka EMP staje się pierwszą firmą spoza azjatyckiej grupy motoryzacyjnej, która będzie wykorzystywać tę technologię.
Izera i fabryka samochodów, czyli jak idą postępy nad wdrożeniem do produkcji?
Izera pod koniec 2022 roku dostała 250 mln zł dokapitalizowania z budżetu państwa. Efekt to wzrost łącznego dofinansowania projektu z kwoty 250 mln zł do kwoty 500 mln zł. Z dokumentacji wynika, że dodatkowe 250 mln zł w bagażniku Izery ma umożliwić kontynuację prac z dostawcą platformy, dalsze prace inżynieryjne oraz działania przygotowawcze związane z budową fabryki Izery w Jaworznie.
Las pod Izerę już wycięty, co dalej?
Na działce inwestycyjnej, na której ma powstać zakład produkcji polskich samochodów elektrycznych zakończyła się już wycinka drzewostanu. Teraz trwa oczyszczenie terenu. Następny etap to jego uzbrojenie, doprowadzanie mediów (w tym prądu). EMP zapewnia, że planowany na terenie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego zakład produkcyjny Izery będzie spełniał najnowsze standardy branżowe.
Izera z Jaworzna na platformie Geely dostanie nowy styl
– Obecnie wspólnie z partnerem technologicznym – Geely – realizowane są zadania projektowe związane z inżynierią produktu oraz inżynierią produkcji. Zespoły zakupowe pracują z branżą poddostawców nad pozyskaniem ofert – usłyszeliśmy w EMP.
W przypadku inżynierii produktu okrągłe słowa w praktyce oznaczają, że przedstawiciele EMP pod rękę z inżynierami Geely głowią się nad zawartością wnętrza Izery oraz zmianą stylistyki. Zdaniem spółki wygląd polskiego samochodu elektrycznego już się opatrzył, więc w planach jest design nadążający za trendami. Chińska platforma po części wymusi proporcje, urodę, przestronność wnętrza czy pojemność bagażnika. Architektura warunkuje też akumulator czy wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa i multimediów.
Z kolei inżynieria produkcji to wszelkie zagadnienia związane z fabryką w Jaworznie. Wcześniej projekt koncepcyjny zakładu opracowała firma Durr Systems AG. Inżynierowie niemieckiej firmy stworzyli layout fabryki Izery, czyli zaprojektowali linie produkcyjne, opracowali koncepcję procesu produkcyjnego dla wszystkich trzech wydziałów produkcyjnych (spawalni, lakierni i montażu), stworzyli wytyczne do projektu budowlanego w zakresie technologii produkcji (m.in. gdzie mają stanąć roboty), a także wymyślili wewnętrzny system logistyczny zakładu oraz schematy funkcjonalne dla procesu lakierniczego wraz z systemami oczyszczania powietrza. Teraz polska strona razem z Geely pracuje nad dostosowaniem przyszłego zakładu do wymogów dyktowanych przez platformę Izery.
Izera i Geely, chiński właściciel Volvo wchodzi do gry w Polsce
– Możliwości techniczne jakie daje wybrana technologia w obszarach: driving performance, driving assistance, innowacyjne systemy w zakresie wsparcia kierowcy, ergonomia wnętrza, a także przestronność i możliwość aranżacji przestrzeni pozwolą konkurować Izerze z liderami rynku – powiedział Łukasz Maliczenko, dyrektor ds. rozwoju produktu w EMP. Dodał, że pozyskana licencja umożliwia EMP ciągły rozwój poszczególnych systemów.
Izera będzie jak nowe Volvo EX30 czy Smart #1, wyposażenie
Inżynierowie podkreślają, że platforma SEA jest niesamowicie skalowalna. Pozwala dobrać rozstaw osi w zakresie od 1800 mm do 3300 mm. Stąd można na niej budować małe samochody elektryczne segmentu A, jak i limuzyny segmentu E oraz duże dostawcze EV.
W przypadku Izery ważne jest też to, że architektura zapewni w pakiecie oprogramowanie oraz wspomagające kierowcę systemy 2. poziomu. Chodzi o rozwiązania ADAS, które wykrywają przeszkody i zapobiegają przed niebezpiecznymi sytuacjami, a ich działanie polega na ostrzeganiu kierowcy przed kolizją, ale w razie braku reakcji – automatycznie uruchamiają hamulce.
Pierwsza Izera na platformie Geely to SUV, następnie hatchback i kombi, a wymiary
EMP na platformie Geely planuje pod marką Izera stworzyć całą gamę modelową samochodów elektrycznych segmentu C o długości od 4500 mm do 4750 mm. Pierwszym będzie SUV. Następnie architektura SEA pozwoli EMP wdrożyć do produkcji w Jaworznie dwa kolejne modele – kombi oraz hatchbacka.
Elementy karoseryjne będą tłoczone przez zewnętrznego dostawcę. Początkowo roczna produkcja zakłada 100 tys. aut rocznie, a 60 proc. komponentów wykorzystywanych będzie pochodzić z Polski. Planowany poziom bezpieczeństwa Izery to pięć gwiazdek w testach Euro NCAP. Nie jest to prognoza na wyrost, ponieważ techniczny bliźniak Smart #1 właśnie uzyskał maksymalną notę w najnowszej serii prób zderzeniowych. Co tylko potwierdza solidność platformy SEA.
Izera na platformie Geely to dwie wielkości akumulatora
Specyfikacja techniczna platformy pozyskanej dla Izery przewiduje napęd na tylną oś i silnik o mocy 272 KM. Kupujący polski samochód elektryczny będzie miał do wyboru akumulator podstawowy o pojemności 51 kWh i większy 69 kWh. Pierwszy ma zapewnić 340 KM zasięgu, a topowy nawet 450 km jazdy na jednym ładowaniu. Architektura przewiduje szybkie ładowanie z mocą 150 kW. Wówczas uzupełnienie energii do 80 proc. ma trwać ok. 30 min.
Izera na tylnonapędowej platformie Geely, dane techniczne
Typ napędu | RWD (tylny) |
Moc silnika elektrycznego | 200 kW / 272 KM |
Pojemność baterii | 51 kWh i 61 kWh |
Zasięg (WLTP) | 340 km i 450 km |
Maksymalna moc ładowania DC | 150 kW |
Czas ładowania do 80 proc. | 30 minut |
Droga hamownia | ok. 37 m |
Hamulce | Tarczowe wentylowane na obu osiach z elektrycznym wspomaganiem (iBooster) |
Hamulec postojowy | Elektryczny, zintegrowany w zaciskach, działający na koła tylne |
Zawieszenie przednie | McPherson |
Zawieszenie tylne | Wielowahaczowe |
Długość nadwozia | 4500-4750 mm |
Szerokość nadwozia (bez lusterek) | 1820-1850 mm |
Wysokość | 1500-1600 mm |
Systemy ADAS | Poziom 2 |
Izera od 2026 roku seryjna produkcja, w 2024 roku do kupienia
EMP zakłada, że seryjna produkcja Izery na platformie Geely ruszy pod koniec 2025 roku i w 2026 roku będzie już szła pełną parą. Wcześniej, bo w połowie 2024 roku będzie można zamówić polskie samochody elektryczne z limitowanej serii.
To inwestycja w Jaworznie za 6 mld zł, praca dla 2400 osób
Koszt całej inwestycji wyniesie ok. 6 mld zł, ale w obliczu inflacji i rosnących cen można spodziewać się wyższych wydatków. EMP liczy, że dzięki nowej fabryce pracę znajdzie ok. 15 tys. osób: 2400 przy produkcji Izery w Jaworznie oraz 12 tys. u dostawców i kooperantów.
Spółka poskreśla, że zawarcie umowy licencyjnej na platformę Geely uwiarygadnia cały projekt Izery. To przyciągnie potencjalnych inwestorów i ułatwi zdobycie finasowania.
A może Chińczycy przejmą fabrykę w Jaworznie i markę Izera?
Naszym zdaniem nie można też wykluczyć innego scenariusza, w którym koncern Geely przejmuje/kupuje od Polski fabrykę w Jaworznie oraz prawa do marki Izera. W ten sposób Chińczycy zyskaliby gotowy przyczółek produkcji oraz ekspansji w Europie.
Elektryczna Izera, cena i na raty
Izera od początku jest przedstawiana jako marka samochodów rodzinnych. Świadczyć o tym ma m.in. przestronność wnętrza lepsza niż w przypadku innych aut kompaktowych. To efekt dużego rozstawu osi, ustawienia kół na rogach karoserii i przesunięcia kabiny do przodu. Spółka podkreśla, że krajowe elektryki nie będą towarem luksusowym, ale pojazdami w zasięgu możliwości finansowych Polaków.
– To było jedno z najważniejszych założeń naszego projektu. Chcemy wprowadzić dogodny ratalny system sprzedaży, aby całościowy koszt posiadania samochodu utrzymać na poziomie atrakcyjniejszym niż samochody spalinowe porównywalnej klasy – zapowiedział Piotr Zaremba, prezes EMP.
Jak będzie wyglądać fabryka samochodów Izera w Jaworznie? (wideo)
Docelowe moce produkcyjne zakładu wynoszą 200 tys. sztuk rocznie, a zatrudnienie planowane jest na poziomie 2500 pracowników. Nowa fabryka samochodów ma być również szansą dla kooperantów i poddostawców z Jaworzna i regionu. Jak będzie wyglądać zakład produkcji samochodów Izera? Oto wideo…