Toyota Corolla Cross i Aygo X to najnowsze modele japońskiej marki, które właśnie debiutują na polskim rynku. Większy samochód gra w lidze kompaktowytch SUV-ów i napędza go hybryda 5. generacji, a najmniejszy to miejski crossover z silnikiem benzynowym 1.0 produkowanym w Wałbrzychu. Jak oba modele trzymają cenę po latach?

Reklama

Prognozy wartości rezydualnych przygotowali specjaliści firmy Info-Ekspert. Na potrzeby obliczeń założono 3 lata eksploatacji i roczny przebieg na poziomie 30 tys. km (łącznie 90 tys. km). Parametry nie są wzięte z sufitu, to najczęstszy wybór klientów leasingujących lub wynajmujących nowe auta. W przypadku kierowców indywidulanych przyjęto 5 lat użytkowania i roczny przebieg 15 tys. km (w sumie 75 tys. km).

Toyota Corolla Cross i Aygo X oraz dlaczego wartość rezydualna jest ważna

Trzeba wiedzieć, że wartość samochodu spada już od momentu, w którym wyjedzie on z salonu. Nowe auto najwięcej traci na wartości w ciągu 3-4 pierwszych lat eksploatacji - powinni to zapamiętać jako wskazówkę zarówno kupujący (wybieraj trzy- lub czterolatki), jak i ci którzy chcą sprzedać młode auto (nie śpiesz się, poczekaj rok lub dwa, bo teraz stracisz). Dlatego przy wyborze nowych czterech kółek warto pomyśleć o jego wartości rezydualnej (RV), czyli sumie, za którą można je sprzedać po kilku latach użytkowania. Im ona wyższa, tym niższa utrata wartości, czyli auto mniej będzie nas kosztować w całkowitym rozrachunku.

Corolla Cross jako kompaktowy SUV technicznie korzysta z tej samej platformy, co tradycyjna Corolla. Ma 4460 mm długości, 1825 mm szerokości i 1620 mm wysokości, a rozstaw osi wynosi 2640 mm. Corolla Cross od C-HR jest dłuższa o 70 mm, do RAV4 brakuje jej 140 mm. Pod względem wysokości nowość jest o 6,5 cm wyższa od C-HR i tyle samo niższa od RAV4 / Tomasz Sewastianowicz
Reklama

Jak Toyota Corolla Cross trzyma wartość, czyli cena po 3 i 5 latach

Z najnowszego raportu Info-Ekspert przygotowanego pod rękę z instytutem Samar wynika, że debiutująca na rynku Toyota Corolla Cross po 5 latach użytkowania przez kierowcę indywidualnego i przy przebiegu 75 tys. km (15 tys. km rocznie) powinna zachować od 57,8 proc. (najbogatsza odmiana Premiere Edition z napędem 4x4 AWD-i), przez ponad 58 proc. dla wersji Style i Comfort, aż po 59 proc. ceny wyjściowej w bazowej odmianie z napędem na przednią oś.

Toyota Corolla Cross Cena nowego auta Wartość rezydualna 5 lat/75 tys. km Wartość rezydualna 3 lata/90 tys. km
Comfort 2.0 Hybrid Dynamic Force 197 KM 139 800 zł 59 proc./82 500 zł po 5 latach 64,4 proc./ 90 000 zł po 3 latach
Style 2.0 Hybrid Dynamic Force 197 KM 152 500 zł 58,8 proc./89 670 zł 64,2 proc./97 900 zł
Premiere Edition 2.0 Hybrid Dynamic Force 197 KM 170 300 zł 58,4 proc./99 455 zł 63,8 proc./108 650 zł
Comfort 2.0 Hybrid Dynamic Force 197 KM AWD-i 149 600 zł 58,3 proc./87 217 zł 63,8 proc./95 445 zł
Style 2.0 Hybrid Dynamic Force 197 KM AWD-i 162 400 zł 58,1 proc./94 354 zł 63,6 proc./103 290 zł
Premiere Edition 2.0 Hybrid Dynamic Force 197 KM AWD-i 180 100 zł 57,8 proc./104 100 zł 63,6 proc./114 544 zł

Toyota Corolla Cross, Hyundai Tucson, Kia Sportage, jaka utrata wartości?

Bazowa Toyota Corolla Cross Comfort 2.0 Hybrid Dynamic Force 197 KM przy założeniach "na firmę" - przebieg 90 tys. km w okresie 3 lat - będzie warta 64,4 proc. Wartość rezydualną policzono dla ceny 139 800 zł.

Jak wypadła konkurencja? Drugie i trzecie miejsce należy do modeli koreańskich producentów.

Hyundai Tucson 1.6 Hybrid/230 KM po przejechaniu 90 tys. km będzie wart 63,7 proc. ceny zapłaconej w salonie. Analitycy policzyli utratę wartości dla ceny 145 tys. zł (wersja Modern).

Podium uzupełnia Kia Sportage 1.6 Hybrid/230 KM, która po trzech latach i z przebiegiem 90 tys. km zdaniem księgowych ma być warta 61,6 proc. kwoty wydanej na początku. Utratę wartości policzono dla ceny 158 tys. zł (wersja wyposażenia L).

Utrata wartości i SUV-y z napędem hybrydowym

Marka i model Wartość rezydualna na 2022 rok
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid 197 KM 64,4 proc.
Hyundai Tucson 1.6 Hybrid/230 KM 63,7 proc.
Kia Sportage 1.6 Hybrid/230 KM 61,6 proc.
Hyundai Tucson / dziennik.pl
Kia Sportage / Tomasz Sewastianowicz

Im wyższa wartość rezydualna, tym niższa miesięczna rata

Wartość rezydualna ma znaczenie nie tylko dla nabywców indywidualnych. Dotyczy także osób "biorących auto na firmę" i korzystających z wynajmu długoterminowego lub leasingu. W takiej sytuacji przedsiębiorca zazwyczaj jest zainteresowany jak najniższą ratą. A jedną ze składowych kalkulacji raty, obok ceny zakupu auta, pozostaje właśnie jego wartość na rynku wtórnym po zakończeniu kontraktu. Dlatego im wyższa wartość rezydualna, tym większe szanse na niższą miesięczną opłatę. Dodatkowo większość klientów biznesowych korzystających z leasingu, po okresie kontraktu decyduje się na wykup samochodu, w konsekwencji stając się jego właścicielem. Wyższa wartość posiadanego auta może być argumentem za wyborem danej marki i modelu.

Wartość rezydualna (zwana też wartością odtworzeniową) to prognozowana cena samochodu, za jaką będzie go można odsprzedać na rynku wtórnym po ustalonym okresie eksploatacji. W związku z tym, wybierając samochód (szczególnie firmowy), warto brać pod uwagę spadek jego wartości w czasie, im mniejszy, tym korzystniej.
Corolla Cross jest najbardziej multimedialną Toyotą. Już w odmianie Comfort debiutuje 12,3-calowy wirtualny zestaw wskaźników, który pozwala na niemal dowolną konfigurację prezentowanych widoków – można go spersonalizować np. pod kątem zużycia paliwa, pracy układu hybrydowego bądź nawigacji. Docelowo to rozwiązanie pojawi się także w innych modelach japońskiej marki / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Corolla Cross w ofercie stanie o oczko wyżej niż C-HR i o stopień przed RAV4. Ma sprostać potrzebom rodzin z dziećmi dla których pierwszy model jest za ciasny, a drugi zbyt drogi / Tomasz Sewastianowicz

Toyota Corolla Cross z hybrydą 5. generacji, ile zużywa paliwa?

Corolla Cross jako pierwsza została obdarowana zupełnie nowym napędem hybrydowym 5. generacji. Zespół wykorzystuje litowo-jonową baterię o 180 ogniwach i pojemności 4,08 Ah, która jest lżejsza aż o 40 proc. od starszego rozwiązania w tradycyjnej Corolli. Silnik benzynowy 2.0 Dynamic Force i jednostka elektryczna także zyskały na sile, czego efektem jest większa o 8 proc. łączna moc całego układu.

W wersji z napędem na przednie koła nowa 2-litrowa hybryda wytwarza 197 KM (+13 KM) i zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,1 sekundy – to osiągi na poziomie RAV4 2.5 Hybrid Dynamic Force 222 KM.

Toyota obiecuje, że Corolla Cross z nową hybrydą będzie zużywać średnio 5,9 l benzyny na 100 km. Do tego nowy napęd umożliwia jeszcze częstsze korzystanie wyłącznie z silnika elektrycznego i pokonywanie jeszcze większych dystansów w trybie elektrycznym. Za dobre osiągi w trybie EV odpowiada silnik elektryczny o mocy 113 KM i 206 Nm momentu obrotowego.

Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz

Corolla Cross z elektrycznym napędem 4x4

Wariant 4x4 AWD-i ma dodatkowy 40-konny silnik elektryczny przy tylnej osi (dołączany automatycznie w razie utraty przyczepności). Corolla Cross AWD-i przyspiesza jak auto z napędem na przód, za to trakcja na mokrym, śliskim czy grząskim będzie nieporównywalna.

Corolla Cross oferuje bagażnik o pojemności 425 litrów. Czyli na wakacyjny wyjazd rodzinny jak znalazł. Jego układ jest bardziej ustawny niż kufra C-HR (377 l pojemności). Z kolei szerokość otworu zbliżona do krawędzi 580-litrowej ładowni RAV4. A jeśli ktoś ma coś do ukrycia, to szybko schowa skarb pod podwójną podłogą. W Polsce producent przewiduje zestaw naprawczy zamiast koła dojazdowego. Pakowanie z pewnością ułatwi elektrycznie sterowna tylna klapa / Tomasz Sewastianowicz

Toyota Aygo X czyli ile będzie warta po 3 i 5 latach

Z kolei nowa Toyota Aygo X po 3 latach i 90 tys. km przebiegu w zależności od wersji utrzyma wartość rezydualną w przedziale od 58,9 proc. do 59,5 proc. ceny nowego auta. Najwyższy wynik uzyskała podstawowa wersja wyposażenia Active.

Dwie topowe odmiany – Aygo X Limited Edition i Executive zachowają 59 proc. początkowej wartości, podobnie jak wersja Style z automatyczną przekładnią. Wersja Comfort po 3 latach utrzyma 59,3 proc. pierwotnej ceny, zaś wersja Style z manualną skrzynią – 58,9 proc.

Toyota Aygo X i pełny cennik w Polsce

Toyota Aygo X Active Comfort Style Executive Aygo X Limited
1.0 VVT-i 72 KM 5 M/T 62 900 zł 64 900 zł 68 900 zł 77 900 zł 81 900 zł
1.0 VVT-i 72 KM Multidrive S - 69 900 zł 73 900 zł 82 900 zł 86 900 zł
Toyota Aygo X / Tomasz Sewastianowicz

Toyota Aygo X z silnikiem z Wałbrzycha i nową skrzynią biegów

Toyota Aygo X skrywa pod maską silnik benzynowy. To trzycylindrowa jednostka 1.0 o mocy 72 KM produkowana w Wałbrzychu (silnik 1KR-FE). Alternatywnie do pięciobiegowej skrzyni manualnej producent oferuje nową bezstopniową przekładnię Multidrive S. W przypadku automatu inżynierom Toyoty udało się ściąć aż 25 kg wagi, stąd S w nazwie pochodzące od angielskiego small. Multidrive S symuluje siedem biegów i można je redukować łopatkami przy kierownicy.

Toyota Aygo X / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Aygo X / Tomasz Sewastianowicz

Jak jeździ Toyota Aygo X i jakie jest zużycie benzyny?

A jak jeździ? Angażuje, nie przynudza. Toyota Aygo X od pierwszych metrów zaskoczyła i pokazała, że umie zapewnić komfort i odciąć się od podniszczonej nawierzchni. Nie podskakiwała na nierównościach, gładko tłumiła je w sobie, bez niepokojących hałasów z okolicy nadkoli i to mimo dużych 18-calowych kół. Układ jezdny opracowany przez Japończyków sprawił, że samochód pewnie połykał łuki, nie przechylał się zbytnio na boki, a na wyjściach z zakrętów posłusznie trzymał kurs.

Zużycie benzyny? Na koniec próbnych jazd komputer wyświetlił średnie wynik na poziomie 4,8 l/100 km. Super! Którą skrzynię wybrać? Przy niskich obrotach automat spisuje się znacznie lepiej niż manual, zapewnia lepszy zryw, trzycylindrowy silnik z Polski reaguje dziarsko, a sama przekładnia Multidrive S w mieście działa płynnie. Na obwodnicy warto pomóc jej łopatkami, ponieważ w walce o przyspieszenie wykręca z silnika siódme poty bez wyraźnego wpływu na dynamikę.

Toyota Aygo X / Toyota / Jayson Fong

Toyota Aygo X, ceny i pięć wersji wyposażenia

Cena? Najtańsza Toyota Aygo X Active kosztuje od 62 900 zł. Samochód oferuje m.in. zestaw systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense generacji 2.5, układ multimedialny Toyota Touch 2 z 7-calowym kolorowym ekranem dotykowym, światła do jazdy dziennej LED, manualną klimatyzację, elektrycznie sterowane przednie szyby oraz elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka.

Druga wersja Comfort została wyceniona na 64 900 zł. Takie Aygo X to dodatkowo m.in. skórzana kierownica, kamera cofania, cztery głośniki plus dodatkowe wygłuszenia wnętrza.

Toyota Aygo X Style kosztuje od 68 900 zł. Wyposażenie samochodu obejmuje 17-calowe felgi aluminiowe z oponami 175/65 R17, przyciemniane szyby, światła przeciwmgielne, system multimedialny z 8-calowym ekranem dotykowym i integracją Android Auto/Apple Car Play.

Toyota Aygo X / Toyota / Jayson Fong

Aygo X Executive to cena od 77 900 zł. Wyposażenie jest bogatsze o 18-calowe alufelgi, światła LED, automatyczną klimatyzację, rardziej rozbudowany system multimedialny z 9-calowym ekranem i bezprzewodowym Android Auto/Apple Car Play.

Najbogatsza Toyota Aygo X Limited to dodatkowo: czarne 18-calowe alufelgi, system bezkluczykowego dostępu do samochodu, tapicerka materiałowa z elementami naturalnej skóry, pomarańczowe wstawki w nadwoziu. Samochód kosztuje od 81 900 zł.

Toyota Aygo X / Toyota / Jayson Fong

Toyota Aygo X znika na pniu

Inżynierowie Toyoty tworząc nowy model zrezygnowali z utartego schematu ciasnego autka do miasta. Jeśli coś ma się sprzedawać, to musi być podniesione i napakowane niczym SUV. Efekt? Aygo X, podobnie jak Toyota Yaris Cross, to dzieło europejskich projektantów. Nie jest już hatchbackiem wielkości wózka sklepowego, a wyżej zawieszonym crossoverem z bojową miną i drapieżnym spojrzeniem świateł Full LED w kształcie skrzydeł. Radykalna metamorfoza okazała się strzałem w dziesiątkę. Od początku przedsprzedaży Polacy zamówili już 2000 aut, z czego ponad połowę w ciemno.

Toyota Aygo X / Toyota / Jayson Fong