Reklama

Toyota Corolla Cross trafiła pod lupę ekspertów z amerykańskiego IIHS (Insurance Institute for Highway Safety, czyli Ubezpieczeniowego Instytutu Bezpieczeństwa Drogowego). Za oceanem IIHS jest odpowiednikiem Euro NCAP. Jednak normy i zasady prób zderzeniowych wykonywanych przez organizację z USA są uważane za bardziej restrykcyjne, a symulowane sytuacje bliższe rzeczywistości.

Amerykanie oceniają wytrzymałość pojazdów w kilku kategoriach. Toyota Corolla Cross zdobyła najwyższe oceny Good we wszystkich sześciu testach zderzeniowych i bezpieczeństwa biernego. W efekcie samochód dołącza do grona najbezpieczniejszych na rynku...

Toyota Corolla Cross w sześciu testach

Lista prób obejmuje czołowe zderzenie małą częścią przodu po stronie kierowcy i po stronie pasażera, czołowe zderzenie większą częścią przodu, uderzenie boczne, odporność dachu oraz test jakości foteli, w tym zagłówków, pod kątem zapewnienia ochrony głowy i szyi w czasie symulacji uderzenia z tyłu. Ponadto oceniana jest efektywność reflektorów i zapobieganie zderzeniom czołowym za pomocą systemów automatycznego hamowania i ostrzegania przed kolizją czołową.

Reklama
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz

Toyota Corolla Cross i wyposażenie seryjne

Najwyższe noty Superior otrzymał także układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS), zarówno pod względem skuteczności w zapobieganiu kolizjom z poprzedzającym samochodem, jak i z pieszymi. W samochodach Toyoty PCS wchodzi w skład rozbudowanego zestawu systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense.

Corolla Cross została standardowo wyposażona w trzecią generację tych systemów pod nową nazwą T-MATE, w której obok funkcji zapobiegania kolizjom z samochodami z przodu, pieszymi, rowerzystami i motocyklistami, układ PCS zawiera także system ograniczania przyspieszania przy małych prędkościach, system ostrzegania o pojazdach włączających się do ruchu, poprawiony układ detekcji nadjeżdżających pojazdów oraz asystenta skrętu na skrzyżowaniach.

Reklama

Wśród funkcji pakietu T-MATE jest również układ awaryjnego zatrzymania pojazdu, inteligentny tempomat adaptacyjny, układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu z funkcją powrotu na zadany tor jazdy i asystent utrzymania pasa ruchu, automatyczne światła drogowe, układ rozpoznawania znaków drogowych, system wykrywania zmęczenia kierowcy, system automatycznego powiadamiania ratunkowego eCall, asystent bezpiecznego wysiadania z pojazdu oraz system monitorowania martwego pola w lusterkach.

Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz

Toyota Corolla Cross i reflektory LED

Zdobycie nagrody TOP SAFETY PICK+ nie jest możliwe bez efektywnych przednich świateł. Debiutująca w Polsce Corolla Cross ze reflektorami LED, funkcją doświetlania zakrętów i systemem automatycznych świateł drogowych otrzymała najwyższą notę Good.

Toyota Corolla Cross z hybrydą 5. generacji, ile zużywa paliwa?

Corolla Cross jako pierwsza została obdarowana zupełnie nowym napędem hybrydowym 5. generacji. Zespół wykorzystuje litowo-jonową baterię o 180 ogniwach i pojemności 4,08 Ah, która jest lżejsza aż o 40 proc. od starszego rozwiązania w tradycyjnej Corolli. Silnik benzynowy 2.0 Dynamic Force i jednostka elektryczna także zyskały na sile, czego efektem jest większa o 8 proc. łączna moc całego układu.

W wersji z napędem na przednie koła nowa 2-litrowa hybryda wytwarza 197 KM (+13 KM) i zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,1 sekundy – to osiągi na poziomie RAV4 2.5 Hybrid Dynamic Force 222 KM.

Toyota obiecuje, że Corolla Cross z nową hybrydą będzie zużywać średnio 5,9 l benzyny na 100 km. Do tego nowy napęd umożliwia jeszcze częstsze korzystanie wyłącznie z silnika elektrycznego i pokonywanie jeszcze większych dystansów w trybie elektrycznym. Za dobre osiągi w trybie EV odpowiada silnik elektryczny o mocy 113 KM i 206 Nm momentu obrotowego.

Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz

Corolla Cross z elektrycznym napędem 4x4

Wariant 4x4 AWD-i ma dodatkowy 40-konny silnik elektryczny przy tylnej osi (dołączany automatycznie w razie utraty przyczepności). Corolla Cross AWD-i przyspiesza jak auto z napędem na przód, za to trakcja na mokrym, śliskim czy grząskim będzie nieporównywalna.

Toyota Corolla Cross dostępna, ale jaka cena w Polsce?

Najtańsza Toyota Corolla Cross ze 197-konnym napędem hybrydowym 5. generacji kosztuje od 139 800 zł. Dla porównania mniejszy C-HR z 2-litrową hybrydą 4. generacji (184 KM e-CVT) to wydatek od 137 800 zł. Bogatsza odmiana Executive, która mogłaby dorównać wyposażeniem Corolli Cross to już 148 600 zł.

Cena auta w wersji Comfort z napędem na cztery koła AWD-i to 149 600 zł.

Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz

Corolla Cross w podstawowej wersji Comfort to bardzo dobrze wyposażony samochód. Standard obejmuje 17-calowe felgi aluminiowe, pełne światła LED oraz elektrycznie składane i podgrzewane lusterka. We wnętrzu dwustrefowa klimatyzacja z nawiewami w drugim rzędzie, podłokietniki w obu rzędach oraz sportowe przednie fotele z pełną regulacją, w tym nawet elektryczną regulacją podparcia odcinka lędźwiowego fotela kierowcy.

Corolla Cross jest najbardziej multimedialną Toyotą. Już w odmianie Comfort debiutuje 12,3-calowy wirtualny zestaw wskaźników, który pozwala na niemal dowolną konfigurację prezentowanych widoków – można go spersonalizować np. pod kątem zużycia paliwa, pracy układu hybrydowego bądź nawigacji. Docelowo to rozwiązanie pojawi się także w innych modelach japońskiej marki.

Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz

Toyota Corolla Cross w wersji Style plus pakiet Tech, jakie ceny

Corolla Cross w wersji Style to przyciemniane tylne szyby, czarne listwy okienne, przedni grill w kolorze Piano Black z satynowym obramowaniem, relingi dachowe i 18-calowe felgi aluminiowe. W wnętrzu czeka podgrzewanie kierownicy i przednich foteli, system bezkluczykowego dostępu do samochodu i bezprzewodowa ładowarka telefonu w konsoli centralnej.

Corolla Cross Style kosztuje 152 500 zł, a w wersji AWD-i 162 400 zł.

Samochód w tej wersji można wzbogacić o pakiet Tech (4 tys. zł), który obejmuje przednie i tylne czujniki parkowania z funkcją hamowania przed obiektami i samochodami, układ wykrywania przeszkód zapobiegający kolizjom podczas manewrów, asystenta bezpiecznego wysiadania z pojazdu, monitorowanie martwego pola w lusterkach, system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu z funkcją hamowania oraz elektrycznie unoszona pokrywa bagażnika otwierana bezdotykowo.

Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Toyota
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Toyota

Toyota Corolla w wersji Premiere Edition, jaka cena?

Corolla Cross Premiere Edition to najbogatsze wyposażenie. Lista seryjnych bajerów obejmuje tapicerkę z perforacją ze skóry naturalnej i syntetycznej, elektryczną regulację położenia i wysokości fotela kierowcy, dodatkowe nastrojowe oświetlenie wnętrza diodami LED, monitor panoramiczny z systemem kamer 360 stopni, elektrycznie unoszoną i otwieraną bezdotykowo klapę bagażnika, przednie i tylne czujniki parkowania z funkcją hamowania przed obiektami, samochodami i pieszymi oraz systemy bezpieczeństwa z pakietu Tech wycenione na 4 tys. zł. Wyróżnikiem tej odmiany jest asystent parkowania Toyota Teammate, który umożliwia zdalne parkowanie uruchamiane przez aplikację na telefonie.

Toyota Corolla Cross Premiere Edition kosztuje 170 300 zł, a z napędem AWD-i 180 100 zł. I właśnie te dwie odmiany można rezerwować przez formularz internetowy.

Toyota Corolla Cross i dane techniczne, wymiary, zużyci paliwa oraz osiągi

Silnik benzynowy FWD AWD
Typ Dynamic Force 2,0 l, 4 cylindrowy, rzędowy
Mechanizm zaworów DOHC, 4 zaworyUkład dolotowy VVT-iEUkład wylotowy VVT-i
Pojemność skokowa ccm 1987
Stopień sprężania (:1) 13,0 14,0
Moc KM (kW) / obr./min 171 (126) / 6600 152 (112) / 6600
Maksymalny moment obrotowy Nm /obr./min 202 / 4400-4900 188-190 / 4400-5200
Napęd hybrydowy FWD AWD
Bateria Litowo-jonowa
Liczba ogniw 180
Napięcie znamionowe V 3,7
Pojemność kWh 4,08
Przedni silnik
Napięcie znamionowe V -
Moc KM (kW) 113 (83)
Maksymalny moment obrotowy Nm 206
Tylny silnik
Moc KM (kW) 41 (30)
Maksymalny moment obrotowy Nm 84
Łączna moc układu hybrydowego KM (kW) 197 (146)
Przekładnia eCVT
Osiągi FWD AWD
Prędkość maksymalna km/h Brak danych
Przyspieszenie 0-100 km/h s 8,1
Zużycie paliwa 5,9 l/100 km
Zawieszenie FWD AWD
Przednie MacPherson
Tylne Podwójne wahacze
Wymiary zewnętrzne FWD AWD
Długość mm 4460
Szerokość mm 1825
Wysokość mm 1620
Rozstaw osi mm 2640
Przedni zwis mm 955
Tylny zwis mm 865
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz