Reklama

Toyota i należąca do niej spółka Woven Planet Holdings stworzyły prototyp przenośnego pojemnika na wodór, który można traktować jak powerbank.

Kanister czy nabój wodorowy Toyoty ma długość 40 cm i średnicę 18 cm, a jego docelowa waga to 5 kg. Kompaktowe wymiary – przewidziano różną pojemność – pozwalają na wygodny transport, wymianę oraz powtórne naładowanie.

Nabój z wodorem wystarczy na 3-4 godziny produkcji prądu

Inżynierowie obliczają, że zbiornik pomieści tyle wodoru, aby typowy moduł ogniw paliwowych mógł wygenerować dość prądu do zasilania domowej kuchenki mikrofalowej przez 3-4 godziny. Wodorowe kartridże mają sprawdzić się w razie przerw w dostawach prądu (kataklizmy), podczas podróży czy na terenach pozbawionych sieci przesyłowej.

Reklama
Toyota opracowała wymienny kartridż wodorowy / Toyota

Toyota testuje wodorowe kardridże mieście Woven City

Toyota i Woven Planet nawiązały współpracę z japońskim producentem energii ENEOS i razem pracują nad zbudowaniem kompleksowego łańcucha dostaw wodoru. W ten sposób zamierzają przyspieszyć i uprościć jego produkcję, transport i codzienne użytkowanie. Na etapie testowania wodorowych kartridży firmy skupią się na zaspokojeniu potrzeb energetycznych mieszkańców Woven City (ekologiczne miasto zbudowane przez Toyotę w prefekturze Shizuoka) i okolicznych społeczności.

Pojemnik z wodorem wymienisz w samochodzie i wyprodukujesz prąd

Inżynierowie sprawdzą jak przenośne tuby w wodorem sprawdzają się w pojazdach czy urządzeniach gospodarstwa domowego. Pomysłodawcy, zakładają np. że trzy lub więcej wymiennych zbiorników może stanowić źródło zasilania ogniw paliwowych produkujących prąd do napędzania samochodów elektrycznych (auta typu FCEV, jak np. Toyota Mirai).

Reklama

Pracom rozwojowym będą poddawane także same zbiorniki, aby stawały się coraz bardziej pojemne, wydajne i łatwe w użyciu. Japończycy podkreślają, że ostatecznym celem projektu jest zaproponowanie rozwiązania, które ułatwi osiągnięcie neutralności klimatycznej, tak aby każdy miał dostęp do czystej energii, najpierw w Japonii, a następnie na całym świecie.

Toyota opracowała wymienny kartridż wodorowy / Toyota

Wodór będzie produkowany ekologicznie?

Obecnie większość wodoru jest wytwarzana z paliw kopalnych i wykorzystywana do celów przemysłowych, takich jak produkcja nawozów czy rafinacja ropy naftowej. Aby wykorzystać ten gaz jako źródło energii w domu i w życiu codziennym, technologia wodorowa i związana z nią infrastruktura musi spełniać odpowiednie normy bezpieczeństwa i być dostosowana do nowych warunków. Japończycy wierzą, że w przyszłości produkcja wodoru zostanie przestawiona głównie na bezemisyjne metody, oparte na energii odnawialnej, a zakres jego wykorzystywania obejmie wszystkie główne gałęzie gospodarki, w tym transport i energetykę.

Toyota opracowała wymienny kartridż wodorowy / Toyota