Kia XCeed, ProCeed, Stinger – tych samochodów nie byłoby dziś, gdyby nie Mong-Koo Chung, prezes koncernu Hyundai Motor Group. To on, po upadku koreańskiego przemysłu motoryzacyjnego w czasie azjatyckiego kryzysu finansowego w latach 90. XX wieku, zdecydował o przejęciu pod skrzydła firmy Kia Motors. Podupadły wtedy producent odżył, złapał wiatr z w żagle, a następnie zmienił się w tygrysa o lśniącym futrze i ostrych zębach. Po drodze Chung grał wysoko. W Volkswagenie musieli mieć nietęgie miny, kiedy ich główny stylista Peter Schreyer rzucił papierami i przyjął ofertę z Seulu. Niemiec obecnie jest nie tylko głównym projektantem całego koncernu (czyli Hyundaia i Kii), ale też jednym z trzech prezydentów Kii. Także legendarny Albert Biermann, niegdyś szef inżynierów odpowiedzialnych za samochody BMW serii M, został zwerbowany przez koreańskiego giganta. Niemiec trafił pod nowy sztandar w 2014 roku – teraz dowodzi specjalistami z działu rozwoju i testów nowych modeli. Właśnie on nadzorował prace nad układem napędowym i zawieszeniem Singera i całej rodziny modeli Ceed.

Reklama
Kia Stinger - ten samochód przeniósł koreańską markę do zupełnie innej ligi / KIA

Dziś auta Kia na rynki Europy są projektowane głównie we Frankfurcie i rozwijane w Russelsheim, czyli pod nosem niemieckich gigantów. A na drogi trafiają z fabryki w Żylinie na Słowacji (od 2006 roku). W Polsce marka zajmuje 4. miejsce pod względem popularności (wyniki za styczeń 2020 r.).

I właśnie m.in. za te wyczyny Mong-Koo Chung trafi do Automotive Hall of Fame. To największe wyróżnienie dla osób związanych z branżą motoryzacyjną. Szef Hyundai Motor Group będzie pierwszym Koreańczykiem wprowadzonym do "Motoryzacyjnej Alei Sław", którą założono w 1939 roku. Wcześniej znaleźli się w niej m.in.: założyciel Ford Motor Company – Henry Ford, amerykański wynalazca – Thomas Edison, założyciel Mercedes-Benz – Karl Benz, założyciel Honda Motor Company – Soichiro Honda i założyciel Toyota Motor Corporation – Kiichiro Toyoda. Do tej pory uhonorowano tak blisko 800 liderów branży moto z całego świata.

– Wprowadzenie do Automotive Hall of Fame jest zarezerwowane dla osób, które tworzą, kształtują i zmieniają motoryzacyjny świat. Te osoby przekraczają utarte granice i wyróżniają się na tle innych – są odpowiedzialne za skok technologiczny i rozwój biznesu oraz mają wpływ na decyzje konsumentów – powiedziała Sarah Cook, prezes Hall of Fame.

Kia XCeed / Dziennik Gazeta Prawna

W ocenie kapituły Automotive Hall of Fame pod zarządem Chunga Hyundai Motor stał się największym koreańskim producentem samochodów, a Hyundai Motor Group stała się piątą co do wielkości grupą motoryzacyjną na świecie. Obok decyzji o przejęciu marki Kia za najważniejsze dokonania tego menedżera uważa się też ekspansję nowych zakładów w kluczowych regionach, w tym w Stanach Zjednoczonych, Europie, Chinach, Indiach, Brazylii i Rosji (tu wykorzystano standardowy system budowy fabryk, które można stawiać szybko w dowolnym miejscu). Eksperci doceniają także fakt, że koreański koncern jest samowystarczalny i przyczynił się do rozwoju przemysłu stalowego w Korei (budowa hut i innych zakładów metalurgicznych). Dzięki temu azjatycki gigant we własnym zakresie produkuje wszystko – od stali po samochody.

Hyundai Kona Hybrid / Hyundai