Polacy w styczniu zarejestrowali mniej samochodów osobowych – wynika z najświeższych danych Polskiego Związku Przemysłu Samochodowego. Nowe numery dostało ok. 39,5 tys. aut – to wynik słabszy aż o 6,5 tys. (ponad 14 proc.) w porównaniu do pierwszego miesiąca 2019 r. Początek 2020 roku przyniósł też przetasowanie jeśli chodzi o popularność marek i modeli wśród kupujących.
Nowy lider w Polsce
Toyota kontra Skoda – w tej walce styczniowa runda należy do japońskiej firmy. Tym samym rok 2020 rozpoczął się od zmiany na pozycji lidera najpopularniejszych marek w Polsce. W pierwszym miesiącu nowego roku analitycy PZPM zanotowali wyraźny skok popytu aut Toyoty. Urzędy komunikacji zarejestrowały 6,7 tys. osobówek tej firmy (o 35,5 proc. więcej r/r; to największy wzrost w Top 10 rynku). Toyota została numerem 1. rynku – zarówno wśród firm, jaki i klientów indywidualnych.
Skoda – królowa sprzedaży w 2019 roku – w styczniu odnotowała wynik mniejszy o 11 proc. Liczba rejestracji na poziomie 5631 aut dała jej drugie miejsce i srebro. Podium uzupełnił Volkswagen z rezultatem prawie 4 tys. osobówek (- 25 proc.). Z resztą gorsze statystyki dotyczą niemal wszystkich firm, a największy spadek w pierwszej dziesiątce zaliczyła Dacia (mniej o 43,2 proc.).
Miejsce | Marka | Sprzedaż w styczniu 2020 r. | Zmiana % r/r |
1 | Toyota | 6700 szt. | +35,5% |
2 | Skoda | 5631 | -11 |
3 | Volkswagen | 3955 | -25,7 |
4 | Kia | 2202 | -18 |
5 | Hyundai | 2033 | -11 |
6 | Mercedes | 1650 | +5 |
7 | Renault | 1530 | -19,3 |
8 | Ford | 1491 | -38,2 |
9 | Dacia | 1466 | -43,2 |
10 | BMW | 1385 | +18,4 |
Nowe normy postrachem
PZPM jako główną przyczynę styczniowej zapaści wskazuje efekt liczniejszych rejestracji samochodów w końcówce 2019 roku, w tym wysokoemisyjnych, przed zmieniającymi się limitami emisji obowiązującymi od początku 2020 roku. Przypominamy, że 1 stycznia weszła w życie zaostrzona norma na poziomie 95 g CO2/km i jest ona związana z wysokimi karami dla producentów (95 euro za 1 g przekroczenia emisji, liczone od wszystkich wprowadzonych na rynek UE nowych aut). Producenci już zaczynają sobie z tym radzić wprowadzając nowe generacje aut wyposażonych w zelektryfikowane napędy. I tak Volkswagen niebawem zaoferuje Golfa VIII, Skoda Octavia nowej generacji także zawita nad Wisłą.
A które modele w styczniu były hitem w Polsce? Na zmianie pokoleń w markach należących do Grupy VW skorzystały Toyota Corolla i Yaris. Oba japońskie auta (najczęściej w wersjach z napędem hybrydowym) zajmują kolejno pierwsze miejsca na pudle. Trzeci lokata to Skoda Octavia.
Top 10 modeli polskiego rynku:
Marka i model | Liczba rejestracji w styczniu 2020 r. |
1. Toyota Corolla | 2053 szt. |
2. Toyota Yaris | 2016 |
3. Skoda Octavia | 1690 |
4. Skoda Fabia | 1105 |
5. Toyota RAV4 | 1031 |
6. Fiat Tipo | 903 |
7. Skoda Superb | 796 |
8. Hyundai Tucson | 784 |
9. Volkswagen Golf | 765 |
10. Toyota C-HR | 705 |
Jakie auta prywatnie? A jakie do firmy?
Największym graczem polskiego rynku pozostają firmy – z liczby 39,5 tys. rejestracji trafiło tam 25,3 tys. aut (64 proc.). Tu najpopularniejszymi modelami były kolejno: Toyota Corolla (1398 szt.), Skoda Octavia (1250 egz.) i Toyota Yaris (775 aut).
Reszta rynku to nabywcy indywidualni. Kowalski i Nowak na potrzeby gospodarstw domowych zarejestrowali w styczniu 14,2 tys. samochodów (36 proc. udział). Dla siebie Polacy najchętniej wybierali Toyotę Yaris (1241 egz.). Drugie miejsce to Toyota Corolla (655 szt.). Brązowy medal założył Fiat Tipo (511 aut).