Suzuki przyspiesza. Japońska marka wprowadzi aż 4 modele

Suzuki sprzedaje rocznie ponad 3,2 mln samochodów i niemal 2 mln motocykli. Obok sześciu fabryk w Japonii ma też 28 ośrodków produkcyjnych w 20 krajach. Auta marki z Hamamatsu w Europie sprzedają się świetnie – w 2024 roku na drogi wyjechało ponad 234 000 samochodów tego producenta. O sukcesie zdecydowała m.in. dostępność modeli Vitara i S-Cross produkowanych w węgierskim zakładzie. Teraz pora na wrzucenie wyższego biegu.

Reklama

Nowa strategia Suzuki przewiduje, że w 2030 roku zakłady opuści 4,2 mln aut. W Europie 45 proc. sprzedaży będą stanowić auta elektryczne. Żeby dopiąć celu Japończycy wprowadzą aż 4 modele EV, w tym lista premier obejmuje SUV-y oraz auta segmentu B. Stąd na scenę wjeżdża całkowicie nowa e Vitara opracowana wspólnie z Toyotą. Wyróżnia się praktycznymi rozwiązanymi w kabinie, możliwościami napędu i będzie rozsądnie wyceniona. Przy czym to tylko część argumentów, które mają stanowić o jej przewadze nad konkurencją z Chin czy resztą rynku. Ale po kolei…

Nowe Suzuki e Vitara wjeżdża na rynek. Co to za samochód?

Reklama

Nowa e Vitara ustawiona na 19-calowych kołach, w nowym lakierze Land Breeze Green Pearl Metallic z czarnym dachem i krótką maską wjeżdża do najszybciej rosnącego segmentu kompaktowych SUV-ów. To nie tylko jedna z najważniejszych premier 2025 roku. Spokojnie można ją zaliczyć do najgorętszych nowości rynku motoryzacyjnego ostatnich lat. Szczególnie, że firma z Hamamatsu wstrzemięźliwie obdarowuje nas premierami. Jednak po suszy przyszedł deszcz i wreszcie nad Wisłę wjeżdża 5. generacja najpopularniejszego modelu tej marki.

Nowe Suzuki e Vitara / Suzuki / www.weigl.biz

Tak wygląda nowe Suzuki e Vitara. Teraz japoński SUV jest większy

Nowe Suzuki e Vitara powstało na platformie Heartect-e stworzonej właśnie z myślą o tym projekcie. Solidne nielakierowane osłony progów, czarne poszerzone nadkola i podcięte po bokach zderzaki sprawiają, że nie wyprze się trenowych korzeni. Stoi na szeroko rozstawionych kołach w każdej chwili gotów wbić się w zakręt. I to jest super!

Nowe Suzuki e Vitara / Suzuki / www.weigl.biz

Z 4,3-metrowym nadwoziem jest 9 cm dłuższa od obecnej benzynowej Vitary i niemal identyczna z Suzuki S-Cross. Mimo podobnych gabarytów nowa e Vitara ma proporcje niespotykane dotąd w samochodach japońskiej firmy. Do tego jest aż 2,7-metrowy rozstaw osi, czyli większy niż we współczesnych modelach spalinowych. Stąd we wnętrzu oferuje poziom przestronności spotykany zwykle w autach z segmentu D (SUV Suzuki Across/Toyota RAV4).

Nowe Suzuki e Vitara / Tomasz Sewastianowicz

Ile masz wzrostu? Miejsca nie zabraknie

Kierowca o wzroście ok. 186 cm szybko znajdzie właściwą pozycję do prowadzenia auta. Na tylnej kanapie naprawdę ciężko uwierzyć, że w tak kompaktowym aucie można mieć tyle swobody na nogi. Pasażerowi podobnej postury siedzącemu w drugim rzędzie od kolan do oparcia fotela zostaje ok. 15 cm luzu. Nie ma też mowy o zawadzaniu o podsufitkę. W obu rzędach podróżuje się wygodnie. Tylne siedzenia są przesuwane, składane i dzielone w proporcji 40:20:40. Drzwi otwierają się szeroko, niemal pod kątem prostym. Duży rozstaw osi oraz ustawienie kół niemal na rogach karoserii pozwoliło zaprojektować szeroki otwór tylnych drzwi, dzięki temu jest wygodniej wsiadać i wysiadać. Docenią to także rodzice mocujący się z fotelikami dziecięcymi na kanapie.

Nowe Suzuki e Vitara / Suzuki / www.weigl.biz
Nowe Suzuki e Vitara / Suzuki / www.weigl.biz

Nowa ergonomia miejsca kierowcy. Wnętrze to rewolucja

Od progu e Vitara robi też wrażenie wszędzie tam, gdzie liczą się doznania estetyczne. Dwupoziomowy kokpit tworzą czytelne cyfrowe interfejsy, a jego układ – z wirtualnymi zegarami o przekątnej 10,25 cala i 10,1-calową stacją multimedialną oraz umieszczonymi niżej otworami wentylacyjnymi – wprowadza nową ergonomię miejsca kierowcy. Sam system multimedialny szybko reaguje na dotyk, do tego ma przejrzyście rozplanowane menu z dużymi polami dotykowymi układ widżetów można konfigurować niczym w telefonie. Za sterowanie klimatyzacją czy ogrzewaniem odpowiadają podświetlane klasyczne przełączniki. Takie same przyciski są na spłaszczonej kierownicy w zasięgu palców prowadzącego.

Nowe Suzuki e Vitara / Suzuki / www.weigl.biz

Nawigacja wykorzystuje dane z chmury i przekazuje na bieżąco informacje o ruchu drogowym. Samochód łączy się także ze smartfonami, umożliwiając korzystanie z ulubionych aplikacji i serwisów z poziomu centralnego wyświetlacza. Pod konsolą środkową jest pojemny schowek z podświetleniem.

Nowe Suzuki e Vitara / Suzuki / www.weigl.biz

Suzuki e Vitara - jaki napęd, silniki i moc?

Wreszcie napęd. Gama obejmuje dwie pojemności baterii litowo-żelazowo-fosforanowych i trzy poziomy mocy. Podstawowy akumulator 49 kWh jest połączony z silnikiem elektrycznym 144 KM (193 Nm) – taka e VITARA jest przednionapędowa i zapewni około 346 km zasięgu na jednym ładowaniu. Przyspieszenie od 0 do 100 km potrwa 9,8 s. Przyzwoite osiągi, które sprawdzą się w codziennej eksploatacji.

Wyższą przyjemność z jazdy i większy zasięg zapewni nowe Suzuki wyposażone w długodystansową baterię o pojemności 61 kWh, silnik 174 KM i napęd na przednie koła. W tej konfiguracji e Vitara do "setki" przyspieszy w 8,7 s. Zasięg na poziomie 428 km.

Nowe Suzuki e Vitara / Suzuki / www.weigl.biz

184 KM i napęd 4x4 ALLGRIP-e. Nowa Vitara najmocniejsza w historii

Prawdziwą bombą jest najmocniejsza i najszybsza jest e Vitara z dodatkowym silnikiem o mocy 65 KM przy tylnej osi – w tej konfiguracji kierowca dostaje moc systemową na poziomie 184 KM (307 Nm) i elektryczny napęd 4x4 ALLGRIP-e. Przy jego opracowaniu wykorzystano doświadczenie inżynierów Suzuki w off-roadzie. Auto wyposażono w dwie niezależne e-osie. System ten zapewnia nie tylko wysoką sprawność i wytrzymałość, lecz także pozwala na precyzyjną kontrolę i doskonałą reakcję na pedał przyspieszenia. Na papierze wszystko wygląda dobrze, ale jak jest na drodze?

Nowe Suzuki e Vitara / Suzuki / www.weigl.biz

Jak jeździ nowe Suzuki e Vitara?

184-konne Suzuki e Vitara chętnie nabiera prędkości. Zryw od zera od 100 km/h zajmuje ledwie 7,4 sekundy. Przy czym żeby poczuć frajdę wcale nie trzeba wiele – impet przyspieszenia w 1,9 sekundy ze świateł do 40 km/h wystarczająco wciśnie w fotele. W zależności od wybranego trybu pracy napędu reakcje na gaz mogą być łagodne, żwawe lub gwałtowne. Podczas jazd testowych komputer wyświetlił średnie zużycie energii na poziomie 14,6 kW/100 km. Oszczędne zapotrzebowanie na elektrony oznacza, że zasięg ok. 390-400 km wydaje się realny. Dodatkowo z poziomu ekranu środkowego można ustawić poziom rekuperacji, czyli odzyskiwania energii podczas hamowania. Wysoka moc ładowania i podgrzewanie wstępne akumulatora także podnoszą uniwersalność nowego Suzuki.

Nowe Suzuki e Vitara / Suzuki / www.weigl.biz

Na drodze Suzuki e Vitara uzbrojona w napęd 4x4 i mnóstwo wzbudzających zaufanie swoim działaniem systemów wsparcia, stawia głównie na komfort. Jest porządnie wyciszona – od wiatru oraz szumów toczenia – i łagodnie pokonuje nierówności, nawet na bardziej podniszczonych fragmentach asfaltu do kabiny nie wpadają niepożądane odgłosy z okolicy kół. Na ruchy kierownicą reaguje żywiołowo, prowadzi się zwinnie i stabilnie. To ogromna zasługa wielowahaczowego zawieszenia z tyłu. No i ta zwrotność! Jeden manewr wystarczy, by zmieścić się między krawężnikami na drodze o szerokości ok. 10 m.

Nowe Suzuki e Vitara z napędem 4x4

Vitara z elektrycznym napędem 4x4 talentem w terenie zaskoczy większość modeli SUV. Na mokrej nawierzchni startuje pewnie i szybko. Krótkie zwisy, duże koła i porządny prześwit to kombinacja, która przekłada się na dobre zdolności poza asfaltem. Kierowca może też wybrać tryb Trail, który przydaje się na głębszych wertepach. W razie utraty przyczepności jednego z kół następuje jego błyskawiczne wyhamowanie, a następnie moment obrotowy jest przekierowany na inne koła stykające się z podłożem (funkcja LSD). Nie ma co się bać o akumulator – zabezpieczono go w szczelnej kapsule, ma też specjalny obwód nagrzewnia i chłodzenia.

Nowe Suzuki e Vitara / Tomasz Sewastianowicz
Nowe Suzuki e Vitara / Tomasz Sewastianowicz

Ile kosztuje nowe Suzuki e Vitara? Taniej o 40 000 zł

Suzuki e VITARA wejdzie do produkcji w maju 2025 roku w fabryce Suzuki Motor Gujarat w Indiach. Cena? Konkurencyjna Kia EV3 kosztuje od 166 900 zł, tańsza Skoda Elroq to wydatek od 149 000 zł. W Niemczech bliźniacza Toyota Urban Cruiser to wydatek od 29 990 euro, czyli ok. 128 300 zł.

Suzuki ze swoim autem musi ustawić się na poziomie ok. 130-140 000 zł. Po złożeniu wniosku o dopłatę w ramach nowego programu NaszEauto cena e Vitary spadnie maksymalnie o 40 000 zł, czyli nawet do ok. 90 000 zł. To nawet taniej, niż obecnie można kupić spalinową Vitarę 1.4 BoosterJet 102 KM z napędem na przednie koła.

Będzie przebój? Na rynku zdominowanym przez wielkie SUV-y brakuje normalnych i poręcznych samochodów elektrycznych. Miejski model japońskiej marki zapewnia duży zasięg, praktyczne nadwozie i jednocześnie świetnie wygląda. Z atrakcyjnie skalkulowaną ceną i finasowaniem przeznaczonym dla klienta indywidualnego pierwsze elektryczne Suzuki może się okazać bardzo atrakcyjną opcją z rozsądną ratą miesięczną za użytkowanie.

Nowe Suzuki e Vitara / Suzuki / www.weigl.biz

Suzuki e Vitara - dane techniczne, osiągi, wymiary

Suzuki e Vitara Akumulator 49 kWh Akumulator 61 kWh
System napędowy przednie koła przednie koła/4x4
Długość 4285 mm 4285 mm
Szerokość 1800 mm 1800 mm
Wysokość 1640 mm 1640 mm
Rozstaw osi 2700 mm 2700 mm
Promień skrętu 5,2 m 5,2 m
Prześwit 180 mm 180 mm
Moc 144 KM 174 KM/184 KM
Maksymalny moment obrotowy 193 Nm 193 Nm/307 Nm
Hamulce Tarcze wentylowane przód/tył Tarcze wentylowane przód/tył
Koła 225/55 R18 225/55 R18/225/50 R19
Przyspieszenie 0-40 km/h 2,6 s 2,7 s/1,9 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,6 s 8,7 s/7,4 s
Elastyczność 30-70 km/h 3,4 s 3,2 s/2,6 s
Elastyczność 60-100 km/h 5,3 s 4,5 s/4,2 s
Elastyczność 80-100 km/h 7,3 s 6,0 s/5,5 s
Prędkość maksymalna 150 km/h 150 km/h
Zasięg 346 km 428 km/412 km
Nowe Suzuki e Vitara / Suzuki / www.weigl.biz
Nowe Suzuki e Vitara / Tomasz Sewastianowicz
Nowe Suzuki e Vitara / Tomasz Sewastianowicz