Nowe Suzuki Vitara wjeżdża na rynek. Japońska marka wprowadzi aż 5 modeli

Suzuki sprzedaje rocznie ponad 3,2 mln samochodów i niemal 2 mln motocykli. Obok sześciu fabryk w Japonii ma też 28 ośrodków produkcyjnych w 20 krajach. Największy wzrost popularności auta marki z Hamamatsu zanotowały w Europie – skok o ponad 48 proc. Zdecydowała o tym m.in. dostępność modeli Vitara i S-Cross produkowanych w węgierskim zakładzie. Teraz pora na wrzucenie wyższego biegu.

Nowa strategia Suzuki przewiduje, że do 2030 roku 80 proc. sprzedaży marki w Europie będą stanowić auta elektryczne, motocykle na prąd i elektryczne silniki zaburtowe. Żeby dopiąć celu na rynku samochodowym Japończycy wprowadzą aż pięć nowych modeli EV, w tym lista premier obejmuje SUV-y oraz auta segmentu B. Stąd na scenę wjeżdża całkowicie nowa e Vitara opracowana wspólnie z Toyotą…

Reklama

Nowe Suzuki e Vitara, czyli tak wygląda modny SUV prosto z Mediolanu

Reklama

Suzuki e Vitara to już 5. generacja najpopularniejszego modelu tej marki i pierwszy samochód elektryczny z dużym "S" na masce. Tym samym w Mediolanie podczas światowej premiery nowego SUV-a pada ostatni japoński bastion opierający się przed elektromobilnością. Wcześniej skapitulowała Toyota, Mazda i Subaru. Czym chce do siebie przekonać kierowców?

Suzuki e Vitara / Tomasz Sewastianowicz
Suzuki e Vitara / Suzuki

Nowe Suzuki Vitara to samochód większy od poprzednika. Jak zmienił się najpopularniejszy model japońskiej marki?

Z pewnością stylistyką. Wygląda niemal jak prototyp eVX pokazany rok temu w Tokio. Solidne nielakierowane osłony progów, czarne poszerzone nadkola i podcięte po bokach zderzaki sprawiają, że nie wyprze się rodzinnego zamiłowania do grasowania po bezdrożach. A propos więzów rodzinnych. Suzuki e Vitara korzysta z nowej platformy Heartect-e, na której powstanie również Toyota Urban SUV (foto niżej).

Nowy SUV z Hamamatsu ma niecałe 4,3 m długości, to ok. 20 cm więcej od obecnej benzynowej Vitary i tyle samo, co S-Cross. Także szerokość i wysokość – odpowiednio 1,8 m i 1,6 m – są niemal identyczne jak w modelu S-Cross. Jednak mimo podobnych rozmiarów nowa Vitara ma proporcje niespotykane dotąd w samochodach japońskiej firmy. Do tego jest aż 2,7-metrowy rozstaw osi, czyli większy niż we współczesnych modelach spalinowych. Stąd pierwsze elektryczne Suzuki oferuje we wnętrzu poziom przestronności spotykany zwykle w autach z wyższej klasy.

Suzuki e Vitara / Tomasz Sewastianowicz
Suzuki e Vitara / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Urban SUV / Tomasz Sewastianowicz

Nowa ergonomia miejsca kierowcy. Wnętrze to rewolucja

Dwupoziomowy kokpit polega na czytelnych cyfrowych interfejsach, a jego układ – z szerokim ekranem i umieszczonymi niżej otworami wentylacyjnymi – wprowadza nową ergonomię miejsca kierowcy. Za sterowanie multimediami, klimatyzacją czy ogrzewaniem odpowiadają podświetlane klasyczne przełączniki. Takie same przyciski są na spłaszczonej kierownicy w zasięgu palców kierowcy. Pod konsolą środkową jest pojemny schowek z podświetleniem.

Suzuki e Vitara / Suzuki
Suzuki e Vitara / Tomasz Sewastianowicz

Kierowca o wzroście ok. 186 cm szybko znajdzie właściwą pozycję do prowadzenia auta. Pasażerowie tylnej kanapy także nie maja powodów do narzekań - na stopy, nogi i nad głową jest dużo miejsca, nie ma mowy o zawadzaniu o podsufitkę. Drzwi otwierają się szeroko, niemal pod kątem prostym, co docenią rodzice mocujący się z fotelikami dziecięcymi na tylnej kanapie (uchwyty ISOFIX są zgrabnie zamaskowane).

Suzuki e Vitara dzięki płaskiej podłodze oraz rozstawieniu kół niemal na rogach karoserii zapewnia przestronność na poziomie aut klasy wyższej / Suzuki

Suzuki e Vitara - jaki napęd, silniki i moc?

Wreszcie napęd. Gama obejmuje dwie pojemności baterii litowo-żelazowo-fosforanowych i trzy poziomy mocy. Podstawowy akumulator 49 kWh jest połączony z silnikiem elektrycznym 144 KM (189 Nm) – taka e Vitara jest przednionapędowa.

Suzuki e Vitara / Tomasz Sewastianowicz
Suzuki e Vitara / Suzuki

Nowa Vitara jest najmocniejsza w historii. Suzuki daje aż 184 KM i napęd 4x4 ALLGRIP-e

Lepszą frajdę z jazdy i większy zasięg zapewni długodystansowa bateria o pojemności 62 kWh. Ten wariant można mieć z napędem na przednie koła i silnikiem 174 KM.

Jednak prawdziwą bombą jest najmocniejsza e Vitara z dwoma silnikami – w tej konfiguracji kierowca dostaje 184 KM mocy (300 Nm) i elektryczny napęd 4x4 ALLGRIP-e. Auto wyposażono w dwie niezależne e-osie. Zdaniem inżynierów Suzuki system ten zapewnia nie tylko wysoką sprawność i wytrzymałość, ale także pozwala na precyzyjną kontrolę i doskonałą reakcję na pedał przyspieszenia.

Nowe Suzuki Vitara jako hybryda? Prezydent japońskiej marki podał warunki

Dobra wiadomość jest też taka, że japoński producent nie wyklucza wprowadzenia napędu hybrydowego lub hybrydy plug-in. – To jednak zależy od zapotrzebowania rynku i popularności wersji EV – przyznał w rozmowie z dziennik.pl Toshihiro Suzuki, prezydent Suzuki. Patrząc jednak na obecną sprzedaż aut elektrycznych można spodziewać się, że nowa Vitara szybko pojawi się w "normalnej wersji".

Suzuki e Vitara / Suzuki / Frizi

Nowa Vitara jest niezwykle zwrotna

Układ ALLGRIP-e ma również tryb Trail, który przydaje się na głębszych wertepach. W razie utraty przyczepności jednego z kół następuje jego błyskawiczne wyhamowanie, a następnie moment obrotowy jest przekierowany na inne koła stykające się z podłożem (funkcja LSD). No i ta zwrotność! Jeden manewr wystarczy by zmieścić się między krawężnikami na drodze o szerokości ok. 10 metrów - tu e Vitara również imponuje.

Suzuki e Vitara / Tomasz Sewastianowicz
Suzuki e Vitara / Suzuki / Matthew Leete

Nowe Suzuki e Vitara na rynku. Kiedy w Polsce i jaka cena?

Suzuki e Vitara wejdzie do produkcji wiosną 2025 roku w fabryce Suzuki Motor Gujarat w Indiach. Cena? Konkurencyjna Kia EV3 kosztuje od 166 900 zł. Japończycy ze swoim autem muszą ustawić się na podobnym poziomie. Będzie hit? Na rynku zdominowanym przez wielkie SUV-y brakuje normalnych i poręcznych samochodów EV. Miejski model japońskiej marki zapewnia duży zasięg, praktyczne nadwozie i jednocześnie świetnie wygląda. Z atrakcyjnie skalkulowaną ceną i finasowaniem dedykowanym dla klienta indywidualnego, pierwsze elektryczne Suzuki może okazać się bardzo atrakcyjną opcją z rozsądną ratą miesięczną za użytkowanie.

Suzuki e Vitara / Suzuki
Suzuki e Vitara / Tomasz Sewastianowicz

Nowe Suzuki Vitara - dane techniczne, wymiary, silniki

Suzuki e Vitara Akumulator 49 kWh Akumulator 61 kWh
System napędowy przednie koła przednie koła/4x4
Długość 4275 mm 4275 mm
Szerokość 1800 mm 1800 mm
Wysokość 1635 mm 1635 mm
Rozstaw osi 2700 mm 2700 mm
Zwis przód/tył 1540/1545 mm 1540/1545 mm
Promień skrętu 5,2 m 5,2 m
Prześwit 180 mm 180 mm
Moc 144 KM 174 KM/184 KM
Maksymalny moment obrotowy 189 Nm 189 Nm/300 Nm
Hamulce Tarcze wentylowane przód/tył Tarcze wentylowane przód/tył
Masa własna 1702 kg 1760-1799 kg/1860-1899 kg
Koła 225/55 R18 225/55 R18/225/50 R19
Suzuki e Vitara / Tomasz Sewastianowicz
Suzuki e Vitara / Suzuki
Suzuki e Vitara / Suzuki
Suzuki e Vitara / Tomasz Sewastianowicz
Suzuki e Vitara / Tomasz Sewastianowicz
Suzuki e Vitara / Suzuki
Suzuki e Vitara / Suzuki