Nowa Kia EV3 wjeżdża do gry

Kia EV3 w nowej zieleni Aventurine Green z krótką maską, opadającym dachem kabiny mocno przesuniętej do tyłu i na czarnych 19-calowych felgach wygląda fenomenalnie. Cenny skarb koreańskiej marki był gwiazdą przedpremierowego i tajnego pokazu zorganizowanego we Frankfurcie. Embargo przestało obowiązywać i oto pierwsze wrażenia…

EV3 to nie tylko najważniejsza premiera 2024 roku. Spokojnie można ją zaliczyć do najgorętszych nowości rynku motoryzacyjnego ostatnich lat. Wjeżdża do najszybciej rosnącego segmentu kompaktowych SUV-ów i na dzień dobry wyróżnia się stylistyką, praktycznością oraz możliwościami napędu.

Reklama

Nowa Kia EV3 wygląda jak 5-metrowa EV9, jakie wymiary?

Kia EV3 to auto o niezwykłej urodzie. Kanciastym 4,3-metrowym nadwoziem nawiązuje do ponad 5-metrowego EV9. Stoi na szeroko rozstawionych kołach, jakby w każdej chwili była gotowa wbić się w zakręt. I to jest super! Świetny design to zasługa sztuczek stylistycznych – tymi projektanci sypali niczym z kapelusza. Pierwszą z brzegu jest dach lewitujący nad resztą auta – to złudzenie powstaje dzięki czarnym słupkom i optycznym odcięciu przy tylnym spoilerze. Pionowe reflektory na krańcach gładkiego nadwozia optycznie poszerzają sylwetkę. Przewaga karoserii nad powierzchnią szyb zbliża koreańską nowość do samochodów z półki premium. Usportowiona odmiana EV3 GT-Line charakteryzuje się jeszcze bardziej drapieżnym wyglądem.

Kia EV3 / dziennik.pl
Reklama

Kia EV3 niesamowicie opływowa, nie ma wstydu przed Mercedesem

EV3 szczyci się również dopracowaną aerodynamiką. Tu każdy element pełni ważną funkcję w osiągnięciu opływowej linii. Przecież jedną z największych przeszkód w walce o elektryczny zasięg jest opór powietrza. Na jego przezwyciężenie typowy EV poświęca niemal 2/3 energii. Redukcja Cx o zaledwie 0,01 zwiększa zasięg e-auta o około 2,5 proc. Nowa Kia powinna mieć znacznie łatwiej – jej współczynnik oporu powietrza Cx wynosi ledwie 0,263 (dla porównania Volvo EX30 to 0,28, a Mercedes EQS, który jest niższą i smukłą limuzyną: 0,20). W SUV-ie to świetny rezultat. Osiągnięto go dzięki zastosowaniu kilku technicznych sztuczek, w tym osłon 3D pod podwoziem, aerodynamicznie ukształtowanych felg i specjalnych kurtyn w przednim zderzaku.

Kia EV3 / dziennik.pl

Wnętrze Kia EV3 - ładne, przestronne i ze sztuczną inteligencją

W kabinie totalna cyfryzacja. Panoramiczny wyświetlacz o przekątnej prawie 30 cali – obejmuje 12,3-calowy zestaw wskaźników, 5-calowy panel klimatyzacji i 12,3-calowy stacji multimedialnej. Ponieważ ekran sięga aż do środka kokpitu, pasażer ma łatwy dostęp do systemu audio oraz nawigacji. Do tego są ukryte w desce rozdzielczej przyciski haptyczne do sterowania multimediami. Obsługa całości jest bajecznie intuicyjna. EV3 to pierwszy model elektryczny wyposażony w technologię sztucznej inteligencji AI Assistant.

Kia EV3 / KIA

Kompaktowa Kia EV3 dzięki płaskiej podłodze oraz rozstawieniu kół niemal na rogach karoserii zapewnia przestronność na poziomie aut klasy wyższej. Kierowca o wzroście ok. 186 cm szybko znajdzie właściwą pozycję do prowadzenia auta. Z tyłu na stopy, nogi i nad głową jest dużo miejsca – nie ma mowy o zawadzaniu o podsufitkę. Drzwi otwierają się szeroko, niemal pod kątem prostym, co docenią rodzice mocujący się z fotelikami dziecięcymi na tylnej kanapie (uchwyty ISOFIX są zgrabnie zamaskowane).

Kia EV3 / KIA

Elegancka konsola środkowa obejmuje przesuwany stolik i schowek. W dolnej części można przechowywać napoje, przekąski czy nawet mały plecak.

Kia EV3 / KIA

Kia EV3 - ma dwa bagażniki, jaka pojemność?

Kia EV3 skrywa dwa bagażniki. Przedni to 25 l pojemności. Tradycyjny kufer z tyłu zapewni od 460 l do 1250 l. Regulowana na poziomie 14 cm podłoga pozwala przewozić rzeczy o różnych gabarytach. Po złożeniu asymetrycznie dzielonej tylnej kanapy powstaje płaska powierzchnia.

Kia EV3 / KIA

Kia EV3 z największym zasięgiem wśród elektrycznych B-SUV

Kia EV3 zaskoczy także możliwościami napędu. Przewidziano dwie wielkości baterii. EV3 w wersji Standard to akumulator 58,3 kWh i zasięg na poziomie 410 km.

Odmiana Long Range to już zestaw, który zmagazynuje 81,4 kWh energii elektrycznej, co przełoży się na rekordowe 600 km zasięgu! Tak daleko w tej klasie nie zajedzie nikt. Teoretycznie to wystarczy by bez przystanku przejechać z Frankfurtu do Paryża i zostanie jeszcze prądu na 20 km. EV3 umożliwia naładowanie akumulatora od 10 do 80 procent w około 31 minut.

– Dzięki zasięgowi do 600 km w cyklu WLTP i możliwości szybkiego ładowania, EV3 rozwiązuje powszechne obawy związane z samochodami elektrycznymi. Uspokaja tych, którzy mogli wahać się przed przejściem na elektryczną mobilność i ma szansę doprowadzić do upowszechnienia się samochodów elektrycznych – powiedział Ho Sung Song, prezes i dyrektor generalny marki Kia.

Kia EV3 - dwie pojemności akumulatora, szybkie ładowanie

Kia EV3 Standard Long Range
Pojemność akumulatora 58,3 kWh 81,4 kWh
Moc silnika elektrycznego 204 KM 204 KM
Przyspieszenie 7,4 s 7,7 s
Zasięg WLTP 410 km 600 km
Czas ładowania 10-80 proc. DC 31 min. 31. min
Moc ładowania AC 11 kW 11 kW
Moc ładownia DC 102 kW 128 kW
Kia oferuje EV3 w dziewięciu kolorach nadwozia, z których dwa zostały opracowane wyłącznie dla tego modelu – Aventurine Green i Terracotta / KIA

Kia EV3 - jaka moc, przyspieszenie, osiągi?

Oba modele wykorzystują silnik elektryczny o mocy 204 KM, który generuje maksymalny moment obrotowy o wartości 283 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h może zająć jedynie 7,5 sekundy, a maksymalna prędkość EV3 wynosi 170 km/h.

Wyposażenie z wysokiej półki i funkcja vehicle-to-load - Kia EV3 rozpieszcza

EV3 jest pierwszym autem tej klasy, które zapewnia funkcję vehicle-to-load (V2L), czyli możliwość zasilania laptopa, małej lodówki, ekspresu do kawy czy suszarki do włosów. Digital Key 2.0 to cyfrowy kluczyk w telefonie czy nawet zegarku. O bezpieczeństwo dba cała armia elektronicznych wspomagaczy w tym m.in. asystent unikania kolizji z przodu, asystent utrzymania pasa ruchu, asystent jazdy po autostradzie i asystent parkowania tyłem. EV3 można również zaparkować zdalnie. Za dźwięk odpowiada system audio Harman Kardon.

Kia EV3 / KIA

Kia EV3 taniej niż Volvo EX30 - ile będzie kosztować w Polsce? Cena

Kia EV3 zadebiutuje w Polsce jesienią 2024 roku. Ile będzie kosztować? Oficjalny cennik najpewniej poznamy po wakacjach, pierwsze dostawy zapowiedziano na listopad. Nieoficjalnie mówi się, że ceną od ok. 150-160 tys. zł powalczy z nieznacznie droższym Volvo EX30. Szwedzki model kosztuje od 169 tys. zł.

Kia EV3 / KIA
Kia EV3 / KIA