Nowa Toyota GR Yaris debiutuje w Polsce, powstała w trzy lata

Toyota GR Yaris w pierwszej odsłonie zadebiutowała w 2020 roku. Z miejsca stała się hitem. W Europie sprzedano ponad 20 tys. egzemplarzy tego auta i poziom satysfakcji kierowców osiągnął 99 proc. Na polskim rynku każda dostawa rozchodziła się błyskawicznie, a chętni zapisywali się na listy i oczekiwali w długich kolejkach.

Doszło nawet do tego, że nowe auta (a nawet same zamówienia) stały się przedmiotem spekulacji – na rynku wtórnym osiągały ceny wyższe niż w oficjalnym cenniku japońskiej marki. Do tego ogień podsycały doniesienia o wygaszeniu produkcji. Aż tu bum! Toyota wprowadza nowe wcielenie GR Yarisa.

Reklama

Nowa Toyota GR Yaris – jakie różnice do poprzedniego modelu?

Reklama

Nowa Toyota GR Yaris była rozwijana równolegle z modelem obecnym na rynku. Tak zdecydował ojciec tego auta - ówczesny prezydent koncernu Akio Toyoda, który uwielbia motorsport, sam regularnie startuje w wyścigach i testuje nowości przed wdrożeniem do produkcji. Prace nad nowym GR Yarisem przebiegały w myśl hasła: Rozwijaj, ścigaj się, a w razie usterki napraw. Zespół GAZOO Racing w poszukiwaniu wad testował auto do granic możliwości podzespołów. W trzy lata powstał samochód, który wszystko robi lepiej i szybciej od poprzednika. Szybciej przyspiesza, lepiej skręca i ostrzej hamuje.

Toyota GR Yaris / Toyota / Henri Vuorinen

Tak wygląda Toyota GR Yaris w nowym stylu

Nowy GR Yaris ze zwykłym Yarisem ma wspólne jedynie trzy elementy – lampy, lusterka i antenę. Zgoda, to tak jak poprzednik. Jednak teraz 3-drzwiowe prawie 4-metrowe nadwozie po szeregu modyfikacji zyskało nowy styl, jest sztywniejsze, ma też zapewnić większy docisk oraz lepszą aerodynamikę i przyczepność.

Znakiem szczególnym nowej Toyoty jest dolny przedni grill ze stalową kratką. Boczne otwory są większe, a zderzak ma dzieloną konstrukcję łatwiejszą i tańszą w naprawie. Także w obawie przed uszkodzeniami światła przeciwmgielne oraz światła cofania ze zderzaka trafiły do zespołu tylnych lamp. Trzecie światło STOP przeniesiono ze spoilera i umieszczono na dole tylnej szyby. Z tyłu otwór w dolnej krawędzi listwy pozwala na przepływ powietrza spod podłogi – to dla lepszej zwrotności i stabilność, a przy okazji odprowadza też ciepło z układu wydechowego.

Toyota GR Yaris / Toyota / Henri Vuorinen

Nowa Toyota GR Yaris to zupełnie zmienione wnętrze

Nowa Toyota GR Yaris od progu wita przeprojektowanym wnętrzem. Po poprzednim kokpicie z wystającym ekranem przeniesionym ze zwykłego Yarisa nie ma nawet śladu. Teraz miejsce kierowcy rozkładem przycisków i przełączników bardziej przypomina deski rozdzielcze aut wyścigowych czy rajdowych. Wyłącznik układu stabilizacji toru jazdy (VSC), włącznik świateł awaryjnych oraz włącznik natrysku wody na intercooler są teraz w zasięgu ręki nawet po zapięciu pięciopunktowych pasów bezpieczeństwa. Większa półka przed pasażerem ułatwi zamontowanie dodatkowych wskaźników lub monitorów.

Obniżona o 50 mm górna krawędź deski rozdzielczej zapewnia lepszą widoczność. Teraz kierowca siedzi o 25 mm bliżej asfaltu, a do opuszczonego fotela dostosowano ułożenie kierownicy. Cyfrowy kokpit 12,3 cala może prezentować dane w dwóch trybach – normal lub sport.

Toyota GR Yaris 2024 - lifting / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Nowa Toyota GR Yaris i mocniejszy silnik 1.6. To dzikus

Wreszcie napęd. GR Yaris w chwili debiutu pysznił się najmocniejszym trzycylindrowym silnikiem na świecie. Teraz oferuje jeszcze więcej. Moc jednostki 1.6 wzrosła o 19 KM do 280 KM, a moment obrotowy zyskał 30 Nm do 390 Nm. W efekcie nowa Toyota GR Yaris ma moc hot hatcha z segmentu C, masę auta klasy B (1280 kg) i rewelacyjny stosunek mocy do masy wynoszący 4,6 kg/KM (poprzednik 4,9 kg/KM).

Osiągi? Trzycylindrowe serce charakterystyką pracy przypomina silnik typu bokser i potrafi wkręcać się do 7 tys. obrotów! Dzikus! Przyspieszenie od 0 do 100 KM? Na poziomie 5 sekund.

Toyota GR Yaris / Toyota / Henri Vuorinen

Toyota zmodyfikowała silnik 1.6, oto lista zmian

Niezawodność ma zapewnić wzmocniony rozrząd. Auto ma też nowe, lekkie tłoki z odpornymi na zużycie pierścieniami, a do układu dolotowego dodano nowy czujnik ciśnienia. Zwiększono ciśnienie wtrysku paliwa. Nowy GR Yaris będzie oferowany wyłącznie z pakietem Sport, który obejmuje dodatkowe elementy układu chłodzenia, w tym jest nowa dolna chłodnica poprawiająca wydajność podczas jazdy z w pełni otwartą przepustnicą, modyfikacje wlotu powietrza oraz intercooler z instalacją natrysku wody.

Nowa Toyota GR Yaris i automatyczna skrzynia biegów lepsza niż manualna

GR Yaris pierwszy raz jest dostępny z opcjonalną ośmiobiegową skrzynią automatyczną GAZOO Racing Direct zamiast sześciobiegowej manualnej. To najważniejsza zmiana wprowadzona przez Japończyków. Przekładania ma ciasno zestopniowane przełożenia, a oprogramowanie odpowiada za ich błyskawiczną zamianę. Jak szybką? Podczas testów na torze wyścigowym nowy automat umożliwił osiągnięcie lepszych czasów niż auta wyposażone w skrzynię manualną. Co ciekawe, żeby zmienić bieg na wyższy w automacie kierowca przyciąga lewarek do siebie, a redukcja wymaga pchnięcia – takiej kombinacji chciał Akio Toyoda.

Toyota GR Yaris 2024 - lifting / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Nowa Toyota GR Yaris - napęd 4x4 GR-Four

Fenomenalne właściwości jezdne auta to także zasługa napędu na cztery koła GR-Four i standardowych mechanizmów o ograniczonym poślizgu Torsen z przodu i tyłu, które rozdzielają moc między lewą i prawą stronę. System potrafi dostarczyć 100 proc. momentu obrotowego na przód lub przekierować całość na tył. Kierowca może decydować o proporcji wybierając pokrętłem jeden z trzech trybów pracy układu 4x4: Normal (60:40), Sport (30:70) i Track (50:50).

Toyota GR Yaris / Toyota / Henri Vuorinen

Nowa Toyota GR Yaris – jaka cena w Polsce?

Toyota GR Yaris będzie dostępna od 12 marca 2024 roku – od tej daty kierowcy będą mogli składać zamówienia. Samochód w wersji Dynamic z 6-biegową skrzynią manualną kosztuje od 214 900 zł. GR Yaris z 8-biegową przekładnią automatyczną GAZOO Racing Direct wyceniono na 225 900 zł. Do wyboru jest pięć lakierów i dwa warianty wykończenia tapicerki foteli.

Toyota GR Yaris / Toyota / Henri Vuorinen

Nowy GR Yaris w wersji Dynamic jest wyposażony w 18-calowe felgi aluminiowe, sportowe fotele GR, przedni i tylny dyferencjał Torsen LSD, podwójne końcówki układu wydechowego, tylny spojler, dach wykonany z kompozytów z włóknem węglowym (CFRP), a w wersji z automatem przy trójramiennej sportowej kierownicy zamontowano manetki do zmiany przełożeń. Do tego są aluminiowe nakładki na pedały i nakładki progowe, bezramkowe drzwi czy czerwone zaciski hamulców.

Toyota GR Yaris / Toyota / Henri Vuorinen

Nowy GR Yaris i wyposażenie

Na pokładzie jest również dwustrefowa klimatyzacja, kamera cofania, inteligentny kluczyk, 12,3-calowe cyfrowe zegary, system multimedialny Toyota Smart Connect z 8-calowym ekranem dotykowym, nawigacja Connected z trybem offline oraz 4-letni pakiet transmisji danych, a także bezprzewodowa łączność ze smartfonem przy pomocy Apple CarPlay i Android Auto.

Nowa Toyota GR Yaris z pakietem VIP

GR Yarisa można doposażyć w pakiet VIP (16 tys. zł), który obejmuje 18-calowe kute felgi aluminiowe, podgrzewaną kierownicę oraz fotele, system Premium Audio JBL z ośmioma głośnikami, przednie i tylne czujniki parkowania, system monitorowania martwego pola w lusterkach, asystenta bezpiecznego wysiadania z pojazdu oraz system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu. W przypadku GR Yarisa z automatyczną skrzynią biegów ten ostatni system ma funkcję hamowania, a auto dodatkowo jest wyposażone w układ detekcji przeszkód.

Nowy GR Yaris trafi do polskich klientów w drugiej połowie 2024 roku. Toyota wyprodukuje też dwie limitowane wersje specjalne tego auta inspirowane dwoma rajdowymi mistrzami świata: Sebastien Ogier Special Edition oraz Kalle Rovanperä Special Edition.

Toyota GR Yaris / Toyota / Henri Vuorinen

Toyota GR Yaris - dane techniczne, wymiary, specyfikacja

Toyota GR Yaris Wymiary i wartości
Długość (mm) 3995
Szerokość (mm) 1805
Wysokość (mm) 1455
Rozstaw osi (mm) 2560
Rozstaw kół - przód (mm) 1535
Rozstaw kół - tył (mm) 1565
Liczba miejsc 4
Masa własna (kg) 1280/1300 (GR Direct Automatic)
Silnik Rzędowy, 3-cylindrowy z turbosprężarką oraz intercoolerem
Typ G16E-GTS
Średnica cylindra x skok tłoka (mm) 87,5 x 89,7
Pojemność (cc) 1618
Moc maks. (KM/kW przy obr./min.) 280/206 przy 6500
Maks. moment obrotowy (Nm przy obr./min.) 390 przy 3250 – 4600
Skrzynia biegów 6-biegowa manualna lub 8-biegowa automatyczna GAZOO RACING Direct
Układ przeniesienia napędu GR-FOUR AWD system, elektroniczne, wielopłytkowe sprzęgło AWD z trzema trybami pracy
Dyferencjały – przedni i tylny Torsen LSD
Zawieszenie – przód Kolumny MacPhersona
Zawieszenie – tył Podwójne wahacze
Hamulce - przód 18-calowe wentylowane tarcze z 4-tłoczkowymi zaciskami
Hamulce - tył 16-calowe wentylowane tarcze z 2-tłoczkowymi zaciskami
Koła BBS 8.5J z kutego aluminium
Opony 225/40ZR18 Michelin Pilot Sport S
Zbiornik paliwa (l) 50
Toyota GR Yaris / Toyota / Henri Vuorinen

GR Yaris – opis wersji specjalnych Ogier Edition oraz Rovanpera Edition

Ogier Edition Rovanpera Edition
Nadwozie Lakier Matt Stealth Grey Trzykolorowe malowanie nadwozia
Naklejki mistrza WRC na przednich błotnikach Naklejki mistrza WRC na przednich błotnikach
Felgi aluminiowe BBS w rozmiarze18x8J Felgi aluminiowe BBS w rozmiarze18x8J
Zaciski pomalowane na niebiesko
Naklejki TOYOTA GAZOO Racing na przednich drzwiach Naklejki TOYOTA GAZOO Racing na przednich drzwiach oraz tylnym zderzaku
Emblemat Ogier Edition na klapie bagażnika Emblemat Rovanperä Edition na klapie bagażnika
Nowy spojler dachowy z włókna węglowego Regulowany spojler tylny z włókna węglowego
Flaga Francji oraz logo TOYOTA GAZOO Racing na kołach Logo TOYOTA GAZOO Racing na kołach
Grill ozdobiony motywem francuskiej flagi
Wnętrze Tabliczka upamiętniająca mistrzostwo WRC na desce rozdzielczej Tabliczka upamiętniająca mistrzostwo WRC na desce rozdzielczej
Cyfrowe zegary GR ze specjalnymi motywami dla trybów jazdy Morizo i Seb Cyfrowe zegary GR ze specjalnymi motywami dla trybów jazdy Donut i Kalle
Przeszycie kierownicy nawiązujące do barw narodowych Francji (czerwony/szary/niebieski) Przeszycie kierownicy nawiązujące do barw narodowych Finlandii (niebieski/szary)
Szare obszycia foteli, dźwigni zmiany biegów oraz hamulca ręcznego Szare i niebieskie obszycia foteli, dźwigni zmiany biegów oraz hamulca ręcznego
Mechaniczne Tryby pracy napędu 4x4: Morizo, Seb i Normal Tryby pracy napędu 4x4: Donut, Kalle i Normal
Trzycylindrowy silnik 1.6 z turbodoładowaniem o mocy 280 KM i 390 Nm momentu obrotowego Trzycylindrowy silnik 1.6 z turbodoładowaniem o mocy 280 KM i 390 Nm momentu obrotowego
6-biegowa skrzynia manualna z inteligentnym systemem sterowania iMT 6-biegowa skrzynia manualna z inteligentnym systemem sterowania iMT
Tylna przekładnia różnicowa o stałej prędkości
Toyota GR Yaris 2024 - lifting / dziennik.pl / Maciej Lubczyński
Toyota GR Yaris / Toyota / Henri Vuorinen
Toyota GR Yaris / Toyota / Henri Vuorinen