- Nowa Toyota C-HR przyspiesza w Polsce. Skąd wziął się ten samochód?
- Nowa Toyota C-HR jako hybryda plug-in z silnikiem 2.0 już w Polsce
- Nowe wnętrze C-HR jest przestronne. Zostały przyciski i pokrętła, dołączył 12,3-calowy wyświetlacz
- Nowa Toyota C-HR plug-in i pojemność bagażnika. Jakie wymiary?
- Nowa Toyota C-HR kontra C-HR pierwszej generacji. Oto różnice w rozmiarach, porównanie (TABELA)
Nowa Toyota C-HR przyspiesza w Polsce. Skąd wziął się ten samochód?
Toyota C-HR jaką znacie od 2017 roku została okrzyknięta pierwszym tak odważnie zaprojektowanym autem japońskiej marki. Nowy design od chwili debiutu podziałał jak magnes. Wielu kierowców zamawiało C-HR w ciemno, bez jazdy próbnej. Do dziś na drogi wyjechało niemal 900 tys. sztuk tego modelu. W Polsce C-HR to najpopularniejszy kompaktowy SUV - tylko w zeszłym roku na drogi wyjechało 6,5 tys. egz. tego auta.
Teraz przyszła pora na zmianę warty i zupełnie nowy C-HR ma do zaoferowania znacznie więcej ponad awangardowy styl oraz klasyczne hybrydy. Japończycy poszli o krok dalej. Oto w Polsce debiutuje nowa Toyota C-HR jako hybryda plug-in i to w pięciu wersjach wyposażenia. Czego powinni spodziewać się kierowcy?
Nowa Toyota C-HR jako hybryda plug-in z silnikiem 2.0 już w Polsce
Nowy C-HR wita się animacją reflektorów LED i tylnej listwy świetlnej. Ekstrawagancka linia dwukolorowego nadwozia radykalnie różni się od poprzednika. Za odważną stylistyką podąża funkcjonalność, a aerodynamika to numer popisowy drugiego wcielenia japońskiego kompaktu. Tu każdy element pełni ważną rolę w osiągnięciu opływowej linii. Klamki z czujnikiem dotykowym po zamknięciu drzwi chowają się na płasko z linią karoserii, jak w żadnej Toyocie do tej pory. Podwozie jest zabudowane osłonami, a kamery, radary czy spryskiwacze idealnie wkomponowano w bryłę auta. Szyby tylnych drzwi stały się większe i przebiegają niżej – zmianę docenią pasażerowie, znika uczucie klaustrofobii, jest jaśniej i widać więcej.
Rozstaw osi w nowym C-HR pozostał bez zmian (2640 mm), stąd podobny poziom przestronności, jak w modelu schodzącym. Nowość Toyoty jest jednak lżejsza, a to dzięki szerszemu zastosowaniu stali o wysokiej sztywności. Do zmniejszenia masy przykłada się także stały dach panoramiczny Skyview – takiego rozwiązania próżno było szukać w pierwszym wcieleniu C-HR. Wielkie okno ma powłokę redukującą podczerwień, która chroni wnętrze przed nagrzewaniem latem oraz zapobiega ucieczce ciepła na zewnątrz zimą. Stąd zrezygnowano z konwencjonalnej rolety, co pozwoliło odchudzić auto o 5 kg oraz zwiększyło przestrzeń nad głowami o 3 cm.
Nowe wnętrze C-HR jest przestronne. Zostały przyciski i pokrętła, dołączył 12,3-calowy wyświetlacz
Nowe wnętrze C-HR prezentuje wzorową proporcję między liczbą przycisków i pokręteł a elementami sterowanymi dotykowo. Pozycja za kierownicą podobna jak w poprzednim modelu, ale wiele płaszczyzn można regulować. Plus za duży 12,3-calowy wyświetlacz zamiast tradycyjnych analogowych zegarów – samochód oferuje trzy wcześniej przygotowane motywy, które można programować przyciskami na kierownicy. Standardowa stacja multimedialna Toyota Smart Connect w zależności od poziomu wyposażenia to ekran o przekątnej 8 lub 12,3 cala, sterowanie głosowe, nawigacja w chmurze, informacje o ruchu drogowym oraz bezprzewodowa łączność ze smartfonem Apple CarPlay i Android Auto.
Nową Toyotą da się też sterować zdalnie – z poziomu aplikacji MyT można np. ogrzać lub schłodzić wnętrze, analizować styl jazdy, odnaleźć auto na parkingu czy zablokować i odblokować drzwi. W przypadku C-HR plug-in daje też możliwość zdalnego rozpoczęcia i zakończenia ładowania baterii, jeśli auto jest podłączone do ładowarki. Aplikacja pokazuje także poziom naładowania baterii i dostępny zasięg. Można ponadto ustawić schemat ładowania, aby rozpoczęło się automatycznie w wybranym momencie, na przykład w nocy, kiedy ceny energii są niższe. C-HR oferuje również takie bajery jak m.in. cyfrowy kluczyk w smartfonie, wyświetlacz HUD czy układ automatycznego parkowania (aktywacja z telefonu).
Nowa Toyota C-HR plug-in i pojemność bagażnika. Jakie wymiary?
Toyota C-HR nowej generacji z długością 4,36 m jest delikatnie krótsza od poprzedniego modelu. To zasługa przycięcia przedniego i tylnego zwisu. Auto przybrało jednak delikatnie na szerokości.
Pojemność bagażnika C-HR plug-in wynosi 310 litrów, a po złożeniu oparcia tylnej kanapy możliwości transportowe rosną do 1076 l. Dla porównania klasyczna hybryda 1.8 to 388 litrów kufra, auto z 2-litrowym napędem hybrydowym oferuje 364 l pojemności bagażnika. Mniejszy przedział bagażowy to m.in. efekt zastosowania większej baterii. A jeśli już jesteśmy przy energii, to tej nowej Toyocie nie brakuje…
Nowa Toyota C-HR kontra C-HR pierwszej generacji. Oto różnice w rozmiarach, porównanie (TABELA)
Wymiary zewnętrzne | Nowa Toyota C-HR | Pierwsza Toyota C-HR |
Długość | 4360 mm | 4395 |
Szerokość | 1830 mm | 1795 |
Wysokość | 1558-1564 mm | 1555 |
Rozstaw osi | 2640 mm | 2640 |
Przedni zwis | 915 mm | 935 |
Tylny zwis | 805 mm | 820 |
Pojemność bagażnika (hybryda 1.8/2.0/2.0 plug-in) | 388 l/364 l/310 l | 377 l/358 l |
Nowy C-HR 2.0 Hybrid Plug-in mocny jak Toyota Prius
Za napęd C-HR z układem 2.0 Hybrid Plug-in odpowiada nowy klejnot wśród silników japońskiej marki – rozwiązanie znane z nowej Toyoty Prius. Benzynowa 2-litrowa jednostka produkuje 152 KM i współpracuje z mocniejszym od spalinówki elektrycznym silnikiem o mocy 163 KM. Całkowita moc napędu wynosi 223 KM (164 kW). Przyspieszenie od 0 do 100 km/h potrwa 7,4 sekundy. To najszybszy C-HR w gamie, stąd nic dziwnego, że zawieszenie zostało zmodyfikowane w stosunku do słabszych wersji. C-HR Plug-in w każdej wersji ma przednie amortyzatory ZF Sachs z systemem SFC z przodu. Tylny układ to elementy zwiększające sztywność zawieszenia z modelu RAV4, system FSC oraz miękkie materiały dla lepszego prowadzenia i komfortu jazdy.
Nowy C-HR 2.0 Hybrid Plug-in - jakie spalanie i przyspieszenie?
Toyota obiecuje aż 66 km zasięgu w trybie elektrycznym. Stąd C-HR plug-in hybrid na co dzień spisze się jako samochód elektryczny (ale pod warunkiem regularnego ładowania), a podczas dłuższych wyjazdów zadziała jak mocna hybryda. Trzy poziomy odzyskiwania energii pozwalają na prowadzenie auta jedynie z wykorzystaniem pedału przyspieszenia. Napęd jest połączony z systemem nawigacji – dzięki funkcji geofencing automatycznie przełączy się w tryb EV, gdy tylko wjedzie na teren strefy niskiej emisji.
Praktyczny zasięg EV to efekt nowej baterii litowo-jonowej 13,6 kWh. Ogniwa mają wyższą gęstość energii, dzięki czemu mimo większej pojemności akumulator jest na tyle kompaktowy, że mieści się pod tylnym siedzeniem, obniżając środek ciężkości.
Spalanie? Nowy C-HR hybrid plug-in ma średnio zużywać 0,9 l/100 km benzyny. Przy czym ten bajeczny wynik będzie możliwy, jeśli w baterii znajdzie się zapas energii. Ładowanie C-HR 2.0 PHEV przy pomocy Wallboxa trwa 2,5 godziny, a korzystając z domowego gniazdka (10 A) proces ten zajmie około 6,5 godziny.
Nowa Toyota w Polsce to pięć wersji wyposażenia
W Polsce nowa Toyota C-HR 2.0 PHEV jest dostępna w pięciu wersjach wyposażenia: Style, Executive, GR Sport oraz dwóch wariantach premierowych Executive Premiere Edition i GR Sport Premiere Edition.
Ile kosztuje Toyota C-HR 2.0 PHEV w najtańszej odmianie Style?
Toyota C-HR 2.0 PHEV w podstawowej wersji Style kosztuje 189 900 zł. Cena wynika z zastosowania napędu plug-in, droższego w produkcji od tradycyjnej hybrydy oraz bogatego wyposażenia seryjnego.
Standardem w wersji Style są 18-calowe felgi aluminiowe, 12,3-calowy ekran systemu multimedialnego Toyota Smart Connect+ z systemem nawigacji dostępnej online i offline, 6 głośników, inteligentny asystent głosowy, interfejsy Apple CarPlay i Android Auto, wycieraczki z czujnikiem deszczu, inteligentny kluczyk, przednie i tylne czujniki parkowania oraz kamera cofania. Do tego samochód oferuje m.in. najnowsze systemy bezpieczeństwa czynnego T-MATE z aktualizacjami online, w tym układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia z systemem wykrywania pieszych, rowerzystów i motocyklistów, asystenta bezpiecznego wysiadania, inteligentny tempomat adaptacyjny, asystenta utrzymania pasa ruchu, system monitorowania martwego pola w lusterkach, system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu z automatycznym hamowaniem czy automatyczne ostrzeganie tylnymi światłami awaryjnymi.
Auto wyposażone jest też w automatyczną klimatyzację dwustrefową, system automatycznych klamek zewnętrznych przednich i tylnych, podgrzewane fotele przednie, automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne, elektrycznie składane lusterka zewnętrzne z funkcją oświetlania przestrzeni wokół pojazdu, podgrzewaną kierownicę, indukcyjną ładowarkę, system dodatkowego nastrojowego oświetlenia wnętrza diodami LED, lampy przednie i tylne w technologii LED oraz port USB-C w drugim rzędzie siedzeń.
Toyota C-HR 2.0 PHEV w wersji Executive - wyposażenie
Toyota C-HR 2.0 PHEV Executive to już 19-calowe alufelgi, czarny dach oraz wykończenie przedniego grilla i tylnego zderzaka w kolorze Night Sky Black. Wyposażenie auta w porównaniu z wersją Style wzbogacono o przednie fotele sportowe, elektryczną regulację fotela kierowcy, elektrycznie unoszone drzwi bagażnika, dodatkowe nastrojowe oświetlenie wnętrza diodami LED z możliwością personalizacji oraz światła główne w technologii LED. Tak wyposażone auto kosztuje od 200 900 zł.
Do wersji Executive można zamówić pakiety Tech (13 tys. zł) oraz VIP (13 tys. zł). Pierwszy obejmuje kamerę cofania z dynamicznymi liniami pomocniczymi, automatyczne samopoziomowanie reflektorów przednich, kamerę monitorującą kierowcę. Pakiet Tech to także system ostrzegania o ruchu poprzecznym z przodu pojazdu, lampy przednie Matrix LED, adaptacyjne światła drogowe, system doświetlania zakrętów, asystent parkowania Toyota Teammate Advanced Park, monitor panoramiczny z systemem kamer 360 stopni, asystent zmiany pasa ruchu. Pakiet VIP uzupełnia wyposażenie o wyświetlacz HUD, system Premium Audio JBL z 9 głośnikami, cyfrowe lusterko wsteczne oraz dach panoramiczny z powłokami niskoemisyjnymi i redukcją podczerwieni, a także cyfrowy kluczyk.
Toyota C-HR 2.0 PHEV w drapieżnej wersji GR Sport
Auto w odmianie GR Sport kosztuje od 215 900 zł i wyróżnia się m.in. 19-calowymi felgami aluminiowymi czy tapicerką z ekologicznego zamszu Ultrasuede. Standardowe wyposażenie obejmuje system ostrzegania o ruchu poprzecznym z przodu pojazdu, lampy przednie Matrix LED, adaptacyjne światła drogowe, system doświetlania zakrętów, automatyczne samopoziomowanie reflektorów przednich, kamerę cofania z dynamicznymi liniami pomocniczymi, monitor panoramiczny z systemem kamer 360 stopni, kamerę monitorującą kierowcę, asystenta zmiany pasa ruchu oraz asystenta parkowania Toyota Teammate Advanced Park. Do wersji GR SPORT można dołożyć pakiet VIP (13 tys. zł), który obejmuje te same elementy co w wariancie Executive.
Toyota C-HR 2.0 PHEV Executive Premiere Edition
Specjalna wersja Executive Premiere Edition ma wszystkie element wyposażenia wersji Executive z pakietemi Tech i VIP oraz dodatkowo malowanie nadwozia Bi-tone+ z tylną częścią auta w czerni Night Sky Black i tapicerkę skórzaną. Taki C-HR 2.0 PHEV kosztuje od 226 900 zł.
Toyota C-HR 2.0 PHEV GR Sport Premiere Edition
Toyota C-HR PHEV GR Sport Premiere Edition to m.in.: 20-calowe alufelgi GR SPORT, cyfrowe lusterko wsteczne, wyświetlacz HUD na przedniej szybie, systemem Premium Audio JBL z 9 głośnikami, a także cyfrowy kluczyk i malowanie nadwozia Bi-tone+ z czarną tylną częścią auta. Samochód z hybrydą plug-in w tej odmianie kosztuje od 226 900 zł. Do auta można zamówić pakiet Skyview (3500 zł), który obejmuje dach panoramiczny z powłokami niskoemisyjnymi i redukcją podczerwieni.
Nowa Toyota C-HR z klasyczną hybrydą 5. generacji
Za drogo? Alternatywą jest klasyczny napęd hybrydowy 5. generacji oparty na benzynowym silniku 1.8 lub szybszy na jednostce 2.0 Dynamic Force. Ten ostatni wariant przewidziano także z układem 4x4 AWD-i (dodatkowy silnik elektrycznym przy tylnej osi). Nowy akumulator litowo-jonowy jest mniejszy i o 14 proc. lżejszy od montowanego w napędach 4. generacji (w porównaniu z długo stosowaną baterią niklowo-wodorkową różnica w masie sięga 40 proc.). Jednocześnie o 14 proc. udało się zwiększyć moc baterii. To z kolei wymusiło udoskonalenie układu chłodzenia ogniw (teraz pracuje ciszej i powinien zapewnić dłuższą żywotność). Pochylono się nawet nad zmianą lepkości oleju w przekładni. Efekty?
Toyota C-HR hybryda 1.8 czy 2.0? Duże różnice. Jakie zużycie benzyny?
Nowy C-HR z hybrydą 1.8 zapewnia teraz 140 KM zamiast 122 KM napędu 4. generacji. Większa moc to przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,9 s, czyli lepsze o 1,1 s. Lepsza dynamika nie zaszkodziła zużyciu paliwa – samochód ma spalać ok. 4,8 l benzyny na 100 km.
Napęd hybrydowy 5. generacji z 2-litrowym silnikiem wytwarza aż 196 KM – o 12 KM więcej niż w poprzednim modelu. Efekt? Nowy C-HR stał się szybszy o 0,3 sekundy – od 0 do 100 km/h przyspieszy nawet w 7,9 s (AWD-i). Mocniejszy napęd jest też łagodniejszy dla portfela kierowcy – samochód stał się bardziej ekonomiczny od poprzednika. Średnie zużycie benzyny jest na poziomie 4,8-5,3 l/100 km wobec 5,7 l/100 km w starym modelu. W wersji z układem AWD-i w porównaniu z odmianami przednionapędowymi zastosowano na tylnej osi elementy zwiększające sztywność zawieszenia, które pochodzą z modelu RAV4.
Nowa Toyota C-HR, cennik, hybryda 1.8 oraz hybryda 2.0 i 2.0 plug-in hybrid
Toyota C-HR nowej generacji | Comfort | Style | Executive | GR Sport | Executive Premiere Edition | GR Sport Premiere Edition |
1.8 Hybrid 140 KM e-CVT | 139 900 zł | 156 900 | 167 900 | - | - | - |
2.0 Hybrid Dynamic Force 197 KM e-CVT | - | 165 900 | 176 900 | 191 900 | 202 900 | 202 900 |
2.0 Hybrid Dynamic Force 197 KM AWD-i e-CVT | - | 175 900 | 186 900 | 201 900 | 212 900 | 212 900 |
2.0 Hybrid Dynamic Force Plug-in 223 KM e-CVT | 189 900 | 200 900 | 215 900 | 226 900 | 226 900 |
Toyota C-HR nowej generacji, dane techniczne, wymiary, osiągi
Toyota C-HR | 1.8 Hybrid | 2.0 Hybrid | 2.0 Plug-in Hybrid | ||
FWD | FWD | AWD | FWD | ||
Typ | 4-cylindrowy, rzędowy | ||||
Mechanizm zaworów | 16-zaworowy DOHC z Dual VVT-i | 16-zaworowy DOHC z VVT-i oraz VVT-iE | |||
Pojemność | cm3 | 1798 | 1987 | ||
Średnica cylindra x skok tłoka | mm | 80,5 x 88,3 | 80,5 x 97,5 | ||
Stopień kompresji | (:1) | 13.0 | 14.0 | ||
Moc | KM/kW/obr/min | 98 / 72 /5200 | 152 / 112 / 6000 | ||
Moment obrotowy silnika spalinowego | Nm/obr/min | 142 / 3600 | 190 / 4400 - 5200 |
Napęd hybrydowy | 1.8 Hybrid | 2.0 Hybrid | 2.0 Plug-in Hybrid | ||
Bateria | Litowo-jonowa | ||||
Pojemność | kWh | 4,08 | 13,6 | ||
Zasięg w trybie EV | km | 66 | |||
Typ przedniego silnika elektrycznego | Silnik z magnesami trwałymi | ||||
Moc maksymalna | KM/kW | 94/70 | 111/83 | 163 / 120 | |
Maks. moment obrotowy | Nm | 185 | 206 | 208 | |
Tylny silnik elektryczny | |||||
Moc maksymalna | KM/kW | 41/30 | |||
Maks. moment obrotowy | Nm | 84 | |||
Łączna moc układu | KM/kW | 140/103 | 198/145 | 223 / 164 |
Osiągi | 1.8 Hybrid | 2.0 Hybrid | 2.0 Plug-in Hybrid | ||
Prędkość maksymalna | km/h | 170 | 180 | 180 | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | s | 9,9 | 8,1 | 7,9 | 7,4 |
Osiągi | 1.8 Hybrid | 2.0 Hybrid | 2.0 Plug-in Hybrid | ||
Prędkość maksymalna | km/h | 170 | 180 | 180 | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | s | 9,9 | 8,1 | 7,9 | 7,4 |
Zużycie paliwa | 1.8 Hybrid | 2.0 Hybrid | 2.0 Plug-in Hybrid | ||
Cykl mieszany WLTP | l/100 km | 4,8-5,0 | 4,8-5,0 | 5,1-5,3 | 0,9 |
Pojemność zbiornika paliwa | l | 43 | 43 | 43 | 43 |
Wymiary zewnętrzne | 1.8 Hybrid | 2.0 Hybrid | 2.0 Plug-in Hybrid | |
Długość | mm | 4360 | ||
Szerokość | mm | 1830 | ||
Wysokość | mm | 1558-1564 | 1564 | |
Rozstaw osi | mm | 2640 | ||
Przedni zwis | mm | 915 | ||
Tylny zwis | mm | 805 |