- Sprzedali 470 aut w pół godziny. Nowa Toyota sensacją w Polsce
- Nowa Toyota GR Yaris to ostatni taki samochód?
- Nowy GR Yaris to wnętrze ze świata samochodów wyczynowych
- Mocniejszy silnik 1.6 pod maską. Nowy GR Yaris to dzikus
- Nowa Toyota GR Yaris i automatyczna skrzynia biegów GAZOO Racing Direct szybsza niż manualna
Sprzedali 470 aut w pół godziny. Nowa Toyota sensacją w Polsce
Nowa Toyota GR Yaris została przebojem polskiego rynku zanim jeszcze pojawiła się w salonach. 12 lutego ruszyła możliwość rezerwacji tego auta ze skrzynią manualną oraz nową 8-biegową przekładnią automatyczną GAZOO Racing Direct. Efekt?
W ciągu pół godziny zarezerwowano ok. 470 aut w obu wersjach. Tym samym cała pula produkcji wyznaczona na polski rynek zniknęła na pniu. GR Yaris jednocześnie ustanowił nowy rekord w szybkości sprzedaży. Do tej pory czempionem była nowa Toyota Land Cruiser, której 462 sztuki rozeszły się w godzinę. Hatchback na przebicie tego wyniku potrzebował jedynie 30 minut. Skąd takie wzięcie?
Nowa Toyota GR Yaris to ostatni taki samochód?
Nowy GR Yaris to przedstawiciel wymierającego gatunku niewielkich i mocnych samochodów. Ze zwykłym Yarisem ma wspólne jedynie trzy elementy - lampy, lusterka i antena. 3-drzwiowe prawie 4-metrowe nadwozie po szeregu modyfikacji zyskało bardziej drapieżny wygląd, jest sztywniejsze, zapewnia większy docisk oraz lepszą aerodynamikę i przyczepność. Znakiem szczególnym jest dolny przedni grill ze stalową kratką. Boczne otwory są większe, a zderzak ma dzieloną konstrukcję łatwiejszą i tańszą w naprawie. Także w obawie przed uszkodzeniami światła przeciwmgielne oraz światła cofania ze zderzaka trafiły do zespołu tylnych lamp. Otwór w dolnej krawędzi tylnej listwy pozwala na przepływ powietrza spod podłogi – to dla lepszej zwrotności i stabilność, a przy okazji odprowadza też ciepło z układu wydechowego.
Nowy GR Yaris to wnętrze ze świata samochodów wyczynowych
GR Yaris od progu wita nowym układem kabiny. Obniżona o 50 mm górna krawędź deski rozdzielczej zapewnia lepszą widoczność – jej układ przeniesiono z aut wyścigowych czy rajdowych. Teraz kierowca siedzi o 25 mm bliżej asfaltu, a do opuszczonego fotela dostosowano ułożenie kierownicy. Cyfrowy kokpit o przekątnej 12,3 cala może prezentować dane w dwóch trybach – normal lub sport. Wyłącznik układu stabilizacji toru jazdy (VSC), włącznik świateł awaryjnych oraz włącznik natrysku wody na intercooler są teraz w zasięgu ręki nawet po zapięciu pięciopunktowych pasów bezpieczeństwa. Większa półka przed pasażerem ułatwi zamontowanie dodatkowych wskaźników lub monitorów.
Mocniejszy silnik 1.6 pod maską. Nowy GR Yaris to dzikus
GR Yaris w chwili debiutu błyszczał najmocniejszym trzycylindrowym silnikiem na świecie. Teraz moc jednostki 1.6 wzrosła o 19 KM do 280 KM, a moment obrotowy zyskał 30 Nm do 390 Nm. W efekcie nowa Toyota GR Yaris ma moc hot hatcha z segmentu C, masę auta klasy B (1280 kg) i rewelacyjny stosunek mocy do masy wynoszący 4,6 kg/KM (poprzednik 4,9 kg/KM). Osiągi? Mechaniczne serce charakterystyką pracy przypomina silnik typu bokser i potrafi wkręcać się do 7 tys. obrotów! Szaleństwo! Przyspieszenie od 0 do 100 KM? Na poziomie 5 sekund.
Nowa Toyota GR Yaris i automatyczna skrzynia biegów GAZOO Racing Direct szybsza niż manualna
GR Yaris pierwszy raz jest dostępny z opcjonalną 8-biegową skrzynią automatyczną GAZOO Racing Direct zamiast sześciobiegowej manualnej. To najważniejsza zmiana wprowadzona przez Japończyków. Przekładania ma ciasno zestopniowane przełożenia, a oprogramowanie odpowiada za ich błyskawiczną zamianę. Jak szybką? Podczas testów na torze wyścigowym nowy automat umożliwił osiągnięcie lepszych czasów niż auta wyposażone w skrzynię manualną. Co ciekawe, żeby zmienić bieg na wyższy w automacie kierowca przyciąga lewarek do siebie, a redukcja wymaga pchnięcia.
Nowy GR Yaris - jak działa napęd 4x4 GR-Four?
Fenomenalne właściwości jezdne auta to także zasługa napędu na cztery koła GR-Four i standardowych mechanizmów o ograniczonym poślizgu Torsen z przodu i tyłu, które rozdzielają moc między lewą i prawą stronę. System potrafi dostarczyć 100 proc. momentu obrotowego na przód lub przekierować całość na tył. Kierowca może decydować o proporcji wybierając pokrętłem jeden z trzech trybów pracy układu 4x4: Normal (60:40), Sport (30:70) i Track (50:50).
Ile kosztuje nowa Toyota GR Yaris? 470 aut rozeszło się w ciemno
Toyota GR Yaris w wersji Dynamic z 6-biegową skrzynią manualną kosztuje od 214 900 zł. GR Yaris z 8-biegową przekładnią automatyczną GAZOO Racing Direct wyceniono na 225 900 zł. Jak już wspomnieliśmy cała pula ok. 470 samochodów rozeszła się w ciemno w pół godziny. I mowa o niewielkim aucie za ponad 200 tys. zł.
Taki samochód jest wyposażony w 18-calowe alufelgi, sportowe fotele GR, przedni i tylny dyferencjał Torsen LSD, podwójne końcówki układu wydechowego, tylny spojler, dach wykonany z kompozytów z włóknem węglowym (CFRP), a w wersji z automatem przy trójramiennej sportowej kierownicy zamontowano manetki do zmiany przełożeń. Do tego są aluminiowe nakładki na pedały i nakładki progowe, bezramkowe drzwi czy czerwone zaciski hamulców.
Toyota GR Yaris - jakie wyposażenie na pokładzie i dodatkowe pakiety?
Na liście jest także dwustrefowa klimatyzacja, kamera cofania, inteligentny kluczyk, 12,3-calowe cyfrowe zegary, system multimedialny Toyota Smart Connect z 8-calowym ekranem dotykowym, nawigacja Connected z trybem offline oraz 4-letni pakiet transmisji danych, a także bezprzewodowa łączność ze smartfonem przy pomocy Apple CarPlay i Android Auto.
Do tego jest pakiet VIP (16 tys. zł), który obejmuje 18-calowe kute felgi aluminiowe, podgrzewaną kierownicę oraz fotele, system Premium Audio JBL z ośmioma głośnikami, przednie i tylne czujniki parkowania, system monitorowania martwego pola w lusterkach, asystenta bezpiecznego wysiadania z pojazdu oraz system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu. W przypadku GR Yarisa z automatyczną skrzynią biegów ten ostatni system ma funkcję hamowania, a auto dodatkowo jest wyposażone w układ detekcji przeszkód.
Toyota GR Yaris 2024 - dane techniczne, wymiary, specyfikacja
Toyota GR Yaris | Wymiary i wartości |
Długość (mm) | 3995 |
Szerokość (mm) | 1805 |
Wysokość (mm) | 1455 |
Rozstaw osi (mm) | 2560 |
Rozstaw kół - przód (mm) | 1535 |
Rozstaw kół - tył (mm) | 1565 |
Liczba miejsc | 4 |
Masa własna (kg) | 1280/1300 (GR Direct Automatic) |
Silnik | Rzędowy, 3-cylindrowy z turbosprężarką oraz intercoolerem |
Typ | G16E-GTS |
Średnica cylindra x skok tłoka (mm) | 87,5 x 89,7 |
Pojemność (cc) | 1618 |
Moc maks. (KM/kW przy obr./min) | 280/206 przy 6500 |
Maks. moment obrotowy (Nm przy obr./min) | 390 przy 3250 – 4600 |
Skrzynia biegów | 6-biegowa manualna lub 8-biegowa automatyczna GAZOO RACING Direct |
Układ przeniesienia napędu | GR-FOUR AWD system, elektroniczne, wielopłytkowe sprzęgło AWD z trzema trybami pracy |
Dyferencjały – przedni i tylny | Torsen LSD |
Zawieszenie – przód | Kolumny MacPhersona |
Zawieszenie – tył | Podwójne wahacze |
Hamulce - przód | 18-calowe wentylowane tarcze z 4-tłoczkowymi zaciskami |
Hamulce - tył | 16-calowe wentylowane tarcze z 2-tłoczkowymi zaciskami |
Koła | BBS 8.5J z kutego aluminium |
Opony | 225/40ZR18 Michelin Pilot Sport S |
Zbiornik paliwa (l) | 50 |