- Lexus RC F w nowej odsłonie wjeżdża do Polski
- Nowy Lexus RC F Ultimate Edition wygląda doskonale
- Lexus RC F Ultimate Edition - tak wygląda wnętrze
- Lexus RC F Ultimate Edition - osiągi i przyspieszenie
- Lexus RC F Ultimate Edition - silnik 5.0 V8 potrafi oszczędzać benzynę. Jakie zużycie benzyny?
Lexus RC F w nowej odsłonie wjeżdża do Polski
Lexus RC F należy do najbardziej okazałych klejnotów w koronie japońskiej marki. To też jedyny model w gamie producenta, który nie występuje z hybrydą. Wybór jest jeden, ale zacny, czyli widlasty ośmiocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 5 litrów połączony z napędem na tylną oś. Taka konfiguracja w obliczu totalnej elektryfikacji oznacza, że samochód czasem będzie zyskiwał na wartości. Niczym dzieła słynnych twórców…
Szczególnie, że artyści z Lexusa właśnie stanęli na wysokości zadania. To benzynowe V8 można mieć ubrane w długą maskę nowej i limitowanej wersji RC F Ultimate Edition. Za bazę do stworzenia wyjątkowego coupe posłużyła odmiana Track Edition, która jest najbliższa wyścigowych aut klasy GT3. Na co mogą liczyć kierowcy?
Nowy Lexus RC F Ultimate Edition wygląda doskonale
Nowy Lexus RC F Ultimate Edition to najlżejsza seryjna wersja tego auta. Wszystko za sprawą szerokiego zastosowania włókna węglowego – dach, maska oraz zderzaki uformowano właśnie z carbonu. Do tego każdy najdrobniejszy element 4,7-metrowego nadwozia inżynierowie dopieścili pod względem aerodynamicznym.
Aktywny tylny spojler RC F Ultimate Edition wysuwa się przy 80 km/h i składa automatycznie poniżej 40 km/h. Ten element powstał ze sztywnego, lekkiego tworzywa sztucznego wzmocnionego ogniowo węglem. To nowość w stosunku do odmiany Track Edition z nieruchomym spoilerem.
Lexus RC F Ultimate Edition - tak wygląda wnętrze
Lexus RC F wita przeprojektowanym wnętrzem. Najbardziej zauważalną nowością jest przybliżona o 15 cm do kierowcy nowa stacja multimedialna z 10,3-calowym ekranem – system imponuje szybkością reakcji, większą liczbą funkcji i jakością prezentowanych grafik. Boczne nawiewy są okrągłe zamiast prostokątnych.
Przeprojektowano przycisk uruchamiania auta, zastosowano nowe materiały oraz przeszycia deski rozdzielczej. 17-głośnikowy system audio Mark Levinson z subwooferem i wzmacniaczem ma teraz lepsze głośniki.
Lexus RC F Ultimate Edition - osiągi i przyspieszenie
Lexus pod względem napędów należy do arystokracji - jako jeden z ostatnich producentów oferuje w Europie wolnossący silnik V8. Melodyjnie bulgoczące 5-litrowe serce w najnowszej odsłonie osiąga 464 KM mocy oraz 530 Nm momentu obrotowego. Napęd na tylne koła przekazuje 8-stopniowy automat z trybem sekwencyjnym. Stąd RC F Ultimate Edition przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,3 sekundy. Prędkość maksymalna - 270 km/h.
Lexus RC F Ultimate Edition - silnik 5.0 V8 potrafi oszczędzać benzynę. Jakie zużycie benzyny?
Rzędy cylindrów "widlastej ósemki" są ustawione wobec siebie pod kątem 90 stopni, jego blok odlano z aluminium, a każdą panewkę mocują aż cztery śruby. Silnik wyposażono również w dwukanałowy układ dolotowy i tytanowe zawory ssące. Żeby 5-litrowa konstrukcja nie była paliwożerna, w zakresie średnich obrotów pracuje w oszczędnym cyklu Atkinsona znanym z jednostek aut hybrydowych. Zawory dolotowe w suwie sprężania pozostają przez pewien czas otwarte, co pozwala na przepływ powietrza z powrotem do kolektora dolotowego i w ten sposób zmniejsza straty pompowania i zwiększa sprawność cieplną. Klasyczny cykl Otto jest wykorzystywany do uzyskania imponujących osiągów. Zużycie benzyny? Producent podaje 11,8 l na 100 km.
Lexus RC F Ultimate Edition - silnik i zawieszenie po modyfikacjach
W ocenie inżynierów Lexusa ponowne wyważenie tłoków i korbowodów na potrzeby auta w nowej wersji ma sprawić, że brzmienie będzie jeszcze głębsze. Warto przypomnieć, że Lexus RC F z roku modelowego 2023 zyskał ulepszone zawieszenie. Z przodu zmodyfikowano amortyzatory i sprężyny. Z tyłu inna jest charakterystyka pracy amortyzatorów, tulei i średnicy stabilizatora, a w wersji Track Edition (na której powstał nowy RC F Ultimate Edition) zmodyfikowano także parametry sprężyn. Do tego są karbonowo-ceramiczne hamulce tarczowe Brembo oraz układ wydechowy z elementami z tytanu.
Lexus RC F Ultimate Edition i tylko 30 sztuk. Polska wyróżniona przez Japończyków
RC F z limitowanej serii dostanie lakier Titanium Carbide Grey, niedostępny w żadnej innej wersji tego modelu. We wnętrzu na podłokietniku w drzwiach od strony kierowcy tabliczka poinformuje o numerze seryjnym japońskiego coupe.
Do Europy trafi jedynie 30 egzemplarzy Lexusa RC F Ultimate Edition. Polska jest jednym z nielicznych krajów, w których to auto będzie można kupić.
Ile kosztuje Lexus RC F Ultimate Edition?
Cena? Dziś Lexus RC F kosztuje od 489 700 zł. Model z limitowanej serii RC F Ultimate Edition bez problemu przebije poziom pół mln zł, co nie będzie przeszkodą. Zniknie na pniu. Pierwsze egzemplarze pojawią się na drogach wiosną 2024 roku.
Lexus RC F, dane techniczne, silnik, wymiary, osiągi
Parametry | Lexus RC F |
Wymiary zewnętrzne | |
Długość (mm) | 4710 |
Szerokość z rozłożonymi lusterkami / ze złożonymi lusterkami (mm) | 2050 / 1845 |
Wysokość (mm) | 1390 |
Rozstaw osi (mm) | 2730 |
Prześwit (mm) (Track Edition) | 130 (125) |
Zwis przedni (mm) | 930 |
Zwis tylny (mm) | 1050 |
Masy | |
Masa własna (kg) | 1715-1845 |
Nacisk na przednią oś (kg) | 950-975 |
Nacisk na tylną oś (kg) | 765-870 |
Rozkład masy | 54,9 proc. - 52,6 proc. |
Dopuszczalna masa całkowita (kg) | 2250 |
Pojemności | |
Pojemność bagażnika (l) | 362 |
Ilość miejsc | 4 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 66 |
Silnik benzynowy | |
Pojemność (cm3) | 4969 |
Liczba cylindrów / liczba zaworów | 8/32 |
Układ cylindrów | V8 |
Max. moc [KM (kW) / obr./min.] | 464 (341) / 7100 |
Max. moment obrotowy (Nm / obr./min.) | 520 / 4800-5600 |
Stopień kompresji | 12,3 : 1 |
Zalecane paliwo (liczba oktanów) | 98 lub więcej |
Osiągi | |
Max. prędkość (km/h) | 270 |
Przyspieszenie 0 - 100 km/h (s) dla wersji Track Edition | 4,3 |
Zużycie paliwa i emisja CO2 | |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) | 11,8 |
Emisja CO2 (g/km) | 269 |
Norma emisji spalin | WLTP |
Zawieszenie | |
Przód | Wielowahaczowe Double Wishbone |
Tył | Wielowahaczowe |
Hamulce | |
Rodzaj | tarcze wentylowane |
Przód (średnica / grubość) (mm) (Track Edition) | 380 / 34 (380 / 38) |
Tył (średnica / grubość) (mm) (Track Edition) | 345 / 28 (380 / 28) |